Ik verbaas me met dit soort topics er iedere keer over hoeveel mensen er op dit forum zitten die het normaal vinden dat een ander last mag hebben van keiharde muziek omdat het 'maar een paar keer per jaar gebeurd" en ik verbaas me er over hoe weinig de politie in sommige steden hiertegen durft te doen. Normen en waarden zijn steeds meer aan het verslechteren. Hoe haal je het in je hoofd om s'avonds keihard muziek te gaan aanzetten zodat de buren of de hele buurt kan meegenieten. Ik heb vroeger jaren voor een wijkcentrum gewerkt en daar hadden we een (kinder)disco, aan het geluidsapperatuur zaten begrensers omdat het wettelijk gezien niet hoger als zoveel decibel mocht zijn, dit ivm gehoorbeschadigingen en omdat er geen overlast voor omwonenden mocht zijn. Ook moest het geluid om 22.00 zachter. Ook bij zaaltjes die je huurt gelden deze regels en ook daarbij zit een maximum aan het tijdstip dat het stil moet zijn. Waarom zou dat anders moeten zijn vanuit je eigen huis? Waarom zou je overlast mogen geven aan anderen en mensen (of dat nou kinderen of volwassenen zijn) uit hun slaap mogen houden? Ik vind het asociaal gedrag als je ervan overtuigd bent dat het best een keertje moet kunnen om zulke verschrikkelijk luide feestjes te geven waarvan je weet dat het bij anderen binnen goed te horen is. Het lijkt wel alsof mensen zichzelf verschrikkelijk stoer of populair vinden dat ze zo over anderen heen walsen. Ik vind het zo jammer dat de mentaliteit zo verschrikkelijk aan het verslechteren is en dat het allemaal ikke ikke ikke en de rest kan stikken is geworden. Als het zo normaal zou zijn dan zou iedereen zich zo gedragen maar het is altijd hetzelfde volk dat zich zo opsteld. Hier in de gehele wijk ook 3 van zulke gezinnen. En echt.. onze wijk is groot en werkelijk iedereen vindt ze asociaal en heel veel mensen hebben hen al aangesproken op hun gedrag maar het wordt alleen maar weg gelachen. Als het zo normaal was, dan zouden we het allemaal wel doen en dan kun je iedere dag wel tot 4 uur s'nachts feesten want zoveel gezinnen zijn er nou eenmaal in een wijk. Gelukkig bestaan de meeste gezinnen nog uit normale fatsoenlijke mensen.
Het grote risico daarvan is dat de eerstvolgende keer dat je kindje weer niet kan slapen midden in de nacht, het zal gaan denken dat het dan wel gezellig beneden mag gaan zitten cq spelen. En als dat vervolgens dan opeens weer niet mag, heb je drama in de tent. Jij liever dan ik. Ik slaap 's nachts liever dan dat ik in discussie moet of gezellig beneden ga zitten met mijn kind. Bovendien wil ik dat onze kinderen weten dat ze 's nachts horen te slapen. Overigens ben ik blij dat in onze buurt er rekening wordt gehouden met elkaar. Hier in de buurt zijn ook wel eens feestjes, maar de harde muziek gaat altijd uit na 24.00 uur. Je hoort dan af en toe nog wel gelach en gepraat, maar dat is goed te doen. Overigens kon onze nieuwe jonge buurman er ook wat van. Tegenwoordig is hij rustig gelukkig, maar eerst was het maanden, ook op doordeweekse nachten, ontzettend lawaaiig bij hem. Vrienden, gegil, lawaai, pal onder ons slaapkamerraam. Rammen als een drumstel om 0300 uur in de nacht op zijn vuilcontainers. Mijn vriend heeft toen een paar keer met hem gepraat en dat heeft toen geholpen. Wij hebben geen problemen met af en toe een feestje, maar een paar keer in de week gaat ons te ver. Politie bellen zouden we alleen doen als praten niet helpt trouwens.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Alleen ben ik bang dat het een soort utopie is geworden. Er hoeven maar een paar etters te zijn en de rest denkt dan; als zij zich niet hoeven aanpassen, hoef ik het toch zeker ook niet. En dan kom je toch in die vicieuze cirkel. En je kan het de rest niet kwalijk nemen. Als ik nu een feestje geef zet ik de muziek niet op standje disco. Maar ik hou wel minder rekening met de rest, want na telkens zeuren houden zij ook geen rekening meer met mij. Ik hou zoveel mogelijk de eer aan mijzelf, maar ik hou de deuren niet meer dicht als de radio aanstaat, ook niet als de buurman eens een nachtdienst heeft gedraaid. Jammerdebammer, als ik visite heb kan ik ze ook niet verstaan door de herrie van diezelfde buurman.
Laat de politie zulke dingen maar oplossen. Die mensen zijn in overtreding, en daar moeten gewoon sancties op volgen. Wat ben ik toch blij dat ik in een buurt woon waar we allemaal rekening met elkaar houden. Je zou zo'n buurvrouw als Babyhope hebben! Verschrikkelijk wat een egoïsme. Je woont in een gemeenschap waarin je samen moet werken. Als je daar geen behoefte aan hebt, dan ga je met je ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit ergens in de bossen van Zweden wonen.
Maar da's toch het begin van het einde? Ik snap het ergens wel maar ik kan me er niet in verplaatsen dat men zich dan gaan verlagen tot dezelfde acties. Dan vervagen toch je eigen normen en waarden? Ook stel je dan een voorbeeld naar je kinderen toe dat het ok is is om je manieren te vergeten omdat een ander dat ook doet en wordt die vicieuze cirkel alleen maar groter. Zo jammer...
Dat is het ook, maar ik zie het wel om mij heen gebeuren. Nu woon ik niet in zo'n fancy wijk, maar mijn ouders bijvoorbeeld wel. En ook daar zijn kwallen die jaren achtereen verbouwen, met elk weekend feesten tot een uur of 3. Wat doe je eraan als de politie niet meewerkt?
Mochten wij overlast veroorzaken hoop ik toch echt dat de buurvrouw eerst bij ons langs komt om dit aan te geven. Als er direct politie voor de deur staat zou ik ook anders naar haar kijken en misschien zelfs wat minder rekening met haar houden. Ik vind het zelfs een beetje schijnheilig om de politie te bellen ipv eerst zelf langs gaan.
Zo denk ik er ook vort over,eerst hield altijd rekening met iedereen nou dat doen ze hier echt niet muziek tot 5uur smorgens, parkeren achter me auto dat we oprit niet af kunnen,treiteren ,gloor over was gooien peuken in tuin gooien...ik doe nu alles terug wat hun doen en nu is het effe rustig ...messchien heeft ze nu eindelijk een eigen leven gekregen hahah Tegenwoordig zal het zo wel moeten
Van geluidsoverlast mogen wij gelukkig niet klagen, geuroverlast is iets anders maar ja, wat doe je daaraan? Wij hebben buren waarbij er altijd wel iemand aan het stoken is, in de zomer afval, in de winter zijn er die verwarmen met hout en de geur hangt dus altijd rond, pff... Als niet-werkende kun je je was nog overdag buiten hangen (dan wordt er niet gestookt in de winter en afval is ook 's avonds in de zomer) maar als werkende mens ben je wel gedwongen om je was in de droger of binnen te hangen tegen die verschrikkelijke geur. Helaas wat afval betreft weet ik niet zeker wie het doet, daar zou ik anders wel een keertje een opmerking voor maken (het verwarmen kun je moeilijk iets van zeggen, ieder zijn eigen keuze wat dat betreft en je kunt niet in andermans portemonnee kijken, maar afval stoken is illegaal ook).
Ik vraag mij af hoe die mensen in zijn algemeenheid zijn? OOk zo achterlijk in de omgang? Hadden ze gemeld dat ze een feestje hadden? Lijkt mij wel zo netjes....
Uhm aszz ik ben een hele gemakkelijke buurvrouw hoor. Van mij heb je geen last ik maak geen herrie. Draai nauwelijks muziek en als ik het draai is het k3 haha. Ik heb juist geen egoïstisch gedrag leef en laat leven. Natuurlijk op een doordeweekse dag is het niet normaal. Maar als je al voordat je weet tot hoelaat het gaat duren en om 5 over 10 al aan de tel hangt met de politie dan vind ik je een zeurkous ja. Be happy ons meisje is best makkelijk als ik bijvoorbeeld in de nacht naar beneden zou moeten. Zou ze ook zo weer slapen en er geen gewoonte van maken. Wij hebben een heerlijk makkelijk kindje. Maar goed ik heb mijn mening. En een buurvrouw zoals mij zou iedereen wel willen hebben. Nooit geen gezeur of klachten maar wel vrienden of iemand die voor je klaarstaat.