Panisch voor poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Daan0201, 16 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Hoi,

    Mijn dochtertje van 3 jaar heeft sinds een week ongeveer een enorme angst gekregen om te poepen.
    Ze is sinds een aantal weken zindelijk, zowel overdag als 's-nachts. Alleen poepen wilde ze nog wel in haar luier.
    Maar dat wil ze nu dus ook niet meer en ze raakt helemaal in paniek als ze moet en gaat het daardoor ophouden.
    Ze pakt ook telkens haar kruis en billen en zegt dat ze au heeft aan de billen.
    Gisterenavond brak mijn hart echt; ze was weer helemaal overstuur, echt angst in haar oogjes. Toen poepte ze uiteindelijk op de commode (ik allang blij natuurlijk dat er weer wat uit was!!), maar echt helemaal trillen, echt zooo zielig!
    Ik was heel rustig en zei tegen haar dat ze het hartstikke goed had gedaan en dat ik even het poepje in de wc ging gooien en dan lekker haar billetjes schoonmaken enz.
    Toen werd ze gelukkig wel weer wat rustiger.
    Maar vind dit wel heel moeilijk hoor! Wil er ook niet teveel aandacht aan schenken omdat het dan helemaal zo'n 'issue' wordt, maar als ze zo in paniek is kan ik het toch ook moeilijk negeren en zeggen dat er niets aan de hand is? Want wil haar ook niet het gevoel geven dat ik haar niet serieus neem....:(
     
  2. Madeliefst

    4 nov 2006
    39
    0
    0
    Beste Daan,

    Ik heb wel eens gehoord dat peuters poepen eng vinden omdat ze dan "een deel van zichzelf" kwijtraken. Het schijnt dat het helpt als je haar meeneemt naar de wc als je zelf moet, en dan laat zien dat het geen pijn doet en niet erg is. En papa ook. Misschien zijn er ook boekjes over te koop of in de bieb, dat weet ik niet.
    Ik zou er inderdaad niet een heel drama van maken maar wel op ontspannen toon met haar over proberen te praten. Wat er in haar lijfje gebeurt. Misschien naspelen met haar favoriete pop?
    Probeer haar angst wel te erkennen (ik merk dat je bang bent om te poepen) en daarna uit te leggen dat ze er niet bang voor hoeft te zijn. Als je haar angst ontkent, voelt ze zich niet serieus genomen en dat vinden de meeste kinderen heel erg.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat ze er snel overheen is.

    Sterkte!
    Madelief
     
  3. tanja8

    tanja8 Niet meer actief

    Jeetje meid wat lijkt me dat vreselijk:( arm meisje:(

    Misschien heb je het al geprobeerd maar bijvoorbeeld belonen? Stickers plakken werkt hier goed. een plasje 1 sticker, poepen 2 stickers.
    En een beetje begeleiden, als je merkt dat ze moet dat je dan bij haar bent en bijvoorbeeld zegt "nu een beetje drukken, nog een beetje... goed zoo!!"
    dat helpt hier erg goed als haar ontlasting wat hard is bijv. en het een beetje pijn doet.

    succes ermee!
     
  4. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    of misschien heeft ze wel een klein wondje bij haar kringspier, dan doet poepen echt zeer en daarom houden kinderen het op.
    Dit kan je aan de huisarts vragen. Dat behandelen ze in zo'n geval met laxeren, want als de poep dunner is, geneest het wondje vanzelf weer.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm hier ook poepdrama's zoals wij het noemen

    als ze in dr luier gepoept heeft vind ze het vies... en moet a la minute de luier uit...

    daarentegen heft ze nu bedacht dat ze ook op het potje kan poepen en dan ineens roept ze "mama! poep! poosje!" en dan kan mama rennen voor hetp otje dus
    maar dan gaat ze heel dapper zitten.... en zodra het eruit komt staat ze op
    en vervolgens poep op de grond en het huis te klein want het is echt helemaal verschrikkelijk dat ze heeft gepeopt en dan nog op de grond ook....

    ik raap het dan mar netjes op met een papiertje.. in het potje "geeft niet anne.. poep mag in het potje"
    en dan saampjes weggooien

    weet ook niet zo goed wat we er mee moeten behalve dan inderdaad.. er geen drama van maken
    (wat het ook echt niet is tenslotte)
     

Deel Deze Pagina