Peuter niet meer in eigen bed

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Teacher86, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Sinds anderhalf week geleden wilt mijn dochter, die net 2 is geworden, niet meer in haar eigen bed slapen. Ze begint al te jammeren als haar slaaproutine begint en huilt hysterisch als ze in bed wordt gelegd. Ze wilt ook geen middagdutje meer doen.

    Ik zag bij het poetsen van haar tanden dat aan elke kant een kies doorkomt. Dus hoogstwaarschijnlijk heeft ze daar veel last van. Daarnaast is zij zich steeds 'jaloerser', naar haar zusje van vier maanden oud, gaan gedragen. Naast de doorkomende kiezen
    denk ik dat ze moeite heeft met dat haar zusje wel bij ons op de kamer mag slapen. Haar zusje vraagt overigens veel aandacht. Ze huilt veel (last van krampjes, doorkomende tandjes en misschien verborgen reflux). Verder sta ik er bijna elke avond alleen voor ivm mijn man's werk.

    Ik twijfel heel erg over hoe ik dit moet aanpakken. Inmiddels slaapt mijn man, sinds de slaapproblemen, in de logeerkamer. We twijfelen over of we 'streng' en consequent moeten handelen: in haar eigen bed neerleggen en laten huilen (tussendoor troosten met een steeds 5 min langer durende interval) of dat we het moeten beschouwen als een fase en voor nu dit toelaten.

    We hebben het volgende al geprobeerd (echter niets doorgezet vanwege onze twijfels):
    - laten huilen (tussendoor troosten). 2 dagen achter elkaar. Resultaat: na 1 uur huilen in slaap gevallen. In de nacht krijsend wakker geworden.
    - bedje in ons kamer. Huilen!
    - samen op een matras naast ons bed liggen. Nadat ze in slaap viel, verhuist naar eigen bed. Ze werd midden in de nacht huilend wakker.

    Ik hoop, met het plaatsen van dit bericht, op eventuele herkenning en/of tips.
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik ben heel makkelijk hiermee en ga altijd voor het scenario dat iedereen de meeste slaap oplevert. Zeker als er een aanwijsbare oorzaak is zou ik haar gewoon geven waar ze blijkbaar behoefte aan heeft, en dat is kennelijk nabijheid. Sommige zullen zeggen ze is al twee. Ik vind eerder ze is pas twee. Hier ligt dochter regelmatig bij een van ons (tanden, oorontsteking, extreem verkouden etc...) zodra die hobbels zijn genomen slaapt ze altijd weer heerlijk klokje rond in haar eigen bed.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dit doen wij ook. Ik slaap dan bij mijn zoontje, matras naast zijn bedje. Daar samen op tot ie rustig is. Dan hij in z'n bedje, ik ernaast. Vaak hou ik z'n handje vast.
    Is het leed geleden dan slaapt ie zonder gedoe gewoon weer alleen.
    Slaap is hier heilig.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Wij zitten bij onze dochter (20 maanden) totdat ze slaapt. Als ze 's avonds of 's nachts wakker wordt doen we dit ook weer, maar het werkt niet altijd, dan beland ze uiteindelijk als nog bij ons in bed. We proberen elke keer hetzelfde ritueeltje te doen als ze wakker wordt. Ik aai d'r over d'r hoofdje, zeg dat ze lekker moet gaan slapen, zet muziekje die speelt een kwartiertje en ik wrijf over d'r rug totdat ik merk dat ze weer slaapt, maar regelmatig wordt ze dus wakker als ze merkt dat wij weg zijn of als ze de deur dicht hoort gaan.
    Als het langer dan een half uur duurt neem ik d'r dus mee naar ons bed, maar ik slaap zelf erg slecht met haar in bed, dus vandaar dat we een paar weken geleden op deze manier zijn overgestapt. Ik verwacht geen kind dat opeens van 19.00-7.00 in eigen bed slaapt, maar vind het wel fijn als ik in elk geval een paar uurtjes zelf kan slapen in de houding die ik prettig vind.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Zo doen wij dat ook. Geen gevecht aan tafel en geen gevecht met slapen. Ze zijn met 2 jaar nog zooo klein. Zeker met een baby in huis heeft je oudste gewoon behoefte aan jou. Er is al zoveel veranderd.
     
  6. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Mijn dochter is wel ouder, maar heeft dit ook gehad. Een paar dagen nadat ze 4 jaar is geworden is haar broertje geboren (inmiddels 8 maanden) en die sliep ook bij ons op de kamer. De eerste periode heeft zij dus ook gehad dat ik bij haar moest blijven zitten als ze ging slapen of wilde bij ons in bed in slaap vallen en in de nacht eindigde ze standaard in ons bed. Ik heb dit de eerste maanden toegestaan, want ze had dit gewoon nodig en er kwam ook zeker een stukje jaloezie bij kijken. Na 6 maanden heb ik het afgebouwd, ben ik het bij haar blijven zitten tot ze sliep af gaan bouwen en ook de nachten bleef ze gewoon in eigen bed (bleef bij haar staan tot ze weer sliep). Dit heeft ze uiteindelijk prima opgepakt, na die 6 maanden was het ook goed voor haar, ze was natuurlijk al veel meer aan de situatie gewend en zag haar broertje niet alleen meer als een 'indringer', maar ook als een broertje waar ze mee kon spelen etc (hij begon met 6 maanden al te teigeren etc).
    Inmiddels is haar broertje naar haar kamer verhuist (we hebben maar 2 slaapkamers) en komt het incidenteel voor dat ze in de nacht bij ons in bed beland, maar zeker niet meer dagelijks.

    Ik zou het dus zelf als een fase beschouwen en haar even de extra geborgenheid geven die ze nodig heeft. Zeker nu er ook nog een kies doorkomt zit ze natuurlijk helemaal wat minder in haar vel. Als het voor jullie werkt dat je man tijdelijk in de logeerkamer slaapt en iedereen op deze manier het meeste slaap pakt, dan zou ik het even zo laten. Je zal zien dat er vanzelf een moment komt dat als alles wat rustiger is geworden (kies is door, jaloezie is minder, huilbuien van zusje zijn verminderd) dat je weer kan werken aan het in eigen bed slapen.
     
  7. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Bij ons hebben de meisjes nooit bij ons in bed geslapen als er iets aan de hand was (ziek, niet kunnen slapen, etc). Ik ging juist altijd bij hen in bed liggen. Vervolgens vielen ze (en ik) in slaap. Als ik dan ergens in de nacht wakker werd, kroop ik weer in mijn eigen bed.
     
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik zou je man op een matras naast haar neerleggen. Bij ons hielp dat altijd goed tegen verlatingsangst.
     
  9. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Ik denk ook dat het voornamelijk komt door de verandering, alhoewel ze goed sliep in de eerste paar maanden na de geboorte. Het is echt uit het niets ineens.
     
  10. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Helaas gaat dit niet, omdat mijn man pas rond 00.00 thuis is. Wel een optie als ze in de nacht overstuur wakker wordt.
     
  11. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Ik hoop dat het inderdaad een fase is en dat het beter wordt als het allemaal rustiger is. Nog 2 maanden lang in de logeerkamer slapen, zal mijn man denk ik niet leuk vinden (ik overigens ook niet). We vinden het beiden echter moeilijk om te zien dat ze zo overstuur raakt. We hopen stiekem dus dat ze ineens in haar eigen bed wilt slapen :p
     
  12. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Ik slaap nu ook erg slecht! Mijn man ook, omdat hij het matras op het logeerbed te hard vindt. Vandaar dat we liever willen dat ze in haar eigen bed slaapt. Daarnaast ben ik bang dat het geen fase is, maar dat ze hieraan gewend raakt en niet meer anders wil.
     
  13. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Al
    Als mijn jongste niet zo slecht sliep zou ik dit denk ik ook zo doen. Dan weet ze in ieder geval dat ze dient te slapen in haar eigen bed.
     

Deel Deze Pagina