Peuter (4) geen tongriem?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ebrum, 8 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    hoi dames,

    Mijn dochter van 4 jaar heeft geen tongriem. Iemand ervaring?

    Ze loopt een traject bij kentalis. Ze heeft ook taalachterstand.
     
  2. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Mijn dochter had een tekorte tongriem.
    Maar die hebben we laten laseren met 6 weken,
    In Groningen bij de tongriemkliniek.
    Zie www.tongriem.com
    Erg goede ervaringen mee.

    Geen ervaring dus met oudere kinderen. Maar ik zou dus wel de tongriem laten klieven of laseren. Dan kunnen ze haar weer helpen om goed te leren praten.
     
  3. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Heeft ze geen tongriem of een korte tongriem?
    Mijn zoon van 5 had een korte tongriem en ik liep ook al 2,5 jaar bij de logopedie. Afgelopen dinsdag is het geknipt en ik merk nu al verschil. Hij praat veel duidelijker. En hij is er zelf ook blij mee want hij kan nu beter eten en drinken.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Ik denk dat je een korte tongriem bedoelt?
    Wanneer je geen tongriem hebt lijkt het mij dat je tong helemaal los in je mond zit. Je tongriem bevestigt je tong name aan de mondbodem.

    Door laten klieven is het meest effectief. Normaal gebeurt dit vrijwel direct na de geboorte van kinderen met een korte tongriem. Enig idee waarom dat niet gedaan is?
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik wil even aanvullen dat het vaker niet dan wel gebeurd dat korte tongriempjes worden gekliefd/gelaserd oid. na de geboorte, want zelfs verloskundigen zien het vaak over het hoofd.
     
  6. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Bedankt voor de berichten. Ze vroeg aan mij is de tongriem geknipt, want die zie ik niet zitten. Dinsdag begint ze weer, dan kan ik het vragen.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn zwager is het zelfs pas gekliefd toen hij al volwassen was, was nooit eerder opgevallen - ondanks logopedie zelfs. Hij leerde alle klanken goed uit te spreken, maar daardoor raakte het te korte tongriempje min of meer overbelast en werd flink pijnlijk. Bij volwassenen wordt het onder narcose uitgevoerd, bij kinderen weet ik het niet.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Onder narcose?
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ben benieuwd.
     
  10. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja, dat is bij mijn zoon ook gebeurd. Maar was zo gepiept hoor. Binnen 10 minuten was ‘ie weer wakker en kon hij mee naar huis. Hij was de hele dag wel suf en had pijn aan zijn tong.
    Maar de volgende dag had hij nergens meer last van.

    @Ebrum ooh dat heb ik nog nooit gehoord dat er geen tongriem is. Zou ik ook nog even naar vragen wat ze dan precies bedoeld.
     
  11. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Ik heb het nagevraagd. Er is blijkbaar niks aan de hand, want ze kan haar tong goed bewegen. Je kan er niks aan doen, dat die er niet inzit. Wel raar.
     
  12. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Mijn dochter heeft een (te)korte tong riem en hier is vlak na de geboorte inderdaad niets mee gegaan. Volgens de kraamhulp en het consultatie bureau was dit pas nodig op het moment dat ze spraakproblemen krijgt en dat merken we niet extreem. Ze kan alleen haar tong niet goed uitsteken. Puntje tong komt niet verder dan haar onderlip (ook niet vooruit maar tegen de lip aan).
     
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #13 hummeltje5, 11 jun 2019
    Laatst bewerkt: 11 jun 2019
    Het was in ieder geval wel al vlot geconstateerd :thumup:
    En iets er mee doen hoeft i.p. niet persé maar het is wel beter om spraakproblemen te voorkomen dan te genezen en bovendien hebben kindjes er minder hinder van hoe jonger ze zijn, dus in dat opzicht is het wel vreemd dat ze dat als advies gaven.

    Vaak merk je een te kort tongriempje en/of lipbandje ook goed op met drinken en/of tandenpoetsen. Dit gaat dan niet goed en/of is pijnlijk.

    Bij een te kort lipbandje kun je ook tandvlees onder de lip vandaan zien komen.
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hmm zeker raar want zoals @Avdk2punt0 al zei is het dat wat je tong vastzet...

    Praat ze verder wel gewoon goed en wat voor taalachterstand heeft ze precies als ik vragen mag?
     
  15. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Ik zou het toch jammer vinden dat er niet als baby al iets aan gedaan is. Een te korte tongriem kan niet alleen leiden tot problemen met spreken, maar ook met eten en bijvoorbeeld het likken aan een ijsje. En ( maar daar wil je waarschijnlijk nog niet aan denken) met zoenen en orale seks. Als volwassene laten klieven is veel vervelender en vaak met minder succes dan bij een baby.
     
  16. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Klopt ijsje likken gaat heel lastig. En we maken eigenlijk nu grapjes dat we ons niet druk hoeven te maken dat ze gaat tongzoenen later maar eigenlijk is dat natuurlijk wel een serieus probleem. Zal er de volgende keer op het cb weer eens naar laten kijken.
     
  17. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Ze kan dr tong goed bewegen zei ze. Verder praat ze prima. Ze heeft een taalachterstand van ongeveer half jaar.
     
  18. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113

    Maar heeft ze er zelf helemaal geen last van dan? Mijn zoon begon de laatste tijd wel te zeuren dat het pijn doet en lastig is met eten en drinken. Hij is zelf heel blij dat het geknipt is. Toen mijn zoon nog 1 jaar was ben ik al bij de ha geweest maar toen wilden ze er niks mee doen. Maar het is al die tijd een doorn in m’n oog geweest. Het lijkt me vreselijk als je je tong amper kan bewegen.
    Achteraf snapte ik ook waarom hij niet goed kon drinken, maar niemand had het opgemerkt. En ik had er nog nooit van gehoord, tot ik het raar begon te vinden dat ‘ie z’n tong nooit uitstak en andere baby’s/kinderen wel.
     
  19. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik heb nog nooit horen klagen over pijn in haar mondje / tong.
     
    Strandbal vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina