PDS

Discussie in 'De lounge' gestart door Mauzy82, 12 jun 2020.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    Ik heb al wat tijdens last van mn darmen. Na onderzoeken om van alles uit te sluiten is het stickertje PDS geplakt.
    Echter ervaar ik om en om klachten, dan verstopt en opeens buikpijn,steken en natuurlijk de ontstopping meerdere malen per dag. Met zoeken op inet kom je vele dingen tegen wat je kunt doen en laten. Maar echte "medicatie" is er niet voor.
    Zijn er meer met PDS of weten ervan en hoe dit een beetje in stabiele vorm te krijgen ipv van 0 naar 100 ?
    Ben opzoek naar tips en tops.
     
  2. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik heb jaren geleden het labeltje pds gekregen, toen werkte niks van de meest voorgeschreven dingen (vezels etc) heb toen amitryptiline (als ik het goed schrijf) daar ging het wel redelijk mee. 3 jaar geleden is er uitgekomen dat ik helemaal geen pds had maar endometriose wat ze bij eerdere operaties hadden kunnen zien. Ik weet wel dat de medicijnen die ik toen kreeg niet standaard waren en net in opkomst bij deze klachten aar misschien heb je er wat aan, is ondertussen wel een jaar of 16 geleden dat ik die gehad heb en gebruik ze al zo'n 15 jaar niet meer.
     
    Mauzy82 vindt dit leuk.
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.900
    15.341
    113
    Hier hetzelfde (gehad) erg veel heftige buikkrampen, obstipatie afgewisseld met diarree, algeheel rotgevoel. Onderzocht door een MDL-arts en uiteindelijk ook de “restdiagnose” PDS gekregen.

    Van mijn internist begreep ik dat het erg per persoon verschilt wat het verloop is, maar doorgaans worden klachten getriggerd door bepaald voedsel en stress. Hij adviseerde mij een eet- en klachtendagboek bij te houden om zo te ontdekken wat bij mij de klachten verergerd of veroorzaakt. Ik ontdekte toen dat het bij mij veelal ontstaat na:
    • Koffie
    • Zuivel (verschilt per soort, gek genoeg weinig last van yoghurt, maar bijv. redelijk wat van vla)
    • Koolsoorten
    • Pittig eten
    In stressvolle periodes heb ik inderdaad meer krampaanvallen en ook (te) weinig slaap lijkt de klachten op te roepen of te verergeren. De maaltijden verspreiden over de dag (6-8x per dag kleinere maaltijden ipv enkel 3 hoofdmaaltijden) helpt de klachten onder controle te houden. Dit dus naast letten op wat ik eet en zorgen voor voldoende slaap.

    Ik zou je ook adviseren om een klachtendagboek bij te houden om te ontdekken wat de klachten bij je triggert.
     
    Maslov, Orchid24, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ik heb een hele tijd gedacht dat ik het had, maar hier bleek het een totaal andere oorzaak te hebben. Mijn moeder heeft het en slikt mebeverine. De ervaringen zijn wisselend, maar zij vindt het wel helpen.
     
    Mauzy82 vindt dit leuk.
  5. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    Dank voor je bericht/aanvulling.
    Een aantal zaken kan ik mij in vinden wat je schrijft. Koffie en zuivel. Die lijken soms te triggeren en soms ook totaal niet. Goeie tip om eens een boekje bij te houden hoe mn dagen verlopen en wanneer het heftig is en wanneer niet.

    Tegen de pijn scheuten en moeheid ja of soort slap gevoel kan het niet helema uitleggen neem ik wel eens pcm. Maar ook dat is tijdelijk. Haalt scherpe randjes ervan af. Vandaag dus echt een vieze aanval weer na 4 dagen "vast" te hebben gezeten.
     
    Sado vindt dit leuk.
  6. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    Dat zal dan evt via de ha moeten worden bekeken em voorgeschreven neem ik aan. Weet wel dat ik jaren geleden 6 weken diaree heb gehad door een bacterie. En dat mn darmen wat beschadigd zijn. En kan ook triggeren van PDS.

    Wat erg dat je eerst bent behandeld voor pds en dan wat anders blijkt te zijn. Heeft dat geen wisselwerking gehad ?
     
  7. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.167
    4.232
    113
    Vrouw
    Ik heb last van precies hetzelfde voedsel!
    Daarnaast is mijn ergste: pasta's.
    Ik kan met vlagen ook redelijk slecht tegen gluten. Ook van suikervolle producten heb ik vaak last, zoals (heel veel) koekjes.

    Bij mij helpt zo gezond mogelijk eten, veel (water) drinken en zo min mogelijk suiker.
    Oh ja en de wc's uit je hoofd kennen in de stad :D bij bekende steden weet ik nu precies waar je lekker kunt poepen met dichte deuren ipv iedereen meegenieten en waar je niet heen moet gaan! :roflmao:
     
    Orchid24, Sado en Mauzy82 vinden dit leuk.
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.900
    15.341
    113
    O hele goede aanvulling, veel drinken helpt inderdaad ook! :)

    En inderdaad - helaas - ken je op een gegeven moment alle fijne wc’s wel :rolleyes:
     
    Mauzy82 vindt dit leuk.
  9. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    :roflmao::roflmao::roflmao: lekker poepen :D heerlijk !

    Ja die ken ik hier ook wel een beetje. Maat het lekkerste is thuis.
    Pasta lust ik niet graag dus eet ik zelden. Maar wel frisdrank enz enz enz... daar ook eens naar kijken. Momenteel doe ik 7up met water mengen.... gaat redelijk moet ik zeggen.
     
  10. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.167
    4.232
    113
    Vrouw
    Thuis is het beste, maar in noodgevallen ken ik mijn routes naar de wc. Helaas pindakaas, beter dan de broek vol :|
     
    Mauzy82 vindt dit leuk.
  11. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    Ja precies ! Mee eens... heb mn routes ook hoor voor t geval dat...

    Het valt niet mee om soms in maatschappij bezig te moeten met zo probleempje. Af en toe weet ik zeker wat het triggert en dan opeens nergens last van. En vervolgens bam.

    Vandaag bv chcolademelk normaal nooit last van, vanmiddav opeens bam en naasr wc o_O
     
    Sado vindt dit leuk.
  12. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik heb ook PDS, eigenlijk pas sinds kort dat ik eindelijk een stuk minder last lijk te hebben.
    Doordat ik PCOS heb ben ik minder koolhydraten gaan eten, dus minder brood/pasta/aardappelen en vooral veel groente en pas toen een masseuse vroeg of mijn pds minder was nu ik minder koolhydraten eet.. dacht ik ineens he verrekt ja inderdaad!

    Ik had heel snel krampen en dan of obstipatie of diarree.. nu sinds 2/3 maanden geen diarree meer gehad en obstipatie ook minder vaak en minder vaak krampen. Bij mij wordt het erger met stress, frisdrank (cola pff maar drink het met uiteten ofzo wel want vind het gewoon erg lekker), chinees eten en sowieso eten wat heel anders gekruid is zoals shoarma enzo kan ik ook slecht tegen. Het verschilt denk ik per persoon, ik ben wel getest op intoleranties maar dat had ik niet. Ik heb jaren gedacht weetje laatmaar is zoeken naar een speld in een hooiberg. Maar dit was ineens opvallend! Zuivel hoor ik inderdaad ook vaak, maar ik eet smorgens kwark en weleens eieren ik weet niet hoe het zou zijn als ik die ook zou vervangen.

    Verder drink ik alleen water en thee eigenlijk. Het is niet dat ik helemaal geen brood/pasta/aardappelen eet, maar dat ik eerst zo wat in 2/3 maaltijden en nou eigenlijk alleen nog maar met avondeten en dat heeft dus bij mij al veel verandering gebracht. Hopelijk kom je er ook achter wat beter te skippen!
     
  13. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier is dat indertijd via de Gastro-enterologie gebeurt. Heb toen dus ook zo ongeveer elk darm en maag onderzoek gehad, nadat ik eerst een kijkoperatie kreeg vanwege een mogelijke blinde darm ontsteking. Die hebben ze in 2011 er alsnog uitgehaald en toen bleek ik een chronische blinde darmontsteking te hebben maar stond hij op dat moment op klappen terwijl hij niet ontstoken oogde. De endometriose triggert hier dezelfde problemen en ontstekingsreacties is 3 jaar geleden uitgelegd. Al met al hadden ze in 2004 al verder moeten kijken aangezien toen ook bekend was dat het begonnen is sinds ik ongesteld ben geworden en steeds erger werd, liep er toen ook al jaren mee maar hield het toen niet meer van de pijn.

    Heb wel mogen ervaren dat ik door sommige artsen aangekeken werd als aansteller, want pds wordt niet door iedereen erkend en vooral gezien als iets tussen je oren.
     
  14. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    Ja dat stukje tussen de oren is wel een heel gemeen iets idd. Kan ik niet goed mee omgaan want ja hoe je t went of keert je heb wel klachten. En helemaal mee eens dat her gewoon zeer doet.
    Zelfde is met chronisch vermoeidheid syndroom. Worden mensen ook niet altijd serieus genomen.
     
  15. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.167
    4.232
    113
    Vrouw
    @Orchid24 ik heb ook kha gegeten. Ik had ook geen last meer, ook niet van de eieren.
    Helaas lukt t me momenteel niet om kha te eten, maar het zou wel beter zijn.
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  16. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    Frisdrank dr iknk ik geregeld en mn koffie behoefte al zo ver gehalveerd. De ene dag waf meer andere dag wat minder.
    Water zou kunnen al dan niet met smaakje haha anders drink ik het niet graag.

    Koolydraat arm bedoel je dan neem ik aan ? Zal eens kijken wat dat dan inhoud. Ben wel eem lekkere brood eter en warm eten wat minder. Helaas wel een zwak voor shoarme en dergelijke maar die prijs betaal ik dan wel, als ik eens wil zondigen. Ik ga ens kijken naar die koolhydraten.
     
  17. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Een vriendin heeft er al jaren last van. Ze is afgelopen jaar bezig geweest met food mapping. Was erg zwaar want je mag heel lang maar weinig. Ze is er wel achter gekomen wat de grootste triggers zijn (naast stress want dat speelt ook een rol). Nu gaat het een stuk beter als ze zich aan dit dieet houdt.
     
  18. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Heb je dan nu ook weer meer last? Had er echt niet bij stil gestaan, maar ik merk het dus inderdaad niet dat ik last krijg bij kwark en eieren. Misschien is het gewoon en en? Dat je lichaam het zuivel nu beter aan kan zonder koolhydraten of andersom geen idee.. Kan je binnenkort er weer mee beginnen?

    Het blijft wel op de oppervlakte zegmaar als ik nu chinees eet of ik heb een doktersafspraak wordt het wel weer even erger maar het is niet meer zo continu aanwezig van diarree naar obstipatie en krampen en steken. Het is nu rustiger met af en toe een vlaag door iets wat het triggert.
     
  19. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.167
    4.232
    113
    Vrouw
    Crystal Clear!
     
    Mauzy82 vindt dit leuk.
  20. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.167
    4.232
    113
    Vrouw
    Obstipatie had ik vooral met kha etenz te weinig vezels.
    Ik ben een enorme broodliefhebster, dus nu weer volop aan de vezels ... en de koolhydraten ja...

    Ik doe momenteel een opleiding en ik werk. Deze combi zorgt voor veel eten en vooral ongezond:oops:
    Koekje... heel pak kokejes, ja buikpijn. Eigen schuld :( maar kan het niet laten. Bezorgd me veel stress en dan ga ik eten.
    Zal blij zijn als mn opleiding erop zit.

    Oh ja en met chinees heb ik binnen 15 last en nouja... je weet wel.
    Eet ik ook alleen in een veilige omgeving.
     

Deel Deze Pagina