Ik bracht vanochtend de kinderen naar de KDV en kreeg daar te horen dat hun (verticale) groep dichtgaat vanwege te weinig bezetting. De kinderen worden dan verdeeld over overige groepen, en mijn kids komen in een babygroep. Tja, ik ben nog steeds ondersteboven van. Ze zitten nu bijna 5 maanden op KDV en zijn goed gewend in die groep. Ze komen 2 dagen en hebben 3 leidsters. Met 2 leidsters heb ik een geweldige klik, ze zijn echt geweldig met mijn kids. En deze gaan juist naar andere groepen. De derde leidster die wel aardig is, maar waar ik dus echt helemaal geen klik mee heb gaat mee naar de babygroep. Ik zit nu met honderden vragen.. - hoe zullen ze de overgang ervaren? - krijgen ze daar minder aandacht omdat er veel meer babys zijn? (hier zijn ze de enige babys, de rest is groter) - is er op een babygroep meer herrie (huilende kindjes) dan op een verticale groep? - hoe zal de omgang zijn met nieuwe leidsters? - zullen ze hun ontwiikkeling en eetgewoontes e.d ook zo goed in de gaten houden? Jullie zien het, ik ben er helemaal zenuwachtig door geworden. We hebben vanmiddag al het gesprek met hun 'oude' leidster over hoe het met de kids gaat en wat hun allemaal opvalt, en we krijgen ook meteen een rondleiding en de kennismakindsgesprek op de 'nieuwe' groep. Hebben nog meer mensen dit meegemaakt? Ik lees regelmatig dat hier ook KDV-leidsters meekletsen. Hoe ervaren kindjes van +- 9mnd verandering van groep/leidster enz.. Mijn kinderen zijn overigens totaal niet eenkennig en inmiddels echt wel gewend aan gehuil van een andere baby (vanaf de geboorte al). maar ik merk dat zij wel heel erg gehecht zijn aan deze 2 leidsters, en worden door hun met zoveel liefde verzorgd..
Mijn eerste tip; ga een gesprek met de leidsters aan waarin je dit verteld. Misschien kunnen ze naar de andere groep? Onze meid is rond die leeftijd van de babygroep naar de verticale groep gegaan. Ze heeft daar heel erg aan moeten wennen, juist omdat het daar veel drukker was. Kindjes die rondrennen en schreeuwen. Ze slaapt nog steeds veel slechter dan op de babygroep maar inmiddels is ze wel goed gewend (duurde zo'n 6-8 weken..). Ik had onze meid liever wat langer op de babygroep gehad!
bedankt voor je reactie! We hebben gisteren een goed gesprek gehad daar. Ook een rondleiding op de babygroep. Het zag er wel fijn (en 'sereen') uit. De leidsters die er stonden waren ook heel aardig. Dus nu maar even afwachten of ze makkelijk zullen wennen. Misschien is het voor hun ook interessanter omdat ze dan veel meer interactie zullen hebben met andere kindjes. Hier waren ze toch altijd alleen met zr 3en bezig. Overige kinderen waren veel groter en speelden niet echt met de babys natuurlijk.
Wij hebben juist bewust voor horizontale groepen gekozen ivm de rust en specifieke aandacht voor kinderen in die bepaalde leeftijd. Hier is de babygroep idd erg 'sereen'. Er hangt een hele rustige sfeer voor baby's, voor mijn eigen gevoel fijner dan wanneer er een stel oudere kinderen doorheen rent. In ieder geval fijn dat je de rondleiding hebt gehad. Ik denk zelf niet dat je kindjes er veel last van zullen hebben.
hier een kdv leidster en ik zal zo eerlijk mogelijk proberen te antwoorden. Blijven wel mijn persoonlijke ervaringen he??? Qua leeftijd en overgang zou ik mij nog niet zo'n zorgen maken, als je kindjes al niet eenkennig zijn zal het met 9 maanden nog aardig meevallen. En dit klinkt misschien onaardig, maar die leidsters zijn ze zo vergeten. Ze zijn nu zeker gehecht aan hen, maar op die leeftijd bouwen ze zo een nieuwe band op met andere leidsters hoor. (voor papa en mama kan het wel eens lastiger zijn) Er zal idd wel wat meer gehuild worden, er zijn natuurlijk meer baby's. Mijn ervaring op de babygroep (heb er 4 jaar gewerkt) dat ze daar soms idd wat langer moeten wachten omdat er meer leeftijdsgenootjes zijn die hetzelfde schematje hebben. Over opmerkzaamheid dat heeft voor en nadelen, leidsters op een babygroep hebben wel wat meer verstand van baby's en zullen sommige dingen eerder opmerken. En hebben misschien wat meer specifieke ideeen/tips voor jullie. Ik heb op de 4 jaar babygroep echt veel over baby's geleerd. Anderzijds zullen ze de baby's onderling meer vergelijken omdat er meer van zijn en valt het eerder op als ze wat trager zijn qua ontwikkeling o.i.d. en melden dat misschien aan jullie terwijl ze op een verticale groep minder vergelijkingsmateriaal hebben, dat heeft voor en nadelen. Ik weet niet tot welke leeftijd de babygroep loopt, maar een voordeel van baby's apart kan zijn dat ze meer ruimte op de grond krijgen omdat er veel minder rondrennende peuters zijn en ze zo lekker kunnen ontwikkelen. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.