Peuter wil geen middagdutje meer, maar kan nog niet zonder

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Paris91, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Mijn peuter is 2 jaar en 8 maanden, en wil sinds een week ‘s middags niet meer slapen.
    Echter is er dan om 4 uur al geen land meer mee te bezeilen! Chagrijnig, huilerig en zó moe.
    Dit trekt dan door tot de volgende dag, en ook in de nachten is ze veel onrustiger. Helemaal oververmoeid denk ik.
    Ik heb ook geprobeerd haar in haar bed te leggen, en uitgelegd dat ze niet hoeft te slapen, maar wel eventjes moet liggen om uit te rusten Dan is ze een half uurtje stil, maar wil er ook dan weer uit.
    Zaterdag heeft ze weer een dikke 2 uur geslapen, zo moe van de dagen zonder slaapje. Zondag 3 kwartier, en vandaag weer niets.

    Voor mij persoonlijk maakt het natuurlijk niet uit of ze wel of niet slaapt, maar zonder haar slaapje moet ze overal om huilen en dat is ook niet gezellig. Hoe kan ik dit beter laten verlopen?

    Even ter info:
    06.45 wakker.
    13.15 was voorheen het middagdutje
    19.00 bedtijd.
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Lastig, die fase hebben ze hier ook allebei gehad. Wat hier werkte was samen in het grote bed slapen, met mij erbij sliepen ze dan wel. Soms bleef ik liggen, soms sloop ik er zachtjes uit als ze diep in slaap waren.
    Ging ook nog wel eens rond die tijd autorijden, bijv na visite of boodschap etc, dan extra rondje waardoor ze in slaap vielen en dan thuis overleggen of in de auto laten slapen (op een veilige manier uiteraard).
    En bij echt niet slapen, lekker op de bank met een dekentje en dan maar een uurtje filmpje kijken. Daarna konden ze er vaak weer even tegenaan.
    En met name de jongste ging toen ze net stopte met het middagslaapje soms al tussen 18.00-18.30 naar bed, langer trok ze dan niet. Dan deed ik dr al op tijd in de douche, pyjama aan en na het eten gelijk in bed.
    Het heeft ook even tijd nodig om te wennen voor ze. Hier doet ze nu ruim een half jaar geen slaapje meer en inmiddels huppelt ze gewoon weer door tot 19.30, slaapt tot een uurtje of 7.00 en is in principe heel de dag gezellig.
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    O vreselijk ja... hier ging ik dan lopend boodschappen doen. Ze viel dan in de buggy in slaap. Later werd het op de bank met een ‘saai’ filmpje zoals rustige engels liedjes, buurman, barba papa. Dan viel ze ook in slaap. Toen nog een tijdje om de dag. Als ze een dutje deed ging ze in de avond iets later naar bed, en sliep ze tot 7 uur. Dan lukte het een dag zonder dutje. Heb je nog andere kids rond lopen? Anders kun je wandelen. Toch fijn met dit lekkere weer.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Als ik zie hoelang je dochter 's nachts in bed ligt dan is mijn eerste gedachte dat ze daar gewoon genoeg aan heeft. Ik heb ook een zoontje van die leeftijd en die slaapt 's nachts van ongeveer 20 uur tot 6 uur of net ietsje langer. Overdag slaapt hij dan dus wel nog altijd 2 uur. Ik denk dus dat het een of het ander is. Ofwel je kiest ervoor om haar later naar bed te doen zodat je overdag het slaapje houdt. Of je houdt het bij het huidig schema maar dan overdag geen slaapje meer
    Succes!
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    Het is hier bij beide oudste kinderen een (vervelende....) overgangsfase geweest die vanzelf overging. Alsnog in bed liggen werkte hier totaal niet, dan was het woede, brullen, etc. Dus ik hield ze gewoon beneden.
    Als ik merkte dat ze aan het einde van de dag toch erg moe werden, ging ik met ze op de bank zitten: boekje lezen, filmpje kijken, etc. Soms vielen ze alsnog in slaap, een korte powernap of het even rustig op de bank zitten was dan voldoende om het einde van de dag door te komen.
     
  6. cherubin

    cherubin Bekend lid

    8 sep 2014
    549
    360
    63
    NULL
    NULL
    Hier mocht ze dan na de lunch even een klein uurtje op de bank tv kijken. Dat was dan voldoende als rustmoment om de dag door te komen. Nog steeds eigenlijk, ook als ze uit school komt eventjes relaxen op de bank met wat drinken en Netflix
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Hier ging hij ook niet meer naar bed maar pakte een dekentje en ging op de bank liggen. Met een boekje, filmpje of gewoon even niks.

    Moet ook wel zeggen dat hij met die leeftijd iets later ging slapen, toen was het volgens mij om 19.30 naar boven en dan het ritueel inclusief een stuk voorlezen.
     

Deel Deze Pagina