Peuter in groot bed, welk matras?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door RoIn, 27 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Het is nog niet zover maar wil me er alvast goed in verdiepen.:)

    Onze dochter gaat naar een groot bed dit jaar, gelijk een 90x200 cm.
    Wat voor matras hebben jullie gekocht en waarom?

    Hoe ging de overgang?

    Direct met dekbed of nog in slaapzakje?
     
  2. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Wij hebben een koudschuimmatras, niet speciaal gekocht voor onze dochter. Ze heeft ons matras gekregen nu wij een nieuw bed hebben. Matras was nog geen 3 jaar oud.

    Overgang gaat heel soepel hier, ze heeft anderhalve week haar middagslaapje in het "grote" bed gedaan en 's nachts nog in haar ledikant. Sinds dit weekend slaapt ze er ook 's nachts.

    Ze heeft haar slaapzak nog aan maar ook een dekbed
     
  3. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dat is ook een idee natuurlijk.. ledikant nog even laten staan..!

    Stapt ze er snel uit? Of roept ze?
    Hoe oud is je dochter nu?
     
  4. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Wij hebben een ikea matras gekocht. Weet even niet meer precies welke. Ook gelijk zonder slaapzak omdat hij op zolder slaapt en ik niet wilde dat hij met slaapzak de trap af zou komen. Ledikantje hebben we er wel een tijdje naast laten staan, bed staat aan de overige drie kanten tegen de muur dus dan was het toch een soort beschermde ruimte.
    De eerste paar maanden waren wel zwaar, snachts vaak eruit komen of om 5 uur besluiten om niet meer te willen slapen, maar nu gaat het al een tijdje best goed.
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij hadden het bed en matras van de ikea(weet niet meer welk matras, de duurste geloof ik).
    Zoon was 2 toen hij in een peuterbed ging slapen, direct onder een dekbed.
    De eerste weken gingen super goed, hij kwam er snachts ook niet uit... na een paar weken had hij door dat hij eruit kon en ging hij snachts wel eens spelen of de deur dicht doen en de lamp aan, maar deze 'fase' duurde maar eventjes.
     
  6. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja, hier ben ik een beetje bang voor. Ze slaapt pas zo'n beetje sinds haar 2e door. Echt veel nachtelijke activiteit gehad (en een doodmoeie mama) zal ik maar zeggen. Wil nog niet teveel veranderen dus daarom blijft het nog eventjes zo..

    Waarom gingen jullie kindjes over? Paste het niet meer, klommen ze er uit?
     
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Hier gingen ze ook direct naar een 1 persoonsbed. Ik heb toen matrassen gehaald bij de Kwantum, lekker stevig en dik. Niet een hele dure, want ze plasten hier nog wel eens in bed, en ik had er niet altijd iets onder liggen, dus ben blij met niet al te dure matrassen.

    Overgang ging bij de eerste niet zo geweldig, die is er hele avonden constant uitgekomen. We vonden hem uiteindelijk ook een keer in zijn ledikantje die tijdelijk in de logeerkamer stond. Dus hebben we dat bedje maar weer naast zijn grote bed gezet.
    Bij dochter ging het vlekkeloos. Die sliep meteen prima.
    En de jongste ging al voor zijn 2e verjaardag, om te kijken of hij dan beter zou gaan slapen, en dat gaat heel goed. Dat hadden we absoluut niet verwacht bij hem. Hij komt er soms wel uit als we hem naar bed hebben gebracht, en gaat dan zitten spelen, maar na maximaal 2 keer wegleggen slaapt hij. In de middag slaapt hij er ook prima.

    Wij gebruikten in zijn ledikantje ook al een dekbed, omdat het boven heel koud is bij ons. Dus nu in zijn grote bed dikke slaapzak en dekbed, zodat hij goed warm blijft.
     
  8. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier begin dit jaar over gestapt naar een 1- persoonsbed. Wij hebben gekozen voor een koudschuim matras.
    Sliep in het begin wat onrustiger, moest ook erg wennen aan het dekbed, maar nu gaat het erg goed.
    Hij komt er absoluut niet zelf uit, bleef in z'n ledikant ook altijd liggen tot ik kwam.
    Dus ook nu nog gaat hij roepen of jammeren/huilen en dan zeg ik door de babyfoon dat hij eruit mag komen en dan komt hij naar me toe.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Onze uk ging met zijn 2de verjaardag slapen zonder zijn zijkant van de ledikant. We hadden verwacht dat hij om de haverklap eruit zou gaan aangezien de nachten echt slecht waren.
    Hij slaapt er bijna 1 jaar in en is er nog niet uit gegaan! (Klopt af) met zijn derde verjaardag krijgt hij een groot bed. Hij past nog in zijn ledikant maar niet veel heel veel maanden.

    Hij krijgt dan een dekbed, het matras halen we bij de ikea. Het zal een koudschuimmatras worden omdat allergie in de familie zit.
     
  11. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Goedkoop matras bij de IKEA gekocht, gewoon polyether. Ze wegen nog zo weinig dat dure matrassen op deze leeftijd nog niet nodig zijn. Ik dacht ook van na de zindelijkheid pas een duurder matras te kopen. Maar de waterdichte molton van de Action doet goed zijn werk (voor 7-8 euro) en matras is nog brandschoon.

    Mijn dochter had een moeilijke fase met niet in ledikant willen slapen rond 2 jaar. Toen heb ik eerst een van mijn 90x200 matrassen op de grond gelegd en gezegd dat dat een grote meisjesbed was en ze daar op mocht slapen. Dat een weekje geprobeerd en ze ging met plezier slapen. Toen pas een echt bed gekocht, dus eerst op de grond geprobeerd.

    In grote bed eerst nog met een uitvalhekje ervoor, en met slaapzak in bed, want ze schoof het hele bed door. Onder dekbed wilde ze niet, ook in de winter niet toen het kouder werd dan ging ze bovenop dekbed liggen (maar wel gewoon doorslapen :(). Totdat ze een heel plat kussen kreeg, toen is ze netjes blijven liggen met hoofd aan 1 kant. Vervolgens kon uitvalhekje ook weg, en tegelijk met het kussen bleef ze ook onder dekbed liggen.
     
  12. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
  13. Lena1982

    Lena1982 Niet meer actief

    Onze meid ligt sind 2 weken in een meegroei bed van de Ikea met het duurste matras wat er bij hoorde. Valt nog wel mee hoor, 40 euro oid.
    De reden dat onze uk een nieuw bed kreeg, was dat ze woest en agressief werd van de spijlen en woest op het feit dat ze als een baby werd gezien, dat denken wij. Plus we waren savond een uur bezig met haar liggend te krijgen.
    Vanaf nacht 1 ging het top. Ook direct geen slaapzak meer aan want dan vallen ze zo op de snufferd als ze er wel uit komen.
    De 1e avond, 3 x eruit maar we zaten op de gang en natuurlijk, het is geweldig om je eigen bed uit te komen dus we deden net zo enthousiast mee. Duurde 20 minuten.
    Wij hadden er veel eerder aan moeten beginnen!
     
  14. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    De eerste middag is ze er 2 keer uitgekomen, daarna niet meer. Ze blijft ook gewoon liggen als ze wakker is. Ze roept me dan wel.
    Ze is nu 2 jaar en 4 maanden
     
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Gewoon een normale niet te dure matras. Slaapzak wel snel weggelaten. Veel te gevaarlijk als ze ook uit het bed kunnen (ivm vallen). En meteen een dekbed daar zijn zececht oud genoeg voor.

    Ledikant zou ik afbreken. Dan is het meteen duidelijk. Je bent nu groot dus geen baby bed meer. Hier nooit een probleem geweest.
     
  16. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Hij kreeg een broertje ;) dus hij is naar een nieuwe kamer verhuist en na een paar maanden naar het grote bed. Als ik niet zwanger was geworden dan had ik hem zo lang mogelijk in de ledikant laten liggen, want daar sliep hij echt prima in.
     

Deel Deze Pagina