Overstuur in badje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esser, 4 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esser

Esser Fanatiek lid

29 jun 2006
    3.190
    4
    38
    Pedagoog
    N-Brabant
    Hallo mama's,

Graag jullie advies, inzicht en/of tips over het volgende:
    ons zoontje Joep is 4 maanden oud. En een heerlijke manneke :D
    Slaapt goed, eet goed (BV) en groeit als een tierelier. Lees = goed 7 kilo en 61 cm. Alleen..........hij heeft een hekel aan het in bad gaan.
    Een gewoon badje is niet goed, een tummy tub is niet goed, en het grote bad bij oma en opa ook niet. (zelfs samen met mij is het nog niet echt leuk) Helemaal niet fijn dus voor ons ventje. En mama? Die weet niet meer wat ze er aan kan doen.......:(
    - kouder water
    - warmer water
    - wel schuim of olie
    - geen schuim of olie
    - veel water
    - weinig water
    - en er zijn verschillende badjes geprobeerd.

Joep vind het gewoon echt niet leuk en huilt zo erg bij het in bad gaan.
    Op sommige momenten lijkt het wel of hij hysterisch is, erg in paniek.
    Ik snap ook helemaal niet waar dit vandaan komt........?
    Nou mama's, hebben jullie enig idee?
    Of tips? Hoor het graag!
    liefs

2. Mar001

Mar001 Actief lid

25 nov 2007
    148
    0
    0
    Vervelend zeg. Zo te lezen heb je al van alles geprobeerd...
    Kun je 'm misschien afleiden met een speeltje?
    En douchen, hoe gaat dat?

3. esther1984

esther1984 Bekend lid

22 jan 2009
    694
    1
    16
    Vrouw
    Moeder
    Roosendaal
    pfffff das moeilijk, ons kleine jongen vind het alleen een verschikking om uitgekleed te worden, in bad vind ie geweldig maar eruit gaat ie ook als een speen varken tekeer, ik lees dat je al ontzettend veel hebt geprobeert, is dit van begin af aan zo geweest? of zo maar op de een op andere dag, ik denk zelf dat ie bang is, onze kleine heeft dat ook een tijdje gehad maar hij huilde niet maar lag hartstikke gespannen in bad, ik zet altijd een rustig muziekje op en zing wat mee, maar ik begin altijd al op het aankleed kussen geruststellen, kan het zijn dat je zelf nu ook wat gespannen bent? ik vind het erg moeilijk advies te geven, eigenlijk omdat je al zoveel geprobeert hebt, maar als ik jou zo hoor is hij gewoon bang, en denk ik dat het grote bad bij opa en oma misschien toch een optie is, zodat jij samen met hem in bad kan gaan liggen en hem gerust kan stellen, in de hoop dat ie zo zijn angst overwint, en dan goed dicht tegen je aan leggen, rustig muziekje op zetten, een beetje mee zingen, en anders moet je eens googlen, heb ik net gedaan en je kunt er heel wat over lezen baby's met watervrees, en wat je eraan kunt doen, misschien een keertje mee onder de douche nemen, je moet hem proberen gerust te stellen, en dat kun je het beste als je er zelf bij bent en hem vast kunt houden.

succes

4. Esser

Esser Fanatiek lid

29 jun 2006
    3.190
    4
    38
    Pedagoog
    N-Brabant
    Ik heb tijdens het in bad gaan, enkele keer zijn tut gegeven. De ene keer pakt hij de tut wel, andere keer spuugt hij hem direct weer uit.
    Ook liedjes zingen, troostend praten; niets helpt.
    Het douchen overigens gaat wel beter. Mijn man en ik douchen beiden met hem, maar de eerste paar minuten gaan wel gepaard met wat tranen. Daarna niet meer.
    Ik vind het gewoon zo vreemd dat Joep zo'n angst heeft. Kan ook echt niet plaatsen waar het vandaan komt.
    Vrijwel alle baby's gaan toch graag in badje?

5. esther1984

esther1984 Bekend lid

22 jan 2009
    694
    1
    16
    Vrouw
    Moeder
    Roosendaal
    als je googlet zul je lezen dat er veel baby's niet graag in badje gaan, en de mogelijke oorzaken kun je er ook lezen, het kunnen de kleinste dingetjes zijn, te snel na de geboorte in bad, google maar eens en misschien kun je zelf een oorzaak vinden, en dat je het dan misschien kan verhelpen.

het is niet prettig ik weet het, onze kleine heeft een gloeiende hekel aan uit en aan kleden dat gaat dan ook gepaart met veel gebrul, maar de moed niet op geven doe ik ook niet hihi..... hij zal toch kleren aan moeten, en die van jou zal toch in bad moeten je kunt ook lezen op internet ze groeien er allemaal weer overheen!

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.788
    3.323
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja, mijn neefje brulde vroeger ook alles bij elkaar. Bij hem was de tip badzout (ik ga er vanuit dat dat geen reukzout was). Om de één of andere reden was dat veel prettiger voor zijn huid. Neefje is inmiddels 'neef' van 15 -dus het is al even geleden, vandaar dat ik niet meer weet hoe het precies zat. Overigens had zijn vader ook érge watervrees, dus dat telde misschien ook mee.
    En oja, wat ook nog weleens wil helpen is zo'n badzitje. Alsof er dan ineens vertrouwen is, omdat ze 'grond' voelen en steviger zitten/hangen.

7. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Hier vindt ze badje/douche you name it ook helemaal niks, huilen met de pet op, brullen van begin tot eind. Afdrogen/insmeren/aankleden vindt ze dan wel weer gezellig. Maar ze haat dus water en gaat ook niet zo vaak in bad ivm hele droge huid, maar ja soms moet het toch echt ff. Helemaal in het begin vond ze het juist wel heel fijn. Dus we gaan er maar vanuit dat het een fase is en hopelijk krijgen we een mooie zomer zodat ze lekker buiten in een klein badje zelf met water kan zitten kliederen en het zo hopelijk spelenderwijs weer leuk gaat vinden (en als ze puber zijn sta je op de deur te bonzen: 'je hebt nu wel lang genoeg onder die douche gestaan!!!' het is ook nooit goed he ;))

8. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    689
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Wij kregen in het ziekenhuis een tip die voor ons echt goed heeft gewerkt. Maar onze kindjes waren toen nog erg klein, dus ik weet niet of het ook werkt voor een baby van 4 maanden.
    Wij bakerden onze kindjes in, gewoon in een hydrofielluier. Soms vinden baby's het eng om niks om zich heen te voelen, alleen maar water. Een hydrofieldoek om armpjes en beentjes geeft dan wat geborgenheid. Werkte hier prima. Als de doek afgleed begonnen ze ook gelijk heel ongelukkig om zich heen te spartelen, maar met doek was het genieten!

Bekijk bijlage 69558

9. Feddar34

Feddar34 Fanatiek lid

23 apr 2009
    1.106
    3
    38
    Kunstenaar en piercer
    Nijmegen
    Of zown ligstoeltje voor in bad zijn badje? Vindt die kleine van mij veel fijner!

10. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ja dat zou nog wel eens kunnen helpen misschien.
    of anders eerst blijven douchen zodat hij vertrouwen krijgt van het water (mocht dat de angst zijn)
    vervelend zeg!
    heeft het cb misschien een tip?

11. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    die van ons ook altijd schreeuwen in bad. en we hadden geen idee. totdat ik van iemand hoorde dat die van hun alleen maar in heet water wou badderen. wij hebben een thermostaat kraan dus kunnen zien hoe warm hij is. maar hij staat bij ons op 41 a 42 graden en dan geen gehuil maar hij vind het nu heerlijk.
    lichaamstemp vind hij gewoon niet lekker. dus dan maar wat warmer haha.

12. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn dochtertje vond badderen ook vreselijk, tot ik zo'n zitje voor in bad kocht bij Prenatal. Eenmaal in dat zitje vond ze het heerlijk! Ik denk dat ze het gewoon wat eng vond om zo in het "losse" te hangen. Met dat zitje had ze steun en vond ze het geweldig om te badderen. Ik zou dus eens zo'n zitje aanschaffen en dan kijken hoe hij het vindt. Ik legde dan ook een warm nat washandje op haar buik, zodat ze wat warm bleef.

13. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    pff hier ook zo'n drama gehad met het badderen.. vreselijk huilen zodra hij het water voelde.. van alles geprobeerd maar niks hielp.. Douchen ging idd wel redelijk maar was ook niet alles.. maarja, onderhand weegt meneer bijna 7 killo dus 'even' samen douchen is er ook niet meer bij;)
    hier is het vanzelf overgegaan.. Hij zal toch in bad moeten, dan krijst hij de boel maar bij elkaar, het is niet anders.. een oorzaak nooit gevonden..

3 weken geleden huilde hij voor het eerst NIET toen hij in bad moest.. bij het uithalen wel want dat was natuurlijk koud.. Vanmiddag is hij weer in bad geweest en heeft helemaal niet meer gehuild..

Je zou altijd het CB even kunnen vragen.. maar grote kans dat het vanzelf overgaat.. maar weet hoe vervelend het kan zijn haha..

14. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Wat lastig! Ik probeer even meet te denken: is het misschien een idee om hem spelenderwijs aan het badje te laten wennen door eerst het badje op de grond te zetten met wat speeltjes er is (geen water) en hij er naast, zodat hij lekker met de speeltjes kan spelen (erin en eruit halen)

Als dat goed gaat, hem er eens in te zetten, met de speeltjes, maar zonder water zodat hij lekker kan spelen.

Dan een laagje water erin met speeltjes, en hij ernaast.

Op een gegeven moment zou je dan kunnen proberen om hem erin te zetten (badje staat dan nog steeds op de grond) met een klein laagje water alleen maar zodat hij met het water kan spelen. Misschien moet je hem dan even een truitje aanlaten houden, omdat het anders te koud wordt. Als dat gaat steeds ietiepietsie meer water erin....

Misschien werkt het niet hoor, en je zult er wellicht een lange adem voor nodig hebben, maar wie weet!

Succes!

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we hebben geen problemen gehad met bad. maar goed, ik heb gehoord dat het pijnlijk kan zijn wanneer schimmel infectie op luieruitslag zit. heeft hij luieruitslag?

16. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik wilde dezelfde tip als brunette geven, hydrofielluier hielp hier ook perfect! Tegenwoordig niet meer nodig en word er flink gespetterd in bad.

17. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    onze zoon vond het ook nooit echt leuk in bad en later werd hij helemaal hysterisch. wij zijn er toen mee gestopt en hebben hem een paar maanden mee in de douche genomen dat was lachen en dikke pret. nu hij stevig kan zitten hebben we het bad weer tevoorschijn gehaald eerst was hij heel bang en hield zich stevig vast aan de randjes. maar nu gaat het steeds beter we geven hem dan een washandje of een bakje in handen en daar speelt hij dan mee inmiddels met 2 losse handjes van de badrand.

18. droppi

droppi Actief lid

20 sep 2009
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vervelend zeg voor je kleintje. In het begin wou ze bij ons ook niet in bad, hebben toen een plastic stoel gekocht bij de ikea en gingen rustig met haar onder de douche zitten, soms wel een kwartier. Ze dronk zelfs aan de borst op een gegeven moment dus ze werd met de tijd meer ontspannen, begon eraan te wennen. Na een tijdje gewoon weer het badje geprobeerd en toen ging het beter. En nu na 11 maand is er niets leuker dan in bad gaan.
    Ik zou zeggen geef het de tijd, probeer over een poosje weer het badje. Je moet vooral niets forceren.

19. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje krijst ook de hele buurt bij elkaar als hij in bad moet. Nou wil ik wel die tip met de hydrofiele luier proberen. Maar hoe moet dat precies? Zet je die doek dan met een veiligheidsspeld vast? Want anders valt hij toch gelijk van hem af?

20. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje had dat ook altijd in het begin, vreselijk!! Wat kon die meid gillen zeg.

Wij kregen de tip inderdaad om haar wat 'begrenzing' te geven. Dus we legden een washandje op haar buik, zorgden dat haar voetjes tegen de onderkant van het badje aankwamen en legden haar (hielden haar vast) tegen de zijkant van het badje aan. Zo kreeg ze een wat veiliger gevoel werd ons uitgelegd.

Dit deden we consequent en langzamerhand werd het gillen steeds minder... en nu vindt ze het heeeeerlijk! Het heeft wel even geduurd, maar de aanhouder wint :). Ze spettert er nu heerlijk op los :p.

Succes!

Deel Deze Pagina