Hoi, mijn dochter zeurt en huilt echt elke dag sinds 2 weken ongeveer. Vooral na haar middagslaapje is ze niet te genieten. Is dit een sprongetje? Niets is goed! Ook is ze nog meer eenkennig dan ze al was. Als er iemand binnenkomt begint ze al meteen te huilen! Dan krijg ik meteen de vraag van die mensen: gaat ze niet naar de opvang? Daar voel ik me dan weer schuldig over. Zou ze zo huilen en eenkennig zijn omdat ze niet naar de opvang gaat? (de oma's passen 2,5 dag op, maar ze ziet dan wel eens andere kindjes en mensen, ook ga ik 1 morgen in de week naar babyzwemmen en spelen met andere kindjes vind ze hartstikke leuk). Soms als ik het jengelen negeer druipt ze wel af maar ik vind dit ook wel zielig dan. Als ik met haar ga winkelen of fietsen is het goed, dan zegt tegen iedereen: 'ha' en lacht ze voluit maar als we thuis komen.... Koken kan ik nog amper, dan hangt ze de hele tijd aan mijn broek en jengelt, huilt en zeurt. Soms denk ik dat ze honger heeft want na het eten is ze weer vrolijk. Maar als ik haar 's middags fruit geef is het ook niet goed (of een rijstwafel of zo iets). Misschien is het een sprongetje dacht ik zo? Ze wordt bijna 1 jaar. Ook zit ze tussen 2 slaapjes in overdag, wat moeilijk is. Ze kan wel opblijven 's morgens maar soms met moeite, maar overdag 2 x slapen is te veel en dan is het 's avonds een drama. Pfff dit is echt een moeilijke tijd even. Hopelijk gaat het weer over...
Klinkt als de heftige 11 maanden sprong... Helaas is het een kwestie van afwachten tot hij weer voorbij is. Qua slapen zou je misschien wel 2 keer kunnen handhaven maar dan korter? Bijv smorgens een uurtje en smiddags een uurtje? Het gaat echt over
belachelijke vraag trouwens "gaat ze neit naar de opvang" alsof je daardoor eenkennigheid kan voorkomen. Ik ben blij en trots dat wij geen opvang nodig hebben. Wij hebben het gelukkig samen kunnen regelen. Waarom zou je je schuldig moeten voelen omdat ze niet naar een opvang gaat? Echt belachelijk. Maar goed dat is je vraag niet Zou idd de 11 mdn sprong kunnen zijn, heb al meer horen zeggen dat die heel heftig kan zijn en even kan duren. Dus ik wens je sterkte!
Whoeiii, hier ook een zeeeeer heftige 11 maanden sprong gehad. Jou verhaal klinkt heel erg herkenbaar en je wanhoop ook 8) Deze sprong kan best 2 tot 4 weken aanhouden..Nog even doorbijten, het wordt echt weer beter meis.. Wat betreft de slaapjes kun je eens proberen om in de ochtend een "powertukje" te laten doen van maximaal 3 kwartier. Even de slaap door haar lichaampje, waarvan ze dan net even opknapt. En dan 's middags een grote tuk..
Ik vind het zielig om haar steeds wakker te maken, dan laat ik haar liever 's morgens op en dan 's middag slaapt ze 2 uur tot 2,5 uur en dan blijft ze op tot half 8 en dan naar bed. Hopelijk gaat het snel beter, ik vind het ook zielig voor haar. Ik word er soms wel onzeker van als zij zo eenkennig is, dan denk ik dat het echt komt doordat ze niet naar de opvang gaat. Maar het is niet dat ze nergens komt, integendeel. Ik en mijn man nemen haar overal mee naar toe en ze is altijd vrolijk naar anderen mensen en lacht en vertelt tegen iedereen, maar als ze iets te dichtbij komen vindt ze het niet leuk. Ze ziet ook heel vaak andere kindjes en anderen mensen. Ik was vroeger zelf ook verlegen, zei mijn moeder. Als ze dadelijk 2,5 jaar is gaat ze ook naar de creche. Dus dat zal toch niet liggen omdat ze nu naar oma gaat ipv de opvang of wel?
Tuurlijk ligt het daar niet aan. Ieder kind moet door die fase van eenkennigheid heen. Het hoort er gewoon bij! En ieder kind is weer verschillend, de ene reageert er heftiger op dan het andere kindje. Eenkennigheid is ook iets positiefs. Het betekent dat een kindje zich heeft gehecht aan zijn of haar verzorgers. Jouw dochtertje voelt zich gewoon veilig bij jou. Fantastisch toch! Daar hoef jij je absoluut niet schuldig over voelen! Laat andere mensen maar lekker kletsen...
Tuurlijk ligt het er niet aan dat ze niet naar een kinderdagverblijf gaat! Alle mensen die daar over zeuren moeten zich wel schamen! Net alsof ze niet groot komen zonder opvang. Bleeeeeh, wat een onzin! Kinderopvang is iets van de laatste 10-20 jaar, daarvoor bleven de meeste kindjes tot vier jaar gewoon thuis, dus dat zou betekenen dat die allemaal last van eenkennigheid en slaapproblemen zouden hebben? Tuurlijk niet. Opvangkindertjes kampen heus met dezelfde dingen. Het hoort gewoon bij de ontwikkeling van een kind. De één heeft het iets meer, de ander iets minder, de één wat vroeger, de ander wat later, maar alle kinderen ontwikkelen zich, en daar horen gewoon startersprobleempjes bij. Laat je niet gek maken!
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik weet het zelf ook wel maar sommige reacties zijn echt niet leuk! Ik snap het ook niet, ik zou nooit commentaar geven op andere moeders. Je kunt wel vertellen hoe jij iets doet maar niet dat iemand iets fout doet. Dat vind ik zo raar. Maar goed, mijn dochter is echt een super vrolijk meisje die altijd lacht en super lief is voor anderen (mits ze niet te dicht bij komen)
Klinkt echt heel bekend in de oren! Lijkt echt op de 11 maanden sprong! En niks aantrekken van die reactie, want dat slaat werkelijk nergens op!
Ik weet even niet hoe ik het moet doen met haar slaapjes. Eerst sliep ze veel langer tot half 8/8 uur soms half 9. En dan kan ze makkelijk opblijven tot 12 uur/half 1. Maar nu wordt ze al om half 7 wakker (hopelijk is dat ook tijdelijk....zou dat door de sprong komen?). In elk geval nu is ze dan rond half 11 moe maar als ik haar dan naar bed doe, wil ze 's middags niet meer slapen. En wordt ze ook rond 12 uur pas wakker (of maken jullie ze dan wakker na 3 kwartier?). En dan gaat ze 's middags pas rond half 3 naar bed en dan krijg ik haar nooit meer 's avonds naar bed. Maar als ik haar ophoud 's morgens is ze om half 12 hartstikke moe, vind ik ook zielig. Snappen jullie mijn probleem? Hopelijk blijft dit niet zo hoor..
Louise slaapt sochtends van ongeveer 10-12 en van 3-5 en savonds gaat ze er rond half 8 weer in. Het heeft denk ik wel met de sprong te maken maar kun je haar niet om 10 uur op bed leggen en dan tot 11 uur?
Ik zou haar persoonlijk in bed leggen wanneer ze aangeeft moe te zijn, ongeacht welk tijdstip of dagdeel en niet wakker maken. Ze geven het zelf aan en als ze uitgerust zijn zijn ze ook gezelliger. Verder herken ik je verhaal. Thuis ook veel jengelen, wil constant bij me zijn pfff...Idd fietsen en wandelen dikke pret, maar ja dat kan ook niet hele dag
Zie mijn eerdere bericht Als ze om 7 uur/half 8 op is, dan kun je haar rond 9 uur tot ongeveer 10 uur even neerleggen. En dan gewoon 's middags weer rond 1 uur... Een kindje ophouden terwijl ze zo ontzettend moe is werkt echt alleen maar averechts, daar raken ze oververmoeit van, waardoor ze weer erg huilerig/hangerig worden.. Kijk naar je kindje en speel daarop in, daar krijg je de vrolijkste kindjes van..
Maar als ze overdag 2 x gaat slapen wil ze 's avonds niet meer slapen, dan is het huilen tot 10 uur 's avonds. Als ze 1 x gaat slapen dan gaat ze 's avonds wel meteen slapen. Vandaar dat ik haar 's ochtends dan soms wakker houd. Ik heb liever dat ze overdag wakker is dan 's avonds huilt tot 10 uur. Wat zouden jullie dan doen?
Jeetje, je zegt zelf dat je haar laat liggen tot 12 uur 's ochtends, da's inderdaad te lang. Dan kom je inderdaad in de knoei met de middagtuk en het slapen 's avonds. Het is net wat je zelf wil hoor..Ik heb je wat tips gegeven, zo zou ik het dus doen. Verder heb ik geen idee...
maken jullie ze wel wakker dan? Als ik haar b.v. om 9 uur naar bed breng...maken jullie ze dan wakker om 10 uur. Vandaag heb ik haar om 4 uur wakker gemaakt en nu wil ze dus echt niet slapen, kei hard huilen.....
Toen Misha rond een jaar zat, zat ze zeker nog op 2 slaapjes, minder ging echt niet...In de ochtend van ongeveer 9 tot 10 (soms half uurtje eerder). En ja, ik maakte haar na maximaal een uurtje weer wakker. Gewoon de gordijnen open en rommelen op het kamertje, dan werd ze vanzelf wakker. Dan ging ze rond 13.00 uur weer naar bed, tot uìterlijk 15.30, maar meestal tot 15.00 uur. Niet langer, anders kreeg ik 's avonds ook problemen..Zo ging het hier prima, maar kan natuurlijk niet zeggen dat dit voor jou ook zo zou werken, maar je kan het eens proberen...
Ik heb haar nu in bed gelegd, maar ze ligt nog wat te jammeren. Ik moet dadelijk om 10 uur gaan zwemmen, dus ik moet haar nu sowieso wakker maken (als ze uberhaupt al wil gaan slapen). Ik ga het maar proberen om haar 's morgens een uurtje te laten slapen en dan 's middags. Kijken hoe het deze week gaat. Maar goed, ik hoop wel dat ze nu gaat slapen en niet blijft huilen. Ik vind het wel moeilijk hoor!
Het kan best zijn dat ze de ene dag als een blok in slaap valt en de andere dag een uur aan het jengelen/spelen/kletsen is. Misha lag ook weleens een uur te kletsen, maar dan was ze toch even een uurtje in een rustige omgeving zonder teveel indrukken, ook daarvan rusten ze op een bepaalde manier uit...Ik zou haar inderdaad niet over de rooie laten gaan, in dat geval heeft het gewoon geen zin en kun je haar er beter uit halen. De volgende dag gewoon weer proberen. Mocht ze nu elke ochtend wakker blijven, tja, dan heeft ze dat slaapje echt niet meer nodig.. Je merkt vanzelf wel weer wanneer het ochtendtukje ècht niet meer nodig is. Bij Milan was hij er rond 11 maanden echt wel vanaf, bij Misha pas met een maand of 14...