Paragliden?

Discussie in 'De lounge' gestart door JongetjeM, 14 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Wij gaan met onze familie paragliden. Dit willen we 30 mei doen maar dan ben ik zo'n acht weken zwanger. Andere mogelijkheid is er niet, is alleen geldig in 2015.
    Dit kan toch heus geen kwaad?!
     
  2. LaLaS

    LaLaS Fanatiek lid

    13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Paragliden valt onder 'extreme sport' en zal niet niet mogen. Ik heb 1 keer geparaglide in Oostenrijk en moest zelf een hele gezondheidsverklaring invullen waarin óók stond dat ik NIET zwanger was
     
  3. LaLaS

    LaLaS Fanatiek lid

    13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Heb het ook even bij een aantal bedrijven opgezocht en bij allemaal staat dat je niet mag als je zwanger bent..
     
  4. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Ik zou es navragen waarom het exact is dat je niet zwanger mag zijn.

    Dat je met een buik van 6 maanden het niet mag doen, oké.
    Maar bij 8 weken zal je nog weinig zien en zie ik dus ook niet direct het risico.

    Sowieso vind ik het - zwanger of niet - iets levensgevaarlijk dat ik zelf nooit zou doen.
     
  5. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.510
    881
    113
    Nee mag niet..
     
  6. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Misschien kan het geen kwaad; maar waarom zou je het risico willen nemen? Is het omdat je niet wil vertellen dat je zwanger bent? Want dan zou ik tot op de laatste dag zeggen dat je mee gaat, en dan vervolgens afbellen wegens buikgriep/diarree of rugklachten of iets dergelijks. Dan ontspring je de dans op een andere manier.

    Paragliden lijkt me écht geweldig, maar sinds ik zwanger ben geweest en een kind heb gehad, is alle vorm van thrill seeken bij mij weg. In één klap ben je verantwoordelijk voor een lief, onschuldig klein kind. En daar moet je mijn inziens niet mee willen paragliden.

    Misschien kan het dus wel, maar ik zou het niet doen.
     
  7. Beeb87

    Beeb87 Niet meer actief

    Ik zou het zeker niet doen.
    Het mag niet voor niks niet.

    Het geeft een enorme adrenaline kick en de landing is echt niet altijd even zacht. Je kan echt gewoon keihard neerkomen.
    Het is een risicovol uitje en je kan niet het risico lopen dat er iets met je gebeurd.

    Met 8 weken zou het zeker nog goed beschermd moeten zitten maar het is gewoon echt onverstandig.

    Zou het na je zwangerschap (als je het echt nog graag wilt) zeker doen. Het is onwijs mooi.
     
  8. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    Heel eerlijk? Ik denk dat het idd niet kwaad kan.
    Alleen zal zo'n bedrijf nooit het risico willen lopen dat mocht je bijv een gewone miskraam krijgen vlak daarna die niks met het paragliden te maken heeft, dat je ze dan aansprakelijk zou stellen.
     
  9. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Nee ik denk ook inderdaad niet dat het kwaad kan. We hebben dit van onze ouders gekregen en natuurlijk wil ik dolgraag mee. Ik weet dat het officieel niet mag maar acht weken?! Sommige mensen weten het dan nog niet eens. Ik was dan ook niet van plan het aan te geven bij het bedrijf waar ik ga springen.
     
  10. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    #10 Lisa1987, 15 mei 2015
    Laatst bewerkt: 15 mei 2015
    Ik zou voor de zekerheid navraag doen waarom het niet mag. net snel even op Google gekeken en er was een Engels forum waarbij een vrouw het haar cliënten afraad voor bijvoorbeeld de landing. Ze geeft aan dat je bij een heftige landing je placenta af zou kunnen scheuren. Dit kan ook gebeuren bij een auto ongeluk maar met paragliden zoek je het extra op door iets te doen wat je normaal niet doet.
    Persoonlijk zou ik het risico dus niet willen lopen, op welk tijdstip in de zwangerschap dan ook.

    edit- dit was haar antwoord op het forum:

    well, as a board certified paragliding physician, I might be able to help you

    The short answer is NO.

    I tell my patients to stop doing things that may involve abdominal trauma or strong G forces. Moderate cardiovascular exercise is now not only allowed, but recommended. Sure you can get in a car accident on the way to work and have a bad outcome but you can't avoid EVERY possible bad luck, but if you are foolish enough to be mountain biking or paragliding, fell hard on your abdomen and had a miscarriage, then I don't know how you would forgive yourself.

    The placental growth and the first 12 weeks notion is bogus. The placenta is continuously growing and the first 12 weeks is no different than other, but it is a fact that most miscarriages occur in the 1st trimester, not related to any activity, so some physicians tell their patients to take it easy so that IF you had a miscarriage you don't blame yourself, but I personally don't treat the first 12 weeks any differently.

    the major potential problem is the G-force. Strong G-force encountered in a spiral or bad landing can deform the placenta and shear it off of the uterus in a condition called the placental abruption which requires immediate delivery, usually by cesarean section. This is the reason why some women could miscarry after a motor vehicle accident in absence of direct abdominal trauma. And obviously, a bad landing and an abdominal trauma is a pretty bad thing that may also lead to an abruption. There is nothing wrong with abdominal exercise BTW.

    So, you may not experience any strong G-forces during the flight, but you never know when you might get slapped by a thermal resulting in a collapse, cravat, a 5G spiral, and a reserve deployment followed by a hard landing.

    It's the life of your baby--don't take any chances that you don't need to, and have a wonderful pregnancy (on the ground).
     
  11. Jeszss

    Jeszss Fanatiek lid

    16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Afgezien van het feit of t wel of niet mag van t bedrijf waar je mee springt (die willen geen risico's en aansprakelijkheid) zou ik t zelf no way doen.

    Heb zelf ooit de sprong gemaakt en alleen al de zenuwen die ik had van tevoren zou ik teveel stress voor een boontje vinden. Daar naast gaan de start en landing meestal niet heel zacht.

    Maar sowieso, waarom dat risico nemen?
     
  12. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.054
    1.164
    113
    Centrum België
    Toen ik indertijd een paar weken zwanger was, wilden we naar een pretpark gaan. Was volgens mijn gyn totaal geen probleem, aangezien het vruchtje dan nog heel klein is en achter het schaambot beschermd zit.
    Heb ook al 'ns geparaglided - ok, je kan al 's landen op de knieën ipv op je voeten, maar om te zeggen dat het met een wilde knal is...

    volg je gevoel zou ik zeggen...
     
  13. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Ik zou de vk Bellen en haar advies volgen.
     
  14. penseel

    penseel Niet meer actief

    Heel simpel paragliden kun je ook nog na je zwangerschap.

    Zou het risico gewoon weg niet gaan nemen. Ook als is het nog maar een wurmpje. Je vergeeft het jezelf nooit als je daarna als nog een mk krijgt die kun je altijd nog krijgen maar dan weet je zeker dat het niks met dit te maken heeft doe je het wel en je krijgt een mk dan zul jij je het altijd afvragen van is dat toch een oorzaak geweest?

    En nee ik vind een zwangere moet gewoon veel kunnen doen ect ect maar het risico lopen nou nee.

    Was net 3 en halve maanden zwanger en in de Efteling nichtje van lat was ook zwanger 6 maanden. Wij zijn samen lekker naast elkaar gaan zitten en wachten op de andere die in de wildwaterbaan waren gegaan. Ik nam het risico niet even min ( nichtje niet)

    Daarna kan je alles wel weer doen.
     
  15. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou het denk ik wel gedaan hebben, maar wel in overleg met de vk. Als die het echt zou afraden zou ik het advies volgen, maar anders zou ik het wel gewoon doen.
     
  16. McDsee

    McDsee Niet meer actief

    Volgens mij mag het niet vanwege de riemen die op je buik kunnen trekken en verder dat het bedrijf geen risico wil lopen. Met 8 weken zit die buik niet in de weg. Heb zelf geparaglide is echt niets heftigs aan en 90 jarige mensen mogen dat zelfs, gewoon op je bibs landen dan vangt je lichaam die klap ook niet op.
     
  17. Duimelijn

    Duimelijn Bekend lid

    23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Ik krijg nu vast iedereen over me heen, maar ik heb het gedaan met 12 weken zwangerschap. Was overigens niet de eerste keer dat ik het deed dus ik wist war me te wachten stond.
    Ging hardstikke goed hoor die banden zaten niet strak om je buik, eerder bij je bovenbenen. En de landing ging ook prima. T is geen parachuespringen he, tgaat allemaal heel rustig.
    Ik zeg doen!
     
  18. sem frummel

    sem frummel Fanatiek lid

    21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    T is niet voor niks dat t niet mag als je zwanger bent ik snap eigenlijk niet waarom je er serieus over na denkt om zoiets te doen terwijl je zwanger bent
     
    Tjar85 vindt dit leuk.
  19. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    Met parachutespringen zou ik het een heel ander verhaal vinden idd met die vrije val, maar mijn ervaringen met paragliden (2x) zijn heel rustig en zacht.
    En idd kan je een verkeerde landing of vlucht hebben, maar je kan overal een ongeluk krijgen.
    Volg je gevoel en praat er met je partner over.
    Denk dat jullie zelf het beste kunnen inschatten hoe het zal gaan.
     
  20. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Dankje voor je reactie. Wij staan er allebei achter. Maar dan moet ik het dus niet aangeven op het daarvoor bestemde formulier. Ik geloof dat er echt niets kan gebeuren, ik heb er ook totaal geen slecht gevoel over. Zelfs de opa's en oma's zeggen er niets van!
    Ik was benieuwd naar de reacties, begon toch lichtelijk te twijfelen maar jou reactie doet goed!
     

Deel Deze Pagina