Peuterspeelzaal wel of niet in eigen dorp?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door MamaMar1984, 23 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMar1984

    MamaMar1984 Nieuw lid

    23 mrt 2022
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik ben al een tijdje aan het dubben wat te doen en ik hoop dat ik van andere mama's wellicht wat meer inzichten kan krijgen, wat helpt in het maken van onze keuze.

    Onze zoon van bijna 3 gaat momenteel een halve en een hele dag naar een gastouder in een dorp verderop, samen met zijn zusje van 1 jaar. Nu willen we onze zoon ook een ochtend naar de peuterspeelzaal brengen, om met wat meer kindjes te (leren) spelen, en we denken dat hij daar ook wat meer uitdaging heeft als alleen bij de gastouder.

    Maar nu komt ons dubio:
    Optie 1: peuterspeelzaal in ons dorp, waar de kindjes ook uit ons dorp komen en waarmee hij over een jaar ook samen mee naar school zal gaan. minpunt: ze hebben alleen nog op de maandag plek, dat is mijn enige vrije dag samen met de kids.

    Optie 2: peuterspeelzaal in dorp verderop (zelfde dorp als waar gastouder woont). Voordeel: ze hebben wel plek op de ochtend dat hij nu naar de gastouder gaat, dus we hoeven niet voor extra opvang te betalen. Minpunt: hij leert dan geen kindjes uit ons dorp kennen waarmee hij straks ook naar school toe gaat.

    Wat zouden jullie doen? We willen graag dat onze zoon het leuk heeft en dat hij naar de peuterspeel zaal gaat, we vragen ons af hoe 'erg' het zal zijn wanneer hij straks vriendjes heeft gemaakt die hij op school dan niet weer ziet?

    Groetjes,

    Een mama in dubio
     
  2. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.201
    1.033
    113
    Zonder twijfel optie 2. Er zijn zoveel kindjes die zonder vriendjes op de basisschool starten (bijvoorbeeld doordat ze nooit naar de opvang zijn geweest of in een ander dorp oid, of zoals hier omdat er heel veel scholen zijn om uit te kiezen dus de kans dat je op dezelfde school én in dezelfde klas komt nogal klein is). En al die kindjes maken binnen no time nieuwe vriendjes op school. Dus ik zou het leren kennen van andere kinderen zeker niet als reden nemen
     
    Vulpen en MamaMar1984 vinden dit leuk.
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.753
    5.442
    113
    Vrouw
    Ik zou ook voor die tweede optie kiezen. Het scheelt je in de kosten van de gastouder en je behoudt je dag met de kinderen. Uit je verhaal maak ik op dat je dat ook belangrijk vindt.
    Die vriendjes maken ze op de basisschool later wel. Daar zitten vast niet alleen kinderen van de psz in het dorp neem ik aan dus er zijn dan wel meer kindjes die nog niemand kennen.
     
    MamaMar1984 vindt dit leuk.
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Optie 2 zou ik even checken bij de gastouder. Wil zij hem daar brengen/ophalen?
    Of is dat niet nodig? Rekent zij die uren wel/niet? Want anders heb je jouw voordeel van die uren niet.
    Ik ben nml go en ik begin daar niet aan, is nml niet te doen met slaapjes van de andere kinderen.

    Op zich maakt het niet zo veel uit welke psz het wordt. Op school maken kleuters makkelijk vriendjes en er zijn meer kinderen die elkaar niet kennen/ van een go of Kdv komen.
     
  5. MamaMar1984

    MamaMar1984 Nieuw lid

    23 mrt 2022
    3
    0
    1
    Vrouw
    In geval van optie 2 zou ik hem na broodje eten ophalen. Hier is psz en kinderopvang geïntegreerd. Dus dan zouden we alleen onze dochter nog op dinsdag naar gastouder brengen.
     
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Gewoon optie 2 dan! Hij leert vanzelf kinderen op school kennen - en als hij 1 dagdeel gaat kent hij ook niet de kinderen die op andere dagen gaan. Mijn kinderen zijn ook nooit naar psz gegaan. Ze gingen 2 halve dagen naar een kdv - dus ik vond psz overbodig. Ze werkten volgens hetzelfde programma ook op het kdv. En zo heb je vast meer ouders die zo denken en handelen.
     
  7. MamaMar1984

    MamaMar1984 Nieuw lid

    23 mrt 2022
    3
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties dames! Idd optie 2 is wel het meest voordelig, financieel gezien.

    Wat trouwens ook nog een optie zou zijn, is dat ik mijn thuiswerkdag op vrijdag ruil met de woensdag (dan past mijn moeder bij ons thuis op). dus dan zou ik vrijdag alsnog de vrije dag samen met de kids hebben.
    Minpunt aan die optie is, dat we dan woensdagochtend niet meer naar peutergym kunnen.. (wat een dilemma's allemaal he haha)
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier kwamen ze ook niet bij kinderen in de klas waarbij ze op de peuterspeelzaal hebben gezeten. En de kindjes van dansles en zwemles zijn allemaal in een andere klas of school gestart.
    Sowieso zijn de groepen hartstikke dynamisch, want er worden steeds kindjes 4 die weer weg gaan en dan komen er weer kleinere bij.

    Zou je niet vasthouden aan je eigen dorp.
    En sowieso maken ze op deze leeftijd meestal nog niet echte vriendschappen voor t leven.
     
    MamaMar1984 vindt dit leuk.
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Bij ons is kind een op een andere peuterspeelzaal gekomen dan waar de kinderen van de basisschool naar toe gingen en kind twee is wel naar de peuterspeelzaal gegaan waar de basisschoolkinderen naartoe gingen. Toch merkte ik wel duidelijk verschil. De kinderen van de peuterspeelzaal verspreidden zich uiteindelijk over de verschillende kleuterklassen maar toch was het wel leuk dat mijn zoon ook buiten zijn klas al meerdere kinderen zo kende. Het was geen groot verschil maar nu doen we dit weer zo voor kind Nummer 3 en ik vind het toch wel een klein voordeel
     
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik zou gaan voor optie 2.

    Mijn oudste ging naar een psz en toen wij gingen verhuizen wilden we haar op de peutergroep van de basisschool hebben (ze was 3,5). In eerste instantie was er geen plek, dus dan zou ze op de psz blijven (30 minuten rijden). Maar toen ging de peutergroep uitbreiden naar alle dagen en kon ze er wel naartoe. Vanaf dag 1 ging ze met 1 bepaald kindje om, waar ze ook bij in de klas kwam. Ook in groep 1 en 2 speelde ze regelmatig met dat kindje.
    Vorig jaar zijn er van 3 groepen 2, 2 groepen 3 gemaakt en zij en dat meisje zijn niet bij elkaar in de klas geplaatst.

    En ook al doen de 2 groepen 3 veel met elkaar, ze heeft het nooit meer over dat meisje. Ze heeft wel weer andere vriendinnen.
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou zelf optie 1 doen.

    A. omdat ie jullie oudste kind is, dus dan is het extra prettig als ie al wat kindjes van de PSZ kent en daar bij in de klas komt als ie over een jaar naar school gaat. Dan heeft ie in ieder geval één bekende factor (want de school zelf en de juf/meester zijn dan ook al nieuw natuurlijk). Voor een kleuter vaak toch wel fijn want het is al spannend genoeg.

    Jullie jongste zal tegen die tijd dat ze naar school gaat waarschijnlijk al wel wat kindjes kennen via grote broer.

    Dat jaartje dat je je oudste dan naar de PSZ brengt terwijl dat je enige vrije dag is kun je ook positief bekijken: er is dan ineens (meer) tijd voor 1 op 1 tijd met je jongste.

    B. met optie 2 zou ie alsnog maar 1,5e dag elders zijn dan thuis begrijp ik.. en als je voor optie 1 zou kiezen dan dus 2- 2,5e dag elders.
    Ook daarom zou ik voor optie 1 kiezen, zodat de overgang naar 4,5e dag basisschool straks minder groot is dan wanneer je voor optie 2 kiest.

    C. als je voor optie 2 kiest, gaat je kindje nog maar een halve dag per week naar de gastouder. Dat lijkt mij persoonlijk wat weinig (maar zou aan de andere kant ook weer het minst zwaar voor me wegen van argumenten A, B en C).

    * Een ander idee is nog dat je wacht tot je kindje 3,5 is.
    Dan heb je maar een half jaar waarin je je kind weg brengt op je enige vrije dag met ‘m ;) :)
     
  12. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Optie 2. Mijn kinderen hebben beide op een hele leuk opvang gezeten en nooit naar psz geweest. Ze hadden beide een goed vriendje maar die woonden beide niet in het dorp dus die gingen naar een andere school. Er zijn wat kinderen die toen wel bij hen op school kwamen maar er zijn hier 8 scholen en op omze school al 5 kleuterklassen dus uiteindelijk kwamen ze niet bij kinderen in de klas waar ze mee op de opvang hebben gezeten. En het was geen probleem want ze hebben gewoon nieuwe vriendjes gemaakt.

    Zo jong zijn ze nog zo flexibel in hun vriendschappen…
     

Deel Deze Pagina