Overstappen van zorgverzekeraar bij orthodontie

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door meintje, 6 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Even een vraag. Mijn dochter is nog geen jaar aan het beugelen en heeft inmiddels blijkbaar de orthodontievergoeding van 1500 vergoed gehad. Wij kregen namelijk vorige week een fijne rekening van bijna 350 euro die er zelf moesten betalen.
    Nu heeft ze pas eigenlijk een maandje haar vaste onder- en boven beugel (plaatjes/slotjes), dus het is blijkbaar wel ontzettend hard gegaan met declaraties...

    Ik twijfel nu of ik bij VGZ moet blijven voor haar en de rest van het traject dus zelf moet betalen of dat we kunnen/mogen overstappen naar een andere verzekeraar wat er dan nog wel iets gehoord kunnen krijgen.

    Weet iemand dit of heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. Miron

    Miron Fanatiek lid

    6 feb 2009
    2.346
    106
    63
    Vaak heb je bij een andere verzekeraar een jaar wachttijd voordat je een vergoeding krijgt voor orthodontie. En soms moet je ook een vragenlijst invullen en als je aangeeft al begonnen te zijn met ortho dan wordt je niet geaccepteerd bij de aanvullende tandarts verzekering.

    Heb je niet van te voren een begroting gehad van de kosten zodat je goed kon inschatten welke aanvullende verzekering het beste daar bij aansloot?
     
  3. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    We hebben wel een begroting gehad, maar ze heeft 4 grote mensen kiezen moeten laten trekken en heeft eerst zo'n plaatje tegen haar gehemelte gehad. Dat duurde allemaal vrij lang qua tijd. Ze heeft vervolgens eerst onder slotjes gekregen en nu sinds een maand boven. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat zowat het hele slotjes-traject door onszelf bekostigd moet worden.... Valt gewoon vies tegen een denk dat we dus ook veel hoger gaan komen wat betreft totaal kostenplaatje. Denk niet dat de begroting klopt en ik kan daar vast geen rechten aan ontlenen
     
  4. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Wij zitten nu ook bij beide kinderen aan het budget en moeten zelf gaan betalen (ook VGZ).
    Ik heb dus de tand verzekering stop gezet.. scheelt toch weer 30euro per maand en nu ik toch alles zelf moet betalen heeft het voor mij geen nut meer..
    Bij andere verzekeringen zit altijd wel een wachttijd en je bent al in behandeling..
     
  5. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    voor nu kun je er niks meer mee.. maar weet niet of je nog meer beugelende kinderen gaat krijgen?
    Wij hebben kiezen bij tandarts laten trekken.. gaat het niet van ortho budget af ook..
     
  6. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Haar kiezen zijn ook bij de tandarts getrokken... Vandaar dat ik nog echt niet had verwacht al die de 1500 heen te zijn.

    Ik heb nog een zoontje, hij zal ook gaan beugelen, maar hij moet nog 10 jaar worden en is nog lang niet uitgewisseld...
     
  7. Mamavanvier95

    Mamavanvier95 Fanatiek lid

    12 okt 2014
    3.361
    2.543
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ik hoop dat het te lezen is, maar dit overzicht deelde mijn tandarts afgelopen week op facebook. Misschien heb je er iets aan :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    ik ga over naar de IZA die heeft geen wachttijd. Echter het pakket wat je neemt is wel duur. Maar voor mij scheelde het op mijn huidige pakket maar een paar euro. Er zijn er meerdere die geen wachttijd hebben.
     
  9. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    maar is dat ook zo bij al een lopende behandeling..
     
  10. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    zie alleen VGZ tand beter staan “direct verzekerd” maar dat is een jaar wachttijd..
    toevallig deze week nog nagevraagd bij VGZ
     
  11. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    volgens mij wel. Ik heb contact met ze gehad erover. Maar je kan het altijd even navragen ze zijn via de chat makkelijk te bereiken
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik zou een kostenbegroting/schatting voor het komende jaar vragen, want je hebt kans dat je nu wel de grootste hap hebt gehad. Want stel dat het volgens jaar nog 250 euro kost aan controles is het denk ik niet zinvol om je te verzekeren. Verzekeringen zonder wachttijd zijn er wel, maar uiteraard vaak duurder per maand.
    Het plaatsen van de diverse beugels en de foto’s enzo zijn de grootste kostenpost.
    Ik ben ook wel benieuwd naar je begroting want mijn dochter heeft hetzelfde traject als jouw dochter (nu moet alleen de beugel onder nog geplaatst worden) en die kwam bij ons uit op zo’n 2.600 euro totaal. Dus daar kom je met 1500 inderdaad niet mee uit.
     
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nou ik ben daar volgend jaar verzekerd en mij is gezegd geen wachttijd. Ik zie het ook nergens staan in de voorwaarden.
     
  14. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Wij zijn tijdens de lopende behandeling van 2 kinderen met beugel overgestapt naar Unive. Zonder wachtijd, 1500 euro per kind met het tand beter pakket. Controles alleen blijft het echt niet bij kan ik je verzekeren. Dan weer een draadje hier, veertje daar. Ergens anders nog een constructietje, schoonmaken tussendoor. Je haalt het er echt wel uit..
     
  15. Biebsje

    Biebsje Actief lid

    27 aug 2015
    252
    86
    28
    Bij Independer kun je volgens mij ook filteren op ‘geen wachttijd’.
    Volgens mij kun je naar oa naar ONVZ. Even googelen, dan zie je er best veel!
     
  16. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Ik heb net met de IZA gebeld om het zeker te weten maar ook als je al begonnen ben met de beugel krijg je direct vergoeding.
     
  17. LSL

    LSL Bekend lid

    6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Ik heb dat toevallig ook nagevraagd bij ze van de week, het ligt per pakket anders. Een jaar wachttijd is alleen bij de hoogste vergoeding verzekering (tot 2500 Tand Best) Als je net 1 trede lager gaat met Tand Beter (tot 1500) dan ben je direct verzekerd. Ook op een lopende behandeling.
    Bij mij zijn allebei de beugels al geplaatst dus ik verwacht die EU 1500,- komend jaar niet over te gaan dus voor mij was het rendabel over te stappen. Maar mocht je wel meer kosten verwachten en voor de Tand Best te gaan dan is er idd wel een jaar wachttijd.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja hoor. Heb ik al een paar keer gedaan. Is geen probleem. Ga ik komend jaar ook weer doen. Bij dochter nu door de vergoeding heen én vind alles via VGZ heel duur worden+ trage service, dus stappen we weer over.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Klopt, doen wij al een tijdje zo met 2 beugelende kinderen.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wij gaan ook overstappen, maar wij hebben eigenlijk nooit andere kosten dan controle's hoor en dochter is al bijna klaar.
     

Deel Deze Pagina