Peuter 3,5 wat te doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Liedx, 23 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Ik heb dringend adviezen nodig. We zitten echt met onze handen in ons haar.

    Onze zoon van 3,5 is zo opstandig. Alles is op dit moment een strijd. Ik weet dat het bij de leeftijd hoort maar dit gaat echt een stapje verder.
    Hij krijst bijna elke nacht zo'n uur en dan mogen wij niet in zijn kamer komen of hem aandacht geven. Maar als we dit niet doen is het ook niet goed. Ook is hij dan erg agressief.
    Hij wordt 's ochtends al boos wakker en er is niks met hem te beginnen. Hem even de tijd geven, rustig met hem praten, vragen wat hij wil, afleiden etc we komen geen stap verder. Hij bepaalt dat hij iets niet wil en anders krijg je het ook echt niet voor elkaar. De hele dag is hij heel boos en niks is goed.
    Als we hem 's avonds in bed leggen gaat hij eerst minimaal een uur vervelend doen. Dat betekent het bed helemaal afhalen en alle kleren inclusief luier uitdoen. Met hem praten levert niks op.
    Op dit moment rent hij zonder kleding en luier door het huis op de 1e verdieping. Hij is nog niet zindelijk dus het zit me helemaal niet lekker.
    We dringen helemaal niet tot hem door en weten niet meer wat we moeten doen. Zijn intussen gesloopt omdat we zowel 's nachts, overdag als 's avonds geen moment hebben zonder boze peuter die al onze energie opslokt.

    Wie kan ons helpen?
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Oké, het wordt tijd om de regie weer in handen te nemen. Ik lees in je bericht veel dingen als met hem praten, de tijd geven, en dergelijke. Verbinden jullie ook consequenties aan vervelend gedrag? Kun je wat meer vertellen over hoe de dagen met hem eruit zien? Gaan jullie regelmatig op pad, spelen jullie met hem samen en kan hij ook alleen spelen? Gaat hij naar kinderdagverblijf of peuterspeelzaal?
     
    Liedx vindt dit leuk.
  3. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Bedankt voor je reactie.

    Hem straffen zoals in de hoek of op de gang zetten heeft geen zin. Hij blijft van de plek weglopen, maakt niet uit hoe vaak ik hem terugzet.
    Straffen als in geen leuke activiteit doen maakt hem boos en dan kunnen we weer niks door zijn boosheid.
    Hij kon altijd heerlijk alleen spelen maar nu wil hij vooral op schoot zitten als hij niet boos is. Hij heeft weinig interesse in andere activiteiten.
    Met hem samen spelen zou ik meer moeten doen maar hij knuffelt wel veel met me op de bank.
    Hij gaat 2 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal. Dat is het max bij deze peuterspeelzaal. Eerst vond hij het geweldig en nu moet ik hem daar huilend achterlaten.
    Ik werk sinds december niet meer dus ben altijd bij hem buiten de peuterspeelzaal.
    We gaan regelmatig afspreken met andere moeders.
    We hebben best een duidelijk ritme met 's ochtends zus naar school brengen, even spelen, slaapje doen, lunchen, spelen en zus ophalen van school.

    De afgelopen 2,5 week zijn we om de beurt ziek geweest en was er dus een beetje een ander ritme. Daar kan hij ook behoorlijk last van hebben.

    Zelf ben ik hooggevoelig en ik denk dat hij dat ook is. Daar kan ik me eens in gaan verdiepen.
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik denk dat ie grenzen aan het zoeken is. Soms is het zoals het is, dan maar boos.
    Hij is 3,5 en kan best snappen dat ergens een grens is, maar probeert hoe ver ie kan gaan.
    En kennelijk levert dit gedrag hem wat op, anders zou ie er wel mee stoppen.
     
    Liedx vindt dit leuk.
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    #5 julia80, 23 apr 2019
    Laatst bewerkt: 23 apr 2019
    Als je ‘s middags met hem thuis bent, wat doe jij dan? Wat goed helpt is eerst even een minuut of 10 samen spelen en dan help je hem daarmee op weg en dan ga je zelf wat doen, zoals even stofzuigen of al wat voor het eten klaarmaken en dergelijke. Dingen die leuk kunnen zijn zijn kleien, met de duplo iets bouwen, met houten rails iets maken, kleuren, knutselen en dergelijke.
    Het is wel belangrijk dat je consequenties verbinbt aaen vervelend gedrag. Het komt een beetje op mij over alsof je het hebt opgegeven en hij in feite dus eigenlijk doet wat hij wil. Jij zegt dat hij boos blijft als je ergens negatieve consequenties aan verbindt, maar dat is toch niet erg?
    Ik zou hem dan gewoon laten en je eigen ding gaan doen.
    Maar het is wel echt belangrijk dat je voldoende positieve dingen met hem doet en ruimte geeft voor zijn gevoelens, en tegelijkertijd wel consequenties verbindt aan vervelend gedrag en duidelijke regels opstelt. Dingen die niet mogen van jou, mogen gewoon niet. Klaar, dat moet dadelijk gaan worden voor hem.
    Ps Wat betreft hooggevoelig zijn. Dat kan hij natuurlijk heel goed van jou hebben, maar dat is natuurlijk geen vrijbrief om niet naar jullie regels te luisteren ;)
     
    Liedx vindt dit leuk.
  6. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Ik denk dat je gelijk hebt. Maar zo lastig om uit zo'n negatieve spiraal te komen.
     
  7. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Goed idee om hem even op weg te helpen met spelen. Ik denk eigenlijk ook dat ik te weinig echt tijd met hem samen neem op een dag. Dat is zeker iets waar ik mee aan het werk moet. Daarom hebben we net een paar uur fijn met elkaar geknutseld.
    Ik heb niet opgegeven met aanspreken op fout gedrag. Ik zeg het als hij iets doet wat niet mag maar dan schiet hij meteen in een boze bui en rent boos naar boven.
    Bedankt voor je adviezen, daar kan ik zeker wat mee!
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Ik lees dat hij tussen de middag nog slaapt. Heb je al eens geprobeerd om het middagslaapje te skippen? Misschien is hij 's avonds nog niet moe (genoeg)?
     
    Liedx vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Hoogevoeligheid heeft volgens mij weinig te maken met wat er nu aan de hand is. Hij luistert gewoon helemaal niet meer.
    Ik zou de grenzen even flink aanscherpen! Als jij hem aan tafel zet om wat voor reden dan ook, dan heeft een 3,5 jarige daar naar te luisteren.
    Probeer voorlopig eens even een strak en duidelijk dagritme.
    Bv met kleine plaatjes.
    - Uit bed komen is aankleden en geen fratsen accepteren.
    - Daarna samen aan tafel ontbijten.
    - Na het ontbijt vrij spelen: je helpt hem eerst op gang en daarna ga je iets huishoudelijks doen, duidelijk uitleggen zodat hij weet wat de bedoeling is.
    - Daarna fruit? eten
    - vervolgens een hele poos naar buiten: fietsen, rennen, speeltuintjes
    - lunchen samen
    - dan rustmoment met wat boekjes of een kort filmpje,knutselen(middagslaap zou ik mee stoppen)
    - s middags weer naar buiten/boodschappen oid
    - vrij spelen waarbij je hem op gang helpt even.
    - avondeten

    Dan een heel duidelijk avondritueel. En heel erg duidelijk maken dat pyama's en luier aanblijven en hij helemaal van het beddengoed afblijft! Na een kus en weltrusten is het stil boven!

    Als je het echt niet voor elkaar krijgt dat hij luistert dan zou ik echte hulp gaan vragen, want ik vind dit best heftig.

    Ik zou ook met de zindelijkheid aan de gang gaan,sowieso wordt het tijd en het kost hem energie die hij dan niet in driftbuien kan stoppen;)
     
    Liedx vindt dit leuk.
  10. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Bedankt voor het meedenken. De dagen dat hij niet wil slapen is hij heel huilerig en opstandig. Hij is dan zo ontzettend moe dat hij zich geen raad meer weet met zichzelf. Ik denk dus dat hij het nog nodig heeft. Maar ik ga dat eens goed bekijken.
     
    rijo vindt dit leuk.
  11. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Bedankt voor je reactie!
    Goed idee om de dag zo duidelijk in te delen dat hij precies weet wat er gaat komen. Zo werken ze op school ook en kan hij tegelijkertijd wennen aan zo'n schema.
    Als hij een luier aanheeft doet hij bijna alles op de wc, zodra hij een onderbroek aanheeft gaat het mis. En zonder kleren al helemaal.
    Ik ga me er eens in verdiepen, bedankt!
     
    tuc vindt dit leuk.
  12. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Vandaag gelukkig een redelijk goede dag gehad met maar weinig driftbuien. Rond bedtijd heeft hij ons een paar keer geroepen maar het was geen drama. Hopelijk gaan we een wat betere periode in.
    Bedankt voor het meedenken allemaal!
     
  13. Meerkoet

    Meerkoet Actief lid

    13 jul 2018
    124
    65
    28
    Vrouw
    In de sloot
    Ik zou idd ook een duidelijk ritme maken.
    Zo is de dag voorspelbaar en weet hij wat er gaat komen.
    Je kan picto's op sclera.be uitzoeken en uitprinten.
    Samen kunnen jullie dan de dag (of een dagdeel) maken.

    Verder zou ik hem niet alleen straffen maar vooral positief gedrag belonen.
    Negatieve aandacht is ook aandacht.
    En houd het gezellig ;)
     
    Liedx vindt dit leuk.
  14. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter heeft ook wel van dit soort fratsen.
    Vaak was het bij haar vermoeidheid, met 3,5 deed ze soms nog wel een middagslaapje en als ze zich zo gedroeg dan wisten we dat het daar weer eens tijd voor was .
    Ook honger was wel iets om rekening mee te houden. Als hij al meteen bij het opstaan zo is, kun je misschien eens een cracker of zo op zijn nachtkastje leggen en kijken of het scheelt als hij die eerst opeet.
    Hoe lang speelt dit al? Want op zijn leeftijd is toe aan school vaak ook een factor, ze zijn gewoon niet meer tevreden te houden en dan krijg je dit.
    Het Is wel goed om er enigszins korte metten mee te maken. Als hij een boze bui heeft dan kan hij op zijn kamer gaan schreeuwen. En dan moet je je er ook niks van aantrekken als hij daar de boel overhoop haalt. Hier heeft dat wel geholpen: niet eens zozeer in het aantal driftbuien, maar wel in de duur ervan .
     
    Liedx vindt dit leuk.
  15. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Onze zoon is van dezelfde leeftijd (okt. 2015) en vertoont de laatste tijd ook "fratsen". Niet zo heftig als jij beschrijft, maar wel overal ontzettend boos en beledigd om zijn. Wil zich niks gezegd worden, wil geen sorry zeggen als hij ons pijn doet, kan/wil niet meer zelf spelen. Ik zie het als verveling, toe aan de basisschool, regels testen. Maar ja, het duurt nog wel erg lang voordat hij 4 jaar is en het drukt een stempel op de hele sfeer. Dus ik ben heel duidelijk/streng en laat hem lekker uitrazen op bijv. zijn kamer. En dan achteraf even samen bespreken. Ik moet me er soms even toe zetten om hem positieve aandacht te geven als hij zo'n bui heeft, maar ik merk wel dat het hem erg goed doet. Hij houdt erg van voorlezen, samen spelletje doen oid.

    Viel mij ook op dat je zoontje nog steeds een middagslaapje doet. Kun je het als tussenfase niet bijv. om de dag doen? Of maximeren tot een bepaalde tijd?
     
    Liedx vindt dit leuk.
  16. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Als die van mij zo deed zei ik wel eens: doei! Ik ga weg ( naar beneden ofzo) ga maar in je eentje boos zijn!
    Of als hij boos was ( en ik dus ook..) hem gewoon eens kietelen,dan sloeg zijn stemming ineens om ;)
     
    Liedx vindt dit leuk.
  17. Drewi

    Drewi Lid

    27 jan 2019
    19
    14
    3
    @Liedx ik heb ook een zoontje van 3,5 jaar. Leuke leeftijd he? ;)

    Ik heb misschien een paar adviezen voor je, wat hier weleens werkt (misschien heb je dit allemaal al gedaan hoor en is het misschien allemaal al gezegd):
    - het gedrag negeren en proberen hem af te leiden met iets wat hij leuk vindt. Zodat hij niet blijft 'hangen' in het gedrag.
    - idd zijn middagdutje laten gaan.
    - consequent blijven en hem niet laten bepalen. Jij bent de 'baas'.
    - 1 ouder het werk laten doen.
    - misschien een ritueel inbouwen: avondeten, tandenpoetsen, iets drinken, nog even tv kijken, voorlezen en dan slapen. Dit kan je ook overdag doen.
    - toch een soort van strafplekje. Ze lopen altijd van het strafplekje af. Ze willen daar niet zitten maar ze moeten door hebben dat het klaar is.
    - de mijne is ook nog niet zindelijk. Niks aan te doen, blijven aanbieden. Komt vanzelf goed.
    - misschien kan je vragen of hij zich lekker voelt. Misschien heeft hij keelpijn of verkouden. Mijn zoontje is dan dwarser.

    Succes met jouw kereltje :D
     
    Liedx vindt dit leuk.
  18. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Wat fijn!! Probeer op dit soort dagen veel complimentjes te geven, dat is voor je zoontje erg fijn (en voor jou ook) :)
    Je kunt trouwens via het CB ondersteuning krijgen van een pedagoog, als je wilt dat er even iemand met je meekijkt en -denkt.
     
    Liedx vindt dit leuk.
  19. Jess93

    Jess93 Fanatiek lid

    9 sep 2014
    2.821
    2.080
    113
    Vrouw
    Houten
    Ik denk dat je toch ook wat strenger moet gaan zijn, als jij hem op de gang zet en hij rent steeds weg en jij laat hem gewoon dan gaan dan krijgt hij in feite z'n zin. Wij hebben hem soms wel 30x terug gezet, als het moet dan moet het denk ik dan maar. Dat ze dan boos worden is logisch, even uit laten draven en daarna vertellen waarom ie op de gang moest. Zolang je enkel zegt dat iets niet mag schiet t niet echt op, zeker niet als ie je zo aan het uittesten is. Ik denk dat juist zo'n gevoelig/druk jochie meer grenzen nodig heeft en daarbij ook consequent handelen, dus niet de ene dag niks ervan zeggen en de andere dag op de gang (bijvoorbeeld). En niet opgeven, al loopt ie 100x van z'n strafplek. Het is geen leuke periode maar het is vaak wel even nodig in zo'n opstandige periode.

    Daarnaast wat al gezegd is veel positieve energie geven, veel complimenten geven als ie doet wat goed/leuk is en hem daar eventueel voor belonen. Zo gaat ie ook inzien dat z'n leuke gedrag gewaardeerd wordt en daar positief op gereageerd wordt.

    In ieder geval de regie weer in handen nemen, is voor iedereen uiteindelijk leuker en beter denk ik :) Heel veel succes!
     
    Liedx vindt dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste had met bijna 3 zo’n fase, zindelijk worden werkte heel goed - in eerste instantie inderdaad omdat dat energie kost en ze die energie dan niet kon steken in de hele dag boos doen, en als tweede ook omdat het toen ze echt zindelijk was een enorme boost aan zelfvertrouwen gaf. Ze voelde zich goed over zichzelf na dat succes, en dat straalde uit naar alles; ze werd echt op alle vlakken wat zelfstandiger en daardoor ook vrolijker.
    Bij mijn oudste is het tot nu toe altijd zo geweest dat als ze telkens heel boos kan worden over dingen, er een drempel zit ergens waar ze over moet. Dus dan is het tijd om een duwtje te geven, haar wat meer verantwoordelijkheden te geven, en dan groeit ze daarna echt in die nieuwe verantwoordelijkheid. Dus bv zindelijk zijn, maar ook zelf even een rondje fietsen op onze parkeerplaats, of zelf naar het speelpleintje, en nu mag ze sindskort zelf naar alle pleintjes in de wijk; meteen weer een ander kind.
     
    Liedx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina