Overvloedige productie - maar dan ook echt overvloedig

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door joycemaan, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joycemaan

    joycemaan Lid

    24 okt 2019
    7
    1
    1
    Vrouw
    Niet echt een vraag voor mezelf maar eerder voor mijn zus, die twee weken geleden is bevallen. Ze geeft BV maar ziet het op dit moment niet meer zitten omwille van een overtollige productie. En overtollig is ook echt overtollig. Bij het aanleggen links spuit de melk er als ene fontein uit rechts. Een schaaltje om de melk in op te vangen is in no-time vol. Ook als de grootste druk weg is, loopt de melk gewoon naar buiten. Het is gewoon een grote kletsnatte boel tot op de broek toe en niet fijn meer. In hoeverre is dit nog normaal? Ze wil graag BV blijven geven maar kan het op deze manier niet volhouden.
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Laat haar zsm een lactatiekundige bellen! Die kan adviseren hoe ze haar productie kan verminderen/stabiliseren.
     
  3. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    Dit is perfect normaal, ik had het ook. Melk spoot er echt uit langs beide kanten en liep tijdens de borstvoeding gewoon op mijn kleren naar beneden. Ik had assistentie nodig van mijn man met een handdoek, en zelfs dan kreeg hij enkele 'surprises' te verwerken. Na het douchen was ik gewoon een levende fontein. Vreselijk vond ik dat. Maar na enkele weken lost dit probleem zich vanzelf op en stemmen vraag en aanbod zich op elkaar af.
     
  4. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Bel een lactatiekundige om mee te kijken! Een andere houding kan al helpen bijvoorbeeld zij op haar rug zodat de zwaartekracht een beetje helpt. Ook kan een lactatiekundige beoordelen of het normaal is of echt te veel en wat je hier dan het beste mee kunt doen
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    https://www.nvlborstvoeding.nl/locaties/

    Even een lactatiekundige laten komen.
    Heeft je zus zich een beetje ingelezen?
    Overproductie is vervelend maar iets heel normaals.
    En met de juiste hulp (niet van de kraamhulp of vk)
    gewoon goed op te lossen. Niet in 1 dag maar ja. dat hoort er bij.
    Ze hoeft echt niet te stoppen hoor. Niet nodig.
    Nu stoppen geeft ook nog eens kans op een borstontsteking.
    Rustig aan, juiste hulp, geduld. Dan komt het goed.
     
  6. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Deurbellen helpt tegen de melkstroom aan de andere kant als waar je voed. Tepel indrukken alsof je op een bel drukt, even vasthouden en dan stopt de melk.
    Op de rug voeden tegen de zwaartekracht in inderdaad, fonteinhouding, baby op knietjes ernaast, dan is de maag lager dan de mond dus stroomt moeilijker terug.
    Blokvoeden (alleen 1 kant aanbieden voor een aantal uur) en eventueel bepaalde thee kan de productie remmen, maar zou dit in overleg met een lactatiekundige doen.
    Komt wel vanzelf goed! Heb eerste tijd ook op dikke strandlakens geslapen, elke ochtend zwembad. De eerste periode is bikkelen, maar het wordt echt steeds gemakkelijker.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had het ook, komt helemaal goed! Een lactatiekundige raadplegen is een goed plan. Ik kreeg als tip om te gaan blokvoeden, dat werkte heel snel. En als ik daarna weer een oplopende overproductie merkte, ging ik weer kort blokvoeden en kon ik her nog in de kien smoren.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Blokvoeden ging ik ook suggereren, maar dat mag je echt niet doen zonder overleg met een lk. Verder inderdaad biological nurturing en deurbeltechniek.
     
  9. joycemaan

    joycemaan Lid

    24 okt 2019
    7
    1
    1
    Vrouw
    Dank aan allen. Maar het is dus normaal zo? Ik had er echt nog nooit van gehoord dat het zo erg kon zijn. Lees je nauwelijks wat over...
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In degelijke info over bv, bijvoorbeeld bij La Leche League, komt dat uitgebreid aan bod.
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Daarom was mijn vraag ook of je zus zich een beetje heeft ingelezen?

    Hopelijk laat je zus een LK komen. Dan komt ze er zeker uit.
    Maar ik vrees van niet?
    Zo gaat het meestal.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ken eigenlijk niemand die dat niet had juist, volgens mij is het volkomen normaal!
    Maar wel een lk bellen voor advies hoor, want je wil met bv blokvoeden ook niet van over- naar onderproductie gaan.
     
  13. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik had het ook in dramatische vormen. Het kon wel 2 meter verderop sproeien uit de andere borst. Tussen voedingen door liep het er als een lekkende kraan uit. Ik ben gaan blokvoeden en heb op advies van de LK beide kanten 1x volledig leeggekolfd. Daarna werd het rustiger. Heb toen links in 1 zitting 700 cc afgekolfd en rechts 450 cc. Ik was dus een ruime kilo lichter, maar voelde me 100 kilo lichter. Wat een ellende zeg. Maar is helemaal goed gekomen, heb 22 maanden gevoed.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad.
     
  15. sannekirre

    7 mrt 2017
    52
    31
    18
    NULL
    NULL
    Dit. Ik herinner me dat mijn ma hier altijd over sprak, dat ze dat ook had, dat het er echt letterlijk uit spoot. Lijkt me niet echt praktisch.
     
  16. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Door wat jij schrijft kan hier niemand weten of het bij uw zus extreem is of gewoon zoals bij veel vrouwen.
    Ik heb 10 jaar terug dezelfde vraag gesteld op een forum en iedereen had dit ook. Ben toch blij dat ik professionele hulp heb gevraagd want zo doordeweeks was het toch niet, hoe het bij mij was ;).
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vandaar dat alle reacties hier ook zeggen dat ze een lk moet contacteren om het op te lossen op een goede manier.
     

Deel Deze Pagina