Peuter eet bijna geen groenten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Framboosje24, 2 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Hoi meiden,

    mijn zoontje is 2,5 jaar en eet nu al meer dan een jaar bijna geen groenten en ook geen aardappels. Vlees of vis gaat erin en de rest laat hij staan. Als er gebakken krieltjes zijn dan eet hij er vaak wel een paar en een enkele keer heeft hij een goede bui en eet ook groenten, maar over het algemeen niet. Rijst of pasta gerechten eet hij ook niet. Ik heb een hele tijd het genegeerd omdat ik dacht het is een fase, gaat vanzelf over. Dan krijgt hij als we klaar zijn ook niks anders te eten. Ik merk nu de laatste tijd dat ik mij steeds meer begin te ergeren. Het duurt al zo lang. Gisteren heb ik voor het eerst hem ook geen vlees laten eten. Hij eet elke keer zijn buik daarmee vol en dan vind hij het daarna wel goed. Dit weghalen had geen effect. Vanavond heb ik hem meteen in zijn bed gelegd. Ik voel mij daar nu schuldig over, maar ik weet het gewoon even niet meer. Misschien komt het ook wel omdat ik zwanger en moe ben dat ik het nu echt niet kan hebben. Hoe pakken jullie dit aan? En is het normaal als het al ruim 15 maanden duurt? Fruit eet hij wel overdag.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Overdag rauwkost aanbieden?

    En hoe eet hij als je t smiddags aanbiedt?
     
  3. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier ook zo'n kind. Eet alleen helemaal niks vd warme maaltijd. Maar ook geen fruit.
    Al 2 jaar niet. Alles geprobeerd maar niks werkt. Pedagoog thuis gehad, diëtist en kinderarts bezocht.

    Hier nu van de diëtist bijvoeding gekregen in de vorm van nutridrink. Zodat ie iig zijn vitamines en mineralen binnen krijgt.
    Hier denken ze aan arfid. Dat is een soort van eetstoornis.

    Het gekke is dat ie tot ie 1.5 was alles at. En van de een op andere dag niks meer wilde.
     
  5. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    ik bied in de middag geen groenten aan. Komkommer kauwt hij niet op. Laat hij in zijn mond zitten. Vind de structuur vies denk ik. Als hij al een tomaat ziet zegt hij bah
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  6. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    wat frustrerend is dat he. Al helemaal als er ook geen fruit ingaat. Ik hoop voor jou dat je kindje snel weer wat meer gaat eten.
     
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    In die periodes hebben we veel agv gegeten. Dan deed ik de groente als eerste en gaf ik die alvast omdat ze op dat moment hongerig waren. Het sloeg niet meteen aan, maar inmiddels pikt mijn dochter het ook op. Zo zetten we soms ook alvast schaaltjes komkommer ed op tafel voordat we de rest neerzetten.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  8. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    klinkt goed. Ik vraag mij alleen af of dit bij mijn zoontje wel gaat werken. Ook als hij al een aantal uur niks meer op heeft en ik aangeef dat hij niks anders te eten krijgt, dan heeft hij daar maling aan en eet de hele
    Avond en nacht niks meer. Volgende ochtend pas weer.
     
  9. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    En lust hij ook geen soep?

    Dat gaat er hier wel altijd vlot in. Als ik weet dat we met het avondeten iets hebben wat ze minder graag lusten, dan krijgen ze in de namiddag een beker soep. Zo weet ik voor mezelf dat ze toch iets van groenten binnen hebben die dag.

    Maar zo lang helemaal niks van groenten of aardappelen eten is wel erg lang en ik zou het dan ook niet meer kunnen ‘los laten’.

    Wat hier ook goed gaat is rauwkost maar enkel wanneer ik doe alsof het voor mij is. Dus als ik mezelf een bordje maak en dan zeggen dat ze er niets van mogen. Dan willen ze altijd heel graag ook zo een stukje paprika of komkommer :rolleyes:
     
  10. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Hier eentje die in april 3 wordt. Hij heeft nog nooit echt groente gegeten.
    We zijn met 6 maanden begonnen met eten aanbieden. Heeft wel eens een potje gehad maar ook dat werkte hij al snel naar buiten. Fruit was ook niet een super succes.
    Hij eet nu qua groente, bouillon van soep, soms stamppot boerenkool.
    Fruit appel, banaan, peer, kiwi en blauwe bes.
    Vlees vooral bewerkt, aardappelen soms, patat en pizza.
    Verder brood, pap, crackers en beschuit, cashewnoten, meelwormen , muesli en cornflakes.
    We zien dat hij langzaam meer gaat eten en proeven, ooit zal hij beter gaan eten.
     
  11. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    soep at hij eerst wel eens wat van. Althans, het sap, niet de groenten. Laatste keren liet hij het staan. Al zou ik aan de rauwkost zitten dan maak ik hem daar niet jaloers mee. Hij moet er niks van weten helaas. Hoe langer dit duurt, hoe minder goed ik er mee om kan gaan en geduld kan opbrengen. Zijn vader en ik zijn uit elkaar. Hij zegt dat ons zoontje bij hem wel groenten eet. Dan gaat hij zelf eten en zeggen dat het zoooo lekker is. Of jokken dat het vlees is ofzo. Ik heb dit ook vaker geprobeerd en werkt echt niet. Geloof dan ook niet dat hij bij zijn vader wel goed eet
     
  12. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    hoe gaan jullie er mee om na zo een lange tijd? Ik probeer ook mij zelf voor te houden dat hij steeds meer gaat eten later. Maar vind het erg lastig laatste tijd. Patat en pizza is hier ook het probleem niet :roflmao:
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Bij ons duurt het al ruim 6/7 jaar:rolleyes:
    De oudste (9) begon vanaf een jaar of 2/3 steeds kieskeurig te worden. Ik wil geen machtsvertoon tijdens het eten, want dat win je met een kind toch niet en de aversie op het eten wordt alleen maar groter. Wij hebben het geaccepteerd.

    Toen hij een jaar of 7 was wel aangegeven dat hij wel meer dingen moet gaan proberen i.p.v te roepen: ik lust het niet.
    Inmiddels eet hij steeds meer, niet altijd met plezier, maar het gaat er in. Al is het maar één grote hap. Het enige waar hij echt van over zijn nek gaat is spinazie en spruiten, dus dit hoeft hij dan ook niet te eten, maar alle overige groentes eet hij sowieso één hap van.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  14. Aries

    Aries Niet meer actief

    Het verandert zijn eetgewoonte niet, maar als het er om gaat dat je graag wil dat hij groente binnen krijgt: misschien een idee om heel fijn gehakte groenten door bijvoorbeeld gehaktballen of hamburgers te kneden?
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  15. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Wat goed dat jullie het hebben geaccepteerd en er zo mee omgaan. Ik heb ook een hele tijd geen strijd er van willen maken, bang dat hij dan inderdaad een afkeer van eten zou krijgen. Had alleen gehoopt dat hij uiteindelijk zelf meer zou gaan eten doordat hij honger zou hebben ofzo omdat ik al niks geef in de avond aan hem, maar helaas. En nu lukt het mij momenteel niet om het te negeren
     
  16. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Het gaat mij eigenlijk om beide, eetgewoontes en vitamines binnen krijgen. Ik wil gewoon zo graag dat hij wat van zijn groentes eet. Al zijn het maar een paar happen en hij daarna zegt ik heb genoeg en dan lekker van zijn vlees geniet vind ik het ook prima. Of als hij groenten proeft en zegt dat hij het niet lekker vind ook goed. Maar nu zegt hij al dat hij iets niet lust zonder te proeven. Tegenwoordig geef ik hem van die vitamine beertjes en genoeg fruit overdag zodat hij wat aan goede stoffen binnen krijgt.
     
  17. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Zou het ook gewoon blijven aanbieden, dat hebben wij ook gedaan. Maar probeer het verder te negeren. De strijd om eten win je niet met kinderen, zeker niet op zo’n jonge leeftijd.
     
    Zonnestralen en Framboosje24 vinden dit leuk.
  18. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Ik schep elke avond voor iedereen op, ook voor mijn zoontje. Aan hem de keuze om te eten of niet. Steeds vaker eet hij iets, hij heeft ook een lange periode gehad dat hij zijn bord gelijk weg schoof. Hij mag ook van tafel als hij niet wil eten. Dwingen gaat in ieder geval niet helpen. Belonen doen we ook niet, eten is geen ding maar gezellig met z'n allen aan tafel.

    Ik heb mij erbij neergelegd dat het twee heel verschillende kinderen zijn. De oudste heeft altijd goed groente, fruit en rauwkost gegeten.
    Mijn jongste is gevoeliger in zijn mond, sommige structuren vindt hij lastig, smaak het liefst zo vlak mogelijk, zolang er verbetering in zit ga ik mij er niet druk om maken. Ben wel heel benieuwd hoe nummer 3 het straks gaat doen.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  19. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Dit. Bij ons is de regel dat ie het op zijn bord moet hebben. Hij mag zelf weten of ie het eet of niet.
    Nou eet die van mij wel rauwkost, dus ik maak vaak rond 5 uur een bakje. Paprika en (snoep)tomaat zijn favoriet, wortel vind ie ook lekker en komkommer moah.. radijs en bleekselderij lust ie(nog) niet. Ik maak dan reepjes, is makkelijk vasthouden. En soms met een dipsausje erbij.(Misschien ook een tip ;))
    Verder heb ik een zoon (de oudste) met een eetprobleem (structuur/textuur) dus wij eten veel verborgen groente, gepureerde saus, gepureerde soepen en stamppotten. Lasagnesaus maak ik bijv met diepvriesspinazie door de saus heen geroerd ipv prei etc. Soepen: broccoli soep, bloemkool soep, tomatensoep, prei soep, allemaal gladde soepen. Al snap ik dat je hem ook wil laten wennen aan de structuur.
     
    Framboosje24 en G89 vinden dit leuk.
  20. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Dat is wel een goed idee van de gepureerde soepen. Ik denk dat mijn zoontje ook een hoop niet lekker in zijn mond vind aanvoelen. Ik denk dat ik gewoon maar weer het los ga laten en de keuze aan hem houd of hij wel of niet eet. Vind het in ieder geval fijn om te lezen dat het niet gek is dat het zo lang duurt.
     

Deel Deze Pagina