Ik denk dat je met succes verhalen van andere ook niet zoveel kan eigenlijk. Want dit gaat over een soort van bijwerking van medicatie natuurlijk. Die medicatie neem je niet zomaar natuurlijk. Hopelijk kab uw huisarts iets betekenen (niet persé medicatie voorschrijven).
Weet niet of dit als advies bedoelt is of puur je eigen ervaring, maar vind het geen aanrader. Ik merk het al als ik een dag mis. Ik ben trouwens maar 1,5 kilo aangekomen sinds start ad en dat ben ik ook weer kwijt. Het is weer iets dat het lastiger maakt, maar niet onmogelijk gelukkig.
Mag ook wel hopen dat een huisarts niet voor 13 kilo overgewicht al dat soort medicatie voorschrijft om eerlijk te zijn. Het lijkt een soort wondermiddel, maar ben er zelf toch wat terughoudend mee.
Ik had zelf een topic er over geopend. Andere titel dus die valt minder op. Ik denk sowieso dat jij niet in aanmerking komt. Ik krijg tabletten, met moeite terwijl ik echt overgewicht heb. Via de leefstijlinternist dus niet via de huisarts. Ook heb ik de GLI doorlopen, ben al met aanpassingen bezig.
Dat hoop ik ook, in ieder geval dat hij begrijpt dat dit voor mij een probleem is en niet zoals de andere behandelaar dat afschuift als niet belangrijk.
Hier helaas net meer dan 20 kilo sinds zomer ‘23. 3 kledingmaten groter. En linksom of rechtsom zal het te doen zijn, ik weet alleen dat ik het laatste jaar heb ontdekt dat ik het op eigen houtje niet red. Hulp in welke vorm dan ook heb ik nodig
Zelf geen ervaring met Ozempic maar wel mensen binnen onze praktijk die het gebruiken, veelal icm diabetes maar ik hoor toch wel erg veel bijwerkingen. Buikpijn, misselijk, zweetaanvallen etc. Ik ben ook te zwaar maar geen haar op mijn hoofd die dit in mijn lijf gaat spuiten. Hoe flauw het ook klinkt maar gewicht kwijtraken heeft toch veelal te maken met wilskracht en discipline, ( hierbij reken ik niet de mensen met een medische aandoening), ja er zullen mensen zijn die makkelijk en snel aankomen maar veelal komt het toch echt door te veel en te vet/ slecht eten, geen rem etc, ik weet er alles van. Ben jaren terug op eigen houtje ruim 20 kilo afgevallen maar er was weer 10 kilo aangekomen en niet door de lucht of door de overgang maar puur door mijn eigen zwakheid en gebrek aan discipline. Ben nu weer op de goede weg, nog 5 kilo te gaan en dan blij ik blij met mijn lijf, er zou best dan nog wel 10 kilo af mogen maar ik heb allang geaccepteerd dat een maatje 36 voor mij niet is weggelegd, ben al blij met een maatje 42 waarin ik nu zit en hoop maatje 40 aan te tikken. Voel me nu ook zoveel beter weer ipv alles maar naar binnen te werken, ik kreeg echt een hekel aan mezelf. Ben juist altijd zo'n doorzetter met alles maar voor mijn lijf wilde ik de moeite niet nemen om er goed voor te zorgen, die knop is om en dat geeft zo'n lekker gevoel. Hier hielp het ook wel om heel eerlijk te kijken naar waar deze onvrede vandaan kwam, relaties, werk, omgeving etc en dan uiteindelijk de conclusie te trekken dat je continue overeten niet de oplossing is, je krijgt er juist nog een probleem bij, je gezondheid in gevaar brengen. Wat veelal al is gezegd, Motivatie is de drijfveer want uiteindelijk moet je het toch echt zelf doen.
Ik hoop dat de huisarts je of verwijst naar een dietist, of naar een GLI programma. Je wilt een snelle oplossing voor een probleem wat niet snel op te lossen is. Bij heel veel mensen die langere tijd een te hoog gewicht hebben, is blijvend afvallen echt verschrikkelijk moeilijk. Je hele lijf is gereset op het hoge gewicht wat je hebt, dus bijv. 100 kg, in mijn geval. als ik 20 kg wil afvallen, zal mijn lichaam zeker gaan proberen terug te gaan naar deze 100 kg, omdat hij dat gewend is. vooral na snel veel afvallen (ozempic) wil je lijf ook weer snel terug naar zijn oude vertrouwde gewicht. of je moet je leven lang aan deze medicijnen blijven, waarvan ook nog heel veel onduidelijk is qua bijwerkingen. Juist door met een langszame verandering van je gewicht, (maar ook meer beweging, gezondere levensstijl, voldoende slaap, minder stress) gaat je lichaam zichzelf ook aanpassen en is de terugval kleiner of niet.
Maar is dit wel zo? Ik heb altijd begrepen dat dit een broodje aap verhaal is. De theorie van afvallen is erg eenvoudig: méér energie verbranden dan binnenkrijgen. In de praktijk ligt het natuurlijk veel complexer, (fors) overgewicht ontstaat immers niet overnight. Het is doorgaans het resultaat van jarenlange verkeerde gewoontes. Gewoontes heb je niet zomaar afgeleerd, ook dát is weer een heel proces en gewoontes veranderen is ingewikkeld. M.i. ligt daar de valkuil: wat afvallen om vervolgens terug te vallen in oude gewoontes die je eerder te zwaar maakten, waardoor je gewicht weer oploopt. Het is niet je lichaam die als een soort ingestelde machine een X gewicht krampachtig vast probeert te houden. Als ik het fout heb hoor ik het graag hoor , maar zoals ik zei heb ik altijd begrepen dat het simpelweg niet klopt en ik kan online ook zo gauw niets vinden wat de theorie ondersteunt. Ik zeg dit overigens als iemand die best flink overgewicht had en 40+ kg afgevallen is naar een BMI van 20. Met vallen en opstaan, in 2,5 jaar tijd, door blijvende levensstijlveranderingen. Zonder dus het gevoel dat ik terug geduwd werd naar een bepaald gewicht oid
https://www.nu.nl/gezondheid/6048419/het-lichaam-is-voorbestemd-om-na-afvallen-weer-energie-te-stapelen.html https://www.nieuwsvoordietisten.nl/op-gewicht-blijven-na-flink-afvallen-is-topsport/ https://www.kindmedischcentrum.nl/nieuws-nl/vetcellen-vergeten-niet-waarom-obesitas-chronisch-is/ Volgens mij is dat zeker geen fabel. Heb zelfs wel eens gelezen dat minder dan 1% van alle mensen in staat zijn om blijvend af te vallen.
Ik deed "leuk". Maar dat is het natuurlijk helemaal niet. Het is de eeuwige strijd. Heel herkenbaar ook. Niet alleen voor mijzelf.
Het is en blijft een strijd, ik noem het altijd mijn zwakke punt die eeuwige honger naar voedsel. Ik geniet ook echt van eten, ik vind het gezellig en ik lust ook gewoon heel veel haha.
Ik ook. Ik vind ook te veel dingen gewoon echt lekker. Eerder zei jij hier dat het "gewoon een kwestie van discipline" is. Klopt. Zonder dat kom je bergens. Maar het is zeker geen schande om daar hulp bij nodig te hebben. (Zegt de vrouw die hulp gezocht en gevonden heeft )
Weet ik. Maar dat zinnetje triggert mij altijd. Het zou betekenen dat ik de afgelopen 5 jaar "zwak" en "ongediciplineerd" zou zijn. Ik heb dan ook over een enorme drempel moeten stappen om hulp te zoeken.
Dit is natuurlijk geen schande, maar wat veel mensen vergeten is dat je wanneer je hulp krijgt bij het afvallen bijvoorbeeld door middel van ozempic je hiervoor nog steeds discipline nodig hebt. Het is niet dat je een prik neemt en afvalt. Je moet er nog steeds hard voor werken, vooral als je daarna niet wil aankomen. Zelfde geldt voor een maagverkleining, je moet je leefstijl volledig veranderen. Doe je dat niet dan val je in het begin veel af maar kom je uiteindelijk deze kilo’s ook weer aan.
En dan doelde in niet eens op specifieke hulp, zoals medicatie of ingrepen. Maar gewoon de stap dat je naar een arts of diëtist gaat met je verhaal. En dat die dan met je gaat uitzoeken hoe het wel gaat lukken op een gezonde manier.