Pas een doorverwijzing naar het ziekenhuis met 16 weken zwangerschap.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ysabella, 16 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik heb een vraagje, volgens de verloskundige word ik pas met 16 weken overgedragen aan het ziekenhuis. Terwijl ik tijdens mijn eerste zwangerschap vanaf moment 1 in het ziekenhuis liep. Ik moet er wel bij zeggen dat dat in een andere stad was en dat ik daar al onder behandeling van een neuroloog was/ben. Maar toch vind ik het vreemd, ik heb namelijk uitgebreidere echo’s nodig ivm de kans op een open ruggetje en bijvoorbeeld andere afwijkingen door mijn medicijn gebruik en epilepsie. Met 13 weken kreeg ik de vorige keer een hele uitgebreide echo om te zien of de rug mooi gesloten was en een nekplooi meting en nu krijg ik die dus niet omdat de verloskundige mij pas gaat doorverwijzen na 16 weken...

    Is dit normaal?
     
  2. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik heb geen verstand van doorverwijzingen, maar je mag tijdens je zwangerschap toch ook gewoon zelf bij het ziekenhuis aankloppen? Ik dacht dat je in Nederland zelf mocht kiezen voor óf begeleiding van een verloskundige óf van een gynaecoloog.

    Edit:
    Ik heb even snel gekeken op de website van 'mijn' ziekenhuis, en daar kan dat inderdaad. Dus misschien moet je zelf even contact opnemen met het ziekenhuis van je keuze?
     
  3. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Dat had ik dus in eerste instantie gedaan en die wilde persee een doorverwijzing van een verloskundige. o_O
     
  4. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Je mag in Nederland niet vrij kiezen zover ik weet. Je bent onder controle bij de verloskundige en enkel met een doorverwijzing kan je naar de gynaecoloog.

    Wat zei de vk toen je vroeg of je die echo's nu niet krijgt? Doet je vk die nu niet zelf? Hier doen sommige verloskundige bijvoorbeeld ook de 20 weken echo. Die zijn daar uiteraard voor opgeleid.
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Je kan ook je huisarts om een doorverwijzing vragen.

    Ik vind het maar vreemd in jouw situatie en zou eigenlijk gewoon een doorverwijzing eisen van je verloskundige.
     
  6. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik vind het gewoon vreemd dat ik in de eerste plaats niet gelijk een doorverwijzing krijg, tijdens mijn eerste zwangerschap liep ik niet voor niets al vanaf het begin in het ziekenhuis. Toen heb ik geen eens een doorverwijzing van een verloskundige nodig gehad.

    De termijn echo gaat ze sowieso doen met 11 weken. Maar de echo met 13 weken voor de nekplooi en om te controleren of de rug mooi gesloten is die moet door het ziekenhuis gedaan worden, maar ik krijg pas een doorverwijzing met 16 weken vertelde ze. o_O

    De 20 weken echo is bij mij ook uitgebreider als normaal omdat er extra goed gekeken moet worden naar bepaalde afwijkingen.
     
  7. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Nou ja zeg. Zou je het misschien nog via de huisarts kunnen proberen?
     
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik vind het lastig om van de verloskundige te eisen, ik wil ze namelijk niet tegen het hoofd stoten, het liefste zou ik de belangrijke echo’s in het ziekenhuis hebben en de gewone afspraken bij hun. Want buiten dit zijn ze wel ontzettend aardig en laagdrempelig.

    Ik denk dat ik eerst de verloskundige nog eens bel voordat ik de huisarts bel.
     
  9. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik denk dat dat mijn laatste optie gaat zijn als de verloskundige na mijn telefoontje deze week nog steeds geen doorverwijzing wilt geven.

    Ik baal stiekem ook gewoon ontzettend dat wij verhuisd zijn en ik niet meer in het academisch ziekenhuis terecht kan voor de bevalling ivm de reistijd...
     
  10. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Wij zijn met 11 weken doorgestuurd. Andere reden. Maar toen mochten we kiezen: met 12 of 16 weken een guo. En sowieso met 20.
    Misschien kan je neuroloog je doorverwijzen? Huisarts?
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  11. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Ik zou hier een gesprek met de huisarts aan wijden. Belachelijk dat met zoveel meer risico's de verloskundige je pas zo laat door wil verwijzen. Voor hetzelfde geld wil iemand bij spina bifida de zwangerschap zo vroeg mogelijk afbreken, dan zou de verloskundige zo'n iemand dus onnodig lang door laten lopen. Onbegrijpelijk.
    Hoop dat je snel een doorverwijzing kunt regelen en dat alles met je kindje goed gaat.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  12. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Oh ik weet wel dat ze met de 12 weken guo spina bifida nog niet konden uitsluiten. Er schijnt dan altijd eerst nog iets open te zijn bij de overgang? Dit kan pas later. Wat ze wel toen goed konden zien waren de wervels etc. Dat was ook al belangrijk.
     
    Ysabella en Sylvia84 vinden dit leuk.
  13. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.906
    15.348
    113
    Ik zou je huisarts even proberen! Ik liep ook beide zwangerschappen direct bij de gynaecoloog en heb de verloskundige helemaal niet gezien, de huisarts gaf me (na een telefoontje) de doorverwijzing :)
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  14. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    De regels zijn wel veranderd en veranderen continue.

    Ik zou mijn eerste zwangerschap ook onder begeleiding van de gyn bevallen en ging met deze boodschap naar de huisarts, die keek me schaapachtig aan en vertelde me dat ik me moest inschrijven bij de verloskundige.

    Ik weet niet precies wanneer ik toen overgeplaatst ben naar de gyn, maar denk ook rond de 16 weken.
    Ik weet dat ik de 12 weken echo nog bij de VK had en de 20 weken (die met 19 weken was) bij de gyn.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  15. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heb je in je vorige ziekenhuis nog een plan van aanpak besproken voor een eventuele volgende zwangerschap?

    Als de huisarts bellen niet werkt, is het misschien een idee om met je vorige ziekenhuis te bellen en hen je situatie voor te leggen.

    Ook zou je de verloskundigen nog eens kunnen bellen en vragen om een extra afspraak om dit te bespreken. Laat ze binnen de groep jouw specifieke situatie maar bespreken. Het kan namelijk best dat ze als groep een andere beslissing nemen dan die ene verloskundige bij wie je toevallig de afspraak had.

    En verder weet ik niet wat tegenwoordig normaal is, maar dit zou mij erg veel stress opleveren.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  16. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Waarom ben je niet direct naar het ziekenhuis gegaan? Voor een volgende zwangerschap mag ik ervoor kiezen om direct naar het ziekenhuis te gaan of naar de verloskundige, omdat ik vanaf week 28 medisch was. Ik heb zelf de keuze. Als ik bij de verloskundige start zal de 20 weken waarschijnlijk wel in het ziekenhuis plaatsvinden.

    Succes!
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  17. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Hier ook echt weer een verwijzing nodig bij elke nieuwe zwangerschap. Gelukkig kan ik die direct via de huisarts (telefonisch) krijgen, komt geen vk aan te pas. Als je vk dus nog niet mee wil werken zou ik zeker de huisarts opzoeken! Lijkt me inderdaad in jouw situatie niet meer dan normaal.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  18. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    hier ook altijd contact met het ziekenhuis opgenomen.moet inderdaad wel altijd even een nieuwe verwijzing komen voor de verzekering.belletje naar de huisarts en hij stuurt hem direct door.

    ik zou je oude zhuis bellen en de situatie voorleggen .
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Sorry dat ik nu pas op jullie reageer, ik ben ontzettend moe en ik had even de puf niet om te reageren. (bloedarmoede)

    Ik heb het amc gebeld waar in onder behandeling was tijdens de zwangerschap van mijn zoon, maar omdat ik geen patiënt meer van hun ben ( op de afdeling gynaecologie) kunnen hun mij niet doorverwijzen.

    Ik vind het gewoon ontzettend lastig allemaal, want de verloskundige praktijk waar ik nu bij zit, zijn ze allemaal ontzettend lief en laagdrempelig. Wat ik eigenlijk wil zijn de guo’s en bevallen in het ziekenhuis en de rest van de controles zolang alles goed gaat bij hun.
    Maandag ga ik mijn huisarts bellen voor een ijzer infuus of een ijzer injectie en dan leg ik het probleem met de doorverwijzing die dan dus te laat is bij 16 weken voor.

    Ik merk dat ik het gewoon allemaal heel lastig vind omdat ik niemand tegen het hoofd wil stoten.:oops:

    Overigens vroeg iemand waarom ik niet gelijk het ziekenhuis had gebeld, dat heb ik gedaan maar zonder doorverwijzing van de verloskundige kwam ik er niet tussen.
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien kan het helemaal niet hoor, maar kan de verloskundige zelf niet die extra echo's maken? De verloskundige hier doet zelf nekplooimetingen en de 20 weken echo's.
     

Deel Deze Pagina