Pensioen uit bruto salaris

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 21 okt 2019.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Hey hoi,

    Ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Mijn man heeft een nieuwe baan en heeft nu zijn eerste salaris binnen en wat blijkt nu van de bruto maand bedrag wat hij onderhandelt heeft wordt zijn pensioen ingehouden. Dat wil zeggen dat dat 160 euro bruto scheelt (netto 90 euro ongeveer). Is dit normaal dat als je onderhandelt over een bruto salaris en overeenkomt dat dat goed is dat daar ongezien ook je pensioen nog vanaf gaat? We wisten dat daar een pensioen regeling was maar niet dat dat in het salaris zou zitten.

    Ben benieuwd hoe jullie hierover denken. In zijn contract staat dat hij verplicht is met het collectief pensioen mee te doen. Wat de kosten hiervan zouden worden is nooit besproken.

    Tot hoors!
     
  2. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    474
    260
    63
    Vrouw
    Bij de werkgevers die ik heb gehad was dat normaal. Daarom vroeg ik ook altijd een netto berekening erbij. Ook daarom wel eens onderhandeld over het netto salaris, vond ik toen belangrijker dan het bruto salaris.
     
    Mamaa6 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Volgens mij is dat normaal. Je onderhandelt een bruto salaris, daar gaan dan nog allerlei kosten vanaf. Sommige werkgevers betalen de pensioenpremie (gedeeltelijk) maar soms moet je het zelf betalen.

    Ik had ook wel even gevraagd wat dat dan inhield, de collectieve pensioenovereenkomst.
     
  4. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Hier ook altijd zo gegaan! Je onderhandelt over je bruto salaris en al naar gelang de cao of contractafspraken gaat daar geld af voor je pensioen. Bij mij staat het in de cao hoeveel procent afdracht er is.
     
  5. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Ja hoor dat klopt. De werkgever betaald een deel van pensioenkosten (bovenop) het brutoloon en als je in loondienst bent dan betaal je zelf ook mee in de kosten. Dit gaat automatisch van je brutoloon af.
     
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik werk bij de overheid en daar is het gebruikelijk.
     
  7. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Hier ook. Daarom kan het zin hebben om een bruto netto berekening te laten doen als je geen verrassingen wilt op het netto bedrag.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik wist niet eens dat het ook zónder kon als je in loondienst bent...
     
  9. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    als ik ergens ga werken; onderhandel ik juist altijd over het netto salaris inderdaad. Bruto is overal anders, pensioeninhouding, reiskostenvergoeding, algemene kostenvergoeding.. enzovoorts. Dat is nooit handig. Beter altijd netto onderhandelen. Dan rekenen zij het maar even uit via een voorbeeldloonstrookje hoeveel het bruto moet worden bij deze wetgever.

    Maar het verschilt dus per werkgever wat ze doen qua pensioen. Mijn werkgever draagt de pensioenrechten af; er zit geen werknemersdeel bij. Dus ik draag zelf niets af van mijn brutosalaris aan de pensioenregeling. Bij mijn vorige werkgever was dit wel het geval, daar betaalde ik 1/3e en mijn werkgever 2/3e van het pensioenbedrag.
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Heel gebruikelijk, daarom inderdaad altijd goed de secundaire arbeidsvoorwaarden bespreken. Ik heb een premievrij pensioen, maar dat komt steeds minder voor.
     
  11. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Dank je wel allemaal. Duidelijk dat we hier wat van geleerd hebben. Even een korte uitleg we hebben altijd in het buitenland gewerkt en daar ging het op een andere manier. Voortaan dus netto loon onderhandelen! Heel jammer want het scheelt echt een behoorlijk bedrag.

    Nogmaals dank!
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja aftrek van je pensioen van je salaris kan flink wat kosten. Ik vind een bruto salaris ook altijd heel nietszeggend daarom altijd vragen naar wat er netto overblijf.
     

Deel Deze Pagina