Peuter vaker plas ongelukjes op school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door roever, 28 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

    roever Niet meer actief

    Zoals de titel al aangeeft
    Onze zoon heeft geregeld plas ongelukjes op school.
    Hij is dan veel te druk met spelen oid dat hij veel te laat naar wc gaat...

    mis dit herkenbaar voor andere? En hoe gaan jullie hier mee om?
    Hij heeft 2 leraressen.. 1 die er fijn mee om gaat en 1 die er voor m’n gevoel minder fijn mee om gaat..(en hier gebeurt t ook vaker)

    tips en tricks?
    Let me know!
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    #2 spruitje80, 28 sep 2020
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
    Ik denk dat je dit verschil in ermee omgaan met hem en de uitwerking daarvan aan kan geven. Blijkbaar maakt het een verschil.
    Hij is nog erg jong en sommige kindjes hebben nou eenmaal nog een slecht slotje op hun blaas. Sommige kinderen gaan teveel op in andere bezigheden waardoor het te laat doordringt dat ze moeten plassen. Andere kinderen hebben überhaupt nog een slechte samenwerking tussen blaas en brein waardoor het signaal zelf sowieso al laat verwerkt wordt en ze niet meer op tijd naar de wc kunnen gaan.
    De manier van omgaan kan zeer zeker groot verschil maken. Zoeken wat lijkt te werken en dit ook communiceren naar de juffen.
    Tips kunnen zijn om toch op bepaalde tijden te sturen. Of zodra jij signalen ziet hem sturen (bewust maken van de signalen). Bovenal niet teveel aandacht aan de ongelukjes geven. Leg een stapel onderbroekjes en broeken klaar en probeer hem zelf nieuwe aan te laten trekken en de oude op een plek te leggen (emmer/mand). Als dat niet zelf lukt hem helpen maar er vrij nuchter over doen. Maar probeer wel in te zetten op zelf laten doen. Want dat kan op den duur motivatie geven om t proberen te voorkomen.
    Bij sommige kinderen werkt een belongssysteem voor droge broeken en krijgen ze er meer zelfvertrouwen van. Maar voor andere kinderen geeft dat toch teveel nadruk op dat een natte broek dus 'verkeerd' is en doet t juist afbreuk aan t zelfvertrouwen. Dat is soms even aanvoelen of uitproberen wat werkt.
    Ik zou in ieder geval zeker niet boos worden (hoe frustrerend het ook kan zijn soms).
     
    roever vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Wij hebben met de juffen en ons kind de afspraak gemaakt dat hij moet plassen op vaste tijden (dagelijks natte broek). Voordat hij naar school gaat, voor de fruitpauze, voor het buitenspelen etc. De juffen zeggen dat tegen hem en hij moet gaan. En na maanden dat herhalen zit het plassen in zn systeen en hebben we geen ongelukjes meer gehad: hij voelt het nu zelf aan.
     
    roever vindt dit leuk.
  4. roever

    roever Niet meer actief

    Boos worden gebeurt ook zeker niet...!
    Maar idd hij gaat zo op in t spel en de hele wereld, terwijl hij prima aanvoelt als hij moet poepen of plassen... alleen vergeet hij t of is hij echt te laat bij de wc om vervolgens nog broek uit te krijgen etc..

    Hij is onze oudste dus alles is nieuw haha vandaar het zoekende! Bedankt!
     
    Liyana89 en spruitje80 vinden dit leuk.
  5. roever

    roever Niet meer actief

    Ahh fijn te lezen!
    We blijven volhouden! :)
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kunnen de juffen hem niet op vaste tijden eraan herinneren dat hij naar de wc moet gaan? Ik vind het eigenlijk gek dat ze dat niet vanzelf doen.
     
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    In je titel staat peuter maar ik neem aan dat het om een vierjarige gaat Aangezien hij naar school gaat? In dat geval zou ik inderdaad met de juffen afspreken dat ze op vaste tijden hem naar de wc sturen. Spreek dan ook goed met je zoon af dat hij daar goed naar moet luisteren
    Ook thuis zou ik wat meer zelf gaan bepalen wanneer hij naar de wc gaat en daar geen ruimte voor discussie in laten totdat het weer beter gaat.
    Succes!!.
     
  8. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou ook vaste tijden opperen dat hij gewoon eventjes moet proberen te plassen.
    Zo deden ze het bij zoon op de psz ook.
     
  9. roever

    roever Niet meer actief

    haha ja!
    Baby, dreumes, peuter , kleuter... ze lopen hier allemaal zo onderhand haha

    maar idd!
    Thuis gaat het gewoon goed.... echt heeel sporadisch eens ongelukje..en de andere dagen op school gaat ook goed.
    Gisteren kwam hij gelukkig weer droog thuis..

    maar bizar... toen ik dus bij de juf aankaartte/vroeg of de maandag misschien anders verloopt dan de andere dagen (andere juf) leek het bijna alsof ze zich aangevallen voelde oid.
    Ze schoot direct in de verdediging dat ze druk was enz...
     

Deel Deze Pagina