Personeelstekort in de zorg, hoe is het bij jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 16 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ballyss

    Ballyss Bekend lid

    18 aug 2018
    508
    598
    93
    Vrouw
    Ik ben twee jaar geleden gaan ZZP-en. Ik werk als arts maar bij ons zijn er ook echt mega tekorten. Vakanties die worden ingetrokken. Dienstopdrachten te pas en te onpas. Toppunt was toen ik 2 jaar terug een dienstopdracht kreeg van 5 dagen achter elkaar (5x24 uur dus).. dat kan echt niet. Maar er was niemand anders. Nu ben ik ZZP-er. De werkdruk is natuurlijk nog steeds hoog maar ik kan veel beter nee zeggen en er is een betere werk prive balans. ik hoop over een paar jaar weer in loondienst te gaan, maar dan moet er eerst echt iets veranderen.
     
  2. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Mooi om te horen dat er zoveel aanmeldingen zijn.
    Bij ons is het echter zo dat de stage en opleidingsplaatsen minder worden, want er is gewoonweg geen personeel om leerlingen en stagiaires te begeleiden.
    Sprak een student HBO-V en zij vertelde dat er is besloten dit jaar geen stages te lopen, want er zijn geen plekken beschikbaar.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij hebben momenteel 1 leerling bbl en 2 bol stagiaires.
    Bij ons gaat het dus wel door, al is het soms wel zo dat de begeleiding hier en daar wat in het gedrang komt.
    Stagiaires werken minder vaak met de werkbegeleider doordat roosters over de kop gaan om tekorten op te lossen.

    Maar op zich is dat met goede communicatie wel aardig op te vangen. Waar is de leerling mee bezig, wat zijn de doelen voor die dag.
    En we hebben veel contact via mail, WhatsApp enzo.
    Maar een uitdaging is het wel. Het gaat anders dan anders, maar zonder mensen op te leiden hebben we straks helemaal geen personeel meer.
     
  4. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Ja klopt dit gebeurd veel meer. Ik hoorde van mijn stagiaire dat ze volgend jaar 3 andere stagiaires mee moet hebben met haar omdat er gewoon geen plek is voor volwaardige stages. Maar om ze toch een aantal dagen wat te laten zien moeten ze dus achter haar aan hobbelen. Van de zotte toch.

    Wij hebben nu 1 stagiaire maar wij hadden er makkelijk 2 kunnen hebben, maar door het personeels tekort konden wij niet meer rijtjes er bij maken waar een stagiaire kon werken samen met de begeleider dus kon het niet. En zo is de cirkel rond.
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat lijkt mij dan echt helemaal niks. Ken je de patienten niet, de praktijken niet. Elke keer maar ergens anders. Met weer andere patientsystemen.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  6. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    zzp klinkt heel aantrekkelijk maar ziek zijn betekent wel dat je geen inkomsten ehbt. Of je moet je heel duur verzekeren.
     
    Anouk2005 en Liekje81 vinden dit leuk.
  7. Happymam

    Happymam Fanatiek lid

    7 feb 2009
    1.178
    261
    83
    Ik werk in de wijkverpleging. Ons team is behoorlijk stabiel en een zelfsturend team met een vast rooster. Bijna iedereen werkt iets extra (paar uur per week). Zo kunnen we alle cliënten helpen, maar we zitten wel vol. Er worden geen nieuwe cliënten in zorg genomen. Er wordt bij ons gelukkig goed gekeken naar hoeveel uur personeel totaal inzetbaar is en hoeveel cliënten dan in zorg kunnen. Zo is het op lange termijn ook goed vol te houden. Cliënten en collega’s zijn over t algemeen erg tevreden. Wel erg jammer/vervelend dat nieuwe cliënten afgewezen moeten worden. Maar altijd nog beter dan in zorg nemen en daar eigenlijk geen personeel voor hebben. En natuurlijk zijn er wel periodes dat er meerdere collega’s ziek zijn maar dat lossen we altijd op met elkaar. Ik ben erg blij met m’n werk!
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  8. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.151
    2.237
    113
    Vrouw
    Vergeet ook niet dat je zelf je pensioenopbouw moet regelen en je verzekeringen (naast arbeidsongeschiktheid ook nog denken aan bedrijfsaansprakelijkheid/rechtsbijstand),evt klachtenregeling van je brache, lidmaatschappen van beroepsverenigingen, nascholing, herregistratie...
     
    Liekje81 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dat is ook wel een dingetje maar je kan ook zwangerschapsverlof en langdurig ziek zijn invullen.
    Je bent dan eigen baas.
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Is het dan echt zo dat ze de opleiding afronden en vervolgens niet aan het werkt kunnen of gaan ivm arbeidsomstandigheden?
    Ben echt benieuwd hoe dit dan zit
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  11. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.804
    2.537
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je hem verkeerd hebt gelezen (of begrepen).

    Ik lees en zie dat ongeveer 30/40% van de afgestudeerd verpleegkundigen binnen 2 jaar de zorg verlaat. Ik bedoel dat over een paar jaar het werkveld stabieler is voor hen. Zodat de tekorten eindelijk eens minder kunnen worden.
     
    PenF vindt dit leuk.
  12. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    dan heb ik t goed gelezen. MAar wat is dan de reden dat ze de zorg verlaten binnen die 2 jaar? Toch echt erg dat ze wel willen maar dan toch zo snel weer vertrekken..
     
  13. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Je Hoeft natuurlijk niet elke keer ergens anders te werken . Ik werk in de wijkverpleging en Wij halen onze invallers bij een bedrijf vandaan waar een aantal zzpers ingeschreven staan
    Wij hebben 3 zzp'ers die zeer regelmatig bij ons invallen. Sommige zelfs wekelijks dus die kennen onze clienten en systemen ondertussen goed. Onze hele organisatie kan hier zzp'ers inhuren en overal zijn de systemen hetzelfde. Dus de zzp'er heeft alleen onbekende cliënten en adressen.
    De zzp'ers die bij ons vaak invallen vinden het leuk om bij ons team te werken en kiezen er ook voor om aan ons team gekoppeld te zijn.
    deze Zzp'ers vinden het juist leuk om bij steeds nieuwe cliënten, situaties en teams te werken. Afwisseling, zelf bepalen wanneer je wilt werken en waar, wanneer je vakantie neemt en hoe lang, geen vaste werkzaamheden of taken die je in vaste loondienst in een team hebt, geen verplichte vergaderingen en bijeenkomsten, regelzaken voor clienten enz.
    Je werkt je rijtje af en trekt de deur achter je dicht.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  14. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.804
    2.537
    113
    Vrouw
    Arbeidsvoorwaarden: salaris is in het bedrijfsleven bijv veel hoger, onregelmatigheid van diensten, geen tot weinig inspraak in rooster. Daarnaast hoge werkdruk, weinig waardering vanuit hogerop. Te weinig doorgroeimogelijkheden op een gewone verpleegafdeling.
    invulling van het werk: te veel administratie, te weinig tijd voor je cliënten / patiënten, te veel druk op productie ipv kwaliteit.
    En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Bijv: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/betere-begeleiding-moet-uitstroom-verpleegkundigen-tegengaan-komende-jaren-zijn-er-100000-te-weinig/
     
  15. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    gewoon om te janken dus.. :cry:
     
  16. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    291
    66
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Ik werk in een verpleeghuis op de Grz met een aantal crisis bedden.Personeelstekort is extreem geworden sinds september. Veel collega’s zijn de zorg uit gegaan of zitten met een burn-out thuis.
    Zijn nu nog maar met een vast team van 7 personen.
    Ook de zorgzwaarte is enorm hoog. Komen mensen vanuit de ziekenhuizen die eigenlijk nog te slecht zijn voor een revalidatie. Maar de beddendruk vanuit de ziekenhuizen is te hoog. Laat staan hoe soms mensen vanuit de thuissituatie bij ons komen.
    Echter is nu besloten om de collega’s die er nog lopen te beschermen en word er acuut afgeschaalt om nog meer uitval te voorkomen. Dit gezien we op dit moment wel vol liggen maar het moeten doen met de helft van de bezetting qua diensten. Dus je kunt de kwaliteit absoluut niet meer waarborgen.
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Bij ons is een uitbraak onder personeel en cliënten.
    We schalen nog meer af, 3 routes zijn onbemand.
    Dus alleen de strikt noodzakelijke medische zorg en niet meer douchen etc.
    Mensen krijgen geen kousen meer aan, maar worden gezwachteld zodat we nog maar eens in de 3 dagen hoeven te bezoeken.
    Controle momenten moet opgepakt worden door familie.
    Het is vreselijk. Mijn langverwachte vakantie volgende week is ingetrokken en ik mag 6 dagen gaan werken. Collega's vallen bij bosjes om. Wat een drama. :cry:
     
  18. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.804
    2.537
    113
    Vrouw
    Ja en Ook nee. Ik chargeer natuurlijk ook wel wat. Er zijn vast ook genoeg werkgevers waar je een prima klimaat hebt.
    salaris is overigens ook relatief, veel vinden het te weinig voor de verantwoordelijkheden. Met ort wordt het al beter, maar daar werk je wel voor natuurlijk.
     
  19. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    Wat heftig:(
     
  20. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Wat erg :eek:
     

Deel Deze Pagina