Pijn aan de heupen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Angela Diane, 4 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angela Diane

    6 jan 2006
    94
    0
    0
    Hallo,

    Ik stel even een vraag voor mijn partner. Zij is 15 weken zwanger en "klaagt" steeds meer over pijn in haar heupen.
    De laatste week wordt het steeds erger en moet ze soms gewoon gaan zitten of stoppen met werken, en even gaan zitten. Als ze dit op tijd doet dan zakt de pijn wel weg.
    Als ze echter door blijft gaan, zoals vandaag bij de verjaardag van ons zoontje dan gaat de pijn niet weg. Ze krijgt er steeds meer last van. Kan dit bekkeninstabilliteit zijn of zijn dit andere klachten die vaker bij een zwangerschap voor komen. (ik zelf heb 2 kinderen gekregen maar kan me dit niet herinnern).
    Heeft 1 van jullie tips, of is dit meer iets voor de eigen verloskundige of huisarts?

    Groetjes en alvast bedankt voor een reactie,

    Diane
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Diane,

    de zwangerschapshormonen hebben invloed op spieren en banden van met name het bekken. Ook van je heupen kun je meer last hebben dan anders. Ik vind het wel vrij vroeg in de zwangerschap dat ze zo'n last heeft. Het is blalngrijk om hier serieus iets mee te doen. Ik zou via de huisarts een verwijzing vragen voor fysiotherapie. Het is verstandig om adviezen te krijgen over hoe je het beste kan zitten, lopen, staan in de zwangerschap, ook met de straks steeds zwaarder wordende buik. Ook kun je dan wat oefeningen krijgen die de spieren versterken.

    Probeer nu alvast activiteiten te doseren en vooral veel af te wisselen. Niet te lang achter elkaar zitten/lopen/staan, steeds even iets anders.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina