Overweging groter zwembad in tuin. Gevaar peuter..?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1981Mama, 12 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies.

    Mijn kleuter van 5,5 is dol op zwemmen. Mijn peuter van net 3 wil niets van water weten, maar ziet nog geen gevaren.

    Ik wilde (voor mijn kleuter voornamelijk) een groot opzetzwembad in de tuin (4x2,11m , 90cm hoog).

    Naast het nadeel dat de peuter dan al zijn speelgras kwijt is de gehele zomer (wel ruimte nog voor trampo op terras en speelruimte op het steen), bedacht ik me gister dat ik hem dan geen moment meer alleen in de tuin kan laten spelen ?

    De peuter is creatief, klimt bij anderen ook op trampolines waar hij eigenlijk helemaal niet op kan klimmen. Pakt een loopauto of een krukje en komt zo waar hij zijn wil.

    Moeten we toch nog een jaartje wachten denken jullie?

    Graag jullie visie ;)
     
  2. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    474
    260
    63
    Vrouw
    Ik heb het toen niet aangedurfd met een vindingrijke peuter. Want je zou ze al mee naar binnen moeten nemen als je even naar de wc gaat.

    Maar heb vriendinnen die het wel doen. Die laten ze gerust eventjes alleen of met een oudere broer/zus erbij. Gelukkig nog nooit wat gebeurt, maar het zou je maar wel gebeuren....

    Kan je er een hoog hekwerk of iets omheen zetten? Dan zou ik het wel aandurven!
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Wat juist het voordeel van een hoog zwembad kan zijn is dat als je het trapje weghaald ze er niet zomaar in kunnen. Dat is echt veel te hoof voor ze. Uiteraard zal je moeten zorgen dat er niet zomaar krukjes e.d. bij kunnen komen.
    Dat heb ik meermaals zo gehoord van ouders met kinderen van verschillende leeftijden. Juist zo'n laag badje waar ze zo in kunnen is veel gevaarlijker.
    Is er iemand in je omgeving die zo'n zelfde hoog zwembad heeft? Dan zou je eens kunnen uittesten hoe het bevalt met een kleintje die er rondloopt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik zou het niet doen, wil je elk moment erbij zijn? Je kunt ze dan nooit alleen laten.
    En dat een rand te hoog is maakt ook niet uit, elk vindingrijk kind kan bedenken om op zijn trekker,fietsje oid te gaan staan en eroverheen klimmen enz...
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Wij hebben al geen zwembad met onze 1 jarige omdat hij al zo handig is om overal op te klimmen... doodeng. Onze uk schuift ook al met alles om maar te klimmen. Iets dat we nooit hadden met de oudste.

    Ff naar de keuken lopen en drinken pakken kan al genoeg zijn :( of je oudste valt en heeft een pleister nodig bv. Zijn genoeg momenten dat je toch even snel zal lopen zonder jongste mee te nemen.
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Wat @Theezeefje aangeeft, ik zou t met dora explorer hier in gedachten echt niet doen. Wij hebben dan wel zo'n waterparadijs ding van de action, maar zelfs dan heb ik met die malloot van ons weinig rust om ff snel een plas te doen. Die lok ik maar naar binnen voor een snoepje dan.

    Ziet geen enkel gevaar, hoe groter de uitdaging hoe boeiender eigenlijk meer. Maar dat is er ook wel eentje die in een nieuwe klas of groep allereerst alle kasten en lades open trekt, daar is echt geen houden aan. Net een wervelwind op ontdekkingstour in je klas.
     
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Gewoon echt heel goed opletten en peuter duidelijk maken dat hij niet zonder papa of mama en niet zonder zwembandjes om het zwembad in mag? Dochter had vorig jaar nog geen diploma en kon wel staan in het zwembad (geloof 94 cm diep) maar ik had bewust geen trapje erbij zodat ze zelf er niet in kon klimmen als ik bijvoorbeeld net even naar het toilet was of toch even mijn ogen niet op haar had. Gelukkig is dochter een kind dat echt niet stout wil en durft te zijn dus als we tegen haar zeggen dat iets niet mag doet ze het ook niet dus dat voelde wel veilig.
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Ik weet het niet. Een 3 jarige pakt gewoon een krukje van binnen als er buiten niks meer staat. En buiten staat genoeg als ze echt willen. Tuinstoelen, bloempotten, fietsen, glijbaan. Als ze willen zitten ze er zo in. En zo hoog is 90 cm nou ook weer niet.

    Maar je zoon wilt nog niks van water weten (voor t zelfde geld verandert dat na 2x proberen dit jaar), hij kan er niet zomaar in vallen.

    Ik heb twee waterratten, die de hele winter al vragen wanneer we weer bij oma kunnen zwemmen. Dat bad is ook zo’n 90 cm diep, alleen wel in de grond, dus daar kunnen ze wel in vallen.
    Ze moeten daar van mij wel uit als ik naar de wc gaan. Toch gingen ze een enkele keer toch terug het water in.

    Ik heb afgelopen jaren wel hele kleine zwembadjes in de tuin gehad. Daarbij loop ik wel naar de wc.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Je kunt je peuter dan, naar mijn idee, inderdaad nooit alleen laten. Of tenminste: ik zou het nooit doen. Maar dat geldt voor een vijfjarige net zo goed.

    Als je dat niet wilt of kunt, dan zou ik dus nog even wachten met een dergelijk bad.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik zou het absoluut niet doen. Je moet er constant bijblijven. Als je naar de wc moet of drinken moet pakken, moeten ze al mee naar binnen. Ze zijn zo vindingrijk op die leeftijd. En ook al moeten ze niks van water weten, een bal pakken die erin is gegooid ofzo kan ook he.

    Bij een kennis van ons is het eens bijna misgegaan met zo'n groter zwembad. Sinds die tijd vind ik ook een lager badje al wel enger.
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik zat nog te denken als je er een sunny tent op zit. En er bestaan alarmen die afgaan zodra er contact word gemaakt met het water oppervlakte. En het meest veilige is. Voor die tijd met peuter een cursus rescue zwemmen zodat peuter ten alle tijden veilig is als hij m te water raakt. Ik heb altijd gekeerd dat een peuter zelfs kan verdrinken in een laagje water van 15 cm diep dus qua veiligheid imo zit er geen verschil in een bad tussen de 90cm diep en 50cm diep (ik denk zelfs dat ze in de laatste sneller te water raken dan in de eerste in een onbeheerd moment
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Ik ben van mening dat je een peuter bij geen enkel water alleen moet laten, niet bij een bad van 90 cm diep, maar ook niet bij een klein badje. Alleen zo’n waterbaan (aquaplay) en dat soort dingen, maar verder niet.
     
    Spectre, 2jongensmama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    Wij hebben een vast zwembad in de tuin, en ik doe het roldek dicht als ik weg ga bij het zwembad. Dan kan je er zelfs als volwassenen overheen lopen.

    Een hoger zwembad zou ik juist niet doen,daar kieperen ze zo in met een poging bij water te komen, met hoofd eerst. En peuters zijn vindingrijk.

    En wat iemand hier boven al zei, je hebt maar een klein laagje water nodig.

    Ik denk zelf dat peuterbadjes daarom gevaarlijker zijn, want ik zie echt veel mensen die hun peuter daarbij gewoon alleen laten. Maar alleen in de tuin is wel een no go met open zwembad.

    Wat @GossipGirlxoxo zegt, je hebt wel alarmen, ook voor als iemand langer dan x tijd stil ligt in het water ligt.

    Maar als je voorheen al een badje in de tuin had, dan kan een groter ook denk ik. Je moet evenveel opletten.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mee eens! Nu ik er aan terug denk heeft dochter hier vorig jaar in de tuin heel veel met een paddel jumper of reddingsvest in de tuin gelopen ook als ze niet zwom puur uit geruststelling voor mezelf. Ik had alleen de mazzel dat dochter vorig jaar niet watervrij was en niet zonder puddle jumper het bad in durfde ook niet zonder ons erbij. Heb je een waaghals ligt dat al veel gevoeliger.
     
    2jongensmama vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    En naast het opletten goed leren dat het gewoon niet mag. Dat dat met een dreumes lastig is snap ik maar een peuter moet dat toch wel te leren zijn?
     
  16. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    Jawel! Kost wel wat moeite maar ja, dat is gevolg van zwembad. Hier zijn we daar heel streng in. Nadeel is wel, dat ik echt m'n 2de niet vertrouw. Ook al weet hij het Donders goed. Dus hij mag nooit alleen bij het open zwembad. Dus als we het zwembad open hebben, dan zijn we of met 2 volwassenen als beidde kids thuis zijn of als ik alleen met dreumes ben, gaat hij mee naar binnen/roldek gaat dicht.

    Ze volgen ook allemaal trouwens dreumes/peuter survival. Zelfs in ons zwembad zelf.

    Ook goeie afspraken met oppas / opa en oma maken.

    En zelfdiscipline hebben, niet een pakketje aannemen aan de voorkant als je peuter bij /in /rond het open zwembad is. Zet een emmer neer als je nodig moet plassen oid en je kan niet the peuter mee naar de wc nemen.
     
  17. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Wij hebben ook een groot zwembad van 90 cm diep. Die hadden we vorig jaar ook toen jongste nog net geen 3 was. Ik laat haar gewoon niet alleen buiten en als ik naar binnen ging nam ik haar mee naar binnen en deed ik altijd de klip op de achterdeur, zodat ze niet zelf naar buiten kon.
    Ging hartstikke prima eigenlijk.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Als je altijd buiten willen zijn met je peuter dan zou je het kunnen doen. Wil je liever zelfstandigheid dan zou ik een kleiner zwembad neerzetten die je opruimt wanneer het even geen mooi weer is.
     
  19. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.022
    17.039
    113
    Vrouw
    Het blijft opletten inderdaad als je ervoor kiest om een zwembad in je tuin te zetten en je hebt nog kleine kinderen.....
    Wij hebben sinds 2 jaar een opzetzwembad in de tuin tijdens de zomer maanden.. het 1e jaar dat hij stond, was mijn zoontje 2 jaar. Ik durfde hem niet alleen in de tuin te laten, dus als ik binnen was, was hij ook binnen. Maar voor mij was dat geen probleem. Nu is hij ouder en is dat gevaar een stuk minder aanwezig. Hij is echt heel betrouwbaar qua afspraken maken dus nu durf ik bijv gerust eventjes naar de wc terwijl hij buiten speelt.
    Alleen als hij in het zwembad zit, dan laten we hem nooit alleen, ondanks dat hij een zwemvest aan heeft. Oké even 2 tellen wat drinken pakken wel, maar langer dan dat echt niet.
    Dit jaar zal onze jongste denk ik nog net niet zo ver zijn in de zomer dat ze vanalles gaat ondernemen (ze is bijna 6 maanden) Dus daar ben ik niet bang voor, met die leeftijd laat ik ze sowieso niet alleen.

    Dus als je geen zin hebt om constant op te letten of daarmee bezig te zijn, zou ik het niet doen. Zeker omdat je aangeeft dat je zoontje best ondernemend is.

    Ik heb het niet als last ervaren, voor die paar maanden dat hij staat hebben we er zoveel plezier van! Naar het strand of zwembad kost veel tijd, parkeergeld en met een baby al helemaal niet ideaal, dus heerlijk als je gewoon in je eigen tuin van een zwembad kunt genieten ;)
     
  20. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.022
    17.039
    113
    Vrouw
    Mee eens! Zo waren wij eens met de buren aan het bbqen in onze tuin, mijn zoontje was toen 2,5 en ze gingen in de tuin van de buren spelen in een zwembadje, zonder toezicht. Ik heb mijn zoontje teruggehaald want hou er niet van als ik er geen zicht op heb. Ik werd vast als overbezorgd gezien (want wat kan er nu gebeuren in zo'n opblaaszwembad) uhh ja genoeg!
     

Deel Deze Pagina