Een bekende van mij gebruikt ozempic maar voelt zich daar ook heel naar van. Veel buikpijn, misselijk e.d. Die gebruikt het overigens voor de suiker.
Ik heb net een stuk geschreven in het andere topic over afslank medicijnen. Ik denk niet dat dat de weg is. Ik herken wel de moeite met afvallen en het terugvallen. Maar als je structureel aankomt, dan betekent dat dat je eetpatroon niet (meer) klopt met he behoefte. Medicijnen gaan dat niet doorbreken. Mijn advies is om een dietist zoeken die juist ook bij die zaken kan helpen. Ik heb er 1 gevonden waar ik een fijne klik mee ervaar. De eerste afspraak ging over mijn eetpatroon nu. Helemaal uitgepluisd, en advies gekregen met lijsten van gezond, 2e jeus en uitzondering. En een voorbeeld dagmenu wat aansluit op wat ik nu eet. Dat is prima vol te houden. Over de emo-momenten, stress-dagen en bijzondere dagen (feestjes ed) hebben we het in die eerste afspraak maar kort gehad. Dat zal in de vervolg gesprekken aan bod komen. Belangrijkste is dat ik dankzij de vervolgafspraak motivatie blijf houden. Ook na een weekendje weg met "fout" eten. Een keer een iets van de uitzondering lijst pakken betekent niet dat alles mislukt is, maar dat je daarna weer gewoon gezond kan gaan eten. (Daarom heet het ook uitzondering).
Ik denk toch echt dat je jezelf moet aanpakken. Je weet namelijk wat ervoor nodig is om af te vallen en je kunt het ook, alleen doorbreek je zelf elke keer die cirkel weer. En ja, toevallig weet ik waar ik het over heb, want ik was vorig jaar rond deze tijd ook veel te zwaar, maar ik ben met vallen en opstaan toch die kilo's kwijt geraakt. En ja, ik wilde zeker dat er die magische knop er was om het makkelijk te maken, maar uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat je een manier kiest die het beste is voor je lichaam en dat is geen crashdieet en ook geen pillen die totaal ergens anders voor bedoeld zijn. Het gaat om een gedragsverandering en dat kun je alleen zelf. In het begin liep ik ook telkens blessures op bij het sporten, omdat ik te zwaar was en dan is hardlopen bijv niet altijd een succes. Ik ben dus begonnen met iedere dag een grote wandeling te maken. De jongste in de wandelwagen na het avondeten en gaan. Daarbij heb ik de eerste periode ook precies bijgehouden wat ik had. Eenmaal 10 kilo lichter ben ik voorzichtig begonnen met sporten. Eerst 1x per week en later heb ik dat ook uitgebreid en daarna ben ik met een opbouwschema gaan hardlopen. Het was allemaal af en toe pittig, frusterend enz. Maar nu ben ik ook trots dat ik het voor elkaar heb gekregen met wilskracht, discipline en mezelf 100x keer weer herpakken. Ik ben nu fitter en sterker dan ooit. En als ik het kan, kan jij het ook. Want mijn fysieke staat was een jaar geleden echt dramatisch.
@TS ik weet niet wat verstandig is voor jou, maar ik vind wel dat mensen altijd makkelijk praten over afvallen. Ik heb geen overgewicht en een prima bmi, maar mijn man komt aan van water en kijken naar een gebakje. Vaak is het ook niet eerlijk. Hij sport 3x per week en pakt de fiets als het kan. Hij heeft bij de huisarts ook gevraagd om hulpmiddelen en zij staat achter de medicijnen van nu. Het kan zeker wel helpen. Maar zijn bmi is te laag, ze gaan hier pas over nadenken bij een BMI van 35. Hij loopt nu wel bij een lifestylecoach en na dit traject mag hij terugkomen. Ik lees tips over lange wandelingen, letten op eten of je emoties aanpakken. Voor sommigen kan dit werken, maar zekerheid bij iedereen. Het is heel naar voor mensen die echt hun best doen niet geholpen worden, maar als je alles laat gaan en ‘werkt’ aan een bmi van 35 dan kan er opeens heel veel! Gelukkig gaat de medische wetenschap omtrent dit soort medicijnen hard en kunnen er hopelijk snel veel meer mensen mee geholpen worden ipv maagoperaties/gastric bypass/maagbanden.
Zo waar dit. Zoveel mensen die oordelen, maar duidelijk zelf geen ervaring hebben. Overigens heb ik het overwogen, maar durf ik het toch niet aan ivm de bijwerkingen. De meeste recente dat je blind kunt worden en dat vind ik een tekort groot risico. Afvallen is helaas veel meer complex dan alleen minder eten, meer bewegen en als je daarbij een hulpmiddel kunt krijgen, waarom niet? Obesitas is een ziekte en voor andere ziektes zou je ook medicatie nemen. Maar net wat je zegt, je bmi moet echt hoog zijn voor ze je willen helpen. Maar stomme is, veel mensen komen uiteindelijk wel daar terecht als ze niet eerder hulp krijgen.
Het is dan juist het overwegen waard om iets als ozempic te gaan gebruiken. Bij ernstig o overgewicht ligt het véél complexer dan wat jij schetst en jaren onder je caloriebehoefte gaan eten is echt niet makkelijk vol te houden. Ozempic zorgt ervoor dat je minder zin hebt in eten én je sneller een vol gevoel geeft. Biedt dus gewoon ondersteuning bij het volhouden. Uiteraard zul je alsnog je eetpatroon moeten aanpassen, anders verandert er op de lange termijn nooit iets, maar het kan daarbij wel ondersteuning bieden.
Ik snap jou reactie. En zeker het is niet voor iedereen gemakkelijk om af te vallen. Bij mijzelf is het ook niet gemakkelijk. En zeker medicatie kan een goed hulpmiddel zijn bij het afvallen, maar het is een hulpmiddel niet meer en niet minder. Net zoals een maagverkleining een hulpmiddel is. En ja ik heb zelf een gastric sleeve. Het valt en staat nog altijd bij wat je zelf eet. Als je daar door eender welke omstandigheden nog verkeerde keuzes in maakt, dan kom je zeker weten weer aan. En ja ik heb vorig jaar de keus gekregen om mijn sleeve om te laten zetten naar een bypass. Was ik dan weer kg’s kwijtgeraakt, ja vast wel. Maar de reden waarom je bepaalde keuzes maakt, wordt hiermee niet aangepakt. Dus in mijn geval dweilen met de kraan open. De kliniek die laat je wel graag opereren, want dat levert hun geld op. Zelf heb ik de keuze gemaakt om me niet opnieuw te laten opereren. Het is gewoon superbelangrijk dat mensen goede begeleiding krijgen in het waarom afvallen niet lukt. Zijn dat puur medische oorzaken, dan is ondersteuning door medicatie natuurlijk prima. Maar als er andere oorzaken zijn, dan moeten die aangepakt worden. En dat klinkt nu heel simpel, maar dat is het uiteraard niet. Zelf heb ik binnenkort een intake bij een GGZ-instelling en hopelijk krijg ik dan goede handvaten om mijn stress en emotie beter te kunnen controleren. En ik hoop daarna ook blijvend te kunnen afvallen.
Een kennis van mij gebruikt het. Hij koopt het online, maar je huisarts wordt daar wel van op de hoogte gesteld, maar ik durf het zelf toch niet aan.
Zoek goede begeleiding. Kijk naar uw eten, bewegen, drinken, medicatie, slaap, stress,... Pas als je daar een goed beeld hebt kan je aan de slag. Wanneer jij niet goed in uw vel zit en je weet dat het volhouden een probleem is, dan werkt dit zeer demotiverend. Mss is begeleiding en wat controle (weegmoment ) dan wel iets voor u?
dit is natuurlijk echt een megasmoes en dat weet je zelf ook. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf die schop onder je kont te geven. Je gaat voor jezelf naar een sportschool en voor niemand anders. Iedereen komt daar om op welke manier of met welke achterliggende reden dan ook, aan de gezondheid te werken. Laat jezelf niet in die smoes trappen.
Tuurlijk, maar gaat dit om ernstig overgewicht of echt een soort "stoornis" die met een diëtist niet afdoende behandeld kan worden? Ik vraag het me af. Er zijn zoveel stappen die je nog kunt nemen voordat je medicatie gaat slikken. Er moet 13 kilo af. Geen 30. Zoek eerst een diëtist en probeer dat eens een aantal maanden... Na telkens twee weken succes en zonder professionele hulp zeggen dat het je "gewoon niet lukt", daar vind ik inderdaad wat van.
Ik heb hetzelfde probleem. Was tot 21 graatmager (<45 kilo), daarna tot 35 normaal gewicht (58 kilo, bmi 21) en... toen ging t mis. Nu 72 kilo. En ik ben onderdeel van het probleem en de oplossing Ik heb ook wel injecties overwogen, maar nee... moeder van klasgenoot zoon is idd veel afgevallen erdoor maar ziet er wel gelijk 10 jaar ouder uit. En al die bijwerkingen. Misselijk, eten is niet meer leuk. En als ze gaat afbouwen met de medicatie, wat dan? Ik denk echt dat slow and steady wins the race. Ik ga binnenkort ook maar de diëtist benaderen Ik heb een paar kilo overgewicht, net als jij. Dat kan prima dmv verandering in patronen worden aangepakt. Gezonder dan met medicatie
Maar bij licht overgewicht is medicatie niet nodig, de oorzaak is helder. Als je dan na 2 weken al de handdoek in de ring gooit, dan is het wel zinvol om begeleiding te zoeken. Risico is het niet waard. Risico van een iets te hoge bmi, weegt niet op tegen Risico van bijwerkingen. Ik denk dat veel mensen worstelen met net ietsje teveel gewicht. Ik ga niet klagen dat ik te zwaar ben nu als ik ergens eet: ik weet heel goed dat ik t zelf in stand hou omdat ik t koekje net te lekker vind, de sportschool onaantrekkelijk etc. En daar helpt ozempic niets bij; je moet t ook wél willen veranderen voor de lange termijn en er energie in stoppen
Oh ik had me niet zo gefocust op aantallen. 13 kilo is idd een kwestie van een paar maand ertegen aan. Ik bedoelde het idd met betrekking tot ernstig overgewicht (persoonlijk kan ik mij namelijk niet voorstellen dat je het anders zou overwegen). Mijn bmi is echt te hoog, maar vind de risico's van ozempic ook te hoog.
Naja t is wel een makkelijke weg. Ik heb er ook na gekeken. Als ik binnen 2 maand op mijn streefgewicht zou zitten zonder moeite... het is wel heel aantrekkelijk. Maar, even verstand erbij; nee. Ik begin er echt niet aan. Het probleem is mijn instelling. Dat lost een spuit niet op. Ik zou.liever dr now in mijn voorraadkast hebben staan gheghe (Maar goed. Mijn conditie is ondertussen al enorm verbeterd; in gewicht blijft t aardig gelijk maar ik voel en ben al wel gezonder geworden door 1x per week intensief te sporten) Even l#llig gezegd: sharon osbourne, kelly osbourne, megan trainor etc... zijn wel mijn schrikbeeld. Helemaal bij de dames die jonger zijn dan ik ben maar er zoveel ouder uitzien door veel te snel afvallen.
Ik lees hier dat ozempic zo online te koop is, maar volgens mij is dat niet zo. Ja het lijkt soms of je het kan kopen, maar zodra je doorklikt moet je een recept van een big geregistreerde arts uploaden. Mijn zwager die 50kg te zwaar is heeft alle sites afgelopen maar kan het nergens zomaar zonder recept van een arts bestellen. Ja marktplaats, maar no way dat hij dat doet, god weet wat je in je donder spuit. Dus volgens mij enkel via het illegale circuit te koop, online dan.
Hoe vaak bezoek je een diëtist als je kiest om zo een traject in te gaan? Dat laatste wat je schrijft is trouwens mijn grootste valkuil, iets eten wat niet “gezond” is en denken vandaag is toch al verpest, en vaak morgen ook dus maandag maar opnieuw. Geen idee waarom die maandag zo een vast iets is in gedachten. Maar het op die manier doen is zeker een optie.
Volgensmij is binnen 2 maanden 10-15 kilo afvallen met ozempic ook een broodje aap verhaal. Ken meerdere mensen die het gebruiken, waaronder ook 2 met diabetes type 2, maar de ene is al een jaar bezig en “pas” 10 kilo kwijt en de ander 3 maanden en ook pas 3 kilo kwijt. Het is ook niet zo dat je met dergelijke medicatie binnen 2 maanden zoveel afvalt. Zou overigens ook niet goed zijn voor je lichaam.