Peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Twinmom, 13 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinmom

    Twinmom Lid

    7 nov 2007
    41
    0
    0
    Hallo allemaal,

    Ik heb mijn zoontje opgegeven voor de peuterspeelzaal. Vanaf het moment dat hij 3 jaar is. Maar na de zomer is het zover en nu twijffel ik of ik het wel wil.
    Ik vind het zo gezellig met hem om me heen. Dat gekwebbel enzo. Wie kan mij helpen wat ik zal doen, wel of geen peuterspeelzaal.

    Redenen waarom wel of niet.

    Alvast bedankt!
     
  2. Suzanne75

    Suzanne75 Fanatiek lid

    8 mrt 2007
    1.662
    0
    0
    Ik vind het zelf wel een goede voorbereiding op het naar school gaan. Mijn zoon is 3 jaar en 3 maanden en gaat vrijdag voor het eerst. Dan kan hij al wat wennen aan de school en hoe men daar met kindjes omgaat. Het is maar 2,5 uur dus zoveel zul je hem toch niet hoeven missen?
     
  3. Lara78

    Lara78 Actief lid

    1 jan 2008
    272
    0
    0
    Mijn dochter heeft het heel erg naar haar zin op 'school' (psz dus). Ze heeft al vriendinnetjes en ik merk dat ze steeds makkelijker contact maakt met andere kindjes. Het is echt een goede voorbereiding op de echte school want het kind moet leren om voor zichzelf op te komen en hoe hij/zij met andere kinderen om moet gaan. Tegenwoordig gaan alle kindjes voordat ze naar de kleuterschool gaan al naar de psz of kdv dus die hebben echt een enorme voorsprong en zijn veel bijdehanter.
     
  4. Wen26

    Wen26 VIP lid

    16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Spelen met andere kinderen, vriendjes maken, veel nieuwe uitdagingen, spelletjes spelen, liedjes leren, knutselwerkjes, leren weg zijn bij papa en mama, op de eigen benen staan, voorbereiding op school, leuke thema's die behandeld worden... Zal ik nog even doorgaan? ;)

    Onze dochter gaat sinds vorige maand, ze vindt het fantastisch!
     
  5. mamavanjill

    mamavanjill Bekend lid

    8 okt 2009
    641
    0
    0
    Jill zit er sinds begin januari op, ze was toen net 2. ik twijfelde heel erg omdat ze nog zo jong is maar als ik nu zie hoe snel haar ontwikkeling gaat en hoe leuk ze het vind! echt helemaal super trots ben ik!
    ze zingt liedjes en 'speelt' nu echt met andere kindjes wat ze ook erg leuk vind. ik merk echt dat ze daar veel leert en ze kan erg goed mee komen en bijdt ook van d'r af dus daar ligt het volgens mij niet aan ;)
    ik zeg; DOEN!
    (het zijn maar twee ochtenden...)
     
  6. nanette77

    nanette77 VIP lid

    11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    mijn dochter vind eht geweldig.. van ons hoefde het niet zo.. maar ze geniet zo vreselijk van de psz..
     
  7. mariska1976

    mariska1976 Bekend lid

    12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Mijn dochter ging naar de peuterspeelzaal.Ja ging,inmiddels zit ze al bijna 1 jaar op school.
    Ze is er met veel plezier naar toe gegaan.Naast spelen leren ze veel dingen op het gebied van Taal.
    We werken hier met Thema's.Zo zijn we een keer naar de bakker,kapper geweest.HEbben een busreisje gemaakt(veel kinderen hadden nooit in bus gezeten)Broodjes gemaakt.
    Daarnaast vieren we sinterklaas en mogen kinderen hun schoen zetten.Met de kerst hebben we een viering.Vieren carnaval en hebben een peuteruitje.Hier is dat naar de scoutinggebouw gaan en spelletjes doen.Het is een soort van schoolreisje voor de peuters,maar wel dichtbij,zonder dat we met de bus weggaan.
    Daarnaast leren ze ook samen spelen.
    Ik weet niet hoeveel dagdelen je het naar toe wilt brengen,maar 2 dagdelen is in het begin prima.Ze moeten toch de nieuwe indrukken verwerken.

    Een ding is zeker,naast dat ik vrijwilliger ben op de speelzaal heeft mijn oudste flink genoten daar.En over 2 jaar hoop ik dat mijn jongste het ook naar haar zin heeft
     
  8. Annika1980

    Annika1980 Bekend lid

    8 jun 2006
    676
    0
    0
    Doen!

    Waarom?

    Mee eens. :D
     
  9. lieve sophie

    lieve sophie Actief lid

    3 mrt 2009
    299
    0
    0
    Inderdaad doen!! Onze dochter gaat nu ook sinds 4 weken (ze is nu 2 en 3 maanden) ze vindt het helemaal geweldig!! En inderdaad het is echt een goede voorbereiding op de kleuterklas. Ik geef les aan kleuters en je merkt toch vaak verschil met kinderen die wel naar psz of kdv zijn geweest en niet (Is natuurlijk niet altijd zo maar vaak wel)
     
  10. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Niet alleen voor je kind is dit goed om wat onafhankelijker te worden, maar ook voor jezelf;) Nu is het maar 2 dagdeeltjes, over een jaar is het een hele schoolweek, zal het tegen die tijd makkelijker zijn? Denk het niet, dus waarom nu alvast niet die 2 dagdeeltjes. De meeste kindjes vinden het zò leuk om heen te gaan, dat het zonde zou zijn om je zoon thuis te houden omdat je het zelf niet zo goed aankan....

    En geloof me, èlke nieuwe stap is een enorme muur. Telkens weer een klein stukje loslaten, zò moeilijk....Maar wel heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van je kind om hem wel die stappen te gunnen...

    Succes met je keuze;)
     
  11. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoi,

    Mijn dochter gaat 4 ochtenden en vind het helemaal leuk! Ze gaat nu ongeveer een half jaar en merk echt dat ze er heel veel leert. En inderdaad een goede voorbereiding op de kleuterschool (dingetjes als in de kring zitten, en het samen spelen kennen ze dan al). Zodra ze binnenkomt gaat dr jasje meteen uit en is ze weg!
     
  12. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt me zeker een aanrader voor de ontwikkeling! En daarnaast ook voor mama, stap voor stap loslaten.

    Als je kindje al naar een kdv gaat zou ik zeker daarvoor kiezen. Op de psz hier is het alleen maar taal, taal en nog eens taal. Als je kind geen taalachterstand heeft is dat minder interessant. Maar dat verschilt natuurlijk ook waar je woont.
     
  13. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn oudste dochter zit al op de psz vanaf dat ze net 2 jaar was... ze gaat 3 ochtenden in de week en heeft er veel plezier en vriendjes en vriendinnetjes... elke avond als ze naar bed gaat en de volgende dag naar de psz is ze helemaal opgetogen en zegt altijd, mama morgen weer lekker naar school he!

    ook leert ze er enorm veel en dan vooral het leren omgaan met andere kinderen.. ze kon eerder niet goed delen en wilde alles afpakken en voor zichzelf houden.. sinds ze nu op de psz zit is dat er al bijna af... ook maken ze leuke werkjes...

    ik merk dat ze kwa ontwikkeling in 1 jaar tijd erg vooruit is gegaan! ze kan tellen tot 10, kan rustig aan 1 ding werken en als ze klaar is eerst alles opruimen. ze is erg sociaal naar andere kindjes en ze spelen allemaal heel graag met haar... zoals ik het zie is ze best populair en er is zelfs een jongetje heel erg verliefd op haar :p haha...

    ik vind het heel fijn voor haar en kan niet wachten totdat onze jongste er ook heen gaat! nog 4 maandjes en dan mag ze beginnen en gaat ze samen met haar zus in dezelfde groep...

    vind het zelf ook wel prettig even 2 uurtjes voor mezelf straks.... nu ga ik nog met mijn jongste de boodschappen doen enzo maar straks als zij ook naar de psz gaat kan ik dat op mijn dooie gemakje alleen doen :p ook wel weer fijn hoor.....

    ik zou als ik jou was het gewoon proberen en het een kans geven... is wel belangrijk dat ze wennen aan een bepaalde school structuur voor als ze echt gaan starten... en ze leren er zoveel! en ze hebben plezier en vriendjes en vriendinnetjes... dat was voor mij al een reden om ze direct met 2 jr erheen te doen...
     
  14. Twinmom

    Twinmom Lid

    7 nov 2007
    41
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

    Mijn zoontje is onze derde. De andere kinderen heb ik niet naar de peuterspeelzaal gedaan. Heb daar overigens nooit spijt van gehad, en volgens de juffen was het ook niet merkbaar aan hen.

    Onze jongste zit al sinds hij 1,5 is op peutergym en hij speelt regelmatig met kinderen (leeftijdgenootjes) op het schoolplein. (tja mama's staan nogal eens te praten)
    Ook gaat hij 1 x per week ongeveer 1,5 uur naar de oppas. Daar zijn gemiddeld 15 kinderen tussen de 2 en 4 jaar.
    En hij heeft 2 neefjes van dezelfde leeftijd. (3 en 4 maanden verschil) Die hij veel ziet en waar hij veel mee speelt.

    Hij is heel sociaal en praat al heel goed voor zijn leeftijd.
    Vandaar dat ik twijffel... maar met jullie reacties kan ik wel wat. Meer zijn zeker welkom!
    Ik ga binnenkort maar eens kijken en zien hoe het daar is. En natuurlijk ook mijn zoontje laten mee beslissen.
     
  15. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Mijn dochter gaat a.s. woensdag voor het eerst! (2jr 1mnd dus)
    Vandaag zijn we wezen kennismaken en dat was wel een succes.
    Ik denk dat ze het er zelf ontzettend leuk gaat vinden. Ze is thuis best snel verveeld, ik moet haar veel afleiden/bezig houden. Ook merk ik dat ze andere kindjes erg interessant vindt, ze heeft ook geen brusjes. BOvendien vind ik het een goede manier om rustig op te bouwen naar het naar school gaan. Ze begint nu met 2 ochtenden, en dan vanaf 3 jaar ws 3 ochtenden.
    We gaan wel al zwemmen en gymmen, maar dat is toch anders.

    Ik vind het zelf eigenlijk ook wel heel prettig. Ben er 2 jaar fulltime voor haar geweest, waarvan het laatste jaar zelf veel ziek geweest, wat behoorlijk pittig was.Ik heb ook niet zo makkelijk oppas, familie woont allemaal 100km verderop.
    Het lijkt me heerlijk om strax 2 ochtendjes voor mezelf te hebben. Ik ben er zelf nu ook wel aan toe dus ;)

    Ik geloof trouwens niet dat het op deze psz heel anders is dan op het kdv (qua leren/taal). Ze gaan vnl spelen en soms een werkje maken, samen fruit eten en tot slot in de kring liedjes zingen oid.
     

Deel Deze Pagina