Laatst was ik bij mijn GYN voor een echo en toen we zochten naar de hartslag van mijn kindje, zag ik dat die heel erg traag was. Veel trager als normaal. De GYN zag het ook en adviseerde me even op mijn linkerzij te gaan liggen. Het duurde een volle minuut voor de hartslag van onze kleine spruit zich weer herstelde. De langste minuut van mijn leven... Ik dacht zelf altijd dat het Vena Cava Syndroom alleen effect had op mij als zwangere (duizeligheid, misselijk, flauw vallen) en niet op mijn kindje. En ik had en heb nergens last van namelijk als ik op mijn rug lig. De bloedtoevoer naar baby/baarmoeder verloopt toch niet via de vena cava, dus hoe zou de baby daar last van kunnen hebben? Om een of andere reden maak ik me er erg zorgen over. Ik slaap normaal nooit op mijn zij en ik durf nu bijna niet meer op mijn rug te slapen, omdat ik bang ben dat mijn kleintje er last van zou kunnen ondervinden. Dus mijn vraag aan jullie: kan de hartslag van mijn kindje inderdaad dalen door het Vena Cava Syndroom en wat voor effect heeft dit op het kindje? Is het schadelijk (lichamelijk of geestelijk) voor de kleine of maak ik me druk om iets wat niet bestaat? Ik werk zelf met zwangere vrouwen en geef hen altijd aan dat als hun gevoel ze echt duidelijk aangeeft dat er iets mis is, dat ze het dan op moeten nemen met hun VK of GYN. Maar nu ik zelf duidelijk iets 'mis' voel, vraag ik me af of het niet gewoon mijn hormonen zijn die met me aan de haal gaan.
HOihoi, Je kindje kan ook last hebben van het vena cava syndroom. De vena cave is een grote ader die achter de baarmoeder loopt, deze zorgt voor jou doorbloeding en ook voor je kindje! Het hartje van je kindje is nog onrijp daardoor zien we vaker dat het ritme heel erg kan variëren. Je kindje heeft zich netjes hersteld, goed teken. Je moet goed naar je eigen gevoel luisteren, natuurlijk hebben hormonen en versterkende invloed op je gevoel maar neem het wel serieus. Als je je zorgen maakt of graag een extra controle wil dan moet je contact opnemen! Imke