PESA of TESE

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Moosje25, 30 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moosje25

Moosje25 Bekend lid

23 aug 2008
    539
    0
    0
    Omgeving Rotterdam
    Hoi meiden,

Ik zit met een paar vragen en dacht misschien weten jullie hier antwoord op.
    Afgelopen maandag zijn we naar het UMC geweest en hebben daar een gesprek gehad met de fertilliteitsarts. Hieruit kwam dat hij echt geen natuurlijke zwangerschap voor mogelijk hield. Daarnaast snapte hij ook niet waarom het niet lukte. In zijn woorden:
    Alle aansluitingen werken prima alleen de fabriek werkt niet.
    OK dus mijn vriend heeft Azoospermie.(of hoe je het dan ook schrijft) --> wisten we al, maar kwam toch weer hard aan. Ik gevraagd hoe het dan zit met een TESE of PESA behandeling. Ja zegt hij, ik denk dat het weinig nut heeft, maar dan heb je voor jezelf wel alles eraan gedaan. Dus laten we het maar doen. Dus hij schrijft op een PESA behandeling, maar hij vertelt over de procedure en ik snapte er niks meer van. Hij omschreef dat hij dan een stukje van de bal neemt en dit onder de microscoop ter plekke bekijkt of er zaadcellen inzitten. Zo ja dan vriezen ze die meteen in. Zo nee, dan helaas moet het dan KID worden.
    Wij thuis aangekomen en ik op google gezocht en vond dat een stukje uit de bal halen een TESE procedure is. die volgens internet alleen in Nijmegen en het AMC gedaan mogen worden en dat er dan voor behandeling (ICSI) vaak doorverwezen wordt naar Brussel of Dusseldorf. Ik snap er niks meer van. Hij werkt wel in het militair hospitaal (daar waren we vanwege mn vriend die militair is) maar dan mag hij toch geen TESE procedure uitvoeren? En als hij dan toch een PESA gaat doen, dan is dat toch minder nauwkeurig, omdat het uit de bijbal wordt gezogen? En hij had het dan over een IVF kliniek, maar bij zowel PESA als TESE kan toch alleen ICSI gedaan worden? en geen IVF?

Een heel verhaal, maar hopelijk worden jullie er wijs uit en kunnen jullie me helpen. Alvast bedankt.

2. Girl86

Girl86 Fanatiek lid

21 jan 2010
    2.318
    0
    0
    hallo,

mijn man heeft ook azoospermie, zijn fsh was heel erg hoog en de chromosomenonderzoek kwam uit dat hij een x teveel heeft dus gelijk ontvruchtbaar.
    dus bij ons kon geen tese(is stukje van de bal halen)
    gedaan worden (wouden we ook niet) maar werd ook afgeraden weinig kans.

wij hadden wel toen gehoord dat wij icsi eerst zouden krijgen toen we de chromosomen nog niet hadden.
    maar wij gaan nu kid doen in dusseldorf.
    volgende week al beginnen.

ik weet alleen niet waar ze allemaal tese doen hoor!!
    succes ermee
    groetjes girl

3. s1986

s1986 Niet meer actief

Heyy
    Bij ons was de fsh te laag. Wij hebben 3 opties gedaan...
    Eerst een mesa toen een biopt(kleine tese) en uiteindelijk een grote tese. Zelf zijn wij naar edegem gegaan (antwerpen) Is een heel fijn ziekenhuis voor je je eerste afspraak heb is maand of 2 maar die week erop kan er al een tese gedaan worden. Super dus!!. Over anderhalve week hebben wij onze 2e terugplaatsing.
    Sterkte met je beslissing!

4. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    De molen waar je nu in zit is enorm ingewikkeld, maar het zal je langzaamaan allemaal duidelijk worden.
    Ik zal je proberen een beetje op weg te helpen.

Een volledige TESE wordt in NL alleen gedaan in het AMC en het Radboud.
    Als hier bruikbare zaadjes gevonden worden krijg je ICSI (gewoon in het AMC of Radboud)
    ICSI is een vorm van IVF, met als verschil dat bij IVF de zaadjes en de eitjes samen in een bakje worden gelegd zodat de zaadjes zelf het eitje moeten bevruchten.
    En bij ICSI wordt het zaadje in het eitje gebracht.
    Na TESE is het altijd ICSI.

PESA = bijbal.
    TESE = zaadbal.
    PESA mag in meerdere klinieken gedaan worden, maar wordt meestal niet gedaan als er geen verstopping is.
    TESE is het eindstation, als er hier niets gevonden wordt, dan is er echt niets helaas.

Als ik jullie was zou ik zo snel mogelijk achter een verwijzing naar het AMC of Radboud aangaan als jullie het in NL willen laten doen.
    De wachtlijsten zijn wel enorm opgelopen (voor TESE ongeveer een half jaar, voor de ICSI nog een half jaar)
    Hierdoor wijken veel stellen uit naar Duitsland of België.

Is er al een chromosomenonderzoek gedaan bij je vriend?
    En is zn testosteron al getest?

Heel veel sterkte met alles wat er nog komen gaat.
    Ik zal het topic omhoog halen waar meerdere dames zitten die wachten op een TESE/al een TESE gehad hebben enz.

Liefs Dreamer

5. scheetje

scheetje Lid

22 dec 2009
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat nou, weinig nut?! Ook bij ons azoöspermie en geen aanwijsbare oorzaak, en wij kregen in Brussel te horen dat er in 50% van de gevallen toch bruikbare zaadcellen gevonden worden. En wij hebben nu een knappe zoon. Dus ik zou zeggen: grijp elke kans die je kan krijgen. En kom naar Brussel, ze zijn daar echt héél goed en je bent geen nummertje.

En wat het verschil betreft tussen PESA en TESE, wat Dreamer zei. Misschien heeft de dokter het niet zo goed kunnen uitleggen omdat het zijn vakgebied niet is of misschien hebben jullie door de emoties niet alles even duidelijk doorgekregen (wij moesten ook vaak bij een volgend consult nog uitleg vragen over wat de vorige keer gezegd was, hoor). Maar wees gerust, gaandeweg wordt alles duidelijk en wordt je zelf een expert op dat gebied!

Ik hoop dat jullie snel ergens terecht kunnen en dat je eindelijk duidelijkheid krijgt, want die onzekerheid is inderdaad moordend.

Héél veel succes meid, ik kruis al mijn vingers voor jou en voor meneer Moosje!!!

6. Moosje25

Moosje25 Bekend lid

23 aug 2008
    539
    0
    0
    Omgeving Rotterdam
    Hoi meiden,

enorm bedankt voor jullie uitleg en lieve woorden. Ik ga toch de arts nog even bellen van de week om om uitleg te vragen over wat hij wil doen. Ik heb ook idd goede berichten gehoord over brussel. Ik hoop dat meneer moosje :) dit ook ziet zitten. Ik hou jullie op de hoogte.
    PS: het chromosomenonderzoek is al gedaan en er waren geen afwijkingen te vinden. Ook het hormoononderzoek is gedaan en daar was ook alles normaal. Ook is er al een echoonderzoek gedaan en daar waren ook geen afwijkingen of verstoppingen te vinden. De arts wist ook niet waarom het niet lukte en gaf moeder natuur de schuld.

7. Moosje25

Moosje25 Bekend lid

23 aug 2008
    539
    0
    0
    Omgeving Rotterdam
    Hoi meiden,

Nou ik heb de arts gebeld en om uitleg gevraagd.
    Ze gaan 8 juni dus een PESA uitvoeren. Hierbij wordt meteen gekeken of er zaadcellen aanwezig zijn. Daarnaast wordt er ook een biopt genomen van de zaadbal. Dit wordt voor onderzoek opgestuurd om te kijken of we in aanmerking komen voor TESE. Of zoals de dokter zei: "om te zien of de fabriek wel werkt." De uitslag van de PESA krijgen we meteen na de operatie en de uitslag van het biopt pas na 2-3 weken. De arts gaat er eigenlijk al vanuit dat bij de PESA niks gevonden wordt omdat er geen sprake lijkt van verstoppingen, maar hij wilde het voor ons toch doen en ik hoop natuurlijk dat er wel wat gevonden wordt. Maar dat snappen jullie zeker wel?! Ook houdt ik er wel rekening mee dat er niks gevonden wordt. Ik ben in ieder geval blij dat ik gebeld heb en dat het nu duidelijk is. Ik wilde jullie dit ook even laten weten.
    Groetjes

Deel Deze Pagina