Overstappen vlucht

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Luppy, 13 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Ik ben aan het kijken voor een winterzonvakantie. Heb iets leuks gevonden, gewoon een losse vlucht en huisje.
    De vlucht is met TAP Air met overstap in Lissabon. Ik heb nog nooit een overstap gemaakt.

    Is 1 uur en 20 minuten voldoende? Gaat de bagage vanzelf verder of moeten we doe ophalen en weer afgeven? De maatschappij staat bekend om vertragingen. Houden ze rekening met overstappers, bijv. het vervolgvliegtuig even vasthouden zodat je de overstap haalt of is het dan lekker zelf uitzoeken hoe je er komt als je de aansluiting mist? En hoe zit het in zo'n geval met de kosten van de nieuwe vlucht?

    Ik hoop dat iemand hier er wat ervaring mee heeft.
     
  2. Phoebe

    Phoebe Fanatiek lid

    15 dec 2016
    3.423
    1.209
    113
    Mijn ervaring is dat de koffers vaak zelf over gedaan worden zo niet word dit van te voren aan gegeven. Meestal word er met een overstap rekening gehouden mocht dat niet zo zijn regelt de maatschappij in de meeste gevallen een nieuwe vlucht. Ik heb nooit problemen gehad met een overstap en is altijd goed gegaan

    Heb 1x gehad op de terug vlucht dat mn koffer er niet was maar die werd later na gebracht met een taxi
     
  3. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.913
    403
    83
    Vrouw
    Met overstappen houden ze denk ik alleen rekening als het met dezelfde maatschappij is. Koffers kunnen ze inderdaad doorlabelen, want je hebt echt geen tijd om je koffer op te halen en opnieuw in te checken in 1,5 uur! Je blijft dan binnen de poortjes zeg maar en loopt gewoon naar de nieuwe gate toe waar je moet overstappen.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Oké dat klinkt niet al te ingewikkeld. Het is dezelfde maatschappij.
     
  5. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Als het niet hoeft zou ik het niet doen, het is een gok die je neemt. Vaak gaat het goed, maar als het een keer verkeerd gaat....

    Hier altijd het liefst non-stop&rechtstreeks :) Dan maar een paar cent meer, scheelt je een hoop stress.
     
  6. Ashleyrachel

    Ashleyrachel Fanatiek lid

    10 aug 2016
    3.292
    2.189
    113
    Vrouw
    enschede
    Wanneer we hier met overstap vliegen, kijk ik altijd naar een duur van minimaal 2 uur.
    Ik vindt 1.20 min best kort mocht je eerste vlucht al vertraging hebben.
    Vaak worden koffers met een overstap automatisch door gezet naar de volgende vlucht.
     
  7. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Als je 1 ticket boekt met overstap en dus niet zelf losse tickets voor 2 vluchten boekt, dan mogen ze het alleen aanbieden wanneer de overstap haalbaar is. Dus in dat geval is het antwoord op je vraag: ja het is haalbaar. Lissabon is ook niet gigagroot, dus je hebt er minder tijd nodig dan op bepaalde grote luchthavens.

    Heeft de eerste vlucht vertraging waardoor je je overstap dan mist, dan boeken ze je om naar een volgende vlucht waar plek is. Zit je op een traject met vele vluchten, dan is dat dus geen probleem. Maar is er maar 1 vlucht per dag, dan zou ik er niet op gokken (alhoewel ze dan echt niet zomaar met een niet goed gevuld vliegtuig vertrekken en echt wel hun best doen te wachten). En mocht het dan nodig zijn, maak dan vaart naar de balie voor het overboeken. Als je achterin de rij staat en veel mensen moesten dezelfde overstap hebben, kan het wel een paar vluchten duren voor er plek is.

    Bagage zou ik altijd even vragen. Meestal gaat het automatisch, maar er zijn uitzonderingen.
     
  8. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Oh bagage wordt vaak gewoon doorgelabelt naar de eindbestemming. Je hoeft vaak alleen maar naar andere gate te lopen. Indien bekend hoor je bij inchecken waar je tijdens stopover naartoe moet. Hartstikke makkelijk allemaal.

    Ik weet niet of je met kleine kinderen gaat je buggy krijg je niet altijd terug tijdens stopover
    In Dubai heb je dan bijvoorbeeld leenbuggys. Of lang leve de draagzak
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Nou ja beetje meer betalen zou ik niet erg vinden maar in dit geval scheelt het ca 1000 euro in totaal.
    We hebben geen hele kleine kinderen, dus geen probleem met buggy.
    Het is inderdaad 1 ticket met overstap, beide vluchten van dezelfde maatschappij. Wel een bestemming die maar 1x per dag is en misschien niet eens elke dag.
    Ik denk dat we de gok maar wagen.....
     
  10. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Zou gewoon doen, in sommige gevallen bij vertraging staat er al golfkarretje klaar om je naar vliegtuig te scheuren.

    Oh en misschien handige tip in mijn handbagage stop ik altijd wat extra's (bikini, slippers, jurkje) voor 1e dagen mocht koffer zoek raken.

    Wij hebben net ook weer met overstap geboekt. Tja dan konden we dag eerder weg,, dus volle dag extra vakantie :) 2 uurtjes de benen strekken is ook wel fijn.
     
  11. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.297
    113
    Sinds mijn laatste reis met overstap ben ik daar niet meer zo fan van. Zowel op de heen als terugweg hebben onze koffers de overstap niet op tijd kunnen maken en sta je dus zonder koffer op het eind vliegveld. Zo irritant. In beide gevallen was de overstap tijd zo'n 1 - 1,5 uur.

    Zorg dus in ieder geval dat je ook basis spullen voor 1 of 2 dagen in je handbagage hebt.
     
  12. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Ik word nu wel nieuwsgierig waar je heen gaat?
    Ik ben een keer vanuit India naar Amsterdam gevlogen en andersom en hield m’n hart vast bij overstap Frankfurt. We hadden maar een uur! Tel daarbij op dat de eerste vlucht op de heenweg (gelukkig maar) een half uur vertraging had. Ik zweette peentjes! Maar allemaal goed gekomen! Ook de koffers gelukkig. Vanuit India naar huis is niet zo’n ramp maar náár India toe: ze verkopen daar niet eens onderbroeken in de gemiddelde ‘winkel’;) Dus als m’n koffer niet was aangekomen had ik niets gehad daar de eerste dagen en kon het ook niet bijkopen.
    Tip! Verdeel de spullen van iedereen over het aantal stuks bagage. Mochten er dan een paar stuks niet aankomen (wat ik niet denk hoor) dan heeft iedereen de eerste tijd wel wat om aan te trekken, zwemspul etc.
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    We willen naar een van de Kaapverdische eilanden. Tui vliegt rechtstreeks maar is heel duur in de voorjaarsvakantie.
    Tap is nogal duur met bagage dus we nemen sowieso wel 2 handbagegekoffertjes mee met een deel van de kleding erin.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik kan alleen vertellen hoe het bij de klm werkt:
    Bij overstap worden je koffers doorgelabeld naar je eindbestemming
    Elke luchthaven heeft een minimum connecting time, op schiphol is het
    bijvoorbeeld 45 minuten, dit is de tijd die minimaal nodig is om je bagage
    van het ene vliegtuig naar het andere te brengen. Heb je minder tijd, dan is de kans aanwezig dat je bagage niet mee komt
    Wachten op passagiers, daar kan je niet van uit gaan. Met de enorme drukte in het europese luchtruim,
    is het op tijd vertrekken tegenwoordig essentieel.
    Tenzij het echt een grote groep is, wachten we niet.
    De service mbt het brengen naar de andere gate ivm vertraging is bij klm afgeschaft. Je kan dit alleen boeken als je bijvoorbeeld slecht ter been bent.

    Succes, ik zou het wel aandurven hoor!
     
  15. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Als je niet uit jezelf losse tickets boekt maar dit gewoon als zijne een vlucht boekt is overal rekening mee gehouden.

    Ik heb ooit in 1 uur een overstap gehad op heatrow dat was wel een uitdaging omdat dat echt een heel groot vliegveld is. Laats ook op copenhagen 1 uur naar een binnenlandse vlucht maar dat was maar 10 min lopen. Ging dus prima.
     
  16. laurazoey

    laurazoey Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    4.485
    2.225
    113
    Vrouw
    twente
    Dit inderdaad. Maar bij klm is het zo dat wij het niet mogen aanbieden als het niet haalbaar is. Want wij nemen de verantwoordelijkheid dat jij het haalt en wij zorgen voor een alternatief als je het niet haalt. Kies je er zelf voor krap te boeken is dat je eigen verantwoordelijkheid maar een combinatie zou ik ook zeker aandurven. Helaas kan je als passagier niet zelf de minimum connecting time opzoeken dus moet je erop vertrouwen dat wat ze aanbieden klopt
     
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Bedankt allemaal. Helaas waren er zoveel bijkomende kosten voor bagage en zitplaatsen dat we uiteindelijk toch de boeking hebben afgebroken. De tickets werden bijna 2x zo duur dan we eerst dachten en voor een tussendoortje vonden we het toen toch te gek worden.

    Ik heb nu voor een spotprijsje tickets naar Fuerteventura geboekt. Daar is het ook lekker weer rond die tijd al is het iets minder warm en zonzeker. Ik wil gewoon een weekje relaxen in de zon dus dat komt vast goed.
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Oeh leuk! Zijn wij ook een paar keer geweest. Waar ga je heen op Fuerteventura en welk hotel?
     
  19. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Ik ben ook aan het kijken naar tickets maar dan naar bali.
    Nu zag ik tickets van singapore airlines.
    En je hebt dan maar een overstap van 50 minuten op singapore.
    Als ik alles van jullie zo lees is dit wel heel erg weinig tijd denk ik....
     
  20. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    We boeken een huisje particulier. Met verwarmd privezwembad. We zijn niet zulke hotelfans en ik wil gewoon rust met een tuin en vrij uitzicht.

    We hebben iets op het oog aan de rand van Caleta de Fuste. Het dorpje zelf lijkt me niet veel soeps maar we huren een auto en dan vermaken we ons wel.
     

Deel Deze Pagina