Peuter wil continu vermaakt worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ffff, 28 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik ben op zoek naar tips! Of herkenning dat dit een fase is en dat we er doorheen moeten.

    Onze dochter van net 3 kan geen halve seconde alleen spelen. Dat is altijd zo geweest, al van baby af aan kan ze geen tel alleen zijn. De dagen met haar kosten daardoor afschuwelijk veel energie en je krijgt niets gedaan. Nu was dat altijd te overzien omdat ze nog 2 uur sliep overdag, maar dat wordt steeds minder. Ik zie dit gedrag niet bij andere peuters. Wat doen we verkeerd? Ik heb natuurlijk al geprobeerd om meer mijn eigen plan te trekken en niet in te gaan op al haar verzoeken om te spelen, maar ik sta daarin een beetje alleen. Mijn man, maar ook de oppasoma's, vermaken haar continu. Maar doen dat ook omdat ze zich afschuwelijk gaat misdragen als je niet met haar komt spelen. En die hebben geen zin in strijd, wat ik zeker van de oppasoma's wel weer begrijp. En ergens heb ik ook wel wat medelijden met haar nu, met tweeling op komst en diverse ziekenhuisopnames van mij verandert er ook continu wat in haar leven. Hoe dit te doorbreken?
     
  2. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Oeh lastig! Ze gaat dus niet naar een kinderdagverblijf? Is een peuterspeelzaal een optie? Daar leert ze het denk ik vanzelf en kan je het thuis hopelijk ook makkelijker voor elkaar krijgen!
     
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier een dochter van 1,5.

    Ik kreeg de tip van de cb verpleegkundige. Begin met 3 minuten, haar blijven negeren en op kookwekker wijzen. Na die 3 minuten ga je ff kort wat samen doen knuffelen, spelen, eten/drinken. Als dat goed gaat de wekker naar 4 of 5 minuten. En zo steeds verder uitbouwen. En als ze wel lekker zelf speelt dat ook benoemen/prijzen: wat fijn/goed dat je zo lekker aan het spelen bent, wat ben je lief zelf spelen etc.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Geen tips maar wel herkenning. Onze knul moest ook veel vermaakt worden. Het huishouden deed ik samen. Hij kreeg wat klusjes en deed ik ondertussen ook dingen. Schoot alleen niet op haha.

    Alleen spelen was lastig omdat zijn hoofd sneller was dan de rest. Peuterspeelzaal hielp wel iets.
    Is er niks waar ze zich even een tijdje mee kan vermaken?

    Hier was dat schilderen en tekenen. Regelmatig langs lopen en even stil staan of juist niks zeggen en niet storen.

    Ondertussen 5 en speelt niet graag alleen en wil nog steeds graag dingen samen doen. Echt een gezelschaps kind. Nog steeds kan hij lang knutselen en tekenen.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier ook een zoon die het echt niet alleen kan spelen.
    Ondertussen kan hij wel redelijk zelf spelen als ik hem op gang help en er in de buurt blijf.

    M’n dochter is heel anders, die kan heerlijk zelf spelen, ik zet wat voor haar neer en ze speelt. En herhaalt t en herhaalt t. Speelt met speelgoed zoals ‘het hoort’.

    M’n zoon heeft er nooit echt mee gespeeld.
    Zelf knutselen is ook moeizaam helaas, kan wel tijden kijken naar hoe ik iets voor hem maak.
    Peuterspeelzaal hielp geen ene fluit, kon t thuis nog steeds niet, daar kon hij wel prima met andere kinderen spelen trouwens.

    Nu hij op school zit heb ik tijd over.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier ook 2 van die kinderen. De oudste kon tot met 3 jaar zijn zusje werd geboren, nog best wel eens goed zelf spelen. Vooral als we samen dan een hele toet toet baan hadden gebouwd bijvoorbeeld. Dat bleef dan dagen liggen en was hij zoet mee.
    Maar sinds z'n zusje er is heeft hij last van een 'storende factor' waar ik helaas weinig aan kan doen. Hij kan sowieso moeilijk samen spelen, pas sinds een paar maanden gaat dat beter. Hij is continue afgeleid door haar, wil ook wel met d'r spelen, maar ze doen niet anders dan klieren. De momenten dat hij nu wel echt zelf kan spelen is als z'n zusje op bed ligt, maar dan moet hij ook maar net een goede bui hebben. Het liefst doet hij alles met mij samen of doet klusjes voor mij. Heeft zelf weinig fantasie en creativiteit, maar goed die heeft z'n moeder ook niet... :rolleyes:
    Ik vind het wel echt jammer, hij heeft best wat Lego inmiddels en ook veel van hotwheels, maar het lukt hem gewoon niet. Hij krijgt/koopt een doosje lego, bouwt het in elkaar en dan beland het in de bak en wordt er niet meer naar om gekeken. Hotwheels auto's worden soms even uitgestald een enkele keer bouwt hij (met papa) een baan en speelt er dan weer 2 dagen mee om er vervolgens weer een paar weken niet naar om te kijken.

    De jongste is juist een beetje het tegenovergestelde. Kan juist goed spelen als er andere kinderen om haar heen zijn, dus bijv. bij de gastouder en op de psz gaat het super goed, maar helaas is ze thuis het grootste gedeelte van de dag alleen en dan lukt het dus niet.
    Ik help d'r met regelmaat ergens op weg, maar binnen de kortste keren staat ze weer achter me. Ze heeft genoeg leuk speelgoed en probeer ook heel erg te variëren in wat ik haar aanbied, maar ze doet er weinig mee. Als ze zichzelf wel vermaakt dan is ze meestal aan het scharrelen. Loopt bijv. met een portemonneetje en wat muntjes rond of gaat van alles bekijken met de verrekijker. Zo ongeveer 1x per week is ze opeens een poosje zoet met haar poppen en alle accessories die ze erbij heeft.

    Dus ja, ik herken het wel en vind het elke dag opnieuw jammer dat we zoveel speelgoed hebben en er zo weinig mee gespeeld wordt.
    Zeg nu tegen de oudste ook wel eens, als je niet met je Lego speelt, dan ga ik het gewoon weer verkopen, want er zijn zat kindjes die wel heel blij worden van zo'n bak met Lego. Dat helpt soms om hem weer even aan het spelen te krijgen, voor een kwartier ofzo.... o_O
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mja, hier was het geen fase en ook niet te ‘trainen’ met een kookwekker ofzo. Ze is bijna 8 en kan zich nog steeds niet zelf vermaken. Psz en school hebben er geen invloed op gehad, het zit er volgens mij gewoon niet in.

    De jongste juist wel heel goed, die speelt lekker met poppetjes en een huisje, hele verhalen en avonturen...
     
  8. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Bij vlagen herkenbaar. Oudste kon als baby prima zichzelf even vermaken maar heeft sinds ze peuter is van die periodes dat ze veel samen wil spelen.

    Ik kan je alleen zeggen wat hier (soms) werkt en dat is haar mee laten helpen in het huishouden, (ook al duurt alles dan een eeuwigheid, je krijgt wel íets gedaan) en speelgoed neerzetten waarbij ze haar fantasie kan gebruiken (dus wat meerdere functies kan hebben, zoals je bijvoorbeeld bij veel “montessori” speelgoed ziet). Wij wisselen speelgoed ook af zodat het nieuw en interessant blijft. Soms zet ik iets op haar tafeltje neer (laatst bijvoorbeeld een mandje met een grote oude sjaal en wat wasknijpers), zeg niks en kijk wat ze er mee doet als ze t ziet staan. Opeens werd er een schip gebouwd... Pikt ze het niet om er alleen mee aan de slag te gaan dan help ik haar even op weg en probeer af en toe een stapje terug te doen. Werkt ook lang niet altijd hoor, maar we blijven proberen.

    Lastig wel hoor, als dit altijd zo is en partner en de grootouders ook niet echt meewerken. Vermoeiend kunnen die dagen zijn dan...
     
  9. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ze gaat altijd al naar KDV en sinds 2 maanden ook naar de PSZ, met de gedachte dat dit dan misschien zou beteren. Is nog niet gebeurd ;) Ze hebben daar geen kind aan haar, ook op KDV niet. Wij ook niet als we onder de mensen zijn, ze is een heel sociaal kind en kan goed en lang samen spelen. Het probleem zit hem dus vooral thuis, waar ze geen interactie heeft met andere kinderen. Nu komt er binnenkort wel een tweeling, maar voordat ze daar wat aan heeft zijn we natuurlijk een heel eind verder.

    Fijn om herkenning te lezen, want niemand in mijn omgeving herkent dit, zij hebben allemaal heerlijke zelfstandige spelers. Wel jammer om te lezen dat het bij de meesten geen fase is en ook niet erg te trainen is, maar dat het bij het kind hoort. Ik overzie nu even niet hoe dat dan moet met tweeling erbij :$ En ergens voel ik ook gewoon weerstand tegen deze "houding": het alleen maar leuk kunnen hebben in gezelschap en niet in je eentje. Raak je zo niet heel afhankelijk van je omgeving, en kwetsbaar voor afwijzing e.d.? Misschien moet ik hier eens advies over inwinnen als we in stabiel vaarwater zitten met de tweeling en onze dochter wat maanden op school zit. Dat zie ik nog als moment dat het mogelijk kan bijdraaien...
     
  10. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Aah shit, balen dat kdv en psz ook niet werkt. Ze is echt een gezelschapsdier dus! Ik snap je zorgen mbt de tweeling, dat wordt sowieso al een heftige tijd natuurlijk. Hopelijk kan ze de verzorging daarvan ook als 'samen spelen' zien! Zo van kom, we gaan ze een fles(of de borst) geven (zij bij een pop misschien?). Hopelijk helpt ze dan op haar manier mee en heeft ze het idee dat jullie samen bezig zijn. Al is het maar af en toe dan..
    Spannend hoor, je bent in februari al uitgerekend dus? En ze zitten nog lekker rustig in je buik? Ik wens je iig alvast een goede bevalling en veel succes met alles dat nog komen gaat!!
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hebben het idee dat onze dochter inderdaad heel bang kan zijn voor afwijzing en dat leidt soms tot lastige situaties - zoals bv als haar zusje wél even alleen wil spelen maar de oudste dit niet ‘snapt’ en zich dus afgewezen voelt. Dat heeft ze bij ons ook. We proberen haar nu heel bewust níet af te wijzen, maar te leren bij ons in de buurt iets voor zichzelf te doen. Het werkt alleen niet echt vooralsnog... ik probeer haar ook zich eens te laten vervelen, kijken wat ze dan gaat doen, maar dan komt ze meestal ook tot niks. Terwijl ze wel heel creatief is bv, ik vind het zooo jammer dat ze niet lekker kan gaan zitten tekenen en knutselen - dat moet altijd samen en dan maakt ze de mooiste dingen.

    Misschien dat ik hier ook eens advies over in moet gaan winnen, want voor haarzelf is het ook frustrerend en naarmate haar zusje ouder wordt, zal de oudste denk ik ook meer alleen moeten kunnen spelen ipv aan haar zusje (of ons) te hangen...
     
  12. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Heel herkenbaar! Ik had precies dezelfde situatie: dochter 3 jaar en 3 maanden en ik hoogzwanger van haar broertje. Voorheen kon ze altijd lekker spelen maar de laatste maanden van mijn zwangerschap ineens niet meer én ze deed geen middagdutjes meer... pfff!

    Laat ik eerst zeggen: het komt goed. We zijn nu een jaar verder, ze gaat naar school en kan zichzelf weer uitstekend vermaken.

    Ik denk dat het een reactie is op alles wat er om haar heen staat te gebeuren. Ze voelt haarfijn aan dat jij nu minder kan en dat ze straks de aandacht moet delen. Daardoor is ze nu extra "claimerig" en dit wordt denk ik nog versterkt door de leeftijd: langzamerhand raakt ze uitgekeken op de thuissituatie en is ze toe aan school.

    Ik had er ook moeite mee, werd er soms een beetje bozig van, dat constante claimen van aandacht. In die periode vaak even een uurtje bij vrienden/familie geweest om heel even een ander haar te laten vermaken. Natuurlijk zei ik ook gewoon dat ze even zelf moest gaan spelen, maar dat had in die periode weinig effect.

    Toen haar broertje geboren werd was dat de eerste maanden ook echt zoeken. Deels vond ze grote zus zijn geweldig en wilde ze met alles helpen (dus ook aandacht, maar wel positief) deels moest ze echt leren op haar beurt wachten. Na een maand of 3-4 hadden we onze draai gevonden en was ze meteen een heel stuk zelfstandiger.

    Moraal van het verhaal: ik denk eerlijk gezegd dat je er nu niet zoveel aan kunt veranderen. Zou proberen om het maar een beetje te laten, haar regelmatig even uitbesteden en je te realiseren dat het haar manier is om nog even tot het uiterste van jouw onverdeelde aandacht te genieten. Even bewust iets leuks met zn tweeën doen (ook als de tweeling er straks is) helpt ook, al zal ze daarna niet ineens een uur zoet gaan spelen.

    Succes en houd vol, het komt (vanzelf) wel goed.
     
  13. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Aanvulling op mijn bovenstaande reactie: sorry, had je openingspost niet helemaal goed gelezen! Je zegt dat ze dit altijd al heeft, ik dacht juist iets van de laatste tijd.

    Dan kan ik me voorstellen dat je denkt aan manieren om haar zelfstandiger te leren spelen. Maar misschien is dat daar nu niet het beste moment voor. Zoals ik al zei is het misschien deels ook haar manier van omgaan met de veranderingen die gaan komen. En wie weet wat de komst van de tweeling doet. Daardoor wordt ze toch gedwongen om af en toe alleen te spelen als jij bezig bent. Succes in ieder geval!
     
  14. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Dochter is bijna 4 en heeft dit ook al heel lang. Heel vermoeiend, vooral als ik nog een avonddienst moet draaien. Dus ik doe haarvanaf 13.00 naar de opvang want ik was bekaf voordat ik moet beginnen, ik begin om 17.00 dus de hele dag zat er al bijna op. Ze heeft veel uitdaging nodig en dat kan ze thuis niet altijd vinden. Ze heeft dit overigs al vanaf jongs af aan, enige wat ze wel alleen kan de hele dag is tv kijken maar dat is ook niet zo goed haha
     
  15. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Zie je nog andere typische dingen bij haar? Mijn zoon (nu 4) moest ook vanaf baby al continu worden vermaakt. Nu blijkt dus dat hij autisme heeft en vallen veel puzzelstukjes op zijn plek :)
     
  16. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik zie geen andere bijzonderheden. Ja, ze loopt qua praten en "denken" een eind voor, kan erg goed verwoorden wat ze denkt/vindt en wat anderen voelen/vinden. Op de PSZ vinden ze haar wat dat betreft het niveau van een 4-jarige al voorbij. Motorisch een beetje klunzig, kan bijv pas net springen en was met iedere motorische mijlpaal laat. Wel al lang zindelijk.

    We hebben vandaag geoefend en ik heb dit ook als speerpunt benoemd naar de oppassers toe. En aan haar uitgelegd wat het plan is. En, warempel, ze heeft vanmiddag 7 minuten zelfstandig met haar poppenhuis gespeeld! En hele volksstammen lachen zich een breuk om 7 minuten, maar hier is dat het langst dat ik niet met haar bezig ben sinds haar geboorte, op TV-kijken en tijdens uitjes na. Maar goed, 1 zwaluw maakt nog geen zomer hè, dus ik juich niet te vroeg ;)
     
    pippa26, Muisje2016 en Fuddey vinden dit leuk.
  17. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    En, wat ook gaat helpen hoop ik: zij en wij moeten dit wel anders aanpakken als de tweeling er is.. dan is er gewoon minder aandacht..
     
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Oef wat lijkt mij dat erg
    Ik heb dat totaal niet bij alle 3 gelukkig die kunnen uren zelfstandig spelen

    Heb je geprobeerd om er eerst even bij te zitten en dan langzaam aan weg te gaan?
    En dit steeds meer uit te breiden

    Ik ga er sowieso niet continu bij zitten gaat ze zich dan misdragen prima dan naar de gang oid
     
  19. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Alle 4 mijn kinderen zijn zo. Zelfs de baby. Wil geen moment alleen gelaten worden en vermaakt worden. Ze (de oudste 3 dan) waren wel super vlot met praten en wisten zich altijd goed uit te drukken. We hebben echt alles geprobeerd tot speltherapeuten en onderzoeken aan toe. Hier blijkt het ook autisme te zijn. Maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb zelf al eens ASS vermoed bij mijn oudste en nu ik zo wat lees over ASS bij meisjes, herken ik daar heel veel in... Ik ga toch maar eens wat advies vragen, want ze zit zichzelf vooral zo in de weg...
     

Deel Deze Pagina