Parkinson. Wie ervaring

Discussie in 'De lounge' gestart door merah, 2 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wie heeft er ervaring met de ziekte van Parkinson en kan mij vertellen wat de eerste symptomen waren dat je dacht: ‘nu moet hij/zij echt naar de huisarts’ ?

    Mijn vader heeft al een paar maanden een trillende hand in rust (echt zo’n handje die je ook wel eens op tv ziet bii een documentaire oid). Wij maken ons zorgen, maar hij wil niet naar de dokter. Heeft altijd wel een verklaring (druk geweest etc)
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn moeder heeft Parkinson. Zij was er vrij vroeg bij, had ook regelmatig trillende handen of been. Er zijn tegenwoordig medicijnen voor, niet om te genezen en het werkt grloof ik ook niet bij iedereen, mijn moeder heeft er echt baat bij. Bijna geen tremmors meer. Ze moet wel heel stipt haar pillen innemen.
    Maar zeg idd tegen je vader dat er medicijnen tegen de trillingen zijn! Is voir hem ook echt fijner.
     
  3. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Zo snel mogelijk heen gaan, het parkinsonisme beeld kan trouwens ook ontstaan door bepaalde medicatie.

    Niet leuk om mogelijk ziektebeeld te erkennen, maar naar huisarts doorverwijzing naar de neuroloog is wel waardevol zeker op lange termijn
     
  4. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Het hoeft trouwens geen parkinson te zijn hoor! Mijn SM had het ook en die had geen parkinson.
     
  5. BliksemSter

    BliksemSter Niet meer actief

    Ik weet niet meer zo goed hoe het begon bij mijn vader maar ik vind het wel een heftige ziekte. De medicijnen helpen niet zo goed en ze denken nu ook dat hij alzheimer aan het ontwikkelen is (wat hij niet wil laten onderzoeken). Hopelijk is het wat anders bij je vader!
     
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    #6 MadeInUSA, 3 dec 2018
    Laatst bewerkt: 3 dec 2018
    Weet je, er is toch niet echt iets aan te doen, de medicatie verlicht alleen de symptomen. Dus als je vader er niet voor open staat, is er ook niet heel veel mis mee om het voor nu maar te laten. Je kan je zorgen met hem bespreken, en hem erop wijzen dat hij mogelijk met medicatie beter kan functioneren (als het parkinson is), maar verder is het aan hem. Ook de neuroloog wacht vaak met medicijnen als de klachten nog mild zijn en/of de patiënt het niet ziet zitten om te starten. Het zou goed/fijn zijn om een keer te laten kijken om andere oorzaken die wel gevolgen hebben of makkijk te verhelpen zijn uit te sluiten. Maar buiten dat kun je je vaders stijfkoppigheid (parkinson is niet alleen een bewegingsziekte) maar accepteren.
     
  7. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
  8. Mammamuis

    Mammamuis Fanatiek lid

    8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Mijn sv had ook een trillende hand maar dat bleek geen parkinson te zijn. Bij parkinson is het een ronddraaiende beweging en zijn hand bewoog heen en weer. Voor de zekerheid zou ik er toch even naar laten kijken.
     
  9. Chillin

    Chillin VIP lid

    22 mrt 2007
    64.829
    814
    113
    Bassist
    Brabantse Wal
    Een goede vriend van mij (59 jaar) heeft pas de diagnose Parkinson gekregen.
    Bij hem begon het met een trillend hoofd en tijdens een slaaponderzoek (apneu) vertrouwde de neuroloog het niet en het blijkt inderdaad Parkinson te zijn.
    Ik merk nu ook dat die vriend geheugen problemen begint te krijgen.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat zei ik ook tegen mijn moeder idd. Dat het niet zo is dat als je er snel bij bent dat het dan te genezen is of zo. Maar ik snap ook dat het moeilijk voor haar is, want zij denkt nu al aan ‘wat nu als’ voor de toekomst. Ze hoopt daar een antwoord op te krijgen, maar ook dat is van zoveel verschillende factoren afhankelijk. Ik heb haar gezegd dat ze mijn vader duidelijk moet proberen te maken dat als het Parkinson is, dat medicatie mogelijk zijn klachten kunnen verminderen waardoor hij er minder last van heeft. Zo doet hij aan modelbouw, maar dat is allemaal zo klein dat het soms niet lukt. Dus de voordelen van een hang naar de huisarts benadrukken.
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Enig verschil is dat ik in je linkje lees dat het trillen voornamelijk te zien is bij beweging en dat is bij mijn vader juist niet (tenminste, dat is ons nooit opgevallen). Juist als zijn arm in rust is, dan krijgt zijn hand zo’n typische bijna ritmische beweging.
    Maar wel bedankt voor de tip. Ik zal het zeker in Mn achterhoofd houden.
     

Deel Deze Pagina