Pepti en darmen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door muntje, 21 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Hoi dames..

    Sinds een week ben ik over op pepti 1, en dat gaat super, alleen heeft mijn zoontje sinds een paar dagen darmkramp, en 2x ontlasting gehad in 1 week. Daarvoor elke dag ..

    Wennen die darmen snel aan pepti of helpt infacol ofzo dan ? Iemand ervaring daarmee?
    Zijn ontlasting was niet dik , maar is 2 Keer niet weinig in 1 week?
     
  2. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je moet nieuwe voeding 2 weken de tijd geven om te wennen.

    Infacol zal niets helpen.
     
  3. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Hier duurde het ook wel ff voordat de darmen goed gewend waren.

    Andere klachten zagen we na 2 dagen al verschil.

    Ik zou nu niets veranderen of erbij geven, want ook dat kan juist weer voor extra klachten zorgen.
    Het wennen moeten de darmen echt zelf doen daar kan geen middeltje tegen helpen.
     
  4. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Hij heeft echt last ervan dat hij niet poept . Moet er toch op een of andere manier uitkomen toch ..
     
  5. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Met welke reden gebruik je pepti?

    Soms helpt het om 10/15cc extra water in de fles te doen
     
  6. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Dan zou je inderdaad 10/15cc extra water in de fles kunnen doen of eventueel een druppeltje olie.
    Maar ik doelde dus op infacol, ed zulke middelen tegen darmkrampen zullen niet helpen.

    Lijkt me dat het kindje van ts kma heeft, of vermoedens daarvan.. anders zou pepti ook niet nodig zijn toch..
     
  7. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    uhh ja waarom zou je anders pepti gebruiken?

    Maar KEA heeft verschillende manieren van uiten en als je weet welke problemen het gaf waarom ze over is naar pepti kan je soms veel meer zeggen of de reactie op pepti. Of zelfs nagaan of pepti wel de juiste voeding is.
     
  8. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Idd symptomen , onrustig en huilen , moeilijk drinken , 2e helft van de fles drama . Overdag ook totaal niet slapen . Eerste 4 dagen van de pepti had ik een heel ander kind , nu lijkt t weer terug bij af, en zo hard op de speen zuigen
     
  9. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Doe al extra water , ben begonnen met wat druppeltjes olie , nu een microlax gekregen , kwam dus niet eens enorm veel uit . Weet t niet zo goed meer eigenlijk ..
     
  10. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kijk hier heb ik wat aan :)

    Ik neem aan dat de speen zelf wel passend is bij hem?

    Heb je je ook al eens verdiept in reflux? Want deze klachten kunnen ook (gedeeltelijk of volledig) veroorzaakt worden door reflux. Ergens zou je dan niet verwachten dat het eerst 4 dagen beter gaat, maar het kan dus ook een combinatie zijn. Soms doen kindjes het juist eerst even beter op andere voeding, terwijl het probleem dus eigenlijk ergens anders ligt.
    Reflux heeft in principe elk kindje in meer of mindere mate last van. Alleen sommige kindjes hebben er (veel) meer last van dan een ander kindje. Dus als dit niet besproken is of bedacht is, kijk eens naar de symptomen. Klopt dat en volg je nog geen leefregels voor reflux op, dan zou je dat snel kunnen doen.
    Symptomen zijn vaak; veel huilen, of stoppen met drinken door de pijn of juist extreem veel willen drinken om de pijn zo te verzachten. Hikken. Slikken. Spugen en dan zelfs tot voor de volgende voeding. Zuur ruiken. Vies kijken.

    Je hebt nu microlax gekregen. Van dezelfde arts die pepti voorgeschreven heeft? Heb je een afspraak staan met deze arts binnenkort?
    In een aantal gevallen werkt pepti eerst wel en dan ineens niet meer.
    Pepti bevat kleinere, verknipte, eiwitten dan bijvoorbeeld standaard voeding of h.a. voeding. Het idee hierachter is dat deze eiwitten dan mogelijk niet meer herkent worden door het lichaam. Echter in een aantal gevallen gaat het lichaam na enkele dagen de eiwitten weer herkennen als eiwitten en dus ook weer op de pepti reageren. In dat geval heb je een voeding nodig met nog kleinere eiwitdeeltjes. Nutramigen of Hero baby allergy care.
    Dus als je verwacht dat het geen reflux is kan het verstandig zijn om contact op te nemen voor andere voeding.
     
  11. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Tegen het zuur krijgt hij nexium , sinds de pepti likt het slikken hikken en kauwen echt minder . Mijn oudste had ook reflux , dus herkende dat snel . Alleen dat onrustige , niet slapen overdag .. ik weet echt ff niet wat ik ermee moet , ik kan m moeilijk de hele dag vast houden ..
     
  12. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Ik heb eind maart een bel afspraak staan .. mag van mij snel zijn.
    Nu is hij wel in slaap gevallen, na een half uurtje weer wakker en ligt hij te worstelen met zn lichaampje , zo sneu
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

    Nexium is in mijn ogen wel een sterk/goed medicijn.

    Hoeveel nexium mag je geven?
    Maak je het ook op de juiste manier klaar? Dus 1 heel zakje maken met juiste hoeveelheid water en dan het gedeelte wat hij mag geven en rest weggooien? Liefst 30 minuten voor een voeding op een lege maag, maar bij jonge babys is dat heel lastig. (sommige apothekers zeggen dat je een half zakje aan moet maken, alleen dan kun je nooit correcte verdeling geven)
    En hoevaak geef je het? (en op welke tijdstippen?)

    Rest van de leefregels volg je ook op?
    Geef je jbpm (nutriton of puur)?

    Voor nu zou ik er toch aan toe geven om hem veel bij je te houden. Het is heel lastig, zeker als je nog een ander kindje hebt rondlopen. Maar bedenk dat hij het niet voor zijn eigen plezier doet.
     
  14. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Hier kreeg de oudste ook onwijze verstopping van nexium.. of gebruikte je dat al veel langer dan pepti?
    Misschien is dat wel de veroorzaker van de verstopping. Even los van de klachten daardoor.
     
  15. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Nexium gaf ik al langer .

    Ik verdeel 1 zakje over 2 theelepels en dan maak ik 1 theelepel klaar met wat water . Half uur voor de fles red ik niet altijd , ik geef het smorgens . Dokter zei idd een half zakje weggooien, maar moest 30€ voor 10 zakjes betalen en dat leek me zo zonde . Maar de volgende dosis krijg ik vergoed .


    Jbpm werkte hier niet , dus dat geef ik niet meer .

    Vandaag hadden we best een goeie dag gelukkig ..

    Vanmiddag heeft hij geslapen , kun je allebei even tot rust komen, das wel ff lekker
     
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het is zonde, maar je kunt het beter wel zo maken. Per keer 1 heel zakje klaarmaken.
    Nexium bevat verschillende soorten korreltjes, ingredienten, en dat maakt gezamelijk de juiste medicatie. Ook kan je geen 5mg afwegen, dus is de kans groot dat je de ene keer 4mg geeft en de andere keer 6, of zelf meer verschil. Daarnaast maakt het niet uit of je met 10 zakjes 10 dagen doet of met 10 zakjes 20 dagen. Je krijgt immers de volgende dosis vergoed en zal je in beide gevallen dus maar eenmalig 30euro betalen.

    Geef je het wel altijd rond het zelfde tijdstip? Dus bijv altijd rond 7 uur?

    Hoelang geef je nu nexium?

    1 half zakje per dag is, indien dat het probleem zou kunnen zijn, niet de maximale dosis. Mijn zoon kreeg 2x daags half zakje.
     
  17. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    Bedankt voor de tip , ik heb het vanmorgen op de goeie manier gedaan ..

    Buiten de nexium om hoop ik dat hij eens fatsoenlijk gaat poepen nu , dan kan ik een beter beeld krijgen hoe we ervoor staan ipv nu te denken dat alkes door de darmen komt .

    In ieder geval vast bedankt voor alle reacties , heel fijn
     
  18. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dat hoop ik ook. Een tevreden baby is enorm fijn.
     
  19. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.324
    1.346
    113
    Je hebt qua reflux al prima tips kunnen lezen :)

    Voor de ontlasting zou je VSM Kindicol kunnen geven. Wij hebben daar goede ervaringen mee. En Probiotica (wij gebruiken Microbiol Kind) is ook een optie, maar daar zijn uiteenlopende meningen over.
     
  20. muntje

    muntje Bekend lid

    2 aug 2012
    883
    0
    16
    T gaat inmiddels beter ! Volgens de kinderarts kam hij minder ontlasting hebben met
    Pepti , en t is nu 2 keer uit zichzelf gekomen .
    Hij is een stuk tevredener , volgende week moet ik terug naar standaard voeding om te kijken of het ecjt een allergie is . Best eng , want hij zit nu lekker in zn vel..
     

Deel Deze Pagina