Omdat onze zoon te vroeg geboren is ben ik na de bevalling direct begonnen met kolven. De eerste paar dagen kreeg hij voeding via de sonde en dat zijn we langzaam op gaan bouwen naar nu volledig aan de borst. Maar, door het kolven heb ik een flinke overproductie. Ik lek vooral savonds en snachts veel melk en heb snel zeer pijnlijke stuwing. Ik voed nu nog met tepelhoedje omdat hij dan net iets beter aanhapt. Het kolven heb ik afgebouwd door alleen te kolven wanneer er echt pijnlijke stuwing was. Omdat ik daarnaast live voed leek me dat logisch? Heb ik dat verkeerd aangepakt? Hoe kom ik nou het beste van die overproductie af?
Eerlijk, ik heb er nog geen contact mee gezocht. De lactatiekundige in het ziekenhuis had geen tijd voor ons tijdens opname. Nu eenmaal thuis gaat het kwa aanhappen hartstikke goed dus had er nog niet aan gedacht om contact met een te zoeken.
Er zijn verschillende manieren, zelf heb ik bv een tijdje gedaan aan ‘blokvoeden’, dan geeft je bv telkens binnen een bepaalde tijd maar 1 borst en daarna switch je naar de andere. Je moet er wel voorzichtig mee zijn, want als je blok bv telkens lang is, ligt een borstontsteking op de loer. Soms haalde ik bv puur de druk van de andere borst af tijdens zo’n blok, maar niet meer stimulatie dan dat. Maar omdat de kans op een borstontsteking dus toeneemt, zou ik dit altijd afstemmen met een goede lactatiekundige. Soms is overproductie overigens ook een gevolg van meer vraag en je lijf die qua aanbod iets overschiet, dan gaat ‘t uiteindelijk wel weer vanzelf over (of neemt de vraag vanzelf iets toe waardoor het ook is opgelost). Standaard bood ik telkens beide borsten aan, dus bv Recht en dan nog even Links, volgende voeding Links en dan nog even Rechts. Meestal komt het dan vanzelf wel goed in balans.
Ja ga inderdaad toch maar een lactatiekundige vragen om hulp. Mijn overproductie komt echt door het kolven in de eerste 1.5 week. Ik geef express altijd maar 1 borst, daar heeft hij voor nu voldoende aan en dan om en om. De ander begint dan echt te lekken en dat vang ik dan op in een doekje. Ik doe nu regelmatig koelen als het echt pijn gaat doen, de ergste druk eraf kolven heb ik de eerste dagen gedaan en dan steeds minder vaak en lang. Misschien toch maar weer die druk eraf kolven en dan wachten tot de lactatiekundige ons kan zien.
Je zou eerst nog je vragen kunnen stellen op het borstvoedingsforum, zie bijgevoegde foto Maar goed dat je hulp hebt gevraagd Vaak ben je met wat tips al zo goed geholpen…
Nou de stuwing is als sneeuw voor de zon verdwenen Ik ben er blij mee maar had dit niet verwacht! Over een tijdje hopelijk ook zonder tepelhoedje en dan ben ik helemaal tevreden.
Wat goed! Wees voorzichtig dat het niet de andere kant opschiet. Als je van behoorlijke overproductie komt, moet je daar wel alert op blijven, zeker ook omdat je een tepelhoedje gebruikt. Voor mij waren dat echt lifesavers maar het kan wel zijn dat baby de borst niet altijd even goed leeg drinkt.
Ja hij drinkt nu wel ineens een stuk vaker dus twijfelde al of het ermee te maken kon hebben. Hij is nu 2.5 week oud, kunnen dan ook regeldagen zijn toch? Hij heeft ook wel last van krampjes dus zoekt ook troost. Ik heb hem vandaag 2x aangelegd zonder tepelhoedje en dat doet hij eigenlijk ook wel goed. Is nog even wennen dus paar x loslaten en weer goed aanhappen en daar wordt hij dan weer onrustig van. Dus doe het nog niet te vaak. Ik leg hem wel gewoon aan wanneer hij wil, ook als dat elk uur is.
Nou ja, het is ook soms behoorlijk zoeken die eerste periode En die regeldagen… Maar volgens mij heb je al ervaring en kennis. Het komt vast goed! Heerlijk, zo’n kleintje…geniet er van!
Wat je trouwens ook nog kan doen als je een toeschietreflex voelt in je borst om dan even de tepel in te drukken dan ga je niet lekken. Krijg je bijv ook niet dat als je een kant voedt dat de andere kant gaat lopen hierdoor zorg je ook dat de productie niet nog meer toeneemt.