Overleden kindje op kaartje?

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door conejita, 12 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ik was even benieuwd als jullie bijv een kaartje sturen, of jullie overleden kindje er dan bij staat.
    Ik doe het wel altijd, maar ik denk wel dat sommige anderen het in mijn omgeving raar zullen vinden. (Bijv schoonfamilie). Niet dat ik me daar iets van aantrek.
    Ook als iemand vraagt hoeveel kleinkinderen er zijn, tel ik haar altijd mee (ik corrigeer ook weer bij mijn schoonfamilie als ze niet meegeteld wordt, wat helaas vaak gebeurt).
    Ben benieuwd hoe dat bij jullie is? En hoe jullie ermee omgaan? Krijgen jullie bijv opmerkingen erover?(als het kindje wel op het kaartje staat)
     
  2. Dapper

    Dapper Niet meer actief

    Ik ben ook heel benieuwd. Bij ons is het nog heel vers en ik weet nog niet zo goed hoe en wat precies.
    Toen we alle rouwkaarten kregen deed het me zo zeer om te bedenken dat ik de naam van mijn zoontje nooit op een kaart erbij zou kunnen zetten naast de naam van onze oudste...

    Ik twijfel of ik zelf per se zijn naam wel erbij wil.. Ja ik wil het kunnen doen, omdat ik wil dat hij levend bij ons is... Maar dat is niet zo....
    Ik vraag me dan bijv ook af: zou je de naam van je overleden man ook steeds erbij blijven schrijven? Zelf heb ik dat nl nooit op een kaartje gezien... Wel dat ze zeker genoemd worden bij belangrijke momenten, maar niet op een standaard verjaardagskaart.

    Maar als mensen zouden vragen hoeveel kinderen ik heb dan zeg ik resoluut 2!! (Is nog niet voorgekomen sinds de geboorte en overlijden van m'n zoontje)

    Voor mij voelt het denk ik een beetje als een illusie als ik wel zijn naam op kaartjes zou schrijven... Alsof ik hem meer aanwezig hou dan hij in realiteit kan zijn... Maar mocht er ooit een 3e kindje komen dan komt hij zeker wel als grote broer op dat geboortekaartje, want bij ons gezin blijft hij altijd horen!
    En eerlijk is eerlijk... Het verlangen om zijn naam erbij te zetten is groot! Maar dat komt omdat het verlangen naar alles van hem zo ontzettend groot is! En het verlangen naar een andere realiteit....

    Het is denk ik echt heel persoonlijk en heel goed dat je je niets van anderen aantrekt hierin. Er zullen mensen zijn die het misschien vreemd vinden dat de naam van je overleden kindje erbij staat, maar dat is dan lekker hun probleem. Ik merk sowieso dat mensen nu ineens zo bekrompen doen, omdat ze het zelf allemaal te ingewikkeld vinden.

    Wel ontzettend naar dat je schoonfamilie jullie meisje trouwens niet meetelt! Hebben ze door hoeveel pijn dit jullie doet?
     
  3. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    771
    194
    43
    Bij ons wordt ons overleden zoontje altijd meegerekend bij de kleinkinderen en ik en m'n man zeggen ook altijd dat we 2 kinderen hebben (ook n gezonde dochter). Hij stond wel bij onze namen van haar geboortekaartje met een hartje erbij. Bij andere kaartjes zet ik hem er niet bij.
    Het blijft lastig, want hij hoort bij ons, maar omdat hij niet meer bij ons is, voelt het ook niet goed om hem er bij bijv een verjaardagskaart bij te zetten.
    gelukkig vergeten onze families m meestal niet (maar sommigen vinden t ook na 2 jaar nog wel moeilijk wat je hierover wel en niet kan zeggen, dus hebben ze t er weinig over). Maar er zijn nog genoeg mensen dichtbij ons bij wie hij heel bespreekbaar is en die hem ook missen.

    Ik vraag me wel af wat we gaan doen als we bij ons huis een nieuw naambordje gaan plaatsen, dan zou ik zijn naam er wel weer bij willen met n hartje, ook omdat z'n urn ook thuis is.
    Inderdaad is t heel persoonlijk en doe vooral wat goed voelt. Maar ik merk ook wel dat dat zoeken blijft.
     
  4. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Wij zetten ons zoontje* niet op een kaart. Niet op een verjaardagskaart tenminste. Met een kerstkaart zal hij er wel bij staan. Maar dit is denk ik voor iedereen persoonlijk. Is maar net waar je je goed bij voelt. Ik zou me er in ieder geval niks van aantrekken of je omgeving dat wel of niet 'goed' vindt. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
    Als iemand vraagt hoeveel kinderen ik heb is mijn antwoord standaard: 4 kinderen, waarvan er helaas maar 3 bij ons zijn.
    Maar het is allemaal een ingewikkeld iets. Je blijft steeds maar tegen dingen aanlopen.
     
  5. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    #5 conejita, 12 aug 2016
    Laatst bewerkt: 12 aug 2016
    Dapper, nee, nou ik weet het niet. Pijn is iets moeilijks voor hen en wordt dus vermeden. heel moeilijk voor mij. gelukkig is mijn man ook zo dat hij wél altijd Noa noemt in hun bijzijn. Het is ook een andere cultuur dus dat zal er ook mee te maken hebben.

    ja bij jou is het nog heel vers he. ik las je andere bericht. wat verschrikkelijk :(. het verlangen naar je zoontje is groot. ook om hem dus erbij te zetten. maar dat heb ik nu nog hoor ;).

    ja, daar heb je wel gelijk in. een overleden partner wordt er ook niet bij gezet..
    nu ineens komt iets in me op; om een wolkje erbij te tekenen met haar naam daarin of zo(of haar letter), bij onze namen op een kaartje bijvoorbeeld. iets subtieler en spelenderwijs.

    Madelief, ja dat is idd zo, je blijft er tegenaan lopen. heel veel mensen vragen tegenwoordig aan mij of mijn zoontje mijn eerste is. ik zeg altijd nee, mijn tweede. maar als ze doorvragen en ik zeg ze is overleden dan is dat ook weer zo lastig. maar pech hoor, het is nou eenmaal zo. ik ga toch echt niet zeggen dat hij mijn eerste is.

    Overtherainbow, dat is wel mooi, je naam van je overleden kindje op het naambordje, met een hartje erbij.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    de eerste twee jaren zette ik de naam van Y* ook eigenlijk bij kaarten erbij. Hij maakt tenslotte ook deel uit van ons gezin.
    Nu het wat langer geleden is, maak ik wel onderscheid. Bij de één zet ik hem er wel bij, bij een ander niet.

    Mijn ouders zeggen ook dat ze 5 kleinkinderen hebben... twee hier op aarde en drie in de hemel. Straks mogen ze er zes van maken :) mijn zusje verwacht hun derde kindje
     
  7. Hannah1989

    Hannah1989 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    het was voor ons een beetje af tasten hoe we het wilde doen..
    onze dochter is op een vroeg termijn geboren en begrip is soms ver te zoeken bij onze omgeving..

    bij onze ouders en broers en zussen schrijf ik allebei mijn meisjes altijd op een kaartje.
    met kerst is ook mijn momentje..
    ik houd van de kerst en de sfeer die het geeft.. maar het geeft me ook veel verdriet het gemis van 2 meisjes aan de ontbijttafel.. daarom doe ik met kerst altijd de kaarten schrijven vanuit ons allemaal..

    Maar met bijvoorbeeld van kennissen of vrienden dan doe ik het niet..
    soms krijg ik niet zulke leuke reacties en wil het me man of mezelf niet weer het verdriet aan doen..

    mijn tip is luister naar je gevoel..
    als jij er wakker van ligt s'nachts dan moet je doen wat goed voelt voor jou en echt schijt hebben aan de wereld..
     
  8. Hannah1989

    Hannah1989 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    Gefeliciteerd Hopmarjanneke! ik zie dat je zus het ook niet makkelijk heeft gehad! altijd goed om te horen dat na alle regen toch wat zonneschijn komt en de regenboog die daar bij hoort!
     
  9. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Op het geboortekaartje van onze dochter hebben wij ons overleden zoontje wel genoemd in de vorm van een vlinder. Op de kerstkaart ook. Op verjaardagskaarten doe ik dit niet.
    Ook benoem ik de overleden dochter van mijn vriendin op de envelop wanneer ik hun een kaart stuur. Vooral ook omdat zij haar zelf ook altijd benoemd.
    Doe vooral wat goed voelt!
     
  10. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hopmarjanneke, wat fijn dat je zus weer zwanger is! Ik hoop dat alles goed mag blijven gaan.

    Hannah, ik heken wel wat je zegt. Bij de een voelt het makkelijker om neer te zetten dan bij de ander. En het kan ook van de gelegenheid afhangen idd, zoals bij kerst.

    Op het geboortekaartje van mijn zoontje staat ze gewoon als zusje vermeld, zonder ster of vlinder of wat dan ook.
    Ze is geboren met 38.5, soms maakt dat voor de omgeving wat uit, (onterecht natuurlijk). Maar ik hoor ook nog vaak genoeg, als ik zeg dat ze net voor de geboorte is gestorven, een soort van "ooooh" met de toon van; oh dan valt het wel mee. :)?)
     
  11. Hannah1989

    Hannah1989 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    Conejita wat vreselijk he dat mensen soms niet even kunnen na denken! Ik vind dat je een mens in zijn waarden moet laten.

    Als wij die naam op een kerstkaart willen zetten laat ons dan..
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit commentaar op heb gehad.

    Bij onze jongste heb ik heel duidelijk familie geschreven ipv onze namen. Ik wilde haar zo graag erbij hebben zonder het commentaar..
    Ook hebben we een gedichtje gemaakt wat voor ons.. En een vlindertje.. Ze hoort er gewoon bij.. Ik vind het heel mooi hoe je dat gedaan heb!
     
  12. xxmamaxx2016

    xxmamaxx2016 Niet meer actief

    Hey!

    Wij zijn ons zoontje na een zwangerschap van 41 weken verloren.. we zetten hem overal bij :) kerstkaarten, verjaardagskaarten etc. Dit voelt goed voor ons en zoals er al meerdere zeggen je overleden kindje maakt deel uit van het gezin. Ik vind dat iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt en dat mensen dat moeten accepteren ( helaas is dat niet altijd het geval).

    Ik ben nu zwanger van de 2e en op het geboortekaartje zal ook zijn broer staan met een gedicht naar zijn broertje gericht.

    In september 2017 gaan wij trouwen en ook dan zal hij er volledig bij betrokken worden. Foto aan mn bloemstuk, ballon met zijn foto tijdens ringen brengen etc..
    Misschien vinden sommige dit overdreven maar wij voelen ons er goed bij ;)

    Meid doe wat je gevoel je verteld en alles wat jullie doen is goed. Want het is jullie manier en die heeft iedereen te accepteren :)
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn nicht is haar eerste kindje verloren met bijna 38 weken zwangerschap. Is inmiddels 14 jaar geleden maar zij zet nog vaak wel een sterretje op een kaartje erbij. Ik weet niet of ze dat bij iedereen doet maar ze weet dat ik het snap. Ik bel ook elk jaar op zijn geboortedag, steek een kaarsje voor hem aan als ik in een kerk ben. Hij hoort er gewoon bij.
    Op het geboortekaartje van hun tweede stond hij erop, en het gedichtje was over een kindje dat huilt, beweegt en zijn oogjes open doet, dat is natuurlijk het meest bijzondere na wat zij (en jij) hebt meegemaakt.
    Op het kaartje van de derde stond iets van: met 1 kindje in ons hart en 1 kindje aan onze hand, zijn wij dolgelukkig met de geboorte van ...

    Ze zeggen nu wel vaak dat ze 4 kinderen hebben, mensen bedoelen toch vaak hoeveel je er rond hebt lopen en als je er dan 1 meer noemt moet je dat weer uitleggen, heb je niet altijd zin in. Denk dat dat ook verandert als het wat langer geleden is. Hun eerste was een jongen en ze hebben verder 4 meiden, dus als ze zegt dat ze vier meiden heeft ontkent ze haar eerste niet meteen zeg maar ;)
     
  14. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik onderteken met mijn naam, de naam van mijn jongste zoon en als symbool voor mijn oudste zoon een ballontje.
     
  15. Dapper

    Dapper Niet meer actief

    Een symbooltje vind ik een erg mooi idee!!

    Dan zet je je kindje er toch een soort van bij en denk je tijdens het schrijven ook aan je kindje.

    Misschien vind ik dat nog wel een idee..:
     
  16. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Hmm, lastig. Om eerlijk te zijn doe ik dit dus niet. Niet dat mijn overleden kindje niet meetelt, want dat doet hij wel. Maar ten eerste verstuurd ik praktisch nooit kaarten, ten tweede geef ik wel een kaart op verjaardagsvisite bijv maar daar zet ik alleen de naam van mijn partner en mij in.

    Wel komt onze kleine man straks erbij te staan op het geboortekaartje. Het is en blijft onze eerste.

    Ik merk overigens ook wel dat ons zoontje niet wordt meegeteld, niet door mijn vader als eerste kleinzoon, niet door mijn schoonmoeder als eerste kleinzoon. Misschien omdat hij geboren is met 26,5 weken maar voor mij is dat wel pijnlijk. Ik corrigeer beide hier ook in. Mijn moeder is ook een kindje verloren en die telt ons zoontje wel mee als eerste kleinkind.
     
  17. Evia

    Evia Bekend lid

    11 mrt 2015
    595
    0
    16
    De tweede naam van mijn dochter verwijst naar een bloem die ik altijd op kaarten bij onze namen teken. Maar gaat het om een kaart naar iemand heel dichtbij, dan schrijf ik er vaak 'een zwaai uit de hemel' bij.

    Voor mij is het inmiddels een diep verlangen om waar ik kan haar naam en herinnering levend te houden, mijn levensdoel ♡
     
  18. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje

    Laatste zin zo herkenbaar!

    Mooi ook die symbooltjes zoals een ballonnetje:).

    Ja ik doe ook wat ik wil, alleen soms bij kaartjes aan kinderen vind ik het lastig. Sommige ouders willen hun kinderen niet vertellen over de dood. Met een symbooltje los je dat idd wel op ;).

    Mooi om jullie reacties te lezen. :)
     
  19. Petra13

    Petra13 Niet meer actief

    Ik ben het helemaal met de andere dames eens. Doe wat voor jou goed voelt.

    Persoonlijk zet ik de naam van mijn zoontje (afgebroken zwangerschap, geboren met 21 weken) niet op kaarten. Wij hechten daar geen extra waarde aan.

    Mijn schoonfamilie praat nooit over hem, mijn eigen ouders wel, zij hebben een beeldje in de woonkamer staan ter nagedachtenis.

    Als mensen vragen naar mijn huidige zwangerschap en hoeveel kinderen ik heb, bepaal ik per situatie wat ik wil vertellen. Soms vertel ik het hele verhaal, soms niet...

    Ik vind trouwens de suggestie om een symbool te gebruiken, een top idee.
     

Deel Deze Pagina