Oxycodon tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Loetje88, 12 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Hoi dames,

    Heeft er Iemand ervaring met gebruik van oxycodon tijdens de zwangerschap. Ik vind het doodeng maar zie geen andere uitweg momenteel. Ik kan helemaal niks en verrek van de pijn. De huisarts denkt spit en heeft nu in overleg met de gynaecoloog oxycodon voorgeschreven. Je mag dit maar kort gebruiken omdat de baby anders verslaafd kan raken. Ik vind het echt vreselijk dat ik dit nu heb geslikt. Er is weinig bekend over gebruik tijdens de zwangerschap.
     
  2. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb op die termijn ook acute rugpijn gehad en bij mij hielpen oefeningen om mijn houding te verbeteren en core te versterken beter dan pijnstillers.
     
  3. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Maar oefeningen zie ik mezelf momenteel niet doen. Zonder pijnstilling kan ik niet eens lopen of rechtop staan. Kan niet alleen naar de wc of uit bed komen.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Je geeft zelf het antwoord al,het moet nu. Beterschap. Dit is even nodig om jou weer mobiel te krijgen. De gyn geeft er niet voor niets zn akkoord voor :)

    Ik slik wel dagelijks tramadol, maar dat is wel een heel stuk lichter.
     
  5. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik vind inderdaad oxycodin erg heftig! Is er niets iets minder verslavends? Als je hoort hoeveel mensen daar ongewild verslaafd aan zijn geworden, omdat ze de gevaren niet kenden, zou ik dit niet aan mijn ongeboren baby willen geven.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  6. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ik vind het ook wel heftig idd.
    Mijn moeder heeft dinsdag haar 2de nieuwe heup gekregen en ze slikt nu dus ook oxycodon. Als. Ik zie hoe high ze er van wordt zou ik dit liever niet nemen tijdens zwangerschap.

    Heb je geen ischias?
     
  7. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Ischias ben ik bekend mee. Dat komt en gaat bij mij. Dit zit hoger maar nog wel in mn onderrug. Ik kan letterlijk niet rechtop staan. Voelt heel gek. Alsof er een paar wervels aan elkaar zitten en dit geeft helse pijn. Ademen doet zelfs pijn en elke beweging. Het kwam heel snel opzetten. Vorige week wel al wat last van mn rug gehad maar was na een paar dagen over. Schijnbaar heb ik toch nog teveel belast ook al doe ik al niet zoveel. Merk wel dat mijn buik erg zwaar wordt en ik heb een holle rug dat werkt ook niet mee. De huisarts heeft me 5mg gegeven van de kortwerkende oxy. Deze werkt zes uur zodat ik makkelijker kan doseren en eventueel uitstellen. Tot nu toe heb ik er drie gehad en redden ik het met 6,5 uur ertussen. Met de pijnstiller op kan ik weer een beetje lopen en zelf opstaan. Ik hoop dat ik er zo min mogelijk nodig heb. Ik heb ook de verloskundige gebeld en gevraagd of ze vandaag even langs willen komen voor een controle. Voor mijn gemoedsrust.
     
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    @DQueen weet veel van oxycodon.

    En verder mijn mening, ik zou het niet doen. Ik ben zelf ook rug patiënt, dubbele scoliose, zo'n 2x per jaar spit zodat ik niet zelfstandig uit bed kan komen. Ik weet dus hoe het voelt. MAAR: ik snap oprecht niet dat je oxycodon voorgeschreven krijgt en zou het ook niet nemen, zeker niet tijdens zwangerschap. Andere pijnstilling kan de hele scherpe kantjes we af halen en het gaat ook weer over, dit is niet medicatie voor chronische pijn.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is een moeilijke afweging, als je zonder pijn kan liggen, zou ik toch proberen het aan te kijken een paar dagen. Maar als je zelfs liggend geen moment rust hebt qua pijn, dan snap ik wel dat je het moet ‘doorbreken’ met sterke pijnstillers... Als er overleg is geweest met de gynaecoloog en die vindt het ook in orde met deze dosering en de duur ervan, dan zou ik het wel aandurven - maar wel echt alleen met vinger aan de pols van de gyn, zeker op deze termijn.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  10. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ja hier ervaring. Iom gyneacoloog heb ik dit tot 36 weken zwangerschap geslikt en met 38 weken zwangerschap zou ik worden ingeleid (kwam die dag toevallig spontaan op gang). Doordat ik het 2 weken voor de bevalling niet meer genomen heb was er niets meer aanwezig in dochter haar bloed en had ze geen last van ontwenning. Wel was er uit voorzorg een kinderarts bij de bevalling aanwezig en moest dochter 3 dagen ter observatie blijven. Gelukkig heeft dochter er echt helemaal geen last van gehad doordat ik die 14 dagen voor de bevalling ben gestopt. Ik heb het wel 36 weken dagelijks en soms best in hoge dosis gebruikt maar dit was voor mij de enige mogelijkheid om nog redelijk goed de dag door te komen die zwangerschap.
     
  11. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Ik kon inderdaad niks pijnvrij doen dus ook niet liggen. Welke houding dan ook. Echt hel. De hele dag alleen maar van huilbui naar huilbui

    Het is de bedoeling dit zo kort mogelijk te gebruiken. Ik heb er nu 7,5 uur tussen zitten en hoop vanavond voor het slapen pas mijn volgende in te kunnen nemen.

    De verloskundige is net ook op huisbezoek geweest en alles gaat goed met de baby gelukkig. Zij was heel blij dat ze zo hebben doorgepakt bij de huisarts. Want de lichamelijke en geestelijke stress is ook niet goed voor de baby. En aangezien het in overleg is gegaan met de gynaecoloog zag zij ook geen bezwaar verder.
     
    Fuddey en DQueen vinden dit leuk.
  12. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    niet om de medicijnen goed te praten maar het went ook snel dan voel je je met oxycodon op net als met een paracetamol bij wijze van spreken.
     
  13. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik lees nu dat je 3 a 4 x per dag 5 mg slikt. Misschien kan ik je een beetje gerust stellen, ik heb 36 weken lang tussen de 40 en 100 mg per dag geslikt en dochter had dus nergens last van. Wel extra controles gehad tussendoor, de gyn hield het iom mijn neuroloog heel strak in de gaten.
     
  14. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Dat is idd een hele geruststelling. Bedankt voor je reactie. Ik merkte dat de verloskundige er ook heel luchtig over deed. Dus misschien moet ik me niet schuldig voelen. En hopelijk is het maar voor een paar dagen tot het acute er af is.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  15. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Hou wel in de gaten dat je het niet tot aan je bevalling nodig hebt. Over het algemeen was dat 2 weken van te voren stoppen bij mij (zodat dochter geen oxycodon in haar lichaam zou hebben bij de bevalling) ook niet bekend bij de gyn en neuroloog. Op mijn verzoek zijn ze zich hierin gaan verdiepen en gaan lezen in de boekwerken en kwam dit eruit.

    edit. en zeker niet schuldig voelen helaas heb je het nu gewoon hard nodig. Als je tot aan je bevalling geen oog meer dicht doet van de pijn is dit ook niet bevorderlijk voor jou en de baby.
     
  16. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    In de bijsluiter staat wel dat als je oxy 3-4 weken voor de bevalling hebt gebruikt het kindje nagekeken moet worden door een arts ivm ademhalingsproblemen

    Maar ik hoop het maar kort nodig te hebben en hopelijk beval ik niet binnen 3-4 weken nu
     
    DQueen vindt dit leuk.
  17. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Dat hebben mijn gyn en neuroloog toen helemaal uitgepluist samen met de apotheker en bijna 4 jaar geleden kwam daaruit dat het ging tot 2 weken voor de bevalling dat de baby het niet in zijn/haar lichaam kon hebben. Ondanks dat ik die 2 weken het niet gebruikt had stond er wel een kinderarts klaar na de bevalling en is dochter inderdaad meteen gecontroleerd en de couveuse in gegaan (uit voorzorg) na alle tests en onderzoeken waaruit bleek dat ze nergens last van had mocht ze daar pas uit.
     
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.033
    113
    Oxycodon staat de afgelopen tijd een beetje op de zwarte lijst, ook omdat er in gehandeld wordt. Ik heb het ook een poos gebruikt en dat gevoel van high zijn herken ik wel (lekker:oops:)
    Maar dat gaat ook weer over. Op een gegeven moment ben je er minder gevoelig voor of zo.
    Ik denk dat als de vk en gyn (en misschien nog meer professionals) het onderling hebben afgestemd dat je het goed kunt gebruiken hoor. Ze weten heus wel wat ze je geven en als het echt kwaad kon dan hadden ze het niet gedaan.
    Ik lees hier geschrokken reacties en niet om het medicijn op te hemelen of de geschrokken reacties te verzwakken; het staat bekend om een heftig medicijn; vandaar. Maar het staat ook bekend om een medicijn dat goed werkt en dat gerust gebruikt kan worden zonder heel veel paniek en panische reacties erop. Als er een alternatief was geweest hadden ze je dat, zéker tijdens een zwangerschap, echt wel gegeven.
    Je hebt het nu nodig. In Nederland hoef je, ben ik van mening, geen pijn te lijden.
     
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Dit, niets meer en niets minder.

    Ik krijg zelf een cocktail van temazepam en tramadol en beide een geval van liever niet, tenzij.... maar alternatief is ongezonder. Een moeder die met even ondersteuning kan bewegen en hopelijk daardoor sterk de bevalling straks in kan gaan, is ook heel belangrijk. Dat levert ook minder complicaties op dan wanneer jij compleet in de kreukels ligt.
     
  20. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Vooral dat laatste ben ik heel blij mee en de verloskundige dus ook. Ik was echt wanhopig had al een dag non stop pijn en zo erg dat ik nog liever weeën had (dan heb je tenminste nog pauze). Ik ging ook echt naar de huisarts met het idee dat ze me zo zouden laten lopen.
    De oxy helpt goed tegen de pijn maar ik word er ook heel suf van en misselijk dus ik hoop zo snel mogelijk te stoppen ook voor de baby natuurlijk. Mijn rug voelt al stukken beter gelukkig. De verkramping is er volledig uit. Het voelt nu meer alsof ik helemaal in elkaar getrapt ben en beurs ben! Ik ga vanmiddag kijken of ik zonder kan! Ben benieuwd!
     

Deel Deze Pagina