Peuter 2;9 slaapt opeens slecht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spiegel, 9 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Hoi hoi,

    Ik ben echt heel erg moe. Mijn peuter wil ineens niet meer slapen. Al te lang. Gisteren kon ze gelukkig zeggen dat ze in een ander bed wilde slapen. (We hebben haar ledikant een tijdje geleden verruild met een peuterbed omdat onze jongste niet meer in de wieg paste.) Dus hebben we maar een camping bedje in haar kamer gezet. Dat vond ze fijn en ging ze eindelijk wel slapen. (Hiervoor ging ze in de avond 100 x uit bed). Maar nu kwam ze weer om 5:30 dat ze pap wilde eten!!! Ik ben echt moe! Ik voed nog in de nacht. Ze heeft toen misschien nog een klein uurtje geslapen en is vervolgens beneden gaan spelen. Ze heeft de slaap echt wel nodig, want overdag is ze heel moe. Voorheen sliep ze juist mega goed altijd! 12 uur in de nacht en nog zo'n 3 uur in de middag.

    Wat kan ik doen? Iemand ervaring??
     
  2. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Zou het kunnen dat ze savonds niet moe is omdat ze overdag te lang slaapt?
    Ik vind 3 uur slapen op die leeftijd smiddags best heel lang.

    Mijn zoontje is bijna net zo oud en slaapt meestal nog smiddags, maar we maken hem altijd na max 1,5 of 2 uur wakker . Soms wil hij wel langer slapen maar dan kan hij savonds niet slapen, is de volgende dag moe, wil weer te lang slapen overdag, etc.

    Alle kinderen zijn natuurlijk anders dus misschien dat jouw kind dit wel nodig heeft, maar ik zou daar eens mee beginnen en kijken of het helpt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Artemis88

    Artemis88 Niet meer actief

    Ik weet niet hoe laat ze gaat slapen en hoe lang er tussen etenstijd en bedtijd zit, maar als dat redelijk lang is zou je nog iets te eten kunnen geven voor het slapen gaan. Misschien wordt ze wakker van honger? Met een volke maag slapen ze hier altijd beter. En je kan kijken of je haar in de middag korter kan laten slapen en dan eventueel eerder op bed leggen. Dan zal ze rond bedtijd ook al vermoeider zijn.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Ja eens dat 3 uur middagslaap lang is voor die leeftijd. Ik merkte al wel dat ze in de middag steeds later moe werd. Een tijdje lang ging ze dan ook half 2 naar bed. (8.00u wakker - 13.30 bed - 16.30 wakker - 20.00u bed). Beetje gek ritme maar dit werkte heel lang goed.

    Maar onlangs werd de middagslaap een enorme strijd. Ze ging steeds later slapen en heb toen even de middagslaap eraf gehaald. Had het voornemen om haar dan vrij snel na het avond eten naar bed te brengen. Maar ze is dan enorm aan het stieren en wil echt niet naar bed. Pas rond 22.00u slaapt ze dan weer. Mijn conclusie was dat ze vervelend werd doordat ze de middag slaap gemist had. Tja en nu is ze gewoon standaard moe. Er moet iets doorbroken worden dus. Ik hoop dat het campingbedje iig maakt dat ze makkelijker naar bed gaat.
     
  5. Artemis88

    Artemis88 Niet meer actief

    Ja dat kan, dan is ze misschien net over haar slaap heen. En ze leert uiteindelijk haar slaapsignalen niet herkennen. En jullie ook niet, want meestal worden kinderen dreinerig of vervelender als ze moe zijn. Maar als je continu moe bent, hoe weten jullie dan wanneer het bedtijd is?
    Ik worstel ook regelmatig met slaaptijden met onze peuter van een jaartje ouder. Hij had laatst een fase waarin hij ook pas om 14.00 wilde slapen, maar dan lag hij ook tot 22.00 wakker in bed. Dat hebben we ook moeten doorbreken
     
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou geloof ik toch de middag slaap eraf halen en dan savonds eerder naar bed.
    Mijn zoontje slaapt vanaf z'n 2de verjaardag niet meer in de middag. En van 18mnd tot 24mnd hooguit 3x per week.
    Die begon ook op avond te klieren. We hadden na het stoppen met de middag slaap even een paar stevige weken waarin hij even z'n draai moest vinden, maar slaapt wel vanaf dat moment klokje rond.
     
  7. roever

    roever Niet meer actief

    Hier 2,5 jarige die al poosje niet meer wilde slapen in de middag...
    Sinds vorige week gaat hij om Max 18.00 uur naar bed. Hij slaapt sneller in én hij slaapt veeeel rustiger in de avond en nacht! Halleluja!!
    Nu afkloppen....:oops:
     
  8. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Bedankt voor de adviezen en delen van de ervaringen. Ik wil eerst dat ze gewoon goed genoeg geslapen heeft en daarna maar eens een nieuw ritme uitproberen. We zijn nu opnieuw gestart met slaaptraining zoals we deden toen ze 9 maanden was (haha lijkt net of we nog een extra baby erbij hebben nu). Maar het lijkt te werken! Gevoelsmatig kan de middag slaap er nog niet helemaal af. Maar moet idd minder lang of soms een keertje overslaan. Ik weet het niet. Daar stoei ik nog mee.

    Kunnen jullie goed rustmomenten aanbieden? (Zonder tv of tablet) misschien heeft ze dat wel nodig om de dag door te komen.
     
  9. Artemis88

    Artemis88 Niet meer actief

    Qua rustmomenten vinden onze kinderen het heerlijk om een rondje te wandelen in een park of het bos. Dat doen we een paar keer per week. Of een boekje lezen, samen puzzelen, tekenen. Daar ontspannen ze altijd van.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier gaat zoontje na de lunch even een uurtje op de bank liggen. Dan mag ie even tv kijken.
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Je moet eigenlijk zien te achterhalen waarom ze niet kan slapen.
    Misschien heeft ze honger?
    Misschien is ze niet moe genoeg omdat ze overdag zo lang slaapt. Ik heb 2 kinderen die met 11 maanden overdag niet meer sliepen maar in de nacht dan juist 12 tot 13,5 uur sliepen.
    Misschien heeft ze het te warm of te koud in haar bedje? Je kunt een slaapzak proberen een dekbedje trapt ze in haar slaap misschien van zich af waardoor ze het koud krijgt? Dat had mijn dochter wel met overgang naar peuterbed icm dekbed ipv slaapzak.
     
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mijn dochter haar rustmoment is even kleuren. Zit ze alleen aan tafel en is dan helemaal in haar eigen wereldje een uurtje bezig. Ze wil ook niet dat ik mee kleur en wil ook niet kletsen. Daarna is ze weer opgeladen en vrolijk en kan ze er weer tegen aan. Dat is nu hier sinds de basisschool haar nieuwe ritme. Ze komt moe uit school gaat aan de keukentafel kleuren met wat fruit en wat drinken erbij en daarna is ze er weer zeg maar en verteld ze pas over haar dag op school.
     
    Spiegel vindt dit leuk.
  13. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Dankjewel voor de reactie. Het gaat wat beter nu. We zijn wat duidelijker en consequenter geworden en dat helpt. We hebben nu ook een slaapschaap (slaaptrainer) en dat werkt ook wel. Overdag ook. Ze heeft duidelijk haar middagslaapjes nog nodig (nog minimaal 2u). Maar idd slaapt ze nu in de nacht minder. Zo'n 10 uur.
     

Deel Deze Pagina