Peuter herkent geen kleuren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Neilia, 29 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Onze zoon van bijna 3 herkent geen kleuren.
    De enige kleur die die weet te benoemen is roze.
    We hebben van die Ikea bekers in felle kleuren en ik vraag altijd welke kleur ze dan willen.
    Hij wijst dan bijv naar de oranje en noemt dat groen.
    Alleen de roze beker weet ie goed te benoemen.

    mijn dochter kon op die leeftijd al alle kleuren.

    maar wat is normaal? hoort ie het al te kunnen?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.747
    113
    Ha,ja volgens de richtlijnen horen ze het te kunnen:roflmao:
    Mijn beide kinderen konden het niet. Vonden ze allemaal heel typisch.
    Ze zijn nu 7 en 11, allemaal goed gekomen hoor:D
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Zoontje van 2j 4m kent het ook niet. Noemt groen blauw, noemt rood blauw... Alles is blauw. Heb al eens gedacht dat ie kleurenblind is
     
  4. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Moeilijk! Mijn dochter kende pas de kleuren met 3 jaar, en mijn zoon al heel lang, toen hij net 2 was. Ik denk dat het per kind verschillend is. Een dochtertje van een vriendin van mijn kent nu pas de kleuren (4jaar)
    Kan hij wel al tellen bijvoorbeeld?
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    M’n oudste kon dat toen ook al een tijdje idd.
    De jongste is 2 en er mee bezig, lukt ook nog niet. Roept wel kleuren, maar niet de juiste.

    Lukt het wel om kleuren te matchen? Hier heb ik een rode beker, kun je nog wat roods zoeken.
     
  6. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is ook bijna 3 en kan het ook niet. Ik maak me er nog niet zo'n zorgen om, benoem het af en toe maar wil er nog geen heel ding van maken. Het is ook een jongetje die meer de tijd neemt voor alles.
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.755
    113
    Nou volgens mij heb je nog even. Wat ik er dan weet is dat kleuters van groep 1 de primaire kleuren moeten kennen. In Gr 2 de rest.

    Je kan ook spelletjes doen met een kleuren dobbelsteen.
     
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Zoon kon het ook pas in de kleuterklas. Toevallig met 3 jaar bij de oogarts geweest en die zei dat het normaal was dat het hem nog niet lukte.
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
  10. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Hmm dat zijn wel echt hele minimale doelen hoor. Gemiddeld kunnen kinderen met 3 jaar echt wel verschillende kleuren benoemen. Maarrr dat wil niet zeggen dat er iets mis is wanneer ze dat niet kunnen. Kan je zoontje wel liedjes/rijmpjes onthouden? En bijv. namen van andere kinderen? Kan zijn dat het de interesse gewoon niet zo heeft in het benoemen van kleuren, dan komt het echt nog wel.
     
  11. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Mijn jongste kan het niet als ik het vraag. Net zoals tellen, dat kan ze ook niet.

    Totdat ik haar hoor in haar spel. Dan telt ze tot 20 en kan ze alle kleuren benoemen. :rolleyes:

    Vanmiddag vroeg ik welk vest ze wilde hebben van boven. Ze zei donkerblauw en die wilde ze inderdaad.

    Dus ze weet het wel alleen weigert ze het te benoemen als we er bewust voor gaan zitten. Het is een eigenwijs meisje :D
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ja dat kan die wel.
    Hij telt tot 20
    Telt tot 5 met zijn vingers
    Zingt meerdere liedjes uit zijn hoofd
    Kent alle kindjes van het kdv bij naam

    niks om me zorgen over te makend dus!
    We blijven zo doorgaan en dan komt het vast goed :D
     
    ikkie97, Archie83, Rosy90 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Hier kent de jongste van 2 ook de kleuren nog niet hoor, ik oefen met regelmaat, ook met bekers inderdaad of met duploblokjes, maar het kwartje is nog niet gevallen. De oudste kon dat op die leeftijd ook allang, maar die is ook veel meer van de feitjes en de weetjes. De jongste vind het allemaal wel prima, zoals met meer dingen. :roflmao:
    Ik heb inderdaad ook ooit eens gelezen dat ze in groep 1 alleen de primaire kleuren hoeven te kennen, nou dat zal ze over 1,5 jaar vast wel kunnen.
    Tellen doet ze hier tot 13 geloof ik, maar gewoon een opgedreund rijtje wat ze dan gehoord/ aangeleerd heeft van d'r broer.:rolleyes:

    Oh ja, zingen is wel heel opvallend. Ze kent echt onwijs veel liedjes! Leren ze 's morgens op de psz een liedje, dan hoor je dat vervolgens de hele middag. Ze kan ook beter zingen dan ze praat, ze zingt hele coupletten, maar komt nog niet verder dan 3 woordzinnen.
     
  14. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Mijn kinderen konden dit voordat ze twee waren. Ik dacht dat dat normaal was.Twee kids van mijn beste vriendin die konden pas kleuren goed benoemen toen ze 4 jaar waren. Ik vond dat altijd zo raar. Echter, niks mis met die kinderen hoor, helemaal goed gekomen en zien prima en zijn ook nog eens heel intelligent.
     
  15. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    dat zingen heeft N ook.
    Hoor je ineens een liedje waar ik nog nooit van gehoord heb.
    Heeft die die geleerd op het kdv.

    Zijn uitspraak staat momenteel stil. Maar hij hoort ook niet goed.
    Heeft heel lang echt bizar ver voorgelopen met uitspraak, de logopediste stond echt versteld van hoe die sprak.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  16. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Het zoontje van een vriendin van mij (toen 3 jaar) kende ook nog geen kleuren. Zij heeft toen met hem geoefend met M&M's. Hij mocht een rode M&M pakken. Had hij het goed, dan mocht hij 'm opeten. Bij hem werkte dit goed.

    Bij hem waren er verder ook geen problemen in de ontwikkeling en hij was al 3 jaar. Jouw kindje is nog iets jonger dus zou mij er geen zorgen over maken. Maar misschien stimuleert het M&M spelletje hem ook. Jij wijst een rode aan, daarna hij. En dan mag hij het opeten. Echt spelenderwijs. En lukt het hem nog niet, dan komt het vaak vanzelf wel.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Mijn zoon van bijna 4 kan ook pas sinds 2 maanden een aantal kleuren juist benoemen. We zijn flink gaan oefenen met elkaar. Aan de andere kant verslaat hij iedereen met memory dus ergens zal t wel goed zitten
     
  18. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Mijn dochter kende ze met 4 nog niet. Consultatiebureau twijfelde aan kleurenblindheid maar kon dat nog niet vast laten stellen. Inmiddels is ze 4,5 en kent ze de kleuren wel ineens. Soms moet het kwartje even vallen.
     
  19. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    In dit oude topic worden ook hele verschillende leeftijden genoemd.
    Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Ze is nog jong.
     
  20. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    heb ik ook een tijd gedacht bij mn zoontje, hij haalde nl rood en groen door elkaar. Heb hem toen een plaatje van een stoplicht getekend met de kleuren ondersteboven,. "nee mama dat is niet goed" dus hij zag het verschil wel ;)
     

Deel Deze Pagina