Pijnlijke steken in borst na voeden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mauzelino, 3 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mauzelino

    Mauzelino Actief lid

    5 sep 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik heb nu al een poosje dat ik in mijn rechterborst pijnlijke steken heb na het voeden. De ene keer straalt het uit naar links, dan naar rechts richting mijn oksel, dan weer naar onderen. Meestal trekt het na een poosje ook wel weer weg maar soms blijf ik het heel lang voelen. Er zijn ook dagen dat ik het niet voel.

    De lactatiekundige zei dat je dat kunt voelen als de borst leeg is, of ze dacht aan een verstopt melkkanaaltje, maar ik voel geen harde plekken ofzo! En een ontsteking is het geloof ik ook niet want ik voel dus geen harde bulten en de borst is ook niet rood. En ik heb het ook alleen aan de rechterkant. Mijn zoon hapt goed aan en drinkt verder ook goed.

    Wat een beetje tegen de pijn helpt is warmte, onder de douche wordt het minder en ook als ik een warmtecompres er tegen aan houd.

    Zijn er meiden die dit ook hebben? Of weten wat dit is en wat ik er aan kan doen?
     
  2. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Ik denk dan aan spruw! Oftewel candida, zo heet het bij de moeder. Hoeft het kindje geen last of zichtbare verschijnselen van te hebben, toch kan jij het dan hebben. En het is hardnekkig en gaat niet vanzelf weg in mijn ervaring.

    Smeren met daktarin zalf na elke voeding (vrij te koop volgens mij), 2x per dag (katoenen!) bh wisselen, handdoek idem, beide heet wassen, en zo ook met alles dat met melk in aanraking komt (spuugdoekjes etc). Uitkoken van spullen lang doen, 10 minuten.

    Je kunt je kindje ook behandelen, maar dat is toch niet zo fijn voor ze, en het hoeft niet uit te maken voor jouw genezing, als dit het is.

    Succes!
     
  3. Mauzelino

    Mauzelino Actief lid

    5 sep 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, ik dacht zelf ook aan spruw, maar de lactatiekundige zei dat dat het niet was! Ze heeft mijn borst bekeken en kon geen sporen van spruw ontdekken. En ik heb het ook alleen rechts, zo typisch. Links heb ik nergens last van. Of kan dit ook bij spruw? Ik neem aan dat ik het dan links ook moet hebben toch? En hoe weet je dan zeker dat het spruw is?

    2 Weken geleden begonnen die steken, en het ging ook weer over. Nu heb ik al een paar dagen weer last.
     
  4. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Herken het.. Helaas zou ik bijna zeggen, want het is af en toe best vervelend (niet super pijnlijk, maar irritant). Zelf heb ik er echt heel af en toe eens last van (geef nu 8mnd bv en hebt het denk ik zo'n 6x gehad in een korte periode). Was hier overigens ook geen spruw, maar wat wel :(

    De lactatiekundige die je raadpleegde zei dus dat het ook kan doordat je borst leeg is? Hmm.. Zou kunnen, was hier aan het begin van regeldagen.
     
  5. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Tja, volgens mij kan het zonder dat je het ziet hoor, en ook aan een kant.

    En er zijn ook verder niet zoveel kwalen die je verder kunt hebben bij de bv. Toevallig is het bij mij ook net weer begonnen, daarom viel me je topic op, heel irritant, maar die steken horen er echt niet te zijn. De vorige keer heb ik er heel lang mee gelopen, tot ik besefte dat ik echt eigenlijk erge pijn had, steken, maar ook heel pijnlijke tepels. Toen maanden geen last van gehad nadat het over was, en ineens had ik weer gevoelige tepels, en de dag erna ineens weer van die prik-steken in mijn borst, ook aan een kant. Nu weet ik dus genoeg en ben ik snel gaan smeren, voordat het weer overal zit en overal pijn doet dus en heel lastig weggaat.

    Het kan dus wel erger worden, pijnlijker, en in je andere borst ook. Je kunt niet veel anders denk ik dan gaan smeren (en die andere maatregelen) en zien of het helpt. Of natuurlijk afwachten wat er gebeurt - en zien of je nog meer reacties krijgt hier.
     
  6. Mauzelino

    Mauzelino Actief lid

    5 sep 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk echt niet dat het spruw is hoor. Ik zie daar verder geen sporen van op mijn tepels en ook niet bij mijn zoon. Waarschijnlijk heb ik dus hetzelfde als wat Nina4 ook had. Maar wat het is???

    Maar kun je trouwens gewoon dat Daktarin zalf gaan smeren, om te kijken of het werkt? En wat als het dan geen spruw is?

    Mijn tepel was gister ook wel erg pijnlijk ja. Daar smeer ik dan altijd Ardo Gold Cream op, dat helpt wel.
     
  7. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Tja, ik hou het op spruw. Nogmaals, hier ook echt niet zichtbaar, ik heb de eerste keer wel wat roze tepelhoven gehad en ons meisje een roze glimmend onderlipje, maar geen witte vlekken ofzo. De tweede keer pas toen het heel erg was en ik er allang mee liep bij een tepel een wittig plekje voorop. Nu helemaal geen tekenen en wel dezelfde steken en tegelijk pijnlijke tepels. Meisje ook geen tekenen de tweede en derde keer.

    Ik heb het gevoel dat het nu al aanslaat de creme, omdat ik er zo snel bij ben.

    De vorige keer, toen ik er zo lang mee heb gelopen, ging het ook heel lastig weg. Ik heb weken gesmeerd, soms wat slordig, en merkte vaak dat het wat minder werd maar dan weer meer. De huisarts zei toen ook dat het afhankelijk van mijn weerstand, of als ik minder moe was, of als ik ooit stopte met bv, wel over zou gaan. Ik heb mijn tepels toen een tijd met vaseline gesmeerd, dat hielp wat beter tegen de pijn, en maar gewacht tot mijn lijf het zelf opruimde. Het gekke is dat het ook ineens weer over was!

    Je moet ook weten dat Candida altijd in en op je lichaam zit in een onschuldige vorm. Daarom is het heel lastig bestrijden als het gaat "woekeren" en een infectie veroorzaakt.

    Maar goed, je moet zelf weten of je het probeert weg te krijgen. Ik weet niet of de creme nog schadelijk is ofzo. Wel verstandig om het af te wassen voor je kindje drinkt.
     
  8. Mauzelino

    Mauzelino Actief lid

    5 sep 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tja, ik begin nu best wel te twijfelen. Misschien is het toch spruw?

    Ik heb op mijn tepel wel als sinds het begin van de bv een kloofje, dat na het drinken wit is. Nu mijn tepel dus droog is, lijkt het op een korstje. Soms is ie wat groter, momenteel erg klein.

    Ik heb mijn zoontje zijn mondje nog even goed bekeken net, kon niks bijzonders vinden.

    Ik bel morgen mijn lactatiekundige nog wel even weer, of zij er even naar wil kijken. Het is in elk geval geen pretje, die steken die ik voel en die pijnlijke tepels... :(
     
  9. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Als je pijn blijft houden en twijfelt gewoon nog even laten checken en anders kijken of je ook zalf kan gaan smeren terwijl niet zeker is of je bijv. spruw hebt. (Weet ikzelf niet nl., maar als het geen kwaad kan zou ik het gaan smeren). Bij mij was het dus vrij snel aldoor weer over, dus maak me er niet zo druk om, maar als je er zoveel last van hebt zeker niet zo laten want dan is je plezier in het voeden straks zo over.
     
  10. Flavour

    Flavour Niet meer actief

    Ik heb deze pijn ook hoor, en ook in de rechterborst. Van de week nog naar de huisarts geweest: geen spruw. Ze zei dat het wel vaker voorkomt bij vrouwen die borstvoedingn geven, en dat het geen kwaad kan. Ze heeft mijn borsten echt heel goed onderzocht.

    Suus
     
  11. Mauzelino

    Mauzelino Actief lid

    5 sep 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dames, bedankt voor jullie reacties. Ik ga zeker even laten nakijken of het nou spruw is of niet. Als het wel zo is, weet ik dat ik er wat aan doen moet. En anders sluit ik me dus maar bij jou aan, Suus35!
     
  12. Amaryllis

    Amaryllis Fanatiek lid

    24 aug 2008
    3.708
    3
    38
    Ik heb dat ook een tijd gehad, vooral als mn borsten echt helemaal leeg waren. Het enige dat ik er van kon maken was dat ze gewoon te hard had gezogen ofzo, en dat het klierweefsel dat niet leuk vond. Vooral omdat het erger werd naarmate ze ouder werd en krachtiger ging drinken. Maar op een gegeven moment kreeg ze bijvoeding en ging ze beetje bij beetje minder drinken. Toen dronk ze mn borsten regelmatig niet meer leeg en werd het beter. Ik hoop voor je dat het bij jou binnenkort ook minder wordt, want het was wel heel vervelend!
     
  13. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van die uitstralende pijn heeft meestal twee oorzaken, en vaak versterken die elkaar.

    Spruw is al genoemd. En als dat het geval is moet je echt beide tepels EN je kind behandelen, anders blijf je elkaar besmetten en kweek je een resistente schimmel (die je nauwelijks wegkrijgt uiteindelijk).
    Tweede reden is aanlegprobleem, tijdens het drinken kan je tepel 'in de knel' komen, wat de pijn kan veroorzaken.

    Laatste wat zou kunnen is syndroom van raynauds, maar dqt is meestal ergpijnlijk.
     
  14. Flavour

    Flavour Niet meer actief

    Ik leg mijn kind niet aan, ik kolf, en mijn tepel komt niet in de knel. Spruw heb ik ook niet, maar Raynaud ook niet. Hiervoor ben ik naar de huisarts geweest. Volgens haar horen die pijnlijke steken er soms mij, en kan het verder geen kwaad. Uitstralende pijn heb ik overigens niet, alleen pijnlijke steken. Niet de hele dag, niet per se na het kolven, maar gewoon af en toe.

    Suus
     
    FloorAnne vindt dit leuk.
  15. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier bij 1 borst een tijdje gehad dat die wat gevoelig was na het drinken. Hier is het vanzelf weer overgegaan. Maar hier was het een wat beurs gevoel volgens mij.
     
  16. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Er is toch wel verschillende info beschikbaar over moeilijk aantoonbare spruw. Kijk bijvoorbeeld hier: Hoe zit het met schimmel infecties

    Ik hoop dat die link werkt, beetje lastig kopieren met de berry. Anyway iedereen succes met haar pijnen of pijntjes, hoop dat het vanzelf overgaat als je denkt dat het geen spruw is, of dat er prima mee te leven is :)
     
  17. Mami

    Mami Actief lid

    8 nov 2010
    148
    0
    0
    dat is bijzonder, ik merk dit ook de laatste 2 dgn.
    de uk had spruw en kreeg hiervoor nystatin labaz,
    1 ml en dat 3 maal per dag + eigen tepel mee insmeren (ik had niets maar ter voorzorg)
    binnen 2 dgn. was spruw helemaal weg!
    superspul en kleine vind het nog lekker ook.

    heb bij mij gewoon het gevoel dat hij gewoon fanatiek gezogen heeft. na ongeveer een minuut is het ook weg bij aanhappen.
    en nu na de voeding voel ik af en toe een steek.

    ook geen harde plekken of vage dingen.
     
  18. Mauzelino

    Mauzelino Actief lid

    5 sep 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je link, Babel.
    Ik heb nog steeds niet het idee dat het spruw is, het is denk ik ook erg lastig om echt te zeggen dat het spruw is als er aan de buitenkant niks te zien is!

    Heb vandaag trouwens weinig last gehad van die steken. Alleen na het voeden, en het trekt daarna langzaam weer weg. Er is wel mee te leven hoor, haha, maar het is niet prettig.
     

Deel Deze Pagina