Peuter buien

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mini25, 8 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mini25

    Mini25 Niet meer actief

    Vanmorgen was het weer raak… Peuterpuberteit (?)

    Het was vanmorgen spits, man en ik werken allebei op woensdag. Ons zoontje begon gelijk uit bed te klagen dat hij de luier niet wil laten verschonen door papa, dus gaat huilen om mij. Dit gaat zo precies verder met zijn kleding, jas en schoenen aan doen… Hij wil steeds het tegenovergestelde van wat wij doen – en gaat dat een enorme strijd ervan maken; waarbij ik weer bang ben dat ik hem pijn doe als ik hem vast wil pakken (hij maakt zich helemaal lang en gaat op de grond liggen, typisch peuter gedrag).

    Vanmorgen was ik er klaar mee en hij kreeg een time-out; even 2 minuten afkoelen in een hoek van de woonkamer. Ook daar loopt hij dan steeds weg, of schuift steeds verder van de plek af en zet ik hem steeds terug. Nadat de 2 minuten om waren, huilde hij nog steeds en was nog steeds in zijn “bui”.

    Hoe gaan jullie hiermee om, want ik hoop stiekem dat iedereen hier toch wel mee te maken heeft?
     
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Vervelend hé, deze strijd.

    In de hoek zetten zou ik op deze leeftijd echt nog niet doen. Daar is hij nog veels te klein voor om te snappen.

    Bedenk je op zo'n moment dat hij het niet doet om je te pesten maar omdat zijn gevoel zegt dat papa/mama moet helpen.

    Afleiden helpt hier soms. En soms moeten dingen nou eenmaal.

    Is het je de strijd waard? Moet het perse zoals jij het wil?
    Ik zou schipperen. Probeer een beetje met hem mee te veren. En waar dat niet kan zal hij zich soms ook aan moeten passen.
     
  3. Mini25

    Mini25 Niet meer actief

    Oké, maar wat is dan een gepaste “straf” om te laten zien dat iets echt niet mag? Als hij in zo’n bui zit, loopt hij gerust op me af en geeft me ‘zomaar’ een klap... Er valt dan niks te schipperen of afleiden meer. Dit gebeurt overigens niet vaak hoor... maar ik ben wel benieuwd naar een gepaste ‘straf’ (wat klinkt dat zwaar) op deze leeftijd.
     
  4. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Heel eerlijk, geen straf maar afleiden, benoemen en in een boze bui juist knuffelen. Peuters kunnen hun emoties nog niet reguleren en reageren daarom enorm heftig en vooral blijven benoemen wie wat doet en waarom en de ander gaat dan ook wat anders doen. En probeer hem erbij te betrekken, keuzes te geven en dingen zelf te laten doen die hij zelf kan.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  5. Mini25

    Mini25 Niet meer actief

    Dankjewel voor jullie tips!
     
  6. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.243
    2.421
    113
    Vrouw
    Als mijn bijna 3 of 5 jarige mij een klap geven als ik (zacht) terug en kijk ze heel strak aan dat dat echt niet mag. Boos worden mag maar er zijn grenzen.
     
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Mijn jongste is net 2 en als zij slaat, schopt, knijpt of bijt pak ik haar vast en zet haar op het krukje in de keuken. Ik benoem waarom ze daar zit en dat dat zeer doet. Ook moet ze sorry zeggen tegen degene die ze pijn heeft gedaan.
    Bij haar gaat het vooral om even uit de situatie gehaald te worden. Dit gebeurd dan wel samen en niet alleen.

    Dit heeft wel effect aangezien haar slaan, schoppen, knijpen en bijten een stuk verminderd is ten opzichte van een maand of 2 geleden.
     
  8. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wij hebben wel, als ze het te bont maakt (bijten, slaan, op een andere manier iemand anders pijn doen), een strafhoekje. Ze begrijpt prima hoe dit werkt en voor ons werkt het goed.
    En tja, het aankleden etc? Wij hebben drie dagen dat we allebei werken en ze naar de crèche moet. We laten altijd een hoop kiezen (keuze uit 2 truien, broeken etc), maar sommige keuzes zijn voor ons (wel tandenpoetsen, mamma gaat je aankleden). Door die balans gaat het hier meestal wel goed.
     
  9. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Is het echt omdat hij tegendraads ‘wil’ doen of zou hij mee willen/kunnen helpen?
    Hier scheelt het enorm als ik hem zelf laat uitkleden en mee laat helpen met een trui of T-shirt aandoen.
    Ook mag hij vaak kiezen tussen twee kleuren broek, T-shirt of trui.

    Als het echt een peuterbui is dan waarschuw ik hem twee keer en daarna ga ik gewoon in rap tempo door zonder verder aandacht aan hem te besteden.
     
  10. Mini25

    Mini25 Niet meer actief

    Tegendraads is het vooral. Bij ons krijgt hij ook veel de keuze tussen 2 opties, of de mogelijkheid om het eerst zelf te proberen. Maar alles is het bekende “nee”.
     
  11. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Dan sla je zacht terug?
    Ik weet niet of ik het goed lees. Er ontbreken wat woorden in je zin.
     
  12. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Het ligt ook wel aan het karakter van je kind. Mijn dochter is ook 2 jr en 4 mnd. Ze is behoorlijk bijdehand en zou een straf prima snappen. Afleiden helpt bij haar echt niet...
    Straffen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.

    Wat doe ik wel? Als zij mij/broer slaat, zeg ik op strenge toon dat dit ECHT niet mag; dat ze het mag vertellen wat er is (ze praat heel goed voor haar leeftijd).
    Verder helpt het hier om heel duidelijk en consequent te zijn (bij welk kind niet ;)) en aangeven wat WEL mag. Dus om bij het slaan-voorbeeld te blijven: Je mag broer niet slaan, je mag hem wel aaien.
    Ook keuzeruimte geven waar het mogelijk is. Ze heeft bijv. veel liever haar laarzen dan haar schoenen aan. Tja, jammer voor mama die de schoenen zo leuk vind, maar zij mag meestal kiezen. Behalve als ik er echt een goede reden voor heb dat de schoenen aan moeten. Ook bij het drinken laat ik haar vaak uit twee bekers kiezen.

    In jouw vb zou ik bijv. duidelijk zeggen: papa geeft je nu een schone luier; ik doe het morgen weer.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Soms is afleiden ook echt niet mogelijk. Wij zijn wel echt een gezin dat praat dus naast het aangeven dat je niet mag slaan geef ik aan dat ik pijn heb. Ik ben verdrietig omdat jij slaat.
    Blijft hij boos doen ging hij naar de gang. Even weg uit de situatie.

    Naast afleiden kan het ook helpen om begrip te tonen. Jij wil graag dat papa dat doet ja dat snap ik wel. Papa is bijv ontbijt aan het maken kom snel wassen en lekker eten dan zijn we tegelijk klaar met papa.

    Onze knul was/is niet van een standaard ja/nee wil altijd weten waarom/hoe/wat
    Standaard geven we meer info waardoor we minder strijd hadden.

    Ondertussen net 5 en de duidelijkheid helpt hem echt. Hij mag helpen waar het kan en dat is nu nog steeds zo. Met 1.5 stond hij mee koekjes te maken in de keuken en nu snijd hij groente. Ruimte geven waar het kan. Strijd kiezen, is het de moeite waard, zo lang het niet de veiligheid in de weg staat.
     
    Mini25 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina