Onze peuter van 3 is een heel sociaal, gezellig mannetje. Hij praat altijd tegen wildvreemden en kon al vroeg 'sociaal' lachen. Hij ontwikkelt zich verder conform z'n leeftijd. Toch denk ik ergens ook wat autistische kenmerken te zien. Willen jullie meedenken? In mijn familie zit een enorme vatbaarheid, dus ik ben er wat gefocust op misschien, maar ik vind dit opvallend: Onze zoon heeft sinds een paar weken een tic. Hij knippert met z'n ogen. Het is uitgesloten dat het iets medisch is en het wordt ook echt niet minder. Hij knippert / knijpt met z'n ogen de.hele.dag. Ook likt hij aan veel dingen. Z'n bed, z'n handen, een boek. Hij is er de hele dag mee bezig en dit speelt ook al een flinke periode. Verder nog wat kleine dingen als dat hij graag 'treinen' maakt van spullen (lees: boeken op een rij leggen achter elkaar, auto's achter elkaar zetten) en hij is behoorlijk gevoelig voor harde geluiden (vuurwerk, zagen, boren, vliegtuig). Iemand die dit herkent? Zie ik spoken of zou het kunnen? Dan zou ik hem namelijk vroeg willen helpen met handvatten.
Ik ben geen arts, maar wat ik zo lees zijn dit ook typische peuter dingen. Denk als het ass is, het echt wel breder is en je dat ook in je eerste alinea zou moeten herkennen. Treinen maken van spullen, overal aan likken (echt iieeuuuwww maar ik zie het heel af en toe mijn 6 jarige nog doen ). Je bent bij de oogarts geweest begrijp ik uit je verhaal? Zo niet zou ik daarheen een verwijzing vragen. Mijn tweede dees dit ook, cb zei niks aan de hand, huisarts gaf toch doorverwijzing oogarts en hij had -3. En 1 lui oog. Knijpen en knipperen geeft toch vaak aan dat het zicht slecht is. Mijn nu 2 jarige knijpt ook, en hij (we konden hem laten meten bij een afspraak van de tweede) heeft ook al -1 en +1. Dat gaan ze nu nog niet corrigeren, (want valt nog onder goed, alleen die min gaat er niet meer af.) maar vanaf volgend jaar wel. Maar bij zorgen zou ik het cb inschakelen! Je kan ook een afspraak maken zelf , en dan je zorgen bespreken.