Peuter wil niet luisteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yeuu, 8 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.390
    794
    113
    Vrouw
    Mijn peuter van 2,5 luistert zo slecht. Zo erg dat ik steeds meer aan mezelf twijfel.
    Ik heb vanalles geprobeerd.

    Positief, negatief, weglopen, negeren, extra lief doen.
    Als we bijvoorbeeld de hond uitlaten mag ze altijd kiezen, lopen, wagen of op de fiets. (Meestal laat ik dr kiezen uit 2). Als ze voor lopen kiest rent ze vaak een stukje voor me uit. Als ik haar dan terug roep, negeert ze mij volledig en rent door. Hele tijd hand in hand lopen vind ik niet nodig, en ze mag best lekker hobbelen, maar geen straten oversteken, hoeken om of doorrennen als ik haar terug roep.

    Heb vanalles geprobeerd. Van te voren afspraken maken, boos worden, afleiden om haar terug bij mij te krijgen, omdraaien.. niks helpt.
    Ik word er zo moedeloos van. :( de oudste liep altijd vrolijk mee en hield mij ook goed in de gaten. De jongste doet gewoon compleet haar eigen ding en heeft sch... aan alles en iedereen.
     
    Vero0504 en LolaBloem vinden dit leuk.
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.262
    3.500
    113
    Buggy meenemen en als ze na 1x waarschuwen niet luistert gewoon in de wagen zetten. Misschien dat ze dat na een paar keer herhalen dan wel begrijpt.
    Hier juist het omgekeerde. Wel zelf willen lopen, maar na 10 stappen stoppen en gewoon op de grond gaan zitten en vertikken om weer op te staan en verder te lopen. :rolleyes:
    Bij haar doe ik dus hetzelfde. Ik vraag 1x of ze mee komt en de keer daarna gaat ze weer in de buggy of winkelwagentje of iets.
     
    Anna009 en Chelsey88 vinden dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Blijf consequent. Zeg dat ze mag rennen op bepaalde stukken en op andere stukken dat ze bij je moet blijven. Kies ook 1 aanpak en hoe dat een tijd vol. Niets zo verwarrend als het door elkaar gaat.

    Wees net zo consequent als bij je hond. Rennen en niet luisteren? Ze kan ook ter plekke even 1 minuut stilstaan en een time out krijgen. Dan hou je haar maar vast. Of blijf haar hand vasthouden als ze niet luistert; als ze dat vreselijk vind continu is de lol van wegrennen er snel af.
     
  4. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Neem je de tijd on dingen uit te leggen? Waarom mag je niet te ver voor uit rennen?
    Waarom moeten we een hand geven bij t oversteken?

    Probeer t positief te benaderen ipv negatief. Op Pinterest staat t vol met tips. Ik merk dat duidelijkheid op een positieve manier het beste werkt hier.
    Heb ik een keer weinig puf gaat ze met iets van fruit oid in de kinderwagen.
    Ik onderhandel in veel situaties maar op een positieve manier. Maak afspraken samen waar je peuter en jij zich aan houden.
    “ ik wil kleien nu” we gaan zo slapen en na het slapen gaan we kleien.
    Ipv nee je mag niet kleien je moet naar bed.

    ‘Wauw hier kunnen we mooi een stukje rennen tot aan t einde vd straat. Klaar voor de start? Af.’
    En dan samen stoppen aan t eind vd straat.
    Ze kopiëren echt alle gedrag wat ze te zien krijgen.
    Helaas ook driftbuien etc :rolleyes:

    Time out oid is hier echt laatste redmiddel. Maar dan ligt t nog meer aan mijn humeur als mn dochter haar gedrag. In principe gebruiken we geen ‘straf’.
     
  5. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    Hier heeff dochter dat ook een poosje gedaan, onder het mom; dan moet je me pakken mama! Ook wel eens van de stoep af gerend (geen hele drukke weg gelukkig). Daarna heel bewust bij iedere route die we lopen uitgelegd tot waar ze mag lopen/steppen/rennen (bij een paaltje, tot de stoep, de haaientanden op de weg enz) en waarom ze dan moet stoppen en ook wat er kan gebeuren als ze dat niet doet. Niet heel extreem of om haar bang te maken, maar wel; dan kan er iemand op de fiets komen, krijg je een botsing en dan heb je pijn. Nu stopt ze steeds keurig op de plekken die we hebben afgesproken en wacht ze op ons.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Consequent reageren, weglopen of doorlopen en dan niet luisteren gelijk aan de hand of in de buggy.

    Vol blijven houden. :)
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.709
    42.543
    113
    Afspraak maken: je mag een stukje vooruit. Als ik je roep kom je terug. Als je dat niet doet ga je in de buggy!
     
  8. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ik maak altijd de afspraak: ‘Je blijft bij me en luistert naar me. Zo niet ga je in de buggy (of in het geval dat ik geen buggy bij me heb: gaan we hand in hand lopen).’
     
  9. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    En dat dan dus ook doen.


    Consequent zijn, wat je ook beslist (buggy, hand geven, optillen). Altijd consequent zijn, anders dan verlies je je kracht.

    En rustig in en uit blijven ademen. Soms tot 10 tellen. Probeer je frustratie irritatie niet de bovenhand te laten hebben.
     
    Vero0504 en tuc vinden dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Ligt niet aan jou, tis heel erg de leeftijd (er van uitgaande dat je consequent bent). Hier ook de hele tijd super braaf en lief en op t moment lijkt alsof t een oostindisch doof draakje is. Jas aan, schoenen aan, was t altijd luid gejuich en binnen 3 minuten kwam ze met t hele spul en had ik t dr aangetrokken. Nu is t rondjes door de kamer rennen en na 20 minuten heb je t zo ver om maar een voorbeeld te noemen. Met haar laten "helpen" krijg ik nog redelijk wat gedaan (ookal is t de reinste kul, dat ik op zoek ben naar een voetje voor dit sokje en of ze me kan helpen, of helpen met de wagen duwen (zij duwt niet maar ze houdt wel vast en blijft in de buurt)...).

    Wil lopen, prima (wagen gaat altijd mee) maar na 100 meter "op". Ja euh mama met nog steeds BI, gaat ook niet meer weg, dat gaat gewoon niet.

    "Je wilde toch lopen? Kom! "

    Gaat pontificaal zitten (laat zich tegenwoordig ook melodramatisch vallen op dr knieeën en heeeel zielig huiltje nadoen (met nadruk op nadoen)).

    Met zitten kom je niet bij de glijbaan, zullen we weer verder lopen? (Meestal hét antwoord wat haar karakter niet duldt, dan loopt ze weer verder (plan mislukt)).

    Werkt dat ook niet, dan is t gewoon in de wagen ongeacht welk protest er dán afgaat (en dat is een felle op t moment). Eenmaal in de wagen vindt ze t dan ook gewoon prima.

    Wij hebben op onze routes ook een drukke weg ernaast dus gedonder levert al snel wagen op.

    Ze mag best veel maar gerotstraal op die plekken druk ik gelijk de kop in. Kleur dan t huis maar vol met wasco, tis maar materieel (mag ze ook niet, maar in de baldadige bui is ze sneller met dr wasco bij de kastdeurtjes dan ik) maar plat onder een auto kan ik niet wegpoetsen of vervangen. Zelfde als dat ze mn fiets vast moet houden met op slot zetten/inladen als we op de fiets boodschappen doen. Ik ga nu (van de week voor t eerst geweest weer) bewust op rustige plaatsen maar ik dril t er nu maar gelijk in, 1 vinger en ze gaat er niet met je hand maar met je arm vandoor. Dus handje tegen de bagagedrager en zeg "vasthouden", uiteraard wordt dat gelijk getest maar na 3x herhalen valt de boodschap. De waarom landt op t moment nog ff niet, soms wel maar dat zie ik aan dr houding en ogen en dan leg ik het haar uit. In de tuin houdt ze nu ook mn fiets vast als we terugkomen, dat hoeft dan weer niet maar ik heb t hart nog niet gehad tegen die grote glunder in te gaan dat ze t doet (ookal is t niet gevraagd) maar dat t dan niet hoeft. Dus zeg maar dank je wel voor t helpen en dan stuift ze naar dr zandbak.

    Dr zeester heb ik niet meer gezien sinds dat ik er vrolijk naast kwam liggen en gewoon vroeg of t puzzelstukje zo wel ging passen. Ze stond gelijk boos op legde dr stukje neer en was super blij dat die paste. Ze komt me nu gewoon halen als ik moet helpen of brengt t naar me/geeft t en roept "past niet!". Eenmalige zeester dus tot zo ver.
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik volg :)
     
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Waarschuwen en luistert ze niet dan in de buggy
    Heeft ze snel genoeg door hoe het wel moet
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.713
    32.574
    113
    Dat geldt helaas niet voor alle kinderen.

    Ik ben heel consequent, maar de jongste is nog consequenter in zijn gedrag. Het heeft ons wel 2 jaar gekost voordat hij niet altijd meer wegliep, maar zelfs nu vindt hij dat af en toe nog heel lastig. Zijn enthousiasme is gewoon belangrijker dan onze regels voor hem.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Consequent zijn werkte bij mijn oudste heel goed, bij de jongste nog steeds niet ;)
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.713
    32.574
    113

    Het hielp hier overigens ook niet dat achteraf bleek dat hij heel slecht zag. Dus negen van de 10 keer dat hij vooruit was gelopen had hij ons waarschijnlijk niet meer terug kunnen vinden, al had hij dat gewild.
     

Deel Deze Pagina