wat doet de kraam bij het intakegesprek?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tweeling, 1 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Vanavond komt er iemand van de kraamhulp, en ik vroeg me af wat ze met je bespreken en wat ze komen doen?

Gaan ze met mij een lijstje af met wat ik moet hebben?
    En moet ik miss bepaalde dingen voor me houden, zoals dat ik mantelzorg heb en mijn vriend 2weken thuis blijft. (ivm uren mindering)

groetjes!

2. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    denk dat ze daar wel achter komen dat je mantelzorg en dat je vriend thuis is, want dat merken ze wel als de kraamverzorgster er is .
    mijn schoonzusje had dat ook niet verteld dat haar man thuis was maar de uren werden wel in mindering gebracht.

3. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

wat raar, tegenwoordig krijg je toch kraamhulp op indicatie en ligt eraan wat en hoe.
    Je krijgt min 44 ofzo en dan kijken ze naar t medische, bijvoorbeeld keizersnede ofzo en het wel of niet borstvoeding geven.

In mijn info boekje staat wel dat t evt uitgebreid kan worden maar eraf gehaald lijkt me sterk. Zeker als je maar t minimale krijgt (wat de meeste krijgen tegenwoordig)

Heb binnenkort mn intake toch eens ff vragen voor alle zekerheid want daar zit ik toch niet op te wachten. Mijn man is wel thuis maar das niet de handigste :-D

4. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ik zal morgen wel laten weten wat ze zei want ik heb dus ook gehoord dat ze dit doen...ik vind dat echt niet kunnen eigenlijk.

ten eerste heb je er recht op
    en ten tweede het is mn eerste van wie moet ik het leren dan van mn vriend ;) en ja mn moeder die is er alleen als ze mn viend ff moet helpen met vanalles zodat die ook een beetje kraamtijd heeft, toch?

ben benieuwd hoe dit anderen is vergaan...

liefs

5. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    En het is toch ook voor veel mensen logisch dat hun man of vriend thuis is..hij moet het toch ook leren van de kraamzorg! Zeker als het een eerste kindje is!

6. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn zwager werkt voor een school en hun zoon werd in de zomervakantie geboren dus tja hij was al thuis.
    omdat hij thuis was ging er iets van een uur af , omdat ze geen borstvoeding gaf ging er dacht iets van een half uur af.
    ze hadden ook maar zorg van 8 tot half 1 , gelukkig hadden ze een lieve kraamverzorgster die maakte wel eten voor savonds zodat het zo opgewarmt kon worden.

een vriendin van een vriendin van me die is kraamverzorgster die zei al we zijn er alleen maar voor moeder en kind(eren) , ze mogen tegenwoordig ook de was van de vader niet meer doen alleen van moeder en kind , ook zo iets raars, wat maken die paar sokken en onderbroeken enzo nou uit als je dat er ook bij doet.

7. Hester

Hester Niet meer actief

Wat gek van die was zeg, sonja! Echt raar.

8. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Of je vriend wel of niet thuis is, maakt voor je uren niets uit. Sterker nog, ze gaan er van uit dat er iemand is die zorg verleent want de kraamhulp is er alleen voor moeder en kind.

Bij de intake wordt gekeken naar het aantal uren dat je voorlopig krijgt. Dat zijn er in principe 44. Vooraf gaat daar eigenlijk niets vanaf. Er gaan uren vanaf als je in het ziekenhuis bevalt (dat weet je niet altijd vooraf) en flesvoeding geeft (ook dat weet je niet altijd vooraf). Dat kan dus nog veranderen tijdens de kraamperiode.

Er kunnen uren bijkomen als de bv niet goed wil b.v. Of als moeder of kind om welke reden ook meer zorg nodig hebben. Je bent niet verplicht extra uren af te nemen. Je moet nl. een (kleine) eigen bijdrage betalen. Ik heb dat er persoonlijk heel graag voor over gehad maar ik had dan ook een geweldige kraamhulp.

Verder wordt tijdens de intake besproken hoe je gezin eruit ziet, wat jij wel en niet wilt. Ik heb b.v. aangegeven dat ik een kraamhulp wil die geen hekel aan honden heeft.

Ook wordt besproken wat de kraamhulp komt doen. Dat is zorg voor moeder en kind. En de medische controles die daarbij horen. De zorg voor moeder en kind bestaat eruit dat alles waar jij met je baby in huis komt, schoon is. Dat jullie was gedaan wordt. En dat jij genoeg eten en drinken krijgt. Verder ontvangt ze het kraambezoek.

Officieel hoeft ze niets meer te doen. Als je geluk hebt, doet ze vrolijk de was van je vriend/man mee maar dat hoeft dus niet.

9. Racebabe

Racebabe Fanatiek lid

16 mrt 2007
    3.491
    0
    0
    administratief mdw
    in Twente
    Hihi, dan geef ik wel op; gek op huisdieren :)
    Ik hoop dat ik dan echt snel weer op de been ben, want ik heb een hekel aan een ander in mijn huis en te neuzen in mijn spullen :oops:

10. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

iderdaad er gaan alleen uren af als je in het ziekenhuis bevalt. als je man niet thuis is zeggen ze zelfs dat je beter iemand bij je kan laten zijn omdat je toch een groot deel van de dag alleen bent. aangezien je maar 5,5 uur kraamhulp hebt per dag standaard dan.

verder besprak ze inderdaad voorkeuren gaf ze folders over BV, en vertelde ze wat de kraamhulp allemaal doet

wij hebben opgegeven niet een kraamhulp te willen die poetsgek is, ik zie dat niet zitten iemand die de hele tijd aan het poetsen is. Daarbij kennen wij twee vrouwen die daar werken en die wilden we ook niet.
    bij ons kraambureau, stoffen ze, zuigen ze en dweilen ze daarbij doen ze elke dag je bed verschonen en draaien ze alle wassen! dus best veel huishoudelijk.
    uiteraard afhaneklijk van de tijd die over is na de zorg voor mij en de kleine.

aan het einde gaf ze een map met papieren informatie, en een uitzetlijst.
    ze controleerden niet of je alles in huis hebt, schijnen ze tegenwoordig niet meer standaard te doen.

11. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Controle wat je in huis hebt, hebben ze bij mij ook niet gedaan. Alleen gevraagd of ik wel 2 kruiken in huis had omdat ik eind februari zou gaan bevallen.

12. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Ze vraagt of je van plan bent om borstvoeding te gaan geven, wanneer dit beantw. gaat worden met ja krijg je 4 uur extra zorg.

Je krijgt uitleg wat ze zoal voor je doen, je kan eventueel wanneer je twijfels hebt over iets, het laten zien, ik had dat bijv. met mijn bed ivm klossen.

En aangeven dat je het moeilijk vind bijv. dingen uit handen te geven, gewoon aangeven ook dus wat je zelf doet verlangen en wat je niet wilt.
    Ik vond het ook moeilijk dat een ander in mijn kasten zou zitten, ben niet een slordervos maar ook niet de netste, maar troost je, ze zijn heel wat gewend hoor ;) Maar goed dat kan je dus allemaal aangeven.

Ze vraagt ook of je er problemen mee hebt dat er een leerling kraamverzorgende bij aanwezig is, of er gerookt mag worden e.d. of je huisdieren hebt etc dat gaat allemaal genoteerd worden.

En ze vraagt of je hun uitzetlijstje hebt gezien, of je alles in huis hebt, heb je daar ook vragen over, gewoon stellen.

13. Racebabe

Racebabe Fanatiek lid

16 mrt 2007
    3.491
    0
    0
    administratief mdw
    in Twente
    Ik ben wel redelijk netjes/georganiseerd/systematisch en alles moet op mijn manier zeg maar :oops:
    Maar dan ga ik wel proberen om zoveel mogelijk dingen aan te geven (en dan voldoet er strax geen enkele dame aan mijn eisen hihi :p)

14. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Jongens, ik ben jaloers als ik dat allemaal zo lees. Hier in Amerika bestaat kraamzorg niet; je staat er echt meteen alleen voor. Tegen die tijd mag ik hier wel de stomme vragen stellen, toch?! :oops:

15. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Als het om de verzorging van je baby gaat bestaan er echt geen domme vragen hoor! En gelukkig werkt dit forum wereldwijd.

16. Niet meer actief

Ik heb geen mantelzorg. Mijn moeder is ziek, de rest van de familie woont niet in de buurt en mijn schoonouders wonen zelfs niet in Nederland. Daar heb ik 10 uur extra zorg voor gekregen.

Volgens de kraamzorg zal de kraamhulp mij verzorgen en de baby, ze zal de borstvoeding begeleiden en de douche en wc schoonmaken. That's it.

Bij mij wilde de kraamhulp wel de slaapkamer zien en het ledikantje en commode. Ook checkte ze de uitzetlijst. Ze vroeg of ik poetsdoekjes, een dweilstok, een stofzuiger en een strijkplank had, dus wie weet gaan ze toch nog iets doen hier, hihi.

Verder hebben ze bij de intake hun rookbeleid doorgenomen en inderdaad wat informatiebrochures gegeven.

17. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Het is vooral bespreken wat je wilt... en wat je in huis hebt (is al door anderen besproken)

Standaard krijg je 44 uur. Ik kreeg 4 uur extra, omdat het de eerste is. Maakt niet uit of je man thuis is.

Ik heb ook de kraamwijzer gekregen en het boekje waarin wordt bijgehouden hou jij en de kleine het doen in de kraamweek.

Binnen een kwartiertje waren we eigenlijk klaar en heeft ze ook het kamertje gezien.

18. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    hoi hoi

ze is gister geweest...

en nee er word hier ook niet geplukt van de uren omdat mn vriend 2 weken thuis is.

Ze doen als er tijd over is het huishouden maakt niet uit wat, op grote klussen na dan. Ook doet ze gewoon de was etc van mn vriend erbij gelukkig ;)

Wat ik minder vind is dat ze de uren iedere dag bekijken dus niet van te voren weten hoe lang ze er zijn. Dus in het begin vaak iets langer en daarna korter. Ik ben wat georganiseerder en weet graag van te voren zo veel mogelijk. Ze gaf aan dat als ik dan ging rusten mn vriend dat in het begin ook moest doen en dan gingen hn beneden wel iets doen :( vind ik niet echt een prettig idee maar zal wel loslopen.

dus ik denk dat ieder kraamburo anders handeld...

liefs

19. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Nee hoor, klinkt precies hetzelfde als hier. Komt vast allemaal dik in orde!

20. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    ik krijg maar 40 uur omdat ik geen bordtvoeding geef en in het ziekenhuis wil bevallen. Ik krijg nog lang geen intake maar ik ben wel benieuwd het ergste lijkt me dat zo'n kraamhulp iedere dag even tussen je benen moet kijken. (Ik ga ervoor zorgen dat ik mooi gemaaid de bevalling inga!)

Deel Deze Pagina