Peuter 3 jaar eetgedrag

Discussie in 'Voeding' gestart door Star87, 20 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    #1 Star87, 20 aug 2020
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
    Al een tijdje zit me iets niet lekker en ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit het beste kan oplossen. Misschien hebben jullie tips.

    mijn zoontje van nu net 3 jaar eet slecht. Hij proeft weinig en eer amper met de pot mee. Elke avond denk ik weer, wat nu weer te eten? Want hij eet gewoon slecht. Soms krijgt hij zelfs nog een potje, maar de enige die hij nog lekker vind is bloemkool of spaghetti.

    Wat hij lekker vind zijn gekookte aardappels geprakt met spinazie ala creme.
    Gehaktbal eet hij ook maar leg ik hier gekookte aardappeltjes bij met groente eet hij dat niet. Wortels, boontjes, erwtjes, brocoli zo als stukje, hij eet t niet. Een boterham heb ik hem nog nooit helemaal op zien eten met korst. Hij kan met philadelphia wel 1 boterham eten maar korst laat hij liggen. Oke daar maak ik verder geen probleem van, als hij die boterham maar op heeft. Maar vaak als ik er vlokken op doe, eet hij ze er af en rest laat hij liggen. Dit doe ik dus ook niet meer.
    Brinta eet hij ook slecht. Geroosterd brood laat hij liggen, beschuit ook niet. Ik ga nog wat pannenkoekjes met banaan geprakt proberen of fruit met yoghurt. Hij lust wel fruit, (Vooral frambozen!) croissantje, maar het is allemaal niet dat hij echt met smaak eet en ook niet veel. Een worstenbroodje van de bakker vind hij wel heel erg lekker maar hier kom ik ook niet iedere dag.

    ik ben opzoek naar tips. Misschien nog wat ideetjes wat ik kan proberen te geven zodat hij wat voller zit smorgens. Vooral als hij naar de peuterspeelzaal moet. Savonds ga ik ook blijven aanbieden maar het is zo lastig als je kind niet wilt eten.
    Hij snoept ook bijna niks, dat is het dus niet. is dit herkenbaar voor iemand en wat hebben jullie eraan gedaan? Ik heb lang gedacht van het komt vanzelf. Maar ik ga me wel een beetje zorgen maken. Tuurlijk eet hij wel, maar meer de ongezonde dingen tussendoor en ik heb niet t idee dat hij echt aan zn voedingsstoffen komt buiten het fruit en aardappels met spinazie. Het word zo eentonig. Voor jezelf is het soms al lastig wat te gaan eten, maar al helemaal als je wilt dat je kind ook gezond en lekker eet.
     
  2. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Ik zou proberen zijn menu toch wat uit te breiden door hem meer aan te bieden. Nu beweeg je wel heel erg mee met wat hij lekker vindt. Ik heb niet te klagen wat betreft mijn kinderen en eten, dus ik weet niet echt hoe het is om strijd te hebben, maar zou toch echt weigeren om apart te koken voor ze.

    Hier is als regel dat ze alles vies mogen vinden, maar altijd 1 of 2 happen moeten proeven. Biedt gedurende meerdere dagen hetzelfde aan wat hij niet lekker vindt, en laat hem iedere keer een paar happen proeven. Weigeren van zo'n hap is hier geen optie....

    Wat ook kan helpen is hem betrekken bij het koken. Als hij het zelf heeft gemaakt lukt het misschien makkelijker?

    En zoek naar variaties op die spinazie. Leg de spinazie bijvoorbeeld een keer op een zelfgemaakte pizzabodem, of verwerk de spinazie en aardappel in een ovenschotel en voeg daar dan iets aan toe wat hij niet kent of niet lust.

    Als hij het potje met bloemkool wel lekker vindt, lust hij dan wel bloemkool? Je zou kunnen proberen dat potje na te koken en dan dit gerecht langzaamaan aanvullen met andere dingen.

    Geeft hij overigens aan waarom hij het niet hoeft?
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Onze kinderen hebben ook heel lang heel weinig avondeten gehad. Vooral de oudste, die heeft denk ik echt van 2-6 jaar nauwelijks avondeten gehad. Ik hoor het heel veel op die leeftijd. Onze kinderen aten prima brood en fruit dus ik heb me nooit zorgen gemaakt. Ze groeiden goed en zelden ziek.
    Mijn tip is loslaten. Als ze ouder worden kun je vanzelf weer meer druk erop zetten. Ze moeten bij ons nu echt wel hapjes proeven (8 en bijna 6). Met een 3-jarige ligt dat vaak wat lastiger.
     
    zonnetje2015 en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    1 hapje moet ook een 3 jarige wel lukken., bij maaltijden die mijn dochter van 2 niet hoeft, gaat dat ene hapje er ook in, weliswaar niet vanzelf en soms duurt een maaltijd daardoor erg lang. Maar het is denk ik wel belangrijk dat er ook iets meer gewenning komt voor andere smaken, anders verschuif je het probleem alleen maar naar later.

    Denk inderdaad dat teveel strijd alleen maar averechts werkt, zou dat zelf ook loslaten, kinderen hongeren zichzelf echt niet zomaar uit. Tegelijk, zelf elke avond spinazie moeten eten omdat kind anders niet eet gaat wel ver. Ik zou dan zoiets hebben, dan maar niet. Dat halen ze inderdaad bij de lunch wel weer in.
     
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Gewoon maken wat je wil maken en als hij niet wil eten dan niet? Ik heb makkelijk praten.. dat weet ik.
    Hier moeten ze ook altijd proeven, dat is met de jongste meestal geen probleem maar de oudste kon al janken (letterlijk) als ze het woord proeven hoorde (nu gaat het wel). Helaas voor hun kook ik niet apart. Natuurlijk kies ik na een lange dag liever voor wortels omdat ze dat beide heerlijk vinden dan voor wat nieuws waarvan ik niet weet wat ze er van vinden. Maar dat betekend niet dat wij 4dagen pw wortels eten:rolleyes:
    Wbt brood ben ik dan zo'n zeikerd dat ik vind dat ook de korst bij het brood hoort dus die gooien we niet weg. Dus sinds ze er fysiek toe in staat zijn moeten ze van mij ook gewoon korstjes en schillen (bv komkommer of appel) eten..
     
  6. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Helemaal met jullie eens! En nee wij eten geen 4 dagen per week spinazie hahaha, moet er niet aan denken!
    Ik heb het misschien te makkelijk laten gaan, en gedacht, dan maak ik wel weer wat je wel lust. Fout van mijzelf, en ik lef de fout ook bij mij. Ik denk dat ik te weinig en te kort heb aangeboden waardoor hij nu weinig proeft en eet.
    Vanaf vandaag ga ik alles omgooien. Het zal een paar weken of maanden wat lastiger zijn, maar ik ben ook van mening dat een kind zich niet uithongerd. Vandaag eten we creme tomatensoep. Ik heb niets anders voor hem. Vind t onwijs erg als hij met honger naar bed moet.. maar ik denk dat dit de enige oplossing is.
    Daarstraks waren we aan het eten, hij had een ei en daar wil hij altijd wat mayonaise bij. Mayonaise was op, dus hij wilde meer. Gaf hem opnieuw voor de zoveelste keer een komkommer om te proeven. Hij zegt al zo snel nee op alles. Hij kreeg pas een beetje mayonaise als hij de komkommer had geproefd. Toen wij niet keken zei hij; ik heb geproefd!! Dus wij enthousiast en nog een keer gevraagd te laten zien dat hij dit at. Jawel, een ministukje. Het gaat er niet om dat hij meteen alles moet op eten maar proeven is al heel wat. Voor de rest heeft hij niets tussendoor gekregen als alleen fruit. Ben benieuwd vanavond.
    Thnx voor de tip met bloemkool en spinazie, zal het zeker eens op een andere manier proberen te maken en dingen erbij toevoegen. Hij geeft niet aan waarom hij het niet wilt eten trouwens, hij zegt gewoon dat lust ik niet. Daarbij zeg ik wel dat je altijd moet proeven, anders weet je dat niet. Maargoed, we gaan het allemaal proberen. Je kan wel denken dat het ooit goedkomt en dat komt het uiteindelijk ook wel, maar dat gaat niet vanzelf. Onze kleinste van 6 maanden maak ik alles vers, en die lust al heel veel. Hierbij ga ik het ook heel anders doen, geen potjes meer en echt meteen met de pot mee eten vanaf een jaar. Hopen dat dit een beter etertje word.
     
  7. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    O haha, dat van die spinazie dacht ik :roflmao: Snap heel goed dat je het vreselijk vindt als je kind zonder eten naar bed gaat, gaat zo tegen je gevoel in!

    In ieder geval veel sterkte, leuk is anders...maar kijk uit dat je er zelf niet onder door gaat, in die zin dat je opziet tegen maaltijden, lijkt me erg pittig. Blijf vooral zelf genieten van lekker eten, en gezelligheid aan tafel, desnoods met een niet etend kind erbij.
     
    JongetjeM vindt dit leuk.
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Mijn tip, luister vooral niet naar mensen met goede eters :roflmao:.
    Ooit dacht ik ook dat ik er met mijn been stijf houden en blijven proberen wel kwam.
    Onze 3 de dacht en denkt daar anders over en ik ben de tijd van er mij druk in maken voorbij ;)
    .
    Aardappelen en rijst bieden we aan maar dat is geen succes. Rosti en pasta eet hij wel.
    Groenten bieden we aan maar raakt hij niet aan of slikt hij niet in
    Bepaalde groenten is kokhalzen vanaf dat hij ze ruikt.
    Groenten lossen we op door soep te maken

    Fruit is niet zo een probleem.
    Hij lust banaan, druif, watermeloen, appel en aardbei. Doordat hij 2 grotere broers heeft word er nog veel meer aangeboden maar tot nu toe geen succes.

    Ontbijt wisselen we.
    Cracotte, beschuit, yoghurt,....
     
  9. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Misschien dat volkoren crackers nog een optie zijn? (Vitalu, de ronde) die vullen goed vind ik. Of havermout met fruit (frambozen?) Mag hij zelf kiezen wat hij wil eten? Wat kiest hij dan bij het ontbijt?
    Anders is daar misschien wat in te onderhandelen?

    Soort van weekplanning maken waarbij hij en jij op bepaalde dagen iets kiezen?

    Helpt meehelpen met koken bij het avondeten ook? Of lokken met een dipje bij de rauwkost?
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb echt van alles geprobeerd bij mijn oudste, maar wat haar niet beviel at ze gewoon niet. Ze at tot ongeveer 1,5 jaar álles, en werd toen ineens kieskeurig. Lange tijd hebben we gewoon stug vast gehouden aan ‘eten wat de pot schaft’ en dus niet speciaal voor haar iets maken wat ze wel lust. Maar dat hield ze dus gewoon láng vol. Ze is met 7 jaar begonnen met wat proeven, en nu met 8,5 eet ze pas écht weer goed. Ze eet nu eigenlijk alles, waar ze eerst kokhalzend 1 champignon probeerde, kreeg ik gisteren bv een dikke kus na een risotto met champignons omdat ze het zó lekker vond;’Het lekkerste wat ik ooit heb gegeten!’ ;)

    Ik gaf toen de “fase” lang duurde wel dingen waarvan ik wist dat ze er íets van zou eten. Dus bv altijd tomaatjes erbij, regelmatig pasta (daar at ze dan een paar kale stukjes van). Anders at ze niks en dat leek me toch ook niet gezond.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  11. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Frambozenjam op brood? Of op een cracotte? Misschien havermout proberen? Voor ‘s avonds van alles aanbieden en 1 hapje proven. Dochter roept ook al snel dat vindt ik niet lekker. Ze moet sowieso 1 hapje proeven want ‘misschien vindt je het vandaag wel lekker.’ En we geven tussendoor vaak komkommer, tomaat, paprika. Soms met wat hummus om te dippen. Ze lustte het eerst niet dus kreeg ze een klein bakje met een klein stukje komkommer, een stukje soepstengel en een stukje maiswafel. Dat afgewisseld met tomaat en paprika en toen ze dat ging eten steeds meer rauwkost toegevoegd.
     
  12. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Hier dagen dat hij goed eet en dan weer dagen niet. Heel irritant. Wat ik op die slechte dagen overdag doe is een soort monkey platter maken voor de lunch, dus van alles op een bordje doen. Wat fruit, komkommer, rijstwafel, stukjes brood etc. En dan nu de slechtste loedermoedertip ooit ...bij deze lunch: tv aan. Dit doe ik dus alleen op de slechte eetdag, dus please geen oordeel :roflmao:. Hij eet dan eerst het fruit op want dat vindt hij lekker en al tv kijkend vergeet hij alles om hem heen en eet dan gewoon rustig alles op.
     
    Elisa199 vindt dit leuk.
  13. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Inderdaad loslaten. Hier een bijna 3 jarige die al heel lang geen avond eten eet en nauwelijks brood. Hapje moet ze in principe proberen maar kind huilt tot kokhalzen toe dus dan maar niet. Nog 2 andere kinderen en het moet nog enigzins gezellig zijn aan tafel.

    Dus ze zit aan tafel, eet ze niet of huilt ze gigantisch gaat ze maar af, vaak komt ze wel vanzelf wel weer x aan tafel. Ze krijgt ook s avonds op beker melk na niets anders.

    Ze ziet er gezond uit is nooit ziek en dat eten komt heus wel een keer.
     
  14. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Als mijn kind zou kokhalzen zou die ene hap van mij inderdaad ook niet hoeven.
     
    JongetjeM vindt dit leuk.
  15. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Leg je niet veel te veel druk op het eten?
    Ik heb een hele makkelijke eter dus ondanks @Neuzeke ga ik je toch mijn tips geven? :p;)

    Eten is de normaalste zaak van de wereld. Het hoeft geen speciaal moment op de dag te zijn als er maar gegeten wordt zonder poespas. Groente moeten bijv niet savonds gegeten worden maar kan ook op een ander moment vd dag.

    ken je de rapley of kleintjes methode? o geef je je kindje regie over zijn eigen eten.
    Mijn dochtertje bepaald zelf wat ze eet. Ik schep een portie op zij bepaald wat ze ervan eet. Enige wat wel geld inmiddels is bordje leeg en dan mag je nog wat van de restjes kiezen wat je lekker vindt.

    Tussendoor zou je een monkeyplatter aan kunnen bieden. (Google)

    Vooral niet toegeven aan tussendoortjes. Gezonde dingen voorschotelen.

    heeft mijn dochter honger als ze avonds niet goed gegeten heeft ( of imo niet goed gegeten) bijvoorbeeld krijgt ze een gezonde snack voor het slapen gaan. Komkommer, tomaat, worteltje etc.

    Wat wij verder gedaan hebben is hetzelfde eten als jij eet. Met de pot mee dus maar zelf het goede voorbeeld geven. Als jij iets eet krijgt je kind hetzelfde. Zien eten doet eten.

    Soepen, banaanpannekoek, smoothies, omelet, gevulde wraps, kliekjes van de avond ervoor etc zijn allemaal alternatieven voor brood. Veel afwisseling geeft veel verschillende smaken en zo ga je zelf leren wat hij echt niet lekker vindt.


    Als je steeds alternatieven geeft ( wat begrijpelijk is hoor want dan eet ie tenminste iets) zal hij donders goed door gaan hebben dat hij toch wel iets anders krijgt.
    Dochtertje heeft hier af en toe ook moeite met in de avond. En dat is met name uittesten nu.
    Toetje is er standaard yoghurt of kwark oid. Als ze zonder zeuren lekker eet en dan hoeft niet alles op maar gewoon relaxed alles geprobeerd heeft en aangeeft dat ze genoeg op heeft, gaat er zonder dit te benoemen wat extra in het toetje. gedroogd fruit, wat hagelslag, spikkels vanille vla oid. Zonder druk legt ze de link echt wel.
     
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Ik kom net pas dit topic tegen. Hoe gaat het eten inmiddels?
    Mijn 3 jarige eet ook slecht. In juli werd het steeds erger en weigerde ze ook dingen die ze normaal heel erg lekker vond. Nadat ze 3 avonden achter elkaar niet gegeten had (en overdag ook bijna niets) was ik er klaar mee. Ik heb toen haar lievelingseten gemaakt (gekookte aardappelen, rode bietjes en een braadworst) en haar zelf laten opscheppen met de afspraak dat ze dit ook op ging eten. Ze schepte een mini beetje van alle 3 de soorten op maar at het op zonder dat ik ook maar iets hoefde te zeggen.
    Dit heb ik iedere avond herhaald en ze schept van de meeste dingen steeds meer op.
    Eigen regie geven met duidelijk afspraken heeft bij haar heel goed geholpen. Ze is heel trots als ze haar zelf opgeschepte bordje op tafel zet.

    Qua korstjes hier hetzelfde. Sinds ze brood eet zijn de korstjes al een hot item. Ze weigert ze echt. Soms eet ze er een stukje van met wat ge onderhandel (je moet toch wat na zo'n lange tijd :rolleyes:)
    Tot ik van de zomer vroeg hoe ze op het kdv haar brood at. Daar at ze dus zonder problemen 3 broodjes mèt korst (en het was ook nog eens hetzelfde brood en merk als wat wij thuis hebben). Ze heeft toen samen met de leidster de afspraak gemaakt dat ze thuis korstjes ging eten en sindsdien geen probleem meer :p

    Eten is nog steeds niet haar favoriete bezigheid. Er zijn veel dingen wat ze weigert. Veel eten linkt ze ook aan plekken / personen.
    Banaan eet ze bijv.alleen in de supermarkt. Thuis eet ze alleen appels, peren en aardbeien. Bij mijn schoonouders eet ze appels, druiven en mandarijnen.
    Qua snoepjes eet ze alleen spekjes en nog 1 ander soort.
    Koekjes thuis alleen volkoren biscuitje, bij schoonouders eet ze ook speculaas.

    Op zich eet ze wel veel van de goede dingen . Limo wil ze bijv. niet maar wel water. Chocolade wil ze niet (maar wel hagelslag), pannenkoeken niet, iets uit de frituur niet.
    Ze is inmiddels weer dol op rode bietjes, gekookte aardappelen en braadworst. Sperziebonen zijn ook niet aan te slepen als we die eten.

    Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en hopelijk eet hij (nu al) wat beter.
     

Deel Deze Pagina