Peuter slaat anderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rocketscience, 14 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik weet het even niet met mijn zoontje en voordat ik prof. hulp inschakel was ik benieuwd of hier iemand het herkent.

    Mijn zoontje is net 2 jaar geworden en sinds een maandje of twee / drie slaat hij anderen. Kinderen maar ook volwassenen. In het begin konden we het nog wel in de kiem smoren maar momenteel loopt het continu uit de hand.

    Bijvoorbeeld we gaan naar een speeltuintje, en hij ziet van een afstandje al dat er andere kinderen spelen dan begint hij heel hard te gillen. Ik corrigeer hem daar altijd op, zeg dat hij niet mag gillen, dat doet pijn aan de oren en uitleggen dat andere kindjes ook mogen spelen, ‘samen spelen, samen delen’. Vervolgens laat ik hem dan los in de speeltuin en als er een kindje op de glijbaan zit terwijl hij daar op wil loopt hij recht er op af en verkoopt het kind een hele harde mep in het gezicht. Het maakt voor hem niks uit hoe groot of klein de anderen zijn. Laatst in de dierentuin sloeg hij zelfs een volwassen man tegen zijn been want zoon wilde op die plek staan en niemand anders mocht van hem.

    Ik schaam me kapot en heb zo te doen met die andere kinderen die steeds huilend naar papa of mama rennen omdat mijn kind zich niet kan beheersen. Maar ik heb ook te doen met mijn zoontje want kindjes om hem heen worden allemaal bang van hem en willen niks meer met hem te maken hebben.

    Ik heb geen idee hoe we hier mee om moeten gaan en het op kunnen lossen. We hebben het ook een tijdje zo veel mogelijk genegeerd maar maakte geen verschil. Ook straffen gegeven (niet meer mogen spelen / in de hoek / op de gang) maar is hij totaal niet gevoelig voor. Laatst een vriendin laten corrigeren (‘vreemde’ ogen dwingen idee) maar ook dat hielp geen fluit.

    Hij slaat mij en man ook en broer ook. We laten geen 1 klap ongestraft of onbenoemd hoor. Ik laat hem atijd verbaal duidelijk weten dat het niet mag en heel stout is wat hij doet. Hij gaat nog niet naar psz en ook niet naar een opvang. Alleen naar opa en oma, daar doet hij het ook maar wel minder omdat hij daar vaak het rijk voor zich alleen heeft. Ook gooit hij veel met spullen die voor een ander waardevol zijn. Zo heeft hij laatst een externe HD (voor mijn werk en hij weet dat hij er niet aan mocht komen) kapot gegooid en favoriet speelgoed van broer gooit hij ook expres door de kamer.

    Wie herkent dit terror gedrag en wat heb je gedaan?
     
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.996
    25.441
    113
    Klinkt als mijn neefje. Die is ook (bijna) 2 , slaat iedereen, gooit met waardevolle spullen. Als hij bijv een telefoon vast heeft en je zegt: Nee leg maar terug. Dan gooit hij hem de andere kant op. Soms krijgt het nog een schop na.
    Hij slaat andere kindjes (ook baby's) wanneer hij iets niet mag. Soort afreageren of zo?
    Hij is ook moeilijk te corrigeren. Kan echt hartverscheurend drama huilen om 2 sec later op gewone toon te vragen of hij ook chips mag.

    Geen idee wat er aan de hand is maar ik vind hem geen leuk kind :oops: zijn moeder weet het ook niet zo goed wat te doen. Hopelijk is het gewoon een fase.
     
  3. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Mijn oudste had ook zo’n fase. Altijd maar meppen en vooral in het gezicht. Het was bij hem echt frustratie! Hij kon zich niet zo goed uitdrukken wat hij nou wilde. Wij bleven het altijd corrigeren/benoemen maar het hield pas op toen hij beter kon praten....
     
  4. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Voor mijn gevoel kan hij al best goed praten, 3 - 4 woord zinnen, maar misschien is dat het inderdaad. Ik ga daar gewoon mee aan de slag want kan sowieso geen kwaad natuurlijk. Dank!
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Mijn middelste heeft een tijdje heel hard gebeten op die leeftijd . Hij deed het eigenlijk alleen maar bij zijn oudere zus, en ik kan je vertellen als het ‘slachtoffer’ ook een kind van je is, dat je dan wel wat harder ingrijpt
    Ik zou dus zeker doorgaan met straffen! Ik zou het niet laten bij hem er op aanspreken. Het duurt een tijdje op deze leeftijd voordat het echt effect heeft, maar ik zou je zeker consequent in blijven. Je kan hierbij kiezen tussen een straf ook, of een consequentie die voor hem niet zo leuk is, zoals hem uit de speelsituatie halen, of van tafel halen als het daar is gebeurd.
    In je voorbeeld in de speeltuin, zou ik heel duidelijk zijn dat wanneer hij iemand anders pijn doet, hij een paar minuten naast jou moet gaan zitten op de bank. Gebeurt het dan nog een keer, dan gaan jullie naar huis.
    Succes!
     
  6. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Hier de oudste ook zon fase gehad. Vreselijk, maar het was ook frustratie en ging ook stukken beter toen hij goed ging praten en echt duidelijk kon maken wat hij wel of niet wilde.

    Heb toen wel het boekje Niet slaan Anna gekocht en steeds voorgelezen. Dat heeft ook geholpen. Als ie dan toch ging slaan vertelde ik over Anna dat zij het ook niet mocht etc.. dat hielp ook wel redelijk op den duur.
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn zoon vind het grappig om mensen pijn te doen.
    Hij knijpt en slaat graag.
    Wij blijven hem corrigeren maar juist dan lijkt ie het extra leuk te vinden.
    Vorige keer heeft ie mij geknepen en nog hard ook, deed echt zeer! Toen besloot ik terug te knijpen, behoorlijk hard ook. Weer lachen en zelfs vragen of ik het nog een keer wilde doeno_O

    Nu zonderen we hem af als die ons pijn doet.
    Dan ga je maar even in de gang zitten en zien we je over een paar minuten weer.
    Uit de situatie halen lijkt tot nu toe goed te werken.

    Hij doet het alleen bij bekende mensen.
     
  8. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Dank voor de tip, heb het boekje meteen besteld. Ben benieuwd.
     
    M_L_M vindt dit leuk.
  9. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Er is mij uitgelegd dat het met impulsen te maken heeft.
    Mijn zoontje heeft op de psz in een soort opwelling van blijdschap een kindje geslagen...gelukkig niet hard, kindje had er ook geen last van, maar ze hebben het wel gemeld toen ik hem kwam halen.
    Ze zeiden dat ze op die leeftijd handelen uit impulsen en die nog niet onder controle hebben.
    Blijdschap, woede, angst, verdriet kan allemaal betekenen dat ze kunnen slaan, gillen enz.
    Het enige wat je kunt doen is de emotie erkennen en hem uitleggen wat hij wel kan/mag doen als hij dat voelt.
    Corrigeren op emoties is lastig...hij voelt namelijk wel iets, maar weet nog niet precies wat en hoe hij het goed kan uiten.
     
  10. roever

    roever Niet meer actief

    Onze jongens hebben er ook wel n “handje” van...
    Ze krijgen een waarschuwing en als dat ook niet werkt, kunnen ze gewoon een tik op de vingers krijgen... jongens hebben het snel afgeleerd!
    Jongste vond het grappig om in onze vingers te happen, en bijten....
    Nou excuse moi!
    Laatste 2x dat hij het deed heb ik in zn lip “geknepen” en doet het echt niet nog eens!

    Na de strengere straffen, kunnen we het nu af met 1 of 2 waarschuwingen, en anders is het gewoon klaar.
    Kindjes krijgen er nog steeds niets van , van af en toe een tik op de billen/handen
     
  11. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Ieder natuurlijk zijn of haar eigen opvoedmethode maar deze manier is niet voor ons weggelegd. Ik vind dat je geweld niet met geweld kunt oplossen.
     
  12. roever

    roever Niet meer actief


    Haha...
    Uhm..... geweld vind ik wel n heel zwart wit woord!!!

    Maar ik snap wat je bedoeld, en idd , ieder zn ding/opvoeding...
    Maar soms is 1 x duidelijk, duidelijker dan een tijdje “doormodderen” , dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen :)
    Hoe dan ook, succes! Hoop dat gauw over is, vervelend zat!!
     
  13. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Het eerste wat mijn zoontje roept als we een speeltuin/kinderboerderij/dierentuin wat dan ook binnen komen is; ‘Kindjes weg! Kindjes naar huis!’ Hij slaat niet maar hij wil liever alleen zijn.
    Misschien is het een soort leeftijdsgebonden iets? Dat niet willen delen en dat slaan uit frustratie is?
    Als ik, bijvoorbeeld, mijn zoontje zeg dat hij zachtjes moet doen met zijn zusje(s) dan gaat hij ook meppen. En ik corrigeer dat altijd maar ik zie gewoon dat het een afreageer actie is.
     
  14. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ook wel de leeftijd denk ik. Als ouder kun je je erg schamen maar ach. Een peuter van 2 slaat een ander echt geen blauw oog.

    Bij mijn oudste als baby hadden we altijd al een heel riedeltje: niet slaan, niet schoppen, niet bijten, niet krabben, niet duwen enz. Hielp wel beetje maar nu bijna 4 en doet hij dat wel minder dan als baby.
    De jongste komt nu in die fase.
     
  15. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Geweld is niet het juiste woord maar kan er even geen ander woord voor vinden sorry. En ik begrijp het heel goed want als hij mij in mijn gezicht slaat heb ik vaak zat gedacht, ik geef je een flinke tik terug maar ik denk oprecht dat dat niet de juiste oplossing is omdat hij dan niet zal leren dat het niet oke is om te slaan.

    Maar ik hoop inderdaad dat het snel over is.
     

Deel Deze Pagina