PCOS en stress door onduidelijkheid

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Priscilla101298, 15 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief

    Hai dames!

    Ik heb eergisteren de diagnose PCOS gekregen, maar ergens heb ik het idee dat het niet helemaal juist is.

    Ik zal even m’n situatie schetsen in de hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

    Januari 2018 miskraam gehad
    December 2019 miskraam gehad
    Oktober 2020 bevallen

    Cyclus na bevalling:

    6-12 december ‘20
    4-9 februari
    29 juni tot 2 juli
    8-14 september
    2-9 oktober
    29 november tot 4 december

    Van alle 3 voorgaande zwangerschappen binnen no time zwanger. De eerst was een ongelukje, dat was binnen een maand raak. De 2e zwangerschap was binnen 7 maanden en nadat die 2e zwangerschap eindigde in een miskraam ben ik de cyclus daarop direct zwanger geraakt van ons zoontje.

    Ons zoontje (13,5 mnd) krijgt nog volledig borstvoeding naast z’n vaste voeding. Ik weet dat dit de eisprong remt. Ik ben ermee bezig dit af te bouwen en zo de kans op een zwangerschap te vergroten, maar oooooh, ik vind het echt niet leuk

    Maar als ik écht PCOS zou hebben, zou ik dan niet minder vaak moeten menstrueren en niet 3 x zo snel zwanger kunnen zijn? Ik zit met zoveel vragen en loop daardoor een beetje vast in m’n hoofd.

    Ik krijg vanaf morgen een provera kuur voor 10 dagen. Over 9 weken is er dan een evaluatie om te bespreken of ik daarna weer 2 menstruaties gehad heb en of we anders moeten beginnen met medicijnen.

    De artsen geven me zoveel onduidelijkheid en daardoor ook stress! Behalve de vele eiblaasjes heb ik nergens last van. Ik heb wel een lactatiekundige ingeschakeld en die zegt dat ik gewoon door het geven van de borstvoeding geen eisprong krijg, dit staat los van PCOS want borstvoeding stopt in veel gevallen nieuwe conceptie.

    Heeelp alsjeblieft. Ik vreet mezelf op van de stress Onze kinderwens is zo groot, maar daardoor vind ik het allemaal ook super lastig. Vooral omdat ik 3 keer normaal en heel snel zwanger ben geraakt
     
  2. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief

    Nog even de brief van het ziekenhuis waarin alles staat. Alleen dat m’n menstruatie al sinds 4 maanden uit is gebleven klopt dus niet. Ik heb hierop een bericht gestuurd dat dit onjuist is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Nikki25

    Nikki25 Actief lid

    12 aug 2021
    272
    228
    43
    Vrouw
    Vergeet niet dat pcos een verzamelnaam is eigenlijk. De een heeft hele andere klachten dan de ander. Zijn ook je hormoonwaarden gemeten?? Want als je zo'n kralenketting hebt in combinatie met afwijkende hormoonwaarden is dit pcos, maar niet elke vrouw heeft daar dus last van. Pcos kan ook na een zwangerschap ontstaan trouwens.
    Ik zou je niet teveel zorgen maken hoor, pcos is iets wat heel veel vrouwen hebben, waar heel veel vrouwen mee leven en ook gewoon vrij snel kinderen krijgen. Knuffel ❤️
     
  4. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief


    Nee, m’n hormoonwaarde is niet gemeten! Ik heb dit zelf aangevraagd bij de HA. De gynaecoloog zei dat dit niet na zwangerschap kon ontstaan en dat maakt me gewoon bang voor de toekomst.

    ik zag ook dat jij met hormooninductie gaat beginnen, hoe kijk je ertegenaan?
     
  5. Nikki25

    Nikki25 Actief lid

    12 aug 2021
    272
    228
    43
    Vrouw
    Ja lastig, ik heb dus waarschijnlijk niet echt PCOS want er zijn niet teveel eicellen, maar ze springen gewoon niet, te laat en onregelmatig, maar ik ben al wel 2 keer spontaan zwanger geworden.
    Ik zou het wel gewoon fijn vinden om een normale cyclus daarmee te krijgen en niet constant die onzekerheid, waar ik helemaal gek van word.

    Maar ik zou zeker even je hormonen laten prikken ook, want PCOS is ook wel een hormonale disbalans natuurlijk.
     
  6. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief


    Oeh, lastig zeg! Dat lijkt echt op hetgeen ik heb. Zonder die echo dacht ik ook niet aan PCOS!
    Het is wel fijn om te weten dat je dan zelf zwanger kunt raken! ☺️ je weet dan dat het niet onmogelijk is.
     
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.451
    15.007
    113
    Nabij Utrecht
    Je hebt een afwijkende cyclus, die soms erg lang is.
    Dat icm de vele eiblaasjes is het zeker bijna zeker pcos.
    En dit kan zeker na de zwangerschap zijn ontstaan.

    Maar pcos is echt niet zo erg hoor.
    Er zijn vrouwen zat die gewoon natuurlijk zwanger raken met pcos en natuurlijk vroiwen die dmv hormonen zwanger rakrn.

    Pcos betekent gelukkig niet einde verhaal, maar enkel dat je soms wat hukp nodig hebt :)
     
  8. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief


    Klopt, maar icm met de bv (die een eisprong remt) is het niet echt een waterdichte diagnose, lijkt me.
     
  9. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.451
    15.007
    113
    Nabij Utrecht
    Ik gaf ook bv en had gewoon een normale cyclus.
    Het kan dus echt per persoon verschillen.
    Ik weet niet hoe vaak je nog bv geeft per dag, maar het hoeft dus zeker niet door je bv te komen.
     
  10. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief


    Zeker nog wel 4 x per dag. Nu m’n zoontje ziek is komt hij vaak nog wel 6-8 keer per nacht. Dus nog redelijk veel voor z’n leeftijd. Ik wil wel afbouwen. Ik vind het allemaal zo lastig, zonder bloedonderzoek en alleen obv een echo en een menstruatie die niet gelijk is gekomen vind ik het een gekke diagnose. Het geeft me best wel veel stress
     
  11. Lexa

    Lexa Lid

    8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Tegen mij zei gynaec dat je pcos hebt als je minstens 2 van de 3 symptomen hebt (onregelmatige cyclus, vele eiblaasjes op de eierstokken en te hoge waarden testosteron). Dus Welke je ook hebt, als je aan 2 van de 3 voldoet wordt de diagnose gesteld . Ik heb ook pas de diagnose gekregen , 'lean' pcos, heb onregelmatige cyclus en eiblaasjes, voor de rest geen andere (uiterlijke) symptomen. Natuurlijk wel hormonale disbalans wat oorzaak is van pcos Dus ben bezig met aanpassen levensstijl en begonnen met hormoontherapie, eerste ronde nu.
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Mijn cyclus is ook bagger mede door borstvoeding, maar mijn eierstokken zagen er normaal uit: behalve dan dat t dominante follikel te traag groeit en de boel instort te vroeg... en dus geen eisprong. Maar omdat ik elke 8 dagen ongesteld werd en al half jaar veel te korte cyclussen heb krijg ik hormonen. En als dat de borstvoeding remt: dan is t maar zo. Valt nog mee tot nu toe. Al sta ik wel langer zonder melk: als hij heeft gedronken en wil 2 uur later weer drinken, is de kans groot dat er paar druppen inzitten hooguit. Hij zegt ook: borst leeg!

    Ik reageer goed op de clomid en krijg er eisprong door :) alleen de lf is te kort, dus nu ovitrelle extra deze ronde
     
  13. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief

    Ah ja, het probleem is dus dat ik daar niet aan voldoe. Lactatiekundige ingeschakeld en die zegt dat m’n cyclus zeker door de borstvoeding nog niet hersteld is, wat mij ook logisch leek.
    Wat lastig dat je een hormonale disbalans hebt. Helpt het aanpassen van je leefstijl een beetje?
     
  14. Priscilla101298

    Priscilla101298 Niet meer actief

    Wat fijn dat de clomid helpt! Lastig dan dat je borstvoeding minder wordt. Ik dacht dat clomid niet mocht icm borstvoeding en daarom wilde ik daarmee stoppen

    hopelijk is het snel raak!
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Hij is bijna 2 dus hij heeft mijn melk in die zin niet meer perse nodig :) dus als het mindert, is dat helemaal ok. Ik had het anders ook niet gedaan maar omdat hij bijna 2 is is t voor mij echt oke :)
     
  16. Lexa

    Lexa Lid

    8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Das wel heel vervelend dan dat ze die diagnose onterecht meedelen ! Hoe verwarrend... ja ik moet zeggen dat Ik me beter voel na aanpassen van de voeding en het nemen van supplementen. Nu hopen dat het snel raak is
     

Deel Deze Pagina