Per ongeluk (half) rood vlees gegeten.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door christacarline, 23 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. christacarline

    christacarline Actief lid

    6 jul 2007
    115
    0
    0
    Groningen
    Ben gisteren uiteten geweest en had ossehaaspuntje besteld. Ik dacht dat dit vlees wel kon. Halverwege zei iemand ineens tegen me dat ik dat helemaal niet mag eten. Meteen gestopt met eten van de half gare stukjes. Niet alles was rood, maar sommige stukjes wel. Nou ben ik meteen ongerust. Wie weet of het erg is dat ik wat van dat vlees heb gegeten?
    Zelf hoop ik en denk ik dat het wel mee valt, maar ik heb er ook geen verstand van dus weet het niet. Wie weet dit?! :(
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    je kunt het inderdaad beter niet eten, maar je hebt al wat gehad ;) ik zou me er niet te druk over maken. er is een verhoogd risico, maar dat betekend echt niet dat jij of je kindje er dan ook meteen iets van krijgt. niet teveel stressen hoor ;)
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Tja, kan een keer gebeuren. Volgens mij gaat iedereen tijdens de zwangerschap weleens de mist in. Ik denk maar zo, ik heb geloof ik in mijn hele leven 2 x voedselvergiftiging of iets gehad, waarvan 1 keer in het buitenland, dus de kans dat het mis gaat, is niet zo groot.
     
  4. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Mijn oma kreeg elke week een rood biefstukje om haar ijzer omhoog te krijgen en ze heeft alleen maar gezonde kinderen op de wereld gezet. Het risico is er altijd, maar het risico is niet zo heel groot hoor!
     
  5. christacarline

    christacarline Actief lid

    6 jul 2007
    115
    0
    0
    Groningen
    Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dan dat het wel mee zal vallen.
    Ik probeer me in ieder geval niet meer druk te maken.

    Bedankt :D
     
  6. dianne

    dianne Fanatiek lid

    10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    mijn vriend is verslaafd aan de friese worsten die je zelf nog moet drogen, die zijn rauw vanbinnen ik neem vaak een klein stukje van hem omdat ik het zo lekker vind, ik denk niet dat het veel kwaad kan.
     
  7. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    De kans dat je daadwerkelijk ziek wordt van dat vlees is minimaal. Kijk maar eens hoe vaak (of dus juist hoe weinig) je ooit ziek bent geworden van (half) rood vlees! Ik zou je dus absoluut niet teveel zorgen maken!
     
  8. Silvia83

    Silvia83 Lid

    15 jun 2007
    81
    0
    0
    Studente paraveterinair
    Wageningen
    Ik wil niemand ongerust maken maar ik hoor veel mensen zeggen: de kans is klein dat je er ziek van wordt.
    Roodvlees mag je niet eten i.v.m toxoplasmose, dat KAN in rood vlees zitten. Ik denk niet dat je er iets van merkt als je toxoplasmose hebt maar je kan het dus wel hebben.

    Niet om boze gezichten te treffen maar dat is de reden dat je geen rood vlees mag eten.
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het klopt inderdaad wat Silvia zegt, je hoeft er zelf niet ziek van te worden, maar je kindje kan er wel iets aan over houden als het de eerste keer is dat je met toxplasmose bent besmet. Maar de kans dat het in rauw vlees zit, is niet zo heel groot volgens mij.

    groetjes,
    Snoopy
     
  10. HammyQ

    HammyQ Actief lid

    8 jun 2007
    115
    0
    0
    Er zit een verschil in roodvlees en vlees wat niet helemaal gebakken of rauw is zoals Filet American. Rauw vlees mag dus zeker niet.

    Biefstuk/ossehaas is roodvlees maar als je het goed doorbakken besteld is er niks aan de hand. Geld ook voor de andere rode vleessoorten overigens.

    Toen m'n HB wat laag was kreeg ik zelfs het advies van de vk om meer vlees te eten en nu hou ik niet van medium gebakken vlees dus dat was geen punt.

    Je hebt gelijk dat de toxoplasmose aanwezig kan zijn maar je kunt het nooit met 100% zekerheid zeggen. Om nu in paniek helemaal geen vlees meer te eten vind ik wat overdreven. Zolang het maar goed klaargemaakt is en zit je in een restaurant en je vlees is niet goed gaar...gewoon terugsturen hoor is helemaal niet erg. :D
     
  11. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik heb toxoplasmose al doorgemaakt. Maar waarom mag je dan nog steeds geen rood vlees? namelijk omdat je er ook listeria besmetting van kan krijgen...Het si dus niet enkel omdat je toxoplasmosse ervan kan krijgen.
     

Deel Deze Pagina