Pijnlijke spataderen: benen, liezen, schaamstreek, wie ook?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Danabelle, 1 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ik ben nu bijna 24 weken zwanger en heb sinds een week of twaalf pijnlijke, opgezette spataderen op mijn benen en in mijn liezen en schaamstreek. Wie herkent dit, en wat heb jij er evt. aan gedaan? Ik heb inmiddels op maat gemaakte steunkousen voor mijn benen, zolang ik die draag doen ze niet zo'n pijn, maar voor mijn liezen en schaamstreek is er 'niets'. Ik draag nu wel een bekkenband voor mijn rug en ik draag, op advies van de huisarts, stevig ondergoed, maar het blijft een behoorlijk pijnlijke bedoening, alsof er een bowlingbal tussen mijn benen hangt..
    Heeft iemand tips? Spatadertherapie in de vorm van massage is geen optie, dat zit hier in de buurt niet.
     
  2. stemps

    stemps Lid

    26 jan 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Danabelle,

    Ik herken je probleem. Ben zelf inmiddels 35 weken zwanger. Heb dezelfde klacht als jij vanaf een week of 18 zwanger zijn... Heb ook kousen, maar dit helpt niet. Ik ga soms in een heel koel bad, dat geeft verlichting en mijn liezen smeer ik met menthol gel. Dit helpt iets, maar het blijft een vervelende kwaal. Sterkte ermee!
     
  3. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb niet echt tips voor je... heb wel last van ik denk een spatader op een schaamlip en aambeien. Daar heb ik nu zalf voor gehaald.

    Ik weet dat hamamelis zou kunnen helpen bij spataderen, misschien dat je daar iets mee kan?
     
  4. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Stemps, wat vervelend dat je er ook last van hebt. Ik smeer juist dat warme spul van VSM, goed voor de doorbloeding - het helpt niet echt, maar ik voel de pijn dan even wat minder.
    Napoleon, bedankt voor de tip van Hamamelis!

    *gaat maandag mentholgel en hamameliszalf kopen*
     
  5. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hier nog een bekende met spataderen...heb ze alleen op mijn schaamlip en in de vorm van aambeien.

    Helaas is er volgens mij niets aan te doen. Alleen verkoeling door bijv een inlegkruisje in de vriezer te doen en dan twee onderbroeken over elkaar met dat inlegkruisje ertussen. Maar ikzelf heb er gelukkig geen pijn aan en ze zitten bij mij ook niet op een plek waar eventueel een knip gezet moet worden.

    Ik smeer verder niets, volgens mijn gyn wordt het daar niet minder van en ik vind het niet prettig om van alles op mijn schaamlippen te smeren hihi, beetje bang denk ik dat ik daar dan wat van krijg of zo!

    Voor aambeien gebruik ik hemoclin nu dat is verzachtend en ik vind het fijn werken. Vrees alleen wel heel erg voor de bevalling, omdat ik het nu soms al zo erg heb, laat staan dat ik mega aan het persen ben!
     
  6. belgischemama

    belgischemama Fanatiek lid

    21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    ik heb ook last van spataders op mijn boven benen, ze liggen er dik op, ik draag nu steunkousen omdat het zonder te pijnlijk stappen is en ook dat het niet erger wordt, ook lig ik veel met de benen in de lucht
     
  7. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Over de combinatie aambeien en spataderen heb ik meer gelezen, gelukkig heb ik geen aambeien.. Hebben jullie er ook vooral last van bij staan? Ik heb er bij zitten of liggen géén pijn aan, bij lopen matige pijn maar zodra ik stilsta doet het zo'n pijn :(
     
  8. Pinda83

    Pinda83 Actief lid

    10 nov 2010
    407
    0
    0
    Juf van groep 4!!
    Woonomgeving: Oosten van Nederland
    Hoi,

    Ook ik heb last van spataderen, maar dan op mijn kuiten. Ik heb er één die helaas ook nog ontstoken is en heb onder mijn knie een enorme bloeduitstorting die ontstoken is. Bloedstuwing (lage bloeddruk i.c.m. liesader die door de kleine dichtgedrukt wordt), volgens het ziekenhuis, en daarom draag ik steunkouden van teen tot lies, bah! Ik vind ze echt niet fijn zitten en het knelt bij mijn bil...grrrr.

    Rond 20-26 weken had ik downunder zeg maar... ook veel druk en pijn, vooral bij lopen en wc-bezoekjes. Ik denk dat ik toen ook een spatader had. die is vanzelf weggegaan, maar de druk voel ik soms nog wel. Tip: doe heel lang over je toiletbezoek. Niet drukken, maar wachten tot alles vanzelf komt (ik zat met een boek op de wc..:) En veel vezels eten en water drinken, dan hoef je zowieso niet echt te drukken/ persen. En koelen is ook erg fijn!

    Succes allemaal met deze vervelende kwaal!!

    Gr. Pinda83
     
  9. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    nog een tipje tegen aambeien: ik gebruik iedere dag een zakje psyliumvezels, deze heb ik op recept gekregen van de huisarts en houden je ontlasting zacht.
    Het is volkomen veilig in de zwangerschap (volgens mij is dit ongeveer het enige wat je wel mag gebruiken). Je moet zo'n zakje oplossen in water en dan snel opdrinken anders wordt het een dikke massa. Het smaakt naar sinaasappelsap.

    En inderdaad de tip om lang over je toiletbezoek te doen heb ik ook op mijn zwangerschapscursus gekregen, daar werd ook gezegd dat je absoluut niet mag drukken maar gewoon moet wachten totdat het komt. Lukt dat niet dan kun je een beetje schudden met je bekken (voor en achter kantelen). Als je moet plassen moet je juist een beetje voorover zitten, en met poepen moet je je bekken zo kantelen en zelf een beetje naar achter gaat hangen!
     
  10. sunnycloud

    sunnycloud Fanatiek lid

    28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    oh ik heb dus vaginale spataderen echt erg, dikke kabels in beide schaamlippen. Drama, het doet pijn als ik sta en loop. Liggen is heerlijk en het zakt af als ik langere tijd rustig aan doe. Maar doordat mijn dochter 1,5jaar is en ik dus nog steeds regelmatig moet tillen komt er nog meer druk op en daardoor wordt het pijnlijker. Ik denk dat ik toch maar moet beginnen met ijskompressen.
    Wat een drama en dit vertel je toch ook niet zo gemakkelijk aan je baas.
     
  11. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ Sunnycloud, nee dit is inderdaad niet iets dat je makkelijk aan je baas vertelt! Ik werk overigens niet, dat scheelt wel wat hoor. Mijn dochter is twee en hoewel ik haar niet zo vaak hoef te tillen, hol ik er wel de hele dag achteraan natuurlijk en dat is ook niet altijd prettig.
    @ Pinda83, wat jij beschrijft is mij idd ook uitgelegd als de oorzaak; mijn baby ligt heel erg rechts, waardoor hij de circulatie aan die kant verhindert. Daarbij heb ik ook een lage bloeddruk - en zitten de spataderen dus voornamelijk rechts.
     
  12. liza76

    liza76 Lid

    26 jul 2011
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

    Ik heb t dus ook vooral de linkerkant van de schaamstreek.
    met 24wkn was ik bij de gyn en ze vertelde me dat ze aan die kant iig niet kunnen inknippen, nu begint het dus ook aan de rechterkant en het wordt steeds pijnlijker :(

    Volgende week weer naar de gyn en tja als ik zeg dat ze nu dus aan beide kanten zitten ben ik benieuwd wat hij wil gaan doen..
    bij de vorige zwangerschappen moesten ze inknippen omdat t kindje er simpelweg niet uit wilde.

    Iemand hier ervaring mee wat ze dan doen??
    Ik wil geen keizersnede maar ja als inknippen echt niet kan met die spataders zal t toch moeten
     
  13. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Huh, maar inknippen doen ze toch in het perineum? Dat stukje tussen vagina en anus? Of heb ik dat verkeerd onthouden - ik ben niet ingeknipt of -gescheurd bij mijn eerste bevalling. Enfin, lijkt me idd wel een lastig punt dan..
     
  14. liza76

    liza76 Lid

    26 jul 2011
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    uhm ja en daar zitten ze dus die spataderen :( van voor naar achter een aantal
     
  15. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Oh! Liza76, dát lijkt me nou toch echt een rotplek.. bij mij zitten ze op mijn schaambot en op mijn buitenste schaamlip (alleen rechts) en dat vond ik al vervelend, maar waar ze bij jou zitten lijkt me nog erger :S.. Ik zou t maar gewoon aankaarten bij je gyn dan, hoe hij dat denkt te gaan doen met een eventuele knip..
     

Deel Deze Pagina