Pijn

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jenny, 29 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Hallo,
    Even een vraagje aan jullie, ben toch wel ongerust.
    Ben nu 25 weken zwanger en heb de laatste weken veel last van bandenpijn.
    Nu heb ik afgelopen maandag ochtend best hard moeten werken, veel moeten bukken enzo.
    Snachts kon ik bijna niet meer naar de wc van de pijn in mijn buik. Ik ging er van uit dat dat door de ochtend werken kwam. Op mijn werk ben ik al vrij snel naar huis gegaan. Het lopen ging wel, maar had pijnschuetjes door heel mijn buik. Gister heel rustig aan gedaan. Smiddags naar de vk geweest voor controle. Ze zei dat het kon komen omdat mijn spieren in mn buik het werk niet meet kunnen doen, en nu mijn buik op mn bekken rust. Ik ben 1.68 en woog voor de zwangerschap tussen de 55 en 56 kg in. Nu woog ik 64 kg. Volgens mij zitten al die kilos in mijn buik, de rest is namelijk niet dikker.
    Ik ging gerustgesteld naar huis dacht dat het door het harde werken kwam. Toch had ik er vanacht en vandaag ook veel last van. Ik kan niet precies zeggen waar, een beetje overal door mn buik. Wel zit het ook aan de rechterkant, in mijn zij zeg maar.
    Verder met de baby was alles goed.
    Kan dit echt geen kwaad, ik hoor het graag van jullie als jullie wijs kunnen uit mn verhaal.

    Oja nog een vraagje over de toxoplasma parasiet. Ik dacht dat je alleen met kattenbakken uit moest kijken, maar nu las ik dat die parastiet ook op dieren zit. Nu maak ik me toch wel zorgen. We hebben veel dieren (hond, kat, konijn, paard, geiten). Ook zit ik vaak velletjes van mijn vingers te bijten. Nu schrok ik toch wel toen ik las dat je eigenlijk elke keer je handen moet wassen. Wat kan de parasiet bij je kindje veroorzaken en wanneer weet je of je kindje ermee besmet is.


    Alvast hardstikke bedankt,
    Groetjes Jenny
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Jenny,

    ik denk inderdaad ook dat het harde werken van maandag je teveel is geworden. Rust goed uit deze week dan zal de pijn wel minder worden. Als het blijft en je maakt je zorgen, neem dan contact op met je verloskundige. Maar ik denk net als zij dat er verder niets aan de hand is.

    Over de toxoplasmoseparasiet. Die kan eigenlijk alleen in ontlasting van jonge katjes zitten. En dan hoeft dat ook nog niet altijd. Omdat je nooit weet welke katten er door je tuin lopen en erin poepen, moet je als je in de tuin werkt handschoenen dragen. En als je zelf katten hebt dus liever niet de kattenbak verschonen.Nu is ook nog eens zo dat als je altijd al veel katten om je heen hebt gehad, je waarschijnlijk al lang een keer besmet bent geraakt met toxoplasmose. Als volwassene merk je daar niks tot weinig van. Hooguit en dagje niet lekker of iets verhoging. Als je eenmaal besmet bent geweest heb je antistoffen en is er niets aan de hand in de zwangerschap. Gevaarlijk is alleen als je in de zwangerschap voor het eerst besmet raakt. Ook dan heb je het zelf vaak niet in de gaten. Maar dan is er een (weliswaar heel kleine) kans dat de parasiet via de placenta bij de baby komt. En dat kan weer zorgen voor afwijkingen., met name van het zenuwstelsel. Nogmaals, het komt erg weinig voor.
    Van jouw andere dieren kun je het niet krijgen. Wel van rauw vlees van varken, rund, paard of schaap (die eten immers gras waar poep van katten op kan liggen).
    Wil je nog meer weten kijk dan op: http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap/toxop.php

    Het is sowieso wel handig om je aan te wennen om altijd je handen te wassen als je met de dieren in aanraking bent geweest. Ook als je baby straks geboren is, is dat veel hygiënischer.

    Mirjam
     
  3. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    He Mirjam, hardstikke bedankt voor je snelle antwoord! Ben nu wel gerustgesteld. Dankjewel.
    Jenny
     

Deel Deze Pagina