overure.n uitbetalen ziekenhuis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tinkerbell81, 13 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    hai,

    heeft iemenad enig idee hoe dit zit? ik heb een parttime contract van 18 uur per week in het ziekenhuis en doe wel onregelmatigheidsdiensten...hierdoor heb ik in de loop van de tijd echt heel veel uren opgebouwd...bijna 400:$.
    nu zitten we qua personeel heel krap en mag je ook niet langer dan drie weken zomervakantie opnemen (alleen speciaal op aanvraag met goede beargumentering) lijkt me stug dat dat gaat lukken maar ik ga het vragen...

    maar hoe zit dat met overuren uitbetalen, aangezien het er zo veel zijn lijkt het me ook wel lekker om dan gedeeltelijk uit te betalen...maar blijft daar uberhaupt iets van over ? ik hoor om me heen dat het niet gunstig is, maar waarvoor precies niet? betaal je er 2x belasting over oid?
     
  2. SweetPrincess

    SweetPrincess Bekend lid

    17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Als je zoveel laat uitbetalen gaat er idd heel veel van naar de belasting. Dan zou je het beter per maand een deel kunnen laten uitbetalen dus bv 20 uur per week ofzo. Als ze daarmee akkoord gaan want t gaat slecht in de zorg...
    Bij ons krijg je het dan ook niet uitbetaald en moet je het opnemen, vraag is idd wanneer en als jij weg bent hebben ze vervanging voor je nodig en dat kost ook weer geld.
    Visuele cirkel...
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #3 merah, 13 nov 2015
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
    Overuren uitbetalen kan hier niet, maar ik val onder cao academische ziekenhuizen. 400 overuren mag een leidinggevende echter ook niet laten opbouwen! Vind ik echt schandalig en zou bij ons echt niet kunnen.
    Wat bij ons geloof ik wel mogelijk is is tijd voor tijd sparen, zodat je eerder met pensioen kunt. Dat heet bij ons cao-a-la-carte.
    Goede afspraken maken over hoe je deze uren structureel op kunt maken. vrije dagen inplannen dus
     
  4. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Over uren uit betalen kom bij mij alleen toen ik uit dienst ging. Wel gedaan maar hield weinig over.
     
  5. liefdotje

    liefdotje Niet meer actief

    Ik werk in de thuiszorg en wij mogen ze gewoon uit laten betalen en ik moet zeggen het valt hier heel erg mee wat er af gaat hoor.
    Pas ook weer 120 uur uit laten betalen en nu deze maand weer 50 uur.
    Wij kunnen elke 3 maanden onze uren uit laten betalen volgens mij.

    Heerlijk een extraatje
     
  6. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    ik vrees dat het inderdaad een beetje kansloos is, want ik ben denk ik niet de enige op de werkvloer, alleen had ik geen idee dat het zo erg opgelopen was...(ik kijk niet zo vaak in het overurenprogramma:S)..
    dus het is ook een beetje mijn eigen schuld...vakantie aanvragen gaat helaas ook niet zo makkelijk meer als vroeger...je hebt nu echt bepaalde periode de tijd om die aan te vragen voor een bepaalde periode...losse vrije dagen moeten dacht ik 6 weken van tevoren aangevraagd worden:S. maarja dat is ook kansloos aangezien er gewoon tekorten zijn...
    een groot deel van de uren staat al vermeld bij tijd voor tijd...(daar valt het overwerk bij ons sowieso onder..)

    zou ik nog een constructie kunnen maken, met ouderschapsverlof (wat onbetaald is en dan wel uitbetalen van de uren of zeg ik nou iets geks:#) hoewel ze daar waarschijnlijk niet achter gaan staan...
     
  7. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Krijg je kinderopvangtoeslag ofzo? In dat geval zou ik even uitkijken met ineens 400 uur uit laten betalen. Voor je het weet kun je de toeslag gaan terug betalen.

    Ikzou heel snel gaan overleggen. Wellicht alle schoolvakanties vrij volgend jaar? En de rest uit laten betalen. Helft nog dit jaar andere helft volgend jaar.
     
  8. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    oei ja dat krijgen we inderdaad, had ik nog niet aangedacht thanks voor de tip! ik zal maar gauw alle vakanties die er zijn gaan aanvragen! en dan ook dit x opletten dat ik niet te laat ben met aanvragen...heb er per ongeluk al 2 gemist omdat de aanvraagperiode vrij kort is..
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Met 'tijd voor tijd' bedoel ik iets anders. Je kunt het dan zeg maar sparen en pas tegen je pensioen opmaken. Of je kunt in een functioneringsgesprek afspraken maken over die grote wereldreis die je over twee jaar wilt maken, waarbij je dus een langere periode vrij kunt krijgen. Jij bent niet de enige die je overuren bij moet houden. Je leidinggevende is daar eindverantwoordelijke voor. Het is dus geen gevalletje 'eigen schuld'. Sterker nog, je leidinggevende is verplicht mee te denken aan een oplossing. Ze kan dus niet overal 'nee' op zeggen. Ik zou het me hem/haar bespreken. Misschien kun je niet nu een hele lange vakantie nemen, maar over een jaar wel.
    Laat je niet gek maken. Het zijn jouw uren!
    Bij ons ben je ze op een gegeven moment kwijt (bovenwettelijk uren), maar dat kan enkel alleen als je leidinggevende mee heeft gewerkt aan een oplossing en je zelf hierbij je kansen niet gegrepen hebt.
     
  10. doedel

    doedel Bekend lid

    7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Pas ook op dat je ze dadelijk niet in 1 keer kwijt bent met het nieuwe jaar! Aan gezien je bij de meeste maar 1 a 2 weken mee mag nemen in het nieuwe jaar!
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat gaat over de wettelijke vakantiedagen, die mag je maar anderhalf jaar "bewaren", dus de wettelijk dagen die je over 2015 hebt gekregen moet je voor 1 juni 2016 hebben opgesoupeerd. De bovenwettelijke dagen blijven vijf jaar staan. Verder heb je dan nog je tijd-voor-tijd uren.

    qua uitbetalen: je betaalt over de uitbetaalde overuren het hoogste voor jou geldende belastingtarief. Dus zit je in de 42% schaal, dan betaal je 42% belasting over je uitbetaalde uren.
     
  12. p1982

    p1982 Niet meer actief

    klopt wel dat sommige werkgevers een afspraak hebben met max aantal uren mee nemen naar het nieuwe jaar
    moet wel ergens schriftelijk vast liggen
     

Deel Deze Pagina