Mijn zoontje is 2 jaar en 4 maanden. Hij zegt zo’n 30 woordjes en voor de rest brabbelt hij de hele dag slissend en onduidelijk door. Ik ben zelf naar het consultatiebureau gegaan omdat hij in 4 maanden tijd niet is vooruitgegaan. Hij begrijpt gelukkig wel alles. Het consultatiebureau raadt logopedie aan en de peuterspeelzaal met VVE. Dit ga ik natuurlijk regelen. Ik ben op zoek naar succes verhalen, want ik heb een knoop in mijn maag. Heeft logo/peuterspeelzaal bij jullie kindjes geholpen op het gebied van spraak?
Vanwaar je knoop? Hier nog geen ervaring met logopedie bij de kindjes (ga mogelijk binnenkort met ze starten om andere redenen), maar de peuterspeelzaal heeft hier zéker geholpen om nòg beter te gaan praten ja. Op de groep van ons zoontje zit nu een kindje van 2,5 dat ook niet heel veel zegt en m.n. brabbelt. Hij is in het half jaar dat ie er nu op zit (eigenlijk minder want er gaan nog wat vakantieweken vanaf) wel vooruitgegaan in het aantal woorden dat ie uitspreekt. Het brabbelen/mompelen is denk ik toch echt iets wat met logopedie opgepakt zou moeten worden ja. Denk niet dat de peuterspeelzaal hierin een wereld van verschil gaat maken (wellicht een beetje, maar niet alles).
De knoop in mijn maag: hopelijk komt het goed met zijn spraak. Fijn dat de uitbreiding van woordjes goed gaat met hulp van de peuterspeelzaal.
Hier hetzelfde, zoon van 2,5 die 3 maanden geleden weinig woordjes zei, niet vooruitging en veel brabbelde. Advies VVE maar ik heb gezegd dat ik het even wilde aankijken voor 3 maanden. Hij leerde veel nieuwe woordjes, brabbelt wel nog veel maar we zien duidelijk vooruitgang. Een andere consultatiebureau arts bij de vervolgafspraak vond VVE niet nodig (obv hoe mijn zoon praat en de indruk die hij kreeg van hoe wij zijn/met hem omgaan) en raadde alleen logopedie aan, omdat hij denk dat het meer met mondmotoriek te maken heeft dan een ontwikkelingsachterstand.
Mijn zoon zei nog geen woord op die leeftijd. Ik heb zelf om een vve indicatie gevraagd en verwijzing voor logopedie, vooral vanwege zijn grote frustratie om iets duidelijk te kunnen maken. We zijn nu een jaar verder en zijn actieve woordenschat is nu op niveau. Hij praat de hele dag door en heeft alleen moeite met bepaalde klanken, maar een aantal daar zijn ook passend bij zijn leeftijd. Hij heeft veel baat gehad bij de peuterspeelzaal en logopedie. En gelukkig vindt hij het allebei ook heel erg leuk. En hij zit beter in zijn vel omdat hij zich ook beter kan uitdrukken.
Bedankt voor je bericht. Wat fijn om te lezen dat hij nu op niveau zit en plezier had tijdens de peuterspeelzaal en logopedie.
Ah ja, dat kan ik me wel voorstellen ja. Heb dat zelf gehad bij de oudste (maar kwam wellicht doordat dat ons 1e kindje was en je vaak wat onzekerder bent dan bij een 2e e.v. kindje). Wel fijn dat het nu opgepakt kan worden mbv. VVE en logopedie. Hopelijk is er binnen een paar maanden voldoende verbetering te merken.
Mijn zoontje sprak nog veel minder op die leeftijd. Heeft toen een half jaar logopedie gehad, weinig vooruitgang. Met 5,5 weer naar de logopedie omdat juf hem niet altijd verstaanbaar vond. De logopediste vond het niet echt nodig en wij ook niet, nu merken we niks meer en praat hij heel duidelijk.
Hier had de jongste vanaf 2,5 VVE op de peuterspeelzaal, dat was gewoon echt heel leuk voor haar. Ze had een taal-/spraakachterstand door oorproblemen (lijmoortjes) en zei feitelijk niks, ook geen ‘mama’ ofzo. Met 3,5 had ze een logopedische test en scoorde ze qua woordbegrip en taalproductie bovengemiddeld, alleen haar uitspraak was nog wat ‘jong’. Met 4 jaar was dat nog steeds zo en stond haar uitspraak qua ontwikkeling stil, toen gestart met logopedie en ik ben alleen meer heel positief; in aantal maanden heeft ze eigenlijk alle klanken goed leren uitspreken. Ze kon bijvoorbeeld geen ‘knoop’, dat werd ‘kjoop’, ‘snor’ werd ‘sjor’, ze kon geen L en geen R, die werden weggelaten of een J, haar ‘ui’ was een ‘au’, en zo nog meer dingen. Nu is ze 5 en is er totaal geen sprake meer van een achterstand, ze heeft het volledig ingehaald en ligt qua woordenschat en zinsconstructie nu juist voor op het gemiddelde.
Een tijd geleden stond er in onze plaatselijke krant een mooi artikel over logopedie dat je wellicht een beetje gerust kan stellen. Ik kan het je evt sturen in een pb als je wilt.
Genoeg succesverhalen lijkt me zo. Hier niet, maar dat heeft ermee te maken dat er een onderliggende oorzaak is (autisme), ik denk dat als de spraak zelf het probleem is, kinderen zowel bij peuterspeelzaal (met /zonder VVE) als bij logopedie gebaat zijn.
Hopelijk komt het bij jouw kindje ook goed en is er een manier voor jullie om elkaar te begrijpen. Bedankt voor je reactie.
Fijn om dit te lezen, dat er meer ouders in dit schuitje zitten. Mijn jongste praat nog steeds heel weinig, paar losse woordjes en verder een bepaalde ‘ehh’ neusklank die ‘ie overal voor gebruikt. Gaat sinds 4 weken naar de peuterspeelzaal en we hopen dat dat voldoende verbetering gaat geven. Met het consultatiebureau afgesproken dat we in december kijken wat dan de status is en anders had zij het ook over VVE en logopedie. Lijkt me zo heftig voor zo’n kleine van 2,5 om dan al 4 ochtenden weg te moeten. Hij is nu al gesloopt ‘s middags. Dus ik hoop dat we ook voor alleen logopedie kunnen kiezen of dat het niet nodig blijkt te zijn.
Wij starten binnenkort met 2 dagdelen peuterspeelzaal met VVE en hij zal 1 x in de week logopedie krijgen. We hadden al 4 dagdelen mogen krijgen, maar lijkt me ook te pittig voor hem. Hij slaapt ‘s middags ook nog 2 uurtjes. Maar ze hebben het wel steeds over die uitbreiding naar 4 dagdelen. We zien wel! Hopelijk werkt het voor onze kinderen.
Ben benieuwd of het gaat werken, hou ons op de hoogte! Hij gaat nu ook twee dagdelen, en dan zou de VVE 4 dagdelen zijn. Hier ook nog 2-3 uurtjes slaap 's middags, je hebt ook niets meer aan je dag met elkaar dan.
Die van ons praat op zichzelf al niet heel veel. Met 14mnd was t hier nog doodse stilte geen gebrabbel of wat dan ook, die heb ik toen met een pratende hamster uit de tent gelokt. Ze ging ineens brabbelen, hamster werd t hele huis door gesleept en zo zat ze samen te spelen in dr keukentje, hamster eten en drinken geven, hamster slapen, hamster in de buggy...en intussen maar kletsen en die hamster weer terug. Eindelijk uit dr schulp, die tigduizend liedjes, verhaaltjes lezen en praten met en tegen dr had dat niet gelukt. Ze snapt veel, meerdere opdrachten achter elkaar (ook gekke) kan ze. Eigenlijk pas vanaf 2-2,5 is de woordenwaterval begonnen en zij zit al heel dr leven 2 dagen per week op de kdv. Leeftijdsgenootjes praten echt wel beter "g, g, kijk eens je papa is er!" Als mn man dr op komt halen. Dat zien we haar echt niet doen nog. Bij vlagen gaat er hier een praatbom af, hele verhalen met een bloed serieus gezicht en her en der komen woorden die we snappen en voor de rest klinkt t echt als een verhaal maar geen idee wat ze bedoeld. Bij de kringloop hebben we een puzzel tegenstellingen gehaald. Ze is gek van puzzelen. Zijn allemaal puzzeltjes van 2 stukken, wel engelse tekst. Maar hoog vliegend eendje en laag vliegend eendje, in en uit de tractor, jong en oud etc. Ff halfuurtje helemaal 1 op 1, (niet volledig gepuzzel, ze sleept van alles mee en tussendoor is t dansen of liedje zingen en dan puzzelen we weer) gaat t beste. Van de week weer nieuwe woorden geleerd, niet alles blijft hangen maar een paar wel. De kleuren maakt ze werkelijk een zooitje van. Geel wordt groen, blauw en rood etc. Dus die pak ik maar op met them a's. Groot vel met tekst geel en daarop alles wat geel is en zij kent op getekend of geplakt. Mogelijk komt er hier ook nog een en ander bij aan VVE maar dat zien we nog wel. Voor ons lijkt deze aanpak redelijk succesvol dus die gaan we even doorpakken en kijken waar het ons brengt.