Peuter wil niet zonder luier

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mila88, 30 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mila88

    Mila88 Lid

    7 okt 2015
    51
    7
    8
    Mijn dochter is 3 jaar en 2 maanden. Ze gaat nu al 2 weken op gezette tijden op het potje en plast en poept dan ook netjes op het potje. Tussendoor doet ze het ook wel in haar luier. Ze voelt wanneer ze moet poepen, maar probeert het dan toch in haar luier te doen. Wanneer ik dat door heb zet ik haar snel op het potje. Dat vindt ze allemaal prima

    Nou heb ik vorige week geprobeerd om de luier uit te laten, waarop ze een ongelukje kreeg in haar onderbroek en ze vanaf dat moment perse de luier weer aan wil.

    Hoe ga ik hier mee om? Ik wil het niet forceren, maar aan de andere kant moet het natuurlijk wel een keer gebeuren!
     
  2. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Hier was dochter een jaartje jonger dus misschien net een andere fase, maar wat hier werkte was de onduidelijkheid van soms wel/soms niet een luier wegnemen door gewoon helemaal geen luier meer te doen.
    Ze werd op een dag wakker, ik haalde haar uit bed en zei zoiets als “vanaf vandaag gaan je plasjes en poepjes op de wc en doen we geen luier meer aan”. Ze keek me even verbaasd aan en er was heel even een momentje van protest toen haar baby broertje verschoond werd en zij niet, maar t ging daarna eigenlijk snel goed.

    Ik zie het niet als forceren maar gewoon als duidelijkheid. Heb er ook geen big deal van gemaakt met stickers of beloningen, maar het gewoon gebracht als iets wat er bij hoort en wat we vanaf nu dus ook gewoon zo gingen doen. Dat betekende overigens wel een flinke commitment want dus ook naar buiten toe geen luier meer (slaapjes en de nachten overigens wel), maar we hadden al zo lang aan lopen modderen...

    Ben heel blij dat we doorgezet hebben want t was al snel duidelijk en hebben zelden ongelukjes sindsdien.

    Ik heb het boek “oh crap, pottytraining” geleend van iemand en ter inspiratie gebruikt. Vond ik erg behulpzaam.

    Oh en even paar dagen in blote billen hielp denk ik wel om de associatie tussen “iets om je billen hebben” en “daarin plassen” te doorbreken. Maar weet dat niet iedereen daarom staat te springen.
     
  3. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hoort erbij.
    Ze moeten even wennen om het niet te laten lopen.
    Probeer haar regelmatig te herinneren dat ze naar de wc/pot moet gaan.
    N loopt in zijn blote kont rond (al maanden) en dan gaat het goed.
    Zodra die een onderbroek aan heeft gaat het constant fout.
    Alsof het knopje dan weer om gaat ofzo.

    geen big deal van maken als het fout gaat.
    Kan gebeuren, schone onderbroek aan en weer door.
     
  4. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Mijn dochter had er ook niet veel zin in. Ze was een paar maanden ouder dan jou dochter toen ik er wel klaar mee was. 's Morgens uit bed gehaald en d'r gewoon in d'r blote kont laten lopen (was erg mooi weer). Ze heeft twee dagen lopen zeuren en huilen dat ze d'r luier weer terug wou. Eerste dag ging het 3 of 4 keer mis. Dag erna nog maar 1 keer. Derde dag was het kwartje gevallen dat ze d'r luier echt niet meer terug kreeg.

    Vanaf dat moment was ze dag en nacht zindelijk. Het is dus niet zo dat ze het echt niet kon, ze had er gewoon geen zin in.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Op deze leeftijd en met wat je verder schrijft zou ik nu doorzetten. Luier uit punt.
    Geen gedoe maken als het fout gaat, schoonmaken, opruimen en weer verder.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Exact dit.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Inderdaad wat andere ook schrijven de luier uit. Bij ons was hij al poepzindelijk omdat hij het vreselijk vond om poep aan zijn billen te hebben en alle rompslomp er om heen.

    Recentste 2 dagen was drama en de 2 dagen die er na kwamen gingen veel beter. Daarna ging het goed. Veel onderbroeken in de was en pyjama broekjes.
    In de auto legde we een wegwerp verschoningsmat (Kruidvat)
     
  8. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.682
    1.708
    113
    Vrouw
    Utrecht
    Mag ik vragen hoe jullie dat doen met de opvang? Geef je ze dan meerdere setjes schone kleding mee?

    Mijn zoon is bijna 3 en kan op het potje plassen en poepen als hij daarin zin heeft. Maar meestal heeft hij geen zin. Hij gaat van dinsdag tot en met donderdag naar de opvang, en ik zit er aan te denken om hem op een vrijdag gewoon geen luier meer aan te doen zodat hij in ieder geval 4 dagen thuis kan wennen voordat hij naar de opvang gaat.
    Hoe ging dit bij jullie?
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik zou overleggen. Na twee natte broeken luierbroekje laten aantrekken bijv. En standaard wc momenten in lassen.
     
  10. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Hier ook overlegd. Gewoon aangegeven waar we mee bezig waren en hoe wij het aanpakten en daar gingen zij in mee. Paar extra setjes meegegeven. Eerste paar dagen nog ongelukjes maar ging al snel goed.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  11. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.682
    1.708
    113
    Vrouw
    Utrecht
    Dank jullie wel voor de tips! Ik zal het even met de opvang bespreken :thumup:
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Hier ook een dame die niet echt zin heeft om zindelijk te worden. Wanneer ze ‘s ochtends zegt dat ze vandaag niet op de wc gaat poepen dan doet ze dat dus ook echt niet . Als ze zegt dat ze vandaag naar de wc gaat dan gaat het bijna altijd de hele dag goed.
    We hebben afgesproken dat thuis de luier gewoon uit gaat, behalve ‘s nachts. Als we ergens heen gaan gaat voor de zekerheid een luierbroekje aan.
    Op het kdv krijgt ze in principe geen luier aan, na 2 ongelukjes wel. Daar wil ze ‘s middags heel graag op de BSO spelen (zit er naast). Ze hebben met haar afgesproken dat wanneer het overdag goed gaat ze ‘s middags even naar de BSO mag. Best een goede stimulans voor haar...
     
  13. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Hier ook een meisje van 3 jaar en 2 maanden die het allemaal wel best vind, luie donder is het. Ze kan het gewoon maar ze heeft er nog geen zin in ofzo. Ik heb nu de afspraak dat ik vanaf vrijdag de luier thuis af gaat laten en dat ze pech heeft als ze niet wilt want moet nu beetje doorpakken.
    Ik zeg elke keer en nu laten we de luier uit en zegt ze 'Echt niet dat gaan we niet doen' dus zuchtttttttt
     
  14. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.682
    1.708
    113
    Vrouw
    Utrecht
    @ShineBright Succes alvast! :thumup:

    Hier gaan we volgende week vrijdag beginnen met het uitlaten van de luier. We hebben dit vanmorgen ook overlegd met de opvang en gaan dit nog een keer uitgebreid bespreken volgende week met het oudergesprek. Hopelijk gaat dit snel goed.
     

Deel Deze Pagina